2019-05-14, 09:41
  #49
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Dessa företag och den svenska regimen består av vad?

Naturligtvis är det svenskar som är skyldiga till illdåden som skedde.

Dock är det som du påstår, den stora flertalet i den bonniga allmogen hade bättre för sig än att hänsynslöst profitera på nazisternas upprustning och krigsföring.

De agerade inte som svenskar eller individer, utan som maktutövare och företagare.

Danmark och Norge belägrades inte för att de hade moral och stod emot, utan för att de var mer strategiska länder som Hitler ville beslagta. Det gällde alla andra länder som han erövrade.

Aron Flam utelämnar all analys om hur makt fungerar. Han vill bedriva någon slags rättegång mot Sverige. Uppenbarligen har han även ett hat mot socialdemokrater. En kamp han väver in i sitt allmänna hat mot Sverige. De som kan något om socialdemokratins historia ser genast enorma brister i hans beskrivelse. Man kan inte koppla ihop händelser och personer på det sätt han gör.
Citera
2019-05-14, 09:51
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Juden Aron Flam har med sin nyproducerade podd mage att ifrågasätta svenskarnas neutralitet under andra världskriget.

Vad anser flashback. Begick svenskarna några:

Horribla brott mot mänskligheten?

Men framför allt,

Kollaborerade och profiterade det svenska etablissemanget hänsynslöst tillsammans med Nazityskland?

Specifikt angående Nazitysklands upprustning och stöld av tillgångar från bland annat judar?

https://www.aronflam.com/blog-aron/2019/5/9/hrklyverier-hyckleri-lgn-amp-tricks
Sverige bröt sitt löfte till engelsmännen om att hålla exporten till Tyskland på eller under 1938 års nivåer. Eller att ariseringspolitiken genomfördes i Sverige. Om Sverige lyckades undvika att bli en ”tysk ekonomisk provins” så var det bara för att det redan var en.
Stämmer det här verkligen. Var Sverige en lydstat under Hitlertyskland och vem profiterade mest från kollaborationen med Nazisterna?

Diskutera.

man brukar säga att pengar luktar inte

men man undrar ju om inte tyskarna "lånade" av judarna för att betala för malmen man köpte av sverige?

" De mest värdefulla exportprodukterna var skogsprodukter och cirka 10 miljoner ton järnmalm per år"

" I början av kriget 1940 täcktes 40% av Tysklands järnmalmsbehov av svensk malm"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_j%C3%A4rnmalm_under_andra_v%C3%A4rldskriget

men det förstår väl vem som helst att hade vi vägrat så hade tyskarna tagit malmen ändå

..plus många judar som befann sig då i sverige
Citera
2019-05-14, 09:53
  #51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
De agerade inte som svenskar eller individer, utan som maktutövare och företagare.

Danmark och Norge belägrades inte för att de hade moral och stod emot, utan för att de var mer strategiska länder som Hitler ville beslagta. Det gällde alla andra länder som han erövrade.

Aron Flam utelämnar all analys om hur makt fungerar. Han vill bedriva någon slags rättegång mot Sverige. Uppenbarligen har han även ett hat mot socialdemokrater. En kamp han väver in i sitt allmänna hat mot Sverige. De som kan något om socialdemokratins historia ser genast enorma brister i hans beskrivelse. Man kan inte koppla ihop händelser och personer på det sätt han gör.

Nog agerade de som svenskar alltid. Dyker ett lättslukat köttben upp framför den hänsynslösa vilden så är det garanterat att den också blir uppäten.

Sverige, svear och götar är rena barbariet. En sekt av hänsynslöst patrask som vid minsta antydan till möjlighet att profitera på annans olycka inte tvekar en sekund på att skrida till verket.

Det räcker med att slå ett getöga på hur bratsen beter sig utanför sitt habitat i Dårholm, så förstår man problematiken med att hålla den här ociviliserade skocken under kontroll.

Men som sagt, allmogen begrep inte bättre, hade inte möjlighet att sko sig och var för det mesta upptagen med livets vedermödor. Vilket förstås också köpte dem fria från skuld och skam.

Dessutom är den här nationalistiska rörelsen inget annat än löjeväckande givet Sveriges smutsiga historia av våld, rovdrift, marginalisering, avfolkning och annan allmän banditverskamhet.
Citera
2019-05-14, 09:54
  #52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
En alldeles fruktansvärt bra och föredömligt koncis sammanfattning. Jag kan varmt rekommendera Henrik Berggrens "Landet utanför" som utkom i fjol, den första delen i ett verk i tre band om Sverige under andra världskriget.
I intervjuer om boken som Berggren gett i Svt och SR har han påtalat det tokiga i att kritisera krigstidens beslutsfattare, bara för att dessa inte hade samma kunskaper om historiens kommande förlopp som senare generationer.



