2019-05-14, 02:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vi får väl helt enkel avvakta och se om någon journalist kanske lyckats med en överklagan och fått tillgång till mer info. Kanske något som E Höglund kommer lyckas med? Som kommer presenteras i hennes bok framöver.
Förr eller senare kommer mer offentlig fakta ut om Bjärred. Det må ha tystats ner nu och polisens förhoppning om att köttbenen de slängde ut 11/12 skulle mätta efterfrågan av mer info har kommit på skam.
—————————-
Att diskutera hjärtmuskel centra som löper amok och ger paroxysmala supraventrikulära tachykardier med symptom av yrsel, hjärtklappning, svimmningskänsla och matthet är OT att diskutera här. Lämnar istället två intressanta länkar om det.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2002/10/07/elektriska-kaos-gar-att-tukta/
http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/13187/LKT0947s3176_3178.pdf

Jag hade mer gärna sett att du svarat snabbt och spontant och inte googlat fram uppgiften. Jag tar ju pulsen på doktorn.
"hjärtmuskel centra" frågade jag om för över två timmar sen.
Citat:
Kanske något som E Höglund kommer lyckas med? Som kommer presenteras i hennes bok framöver.
Det kan jag aldrig tro när man ser resonemanget på bloggen.
Senast redigerad av develi 2019-05-14 kl. 02:11.
Citera
2019-05-14, 02:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, lycka till. Jag betvivlar inte att ditt malande fortsätter bortåt 20 år om att få kika in under maskeringen.

"många, många kriminologer, forskare och studerande" har ingenting med varken dig eller nån annan i tråden att göra så skena inte iväg nu, drama.

Jag kommer nog få de mesta i faktaväg presenterat långt tidigare......
Men tyvärr kommer det antagligen inte av olika skäl vara lämpligt att lämna ut eller diskutera dessa faktauppgifter exempelvis här.

Citat:

Jag hade mer gärna sett att du svarat snabbt och spontant och inte googlat fram uppgiften. Jag tar ju pulsen på doktorn.
"hjärtmuskel centra"
Det kan jag aldrig tro när man ser resonemanget på bloggen.

Trist om bloggen är dålig..
Jag har aldrig läst något på EHs blogg, men hon är ju en väldigt rutinerad och erfaren journalist, flerfaldig mästarinna i cykling när det begav sig. Borde vara i vart fall kroppsligt välbevarad om hon hållit fysiken i trim. . Kanske fortfarande huvudet på skaft.

Såvitt jag förstått av de journalister jag haft kontakt med och som nosat runt kring händelsen i Bjärred har det varit väldigt ” svårgrävt”. Nästan en tystnadskultur runt familjens eftermäle idag. Ingen vill berätta, många uppger att de inte kände familjen.
Får väl se om EH har lyckats bättre.
Citera
2019-05-14, 02:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Men tyvärr kommer det antagligen inte av olika skäl vara lämpligt att lämna ut eller diskutera dessa faktauppgifter exempelvis här.

Jag har aldrig läst något på EHs blogg, men hon är ju en väldigt rutinerad och erfaren journalist, flerfaldig mästarinna i cykling när det begav sig. Borde vara i vart fall kroppsligt välbevarad om hon hållit fysiken i trim. . Kanske fortfarande huvudet på skaft.

Såvitt jag förstått av de journalister jag haft kontakt med och som nosat runt kring händelsen i Bjärred har det varit väldigt ” svårgrävt”. Nästan en tystnadskultur runt familjens eftermäle idag. Ingen vill berätta, många uppger att de inte kände familjen.
Höglunds CV verkar var skapad via prestationsångest. Hon hade väl en mor som tvingade henne att bo hemma till 25 om jag inte minns fel och tyckte aldrig hon dög.

