2019-05-14, 18:50
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Även om jag fortfarande tvivlar på att flickorna led av just ME så tycker jag inte att det är ok att gräva mer i fallet för att skriva en bok om det nu stämmer det SG sagt. Det känns verkligen inte ok för flickornas skull.
Skriva en bok? Den enda som skriver just nu är Elisabeth Höglund. Om just Bjärredfallet . I den lär det inte finnas några överraskningar, förutom EHs egna märkliga konklusioner - vilka man kan läsa om i hennes blogg. Helknäpp människa. Hon drar sig inte för någonting. Hon svarar inte på några kommentarer, trots kommentarsfält. Och några kommentarer är INTE nådiga.

Bjärredfallet kommer nog fascinera länge. Problemet är att när det inte kommer något nytt i ärendet, så kommer folk HITTA PÅ saker. Allt för att hålla historien om Bjärredmorden levande.
Citera
2019-05-14, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Finns ingen hatsida.
Jag hoppas verkligen att det är sant. Det vore synd om tragedin skulle skapa mer hat i världen. Det är nog sorgligt som det är.
Citera
2019-05-14, 18:54
Medlem
Flashig78s avatar
https://www.adlibris.com/se/bok/morden-i-bjarred---och-andra-berattelser-om-foraldrar-som-mordat-sina-barn-9789188849397

Varsågoda. Snart i bokdisken. Hon vilar inte på lagrarna - exponeras ska både Agnes, Moa och föräldrarna. Stackars jävlar.
Citera
2019-05-14, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Skriva en bok? Den enda som skriver just nu är Elisabeth Höglund. Om just Bjärredfallet . I den lär det inte finnas några överraskningar, förutom EHs egna märkliga konklusioner - vilka man kan läsa om i hennes blogg. Helknäpp människa. Hon drar sig inte för någonting. Hon svarar inte på några kommentarer, trots kommentarsfält. Och några kommentarer är INTE nådiga.

Bjärredfallet kommer nog fascinera länge. Problemet är att när det inte kommer något nytt i ärendet, så kommer folk HITTA PÅ saker. Allt för att hålla historien om Bjärredmorden levande.
Jag är mest ledsen för det handlar bara om pengar. Om det fanns ett nobelt syfte så finns redan bloggen med sina läsare. Det finns metervis av böcker på alla kända mordfall, det är big business. Låt flickorna vila i frid, föräldrarna har redan tagit sitt straff. Det finns inget någon kan göra för att straffa dom mer.
Låt anhöriga få ro för att sörja och försöka förlika sig med det som hänt.

Det behövs ingen bok.
Citera
2019-05-14, 18:57
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
https://www.adlibris.com/se/bok/morden-i-bjarred---och-andra-berattelser-om-foraldrar-som-mordat-sina-barn-9789188849397

Varsågoda. Snart i bokdisken. Hon vilar inte på lagrarna - exponeras ska både Agnes, Moa och föräldrarna. Stackars jävlar.
Det som stod där lockar inte till någon läsning precis. Varför blanda in andra familjetragedier med?
Citera
2019-05-14, 19:01
Medlem
Citat:

Citat:
Morden i Bjärred blev snabbt ett av den svenska kriminalhistoriens mest spektakulära fall och skapade ett djupt trauma i samhället, inte minst på grund av det gigantiska hemlighetsmakeriet kring fallet.

Fy fan vad osmakligt. Det låter som en cirkusdirektör som försöker locka in besökare till tältet med den spektakulära showen.

Gigantiska hemlighetsmakeriet.
Citera
2019-05-14, 19:01
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Det som stod där lockar inte till någon läsning precis. Varför blanda in andra familjetragedier med?
Hon kanske behöver pengar? Sensationsmakeri? Finns många anledningar. Men tycker nog att hon kunde väntat med både Sala och Bjärred. De är färska. Men vissa gillar att gräva i sår som inte ens hunnit få en skorpa på sig. Helst andras sår.

Jag undrar om de anhöriga ens blivit tillfrågade och fått granska materialet. Annars finns risk att hon åker på en stämning.
Citera
2019-05-14, 19:04
Medlem
Citat:
Hon kanske behöver pengar? Sensationsmakeri? Finns många anledningar. Men tycker nog att hon kunde väntat med både Sala och Bjärred. De är färska. Men vissa gillar att gräva i sår som inte ens hunnit få en skorpa på sig. Helst andras sår.

Jag undrar om de anhöriga ens blivit tillfrågade och fått granska materialet. Annars finns risk att hon åker på en stämning.
Hon hoppas självklart på en stämning, bästa reklamen man kan få. Sen kör hon med samma ursäkt som dom som spekulerar mest i tråden — att man bara skriver vad man tror....
Citera
2019-05-14, 19:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Eftersom boken även handlar om andra familjetragedier så tror jag att den är rätt så ytligt skriven utan några närmare detaljer. Finns det några regler när det gäller att skriva böcker om andra, främmande personer? Måste man t.ex fråga anhöriga först?
Citera
2019-05-14, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Eftersom boken även handlar om andra familjetragedier så tror jag att den är rätt så ytligt skriven utan några närmare detaljer. Finns det några regler när det gäller att skriva böcker om andra, främmande personer? Måste man t.ex fråga anhöriga först?

Men inte kan den väl vara ytlig, hon har ju forskat!

Citat:
Journalisten och författaren Elisabet Höglund har forskat kring de tragiska händelserna i Bjärred och hittat viktiga svar på frågan varför föräldrarna dödade sina barn och sedan sig själva.
Citera
2019-05-14, 19:16
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Nej, du kan i princip skriva vad som helst. Däremot får man räkna med en stämning på halsen om man ljuger, hittar på och skriver en massa skit. Sensationsmakeri har jag redan sett i hennes blogg ang Bjärredfallet. Det är utropstecken, det är "bestialiska mord", H blev minsann "mördad", "illdåd" osv osv osv. Hon har en stor tendens att överdriva för effektens skull. Vidrigt är dock att kommersialisera Bjärredmorden och tjäna pengar på två flickors död. Äckligt.

När väl boken är utgiven så blir det troligen en massa reklam. Och det får hon väl ha då. Men att Moa och Agnes skall behöva skrida in i Höglunds liv för att Höglund skall tjäna pengar - nej, inte ok. Inte ok nånstans. Journalister är hyenor - vissa större hyenor än andra.
Senast redigerad av Flashig78 2019-05-14 kl. 19:35.
Citera
2019-05-14, 19:22
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Men inte kan den väl vara ytlig, hon har ju forskat!

Forskat? 😲 Ja nu får vi äntligen veta ”sanningen” bakom morden i Bjärred!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in