Se även:
(FB) Ska Sverige skämmas för WW2?

Andra världskriget är bara en historisk händelse där Sverige betett sig moraliskt förkastligt och profiterat på andra människors död och lidande.

Hur förklarar ni alla de andra händelserna?

Börja med slavhandeln och Gustav III, Sveriges deltagande i opiumkriget i Kina, Sveriges inblandning i den ryska revolutionen, och Sveriges moderna deltagande i ockupationen av Afghanistan.

Jag kan räkna upp förkastliga historiska händelser från Sveriges historia hela dagen...
__________________
Senast redigerad av GillJung 2019-05-14 kl. 09:57.
Citera
2019-05-14, 09:59
  #53
Medlem
tjockballes avatar
Flam kör på som andra judar gjort i årtusenden, anklaga, anklaga, anklaga. Detta ingår i det kvinnliga psykets taktik för att vinna fördelar och parasitera.


Det här är kvinnors och judars taktik:

Allt handlar om mig.
Vad andra gör och tycker ska enbart värderas efter huruvida det gynnar eller missgynnar mig.
Jag gör aldrig fel, andra ger sig på mig HELT utan anledning.
Jag är långsint, oerhört långsint. Alla verkliga eller inbillade oförrätter ska betalas, med ränta.
Förklara aldrig, försvara aldrig. Anklaga och attackera alltid.

Som vi alla kan se fungerar de här taktikerna. Kvinnosläktet har aldrig haft det så bra som de har det nu och det har resulterat i att de mest (endast ett alternativ är rätt):

a) Njuter av livet
b) Är tacksamma mot männen, som serverat dem allt
c) Klagar

På samma vis har judarna aldrig haft det bättre i världshistorien. De fick sig serverat en stat, något de själva inte kunde fixa på 2000 år. De lever som man gör i rikare europeiska länder. De gör det iofs genom att parasitera på USA, EU och särskilt på Tyskland, men alla sätt som funkar är bra. I Europa och USA är just judar heliga oberörbara kor. När en rabbi knullar barn försvinner den nyheten på max två dagar. När Israeler slaktar negerbarn i Tchad för att komma åt deras organ, försvinner nyheten på två dagar. I sanning det heliga folket. Och hur har judar valt att förhålla sig till alla dessa fördelar? (endast ett alternativ är rätt):

a) Njuter av livet
b) Är tacksamma mot kristna, som serverat dem allt
c) Klagar

Vårt ord "satan" kommer från hebreiskan och betyder "anklagare".
Citera
2019-05-14, 10:04
  #54
Medlem
Om Sverige hade mopsat sig mot tyskarna mer än vi gjorde och t.ex. infört en handelsblockad så hade Tyskland med stor säkerhet invaderat Sverige. Det fanns detaljerade planer på en invasion av Sverige så sent som 1943. När invasionshotet avklingade efter 1943 och Sveriges försvar hade förstärkts så införde också svenska regeringen mer restriktioner och handelsbegränsningar gentemot Tyskland.

Det är möjligt att en invasion av Sverige hade varit till skada för tyskarna och hade förkortat kriget genom att stora mängder tysk trupp hade bundits upp i Sverige precis som i Norge. Men det verkar konstigt att förvänta sig att Sverige, av alla små länder, skulle "offra sig" på det sättet och mer eller mindre provocera fram en tysk invasion. Inget land går frivilligt i krig som de vet att de kommer förlora.
Citera
2019-05-14, 10:11
  #55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Andra världskriget är bara en historisk händelse där Sverige betett sig moraliskt förkastligt och profiterat på andra människors död och lidande.

Hur förklarar ni alla de andra händelserna?

Börja med slavhandeln och Gustav III, Sveriges deltagande i opiumkriget i Kina, Sveriges inblandning i den ryska revolutionen, och Sveriges moderna deltagande i ockupationen av Afghanistan.

Jag kan räkna upp förkastliga historiska händelser från Sveriges historia hela dagen...

Annekteringen av Norrland, marginaliseringen, rovdriften, avfolkningen som ännu idag är i verket. Fucking kolonialpolitik år 2019. Det är så man baxnar.

Dalmasarna och skåningarna har säkert ett och annat att säga till om götarna och svearnas hänsynslösa framfart.

Det går som sagt inte att kräva ett civiliserat beteende från en banditsekt.