Jag tror nog inte det råder annat än tystnadskultur av just respekt för barnen och att det helt enkelt inte finns några skandaler att leta fram.
Att EH skulle lyckas få nån att snacka är föga troligt - förutom nåt om en hammare som låg framme i köket kanske. Missan har ju skrivit om detta - vi ska få veta mer till hösten, de kanske pratar med varann fortfarande?
Du skrev om att krossa alun men det var väl mer för att få skriva om rivsår som du brukar.
Senast redigerad av develi 2019-05-14 kl. 02:25.
Citera
2019-05-14, 02:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Höglunds CV verkar var skapad via prestationsångest. Hon hade väl en mor som tvingade henne att bo hemma till 25 om jag inte minns fel och tyckte aldrig hon dög.

Jag tror nog inte det råder annat än tystnadskultur av just respekt för barnen och att det helt enkelt inte finns några skandaler att leta fram.
Att EH skulle lyckas få nån att snacka är föga troligt - förutom nåt om en hammare som låg framme i köket kanske. Missan har ju skrivit om detta och du om att krossa nåt alun.

Alun är bra mot blod som rinner ut småsår. Min spekulation var att O var den som la fram handlingarna på köksbordet och att det gjordes efter stryp- och kvävningsmorden.
I vart fall har han strypt ihjäl H och då säkert blivit utsatt för avvärjningsskador. (Det sker även hon var någon som skulle vilja något så apart som att bli ihjälstrypt).

Att fibbla med dokument samtidigt som klössår fortsätter blöda trots avspolning är bökigt och kan förstöra dokumenten. Det skulle kunna åtgärdas med alun som man krossar och lägger på. Går fortare att åtgärda flera sår om alun är i flera delar.
Men det är en långsökt teori, det håller jag med om. Någon bra förklaring till hammaren och krossad medicin förutom misslyckat försök att droga barnen, kommer jag annars inte på.
Funderade också på om det under den maskade texten när poliserna närmar sig O kunde stått ”klädd i någon form av förband” eller ”lindor”. Men det är väl tveksam om man verkligen skulle kalla det ”klädd”. ”Mössa / mörk mössa”. kanske???
Senast redigerad av Solglittret 2019-05-14 kl. 02:50.
Citera
2019-05-14, 02:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Alun är bra mot blod som rinner ut småsår. Min spekulation var att O var den som la fram handlingarna på köksbordet och att det gjordes efter stryp- och kvävningsmorden.
I varf fall har han strypt ihjäl H och då säkert blivit utsatt för avvärjningsskador. (Det sker även hon var någon som skulle vilja något så apart som att bli ihjälstrypt).

Att fibbla med dokument samtidigt som klössår fortsätter blöda trots avspolning är bökigt och kan förstöra dokumenten. Det skulle kunna åtgärdas med alun som man krossar och lägger på. Går fortare att åtgärda flera sår om alun är i flera delar.
Men det är en långsökt teori, det håller jag med om. Någon bra förklaring till hammaren och krossad medicin förutom misslyckat försök att droga barnen, kommer jag annars inte på.
Funderade också på om det under den maskade texten när poliserna närmar sig O kunde stått ”klädd i någon form av förband” eller ”lindor”. Men det är väl tveksam om man verkligen skulle kalla det ”klädd”.
Ja, det lät långsökt med alun. Förlegat eller ålderdomligt, då hade det gått fortare att dra nån linda kring underarmarna. Nån annan skrev om krossad medicin men det lät lika tokigt, barnen fick ju inget av större mängd.
Hanna kanske var lättstrypt och hade ägnat sig åt sånt förut.
Senast redigerad av develi 2019-05-14 kl. 03:01.
Citera
2019-05-14, 03:04
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ja, det lät långsökt med alun. Förlegat eller ålderdomligt, då hade det gått fortare att dra nån linda kring underarmarna. Nån annan skrev om krossad medicin men det lät lika tokigt.
Hanna kanske var lättstrypt och hade ägnat sig åt sånt förut.

