2019-05-14, 03:56
  #37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
I ditt fall känner jag mer sympati än empati. Vad är det du försöker säga?

Tydligen något som du uppenbarligen saknar förmåga att begripa.

Nu tycker jag vi stänger ner det här sidospåret.

Du får lov att läsa det första inlägget, begrunda frågeställningen och sedan återkomma med ett genomtänkt OnT inlägg.

Frågor på det?
Citera
2019-05-14, 04:55
  #38
Avslutad
Sverige stod för cirka 80% av Nazitysklands import av järn och kullager under tiden. Att bryta järnmalm var en så stor prioritet att arbetarnas rättigheter uppe i gruvorna temporärt avsattes under tiden. Det finns forskare som menar att den tyska krigsmaskinen fördröjts med många år om det inte vore för Sverige.

Boliden är misstänkta för att ha köpt tandguld från Nazityskland (plockades från Judarna och andra i koncentrationslägren) som man sedan smälte ner och sålde som om det var "vanligt" guld från gruvor. Finns till och med en avhandling om det från Stockholms universitet om jag minns rätt.

När Hitler påbörjade sin "insamling" av Judar ändrade de svenska politikerna snabbt i asylagen så att endast politiskt involverade Judar ansågs ha flyktingskäl. Alla andra nekades inträde till Sverige eller deporterades tillbaka till Nazityskland. Ryssar från Sovjetunionen och Zigenare nekades direkt oavsett anledning.

Sverige bistod Nazityskland med sina järnvägar när de invaderade Norge och spred propaganda för att förmildra det. Det nekades till exempel kategoriskt att det var tyska militärer i tågen om jag minns rätt. Att Sverige vidare inte hjälpte Norge under ockupationen vet nog de flesta.

De stora svenska företagen (t.ex. Ericsson) var vidare stora investerare i Nazitysklands industri (speciellt den kemiska) som nyttjade slavarbete från koncentrationslägren.

Den svenska historien är en av de mest ruttna och förfalskade i världshistorien. Det började med att Sverige inte var involverade i slavhandeln (lögn) till att Sverige var neutrala i andra världskriget (lögn).

Lögn efter lögn.
__________________
Senast redigerad av GillJung 2019-05-14 kl. 05:03.
Citera
2019-05-14, 06:01
  #39
Medlem
FashionMonsters avatar
sätter halvmantlat när de är nog, nog busat.

Farmor berättade att dom släckte ner alla lampor under WW för att hålla fienden i mörkret.

Efter WW2 började folk åter igen, helst i Sverige där vi hade bombvarningar som rutin, att placera lampor i fönstret för att markera 'allting lugnt', fönsterlampor har blivit något av ett svenskt fenomen.

Säkerligen konspirerade svenska kommunister och nazis mot varandra konstant men det verkar ej ha funnits några sådana i Sverige under WW

Precis som att det finns ingen som röstar SD nu eller VP, eller FI.
Alla gråsossar vi vill vara lagom.
Men jag är liksom är född efter WW så är redo för drönare, cyberattacker och allmän hjärntvättning.


NAZI-Tyskland är besegrat men Svea Rike har fortfarande ej fått några reprimander- inte konstigt att dom är ute efter svenska nationalister , they are the last of the nazis.

Order 66


Menne ja tror helt enkelt eliten har panik eftersom svenskarna är väldigt uppkopplade och är bland dom mest förmögna att skapa en givande och konstruktiv diskussion/samarbete.

Hej jag är både kommunist och tusen andra grejer, piratliberal främst, älskar amerikansk underhållning säkert en släng nationalist därpå.

Long Forest Ödmården sen är det stopp; welcome to .308 Norrland.
Hundratals år av tajta familjerelationer.... låt oss rally to unity!
we will not be divided.

Helt sjukt farmor hittade typ 1.5 mil ut i skogen till min plats på en halvtimma, landsbygden = bekanta grannar 4-5 mil härifrån, we are connected, swedes, and now its time to kick som extremist butt.

Diggar den pacifistiska inställningen, bättre sitta på FB och äga folk intellektuellt och övertygande istället för att skapa kaos med nattvandrande gäng IRL.
Polisen är nice men förvirrad, försvaret är alright men klent, 30:06 halvmantlad i varenda hunters aim, är vad som sker när folk är pushade.

Hatar inbördeskrig men Sveriges städer faller och ja kanske därför politiken är så stads-orienterad och fokuserad, landsbygden har möjlighet att klara sig själv.