Just sayin’

Citera
2019-05-14, 10:13
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Om Sverige hade mopsat sig mot tyskarna mer än vi gjorde och t.ex. infört en handelsblockad så hade Tyskland med stor säkerhet invaderat Sverige. Det fanns detaljerade planer på en invasion av Sverige så sent som 1943. När invasionshotet avklingade efter 1943 och Sveriges försvar hade förstärkts så införde också svenska regeringen mer restriktioner och handelsbegränsningar gentemot Tyskland.

Det är möjligt att en invasion av Sverige hade varit till skada för tyskarna och hade förkortat kriget genom att stora mängder tysk trupp hade bundits upp i Sverige precis som i Norge. Men det verkar konstigt att förvänta sig att Sverige, av alla små länder, skulle "offra sig" på det sättet och mer eller mindre provocera fram en tysk invasion. Inget land går frivilligt i krig som de vet att de kommer förlora.

sist men inte minst

vad hade hänt med judarna i sverige om tyskarna hade ockuperat landet?

hur många judar fanns det i sverige 1940?

"Räddningen av de danska judarna"

https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ddningen_av_de_danska_judarna
__________________
Senast redigerad av klinkerhofen 2019-05-14 kl. 10:19.
Citera
2019-05-14, 10:38
  #57
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Utan ha hört podcasten och läst alla inlägg ska jag säga det här

1 Alla länder försöker agera ut i från vad de anser är deras intressen. Det gäller Sverige, Norge, USA, Ryssland och alla andra länder. Det betyder inte att de agerar rätt hela tiden men det får oss att förstå lättare varför vissa länder agerar som de gör.

Sveriges intresse var att hålla sig utanför kriget och efter WWII komma ut på topp.

2 De flesta icke-historiker studerar historia på fel sätt. D.v.s de studerar historia från slutet till början. De ser facit och undersöker varför människor agerade ofta så dumt och ont ut i från att dessa människor satt på svaren när de tog besluten. Med en sådant perspektiv agerande de flesta historiska personer som idioter. När man studerar historia måste man studera det från början till slutet. Då blir människors agerande mer logiskt även om det deras agerande var felaktigt.

Instämmer helt.

-----

Jag lyssnar inte längre på Aron Flam, då han är så extremt självupptagen.

När han har ngn gäst, så inleder han nästan alltid med en ca. 30 minuter lång monolog (!) där han själv (!) lägger ut texten för lyssnarna.

Utöver det, så verkar Flam ha vigt sitt liv till att kritisera Sverige/svenskar med en besatthet som börjar bli fanatisk.

Om någon svensk på samma sätt hade vigt sitt liv till en enögd, negativ kritik av staten Israels agerande/judar... så skulle Aron Flam ha funnit det synnerligen klandervärt och upprört talat om antisemitism.
__________________
Senast redigerad av Meiji 2019-05-14 kl. 10:43.
Citera
2019-05-14, 10:49
  #58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
sist men inte minst

vad hade hänt med judarna i sverige om tyskarna hade ockuperat landet?

hur många judar fanns det i sverige 1940?

"Räddningen av de danska judarna"

https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ddningen_av_de_danska_judarna

Ja men då så, låt Albert Einstein göra ett hopp via Sverige och sedan är det bara låta profitörerna löpa amok när dessa girigt tar emot guldet från Nazityskland.

Så klart att en god gärning uppväger illdåd som möjliggjorde en hel djävla krigsindustri och krigföring att realiseras med Svenskarnas hjälp.

Eller kanske ändå inte.

Citera
2019-05-14, 10:58
  #59
Medlem
Herr flam missar ju att vi höll igång raf med kullager bland annat.
Sverige ledning gjorde det minst dåliga i en svår situation. De hade sin egen befolknings bästa för ögonen.
Dessutom är alla beslutsfattare döda sedan länge.
Jag antar att man på liknande vis kan kritisera Israel för att de inte anfaller Saudiarabien som begår svåra krigsbrott i Jemen.
Citera
2019-05-14, 11:11
  #60
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Herr flam missar ju att vi höll igång raf med kullager bland annat.
Sverige ledning gjorde det minst dåliga i en svår situation. De hade sin egen befolknings bästa för ögonen.
Dessutom är alla beslutsfattare döda sedan länge.
Jag antar att man på liknande vis kan kritisera Israel för att de inte anfaller Saudiarabien som begår svåra krigsbrott i Jemen.

Har du någon källa eller exempel på någon gång den svenska staten haft sin befolknings bästa i åtanke? Jag skulle snarare hävda att den svenska staten alltid haft sitt eget bästa i åtanke (dvs en liten exklusiv grupps bästa).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in