Tror inte det hjälper om man skulle varit van vid strypsex, kroppen börjar fäkta av lufthunger när det böjar bli kritiskt.

Jag begriper faktiskt inte hur man kan vara så målinriktad och beslutsam att man står ut under tiden det tar att kväva och strypa ihjäl sina egna barn som man pussat och kramat, matat när de var små, vårdat och älskat. Det är helt obegripligt hur man kan ha den kompetensen och förmågan om man f övr anses psykiskt frisk. Hur i helv*te står man ut? Två gånger!

Att personer gjort sjuka saker under nazismen, balkankriget, IS mm har ju skett. Men en vettigt glasögonförsedd skallig vänlig momsexpert eller en mjuk trevlig snart femtioårig skattejurist som gör detta med sina egna barn....

Usch! Ska försöka förtränga dessa tankar och sova nu. Godnatt.
Citera
2019-05-14, 03:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Tror inte det hjälper om man skulle varit van vid strypsex, kroppen börjar fäkta av lufthunger när det böjar bli kritiskt.

Jag begriper faktiskt inte hur man kan vara så målinriktad och beslutsam att man står ut under tiden det tar att kväva och strypa ihjäl sina egna barn som man pussat och kramat, matat när de var små, vårdat och älskat. Det är helt obegripligt hur man kan ha den kompetensen och förmågan om man f övr anses psykiskt frisk. Hur i helv*te står man ut? Två gånger!

Att personer gjort sjuka saker under nazismen, balkankriget, IS mm har ju skett. Men en vettigt glasögonförsedd skallig vänlig momsexpert eller en mjuk trevlig snart femtioårig skattejurist som gör detta med sina egna barn....

Usch! Ska försöka förtränga dessa tankar och sova nu. Godnatt.
Nej, jag håller med. Det går inte ens att föreställa sig, orkar inte ens gå in i de detaljerna. Usch.
De där tyskarna verkar ha varit, om ens möjligt, ännu värre för där var det så blodigt att ÅK inte ens släppte uppgifter.
Inte en susning men jag antar att målet är att tuppa av och då blir det väl inget vevande tänkte jag när du skrev om att vara apart?
Hahaha. Glasögonförsedd, skallig, vänlig momsexpert. Go'natt.

Edit.
Här har de tuppat av. De får väl vara glada de lever.
Senast redigerad av develi 2019-05-14 kl. 03:39.
Citera
2019-05-14, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är svårt att i avsaknad av hela bilden; alla komponenter, ifrågasätta olika saker på ett vederhäftigt sätt. – Vi vet dock från säker källa att O ”…var plågad av flickornas situation…”:
Betr. namnteckningarna ger dessa stöd för hypotesen att bägge makarna skrivit under förklaringsbrevet, och man skulle väl närmast kunna förstå detta som att alternativ är möjliga men mindre troliga, ned till att alternativ är näst intill lika troliga. – Samma sak torde gälla vad man kunnat utvinna ur mobiler och datorer.

Något som kan te sig aningen bestickande, är att man lagt sig vinn om att det i förklaringsbrevet klart ska framgå att det är fråga om ett delat ansvar: ”gemensamt och i samförstånd…” resp. ”Vi tog vårt beslut tidig höst 2017”, varför det är uppenbart att medvetenhet om det utvidgade gärningsmannaskapet (med alla sina distinktioner) varit högst aktuellt och inkluderat i tankarna då brevet formulerats. – Detta till trots har polisen tvingats ställa upp ett flertal hypoteser: Av allt att döma finns ingenting handskrivet med bäring på morden - vilket med vetskap om makarnas redovisade planeringsfönster resp. deras juridiska kompetens kan tyckas en smula anmärkningsvärt. – Betr. testamentets innehåll torde de flesta känna till att ett sådant dokument vid bevittnandet som regel är övertäckt.