Ödmården vandra igenom den upp, mot vad som var den mest norr belägna kristna utposten i hundratals år, där ni pussgurkor.
pEW pew är ni här och rör om med kaos så är det inte intellektualism som övertygar, snarare 1shot.

Inga hot detta är försvar.
__________________
Senast redigerad av FashionMonster 2019-05-14 kl. 07:00. Anledning: No rules in war and love
Citera
2019-05-14, 06:19
  #40
Avslutad
Svårt att se att Sverige skulle agerat som England då man var så mycket svagare. Alternativet var att bli ockuperade som Danmark och Norge.

Om vi jämför med Norge är historiebeskrivningen orättvis.

Norge framstår som hjältar, Sverige som svikare.

Men om vi ser på Norge levde de gott under ockupationen. Fick massa vägar byggda. Och 90% av judarna utrotade. Det gjorde man inte mycket åt.

Men i eftertid handlar deras historia istället om de få hjältedåd som utfördes.

Om Sverige gett sig på samma sätt hade Tyskland haft obegränsad tillgång till järnmalm. Och det var nog bra för dynamiken att det låg ett neutralt land inbakat.


Man kan spekulera i om Sveriges neutralitet bidrog till att avsluta kriget tidigare.

Men sådant passar inte när man diskuterar historia. Här ska det hellre fokuseras på hjältedåd.
Citera
2019-05-14, 07:01
  #41
Medlem
Utan ha hört podcasten och läst alla inlägg ska jag säga det här

1 Alla länder försöker agera ut i från vad de anser är deras intressen. Det gäller Sverige, Norge, USA, Ryssland och alla andra länder. Det betyder inte att de agerar rätt hela tiden men det får oss att förstå lättare varför vissa länder agerar som de gör.

Sveriges intresse var att hålla sig utanför kriget och efter WWII komma ut på topp.

2 De flesta icke-historiker studerar historia på fel sätt. D.v.s de studerar historia från slutet till början. De ser facit och undersöker varför människor agerade ofta så dumt och ont ut i från att dessa människor satt på svaren när de tog besluten. Med en sådant perspektiv agerande de flesta historiska personer som idioter. När man studerar historia måste man studera det från början till slutet. Då blir människors agerande mer logiskt även om det deras agerande var felaktigt.
Citera
2019-05-14, 08:30
  #42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Svårt att se att Sverige skulle agerat som England då man var så mycket svagare. Alternativet var att bli ockuperade som Danmark och Norge.

Om vi jämför med Norge är historiebeskrivningen orättvis.

Norge framstår som hjältar, Sverige som svikare.

Men om vi ser på Norge levde de gott under ockupationen. Fick massa vägar byggda. Och 90% av judarna utrotade. Det gjorde man inte mycket åt.

Men i eftertid handlar deras historia istället om de få hjältedåd som utfördes.

Om Sverige gett sig på samma sätt hade Tyskland haft obegränsad tillgång till järnmalm. Och det var nog bra för dynamiken att det låg ett neutralt land inbakat.


Man kan spekulera i om Sveriges neutralitet bidrog till att avsluta kriget tidigare.

Men sådant passar inte när man diskuterar historia. Här ska det hellre fokuseras på hjältedåd.

Bara en fullblodsidiot skulle få för sig att påstå Sverige var ”neutralt”.

Den svenska regimen kollaborerade hänsynslöst med Nazityskland och därtill profiterade svenskt näringsliv, stat, etablissemang och nomenklaturan på upprustningen och krigsgärningarna.

Att påstå något annat är historieförfalskning och mörkning av de illdåd som svenskar gjorde sig skyldiga till.

Frågor på det?
Citera
2019-05-14, 08:36
  #43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Utan ha hört podcasten och läst alla inlägg ska jag säga det här

1 Alla länder försöker agera ut i från vad de anser är deras intressen. Det gäller Sverige, Norge, USA, Ryssland och alla andra länder. Det betyder inte att de agerar rätt hela tiden men det får oss att förstå lättare varför vissa länder agerar som de gör.

Sveriges intresse var att hålla sig utanför kriget och efter WWII komma ut på topp.

2 De flesta icke-historiker studerar historia på fel sätt. D.v.s de studerar historia från slutet till början. De ser facit och undersöker varför människor agerade ofta så dumt och ont ut i från att dessa människor satt på svaren när de tog besluten. Med en sådant perspektiv agerande de flesta historiska personer som idioter. När man studerar historia måste man studera det från början till slutet. Då blir människors agerande mer logiskt även om det deras agerande var felaktigt.

Skitsnack.

Inte bara utförde man djupt omoraliska handlingar i ivern att köra ner sina glupska käftar i krigsbytena från Nazitysklands anfallskrig som stred mot all vett, sans och folkrätt.

Förutom förräderierna mot våra grannländer och människor under flykt från terrorn, så förhalade även regimen återbetalningar av det stöldgods som man emottog som betalning från Nazisterna.

Svennebanan i regimen var väl medveten om illdåden som begicks. Och som har begåtts mot allmogen, våra grannländer men främst mot den egna befolkningen.

Ja, bandit och rövarsekten götar och svear är onekligen ett äcklande klientel som fått rumstera allt för länge i det landområde som kom att kallas för Sverige.
Citera
2019-05-14, 08:39
  #44
Medlem
Inte underligt juden Aron sågar...judar är judar och hålla liv i "nazi-hotet" är en överlevnadsfråga.
Tyvärr går pöbeln på deras lögner.
Citera
2019-05-14, 08:43
  #45
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det var en fråga, med två alternativ:
"Undrar varför ryssland känner et så stort hot från Sverige idag? Eller är kanske avsikten en annan, mer offensiv?"
Du kanske vet svaret och kan förklara. Varför är Iskander-robotar riktade mot oss? Vad är meningen?
Undrar kanske inte så mycket varför Ryssland ska något större förtroende för Sverige?
Citera
2019-05-14, 08:43
  #46
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Utan ha hört podcasten och läst alla inlägg ska jag säga det här

1 Alla länder försöker agera ut i från vad de anser är deras intressen. Det gäller Sverige, Norge, USA, Ryssland och alla andra länder. Det betyder inte att de agerar rätt hela tiden men det får oss att förstå lättare varför vissa länder agerar som de gör.

Sveriges intresse var att hålla sig utanför kriget och efter WWII komma ut på topp.

2 De flesta icke-historiker studerar historia på fel sätt. D.v.s de studerar historia från slutet till början. De ser facit och undersöker varför människor agerade ofta så dumt och ont ut i från att dessa människor satt på svaren när de tog besluten. Med en sådant perspektiv agerande de flesta historiska personer som idioter. När man studerar historia måste man studera det från början till slutet. Då blir människors agerande mer logiskt även om det deras agerande var felaktigt.
En alldeles fruktansvärt bra och föredömligt koncis sammanfattning. Jag kan varmt rekommendera Henrik Berggrens "Landet utanför" som utkom i fjol, den första delen i ett verk i tre band om Sverige under andra världskriget.
I intervjuer om boken som Berggren gett i Svt och SR har han påtalat det tokiga i att kritisera krigstidens beslutsfattare, bara för att dessa inte hade samma kunskaper om historiens kommande förlopp som senare generationer.



Se även:
(FB) Ska Sverige skämmas för WW2?
Citera
2019-05-14, 08:49
  #47
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Bara en fullblodsidiot skulle få för sig att påstå Sverige var ”neutralt”.

Den svenska regimen kollaborerade hänsynslöst med Nazityskland och därtill profiterade svenskt näringsliv, stat, etablissemang och nomenklaturan på upprustningen och krigsgärningarna.

Att påstå något annat är historieförfalskning och mörkning av de illdåd som svenskar gjorde sig skyldiga till.

Frågor på det?

Svenskar har inte gjort några illdåd. Det var företag, krigsmakten och riksdagen som samarbetade med flera aktörer samtidigt.

Irriterande att han framställer det hela som hans eget scoop. Det är faktiskt inget nytt Aron Flam talar om. Man har ältat om de här uppgifterna i decennier. Nu den senaste tiden för att varna för nynazismen, det vill säga all de som är kritisk mot massinvandringen. Det är det drevet han nu öppnar upp för igen.
Citera
2019-05-14, 09:11
  #48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Svenskar har inte gjort några illdåd. Det var företag, krigsmakten och riksdagen som samarbetade med flera aktörer samtidigt.

Irriterande att han framställer det hela som hans eget scoop. Det är faktiskt inget nytt Aron Flam talar om. Man har ältat om de här uppgifterna i decennier. Nu den senaste tiden för att varna för nynazismen, det vill säga all de som är kritisk mot massinvandringen. Det är det drevet han nu öppnar upp för igen.

Dessa företag och den svenska regimen består av vad?

Naturligtvis är det svenskar som är skyldiga till illdåden som skedde.

Dock är det som du påstår, den stora flertalet i den bonniga allmogen hade bättre för sig än att hänsynslöst profitera på nazisternas upprustning och krigsföring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in