Jag har också alltid funderat på varför den som skrev brevet valde den juridiska termen. Fast om den raden tillkommit efter underskriften. Om samma skrivare ger samma spår i varandra? Om de nu verkligen använt en skrivare med inbyggd spåridentitet. Eller om den som blev strypt varken såg testamentets eller brevets hela innebörd. Brevet är för övrigt lika gärna ett solklart tjat-brev till rektor och kommunen. Eftersom de gick ut så snabbt i rikstäckande tv-sändning så förstod de betydligt mer än vad de ville erkänna.

Varför spelade inte föräldrarna in en gemensam film? Åtminstone som komplement till brevet. Något som är så enkelt och vanligt och med de device som återfanns i huset.
Citera
2019-05-14, 08:05
Medlem
Citat:
Scientologerna kan du diskutera med nån annan - beroende på att din koppling är lika långsökt som diskussionerna om hotbrev till kommunen. Eller som när du fick för dig att det var på usb...

Du lever tyvärr i ett universum vid namn Conspiracy som jag inte vill besudla mig med.

Nu har du även lyckats få en 10-årings påstående som ett omen. REALLY?

Jag tror inte på Scientologin. Ville bara ge dig något som passar din teori.

Sen vill jag ändå passa på att ge dig ett generellt tips. Lita på barns berättelser. Barn speglar sina föräldrar. En 10-åring som berättar något hon inte bör berätta kan vara intressant. De kanske trodde på tomten eller Tetet.

Finns inga djupt deprimerade föräldrar som tillsammans planerar mord i flera månader på sina barn. Redan där haltar historien. OM du skall fortsätta spinna vidare på den teorin så kommer du hamna i Guyana.

Tragedin i Bjärred är inget annat än en tragedi. En förälder har dödat den andra. En förälder som mått dåligt väldigt länge. Två föräldrar som bevisligen var allt annat än eniga och i samförstånd.
Citera
2019-05-14, 08:42
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:

Att lägga upp en låååång CV i en blogg... söker hon jobb via bloggen? Och alla utropstecken i rubrikerna? Nej, huvudet på skaft är förfluten tid. Om det nånsin funnits. Hennes snaskande i Bjärredfallet är läskigt. I en offentlig blogg..... Nä, hon lär inte få ut nån omaskad FUP.
Citera
2019-05-14, 08:46
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag har också alltid funderat på varför den som skrev brevet valde den juridiska termen. Fast om den raden tillkommit efter underskriften. Om samma skrivare ger samma spår i varandra? Om de nu verkligen använt en skrivare med inbyggd spåridentitet. Eller om den som blev strypt varken såg testamentets eller brevets hela innebörd. Brevet är för övrigt lika gärna ett solklart tjat-brev till rektor och kommunen. Eftersom de gick ut så snabbt i rikstäckande tv-sändning så förstod de betydligt mer än vad de ville erkänna.

Varför spelade inte föräldrarna in en gemensam film? Åtminstone som komplement till brevet. Något som är så enkelt och vanligt och med de device som återfanns i huset.

Dom kanske inte var i rätt tillstånd för att spela in en film. Om man tänker efter. Vad skulle filmen innehålla? Skulle dom sitta och vinka in i kameran? Möjligen filma när namnteckningarna skrevs men dom trodde förmodligen att de bevis som redan fanns skulle räcka.
Citera
2019-05-14, 08:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Att lägga upp en låååång CV i en blogg... söker hon jobb via bloggen? Och alla utropstecken i rubrikerna? Nej, huvudet på skaft är förfluten tid. Om det nånsin funnits. Hennes snaskande i Bjärredfallet är läskigt. I en offentlig blogg..... Nä, hon lär inte få ut nån omaskad FUP.

Jag tycker inte att E Höglund varken ”snaskat” i Bjärredsfallet eller att det är fel att en erfaren journalist vill fördjupa sig i det som hänt.

Det är mord på tre personer varav två barn. Dessutom med många märkliga omständigheter. Väl värt att belysa och skriva om.
Fler journalister borde undersöka och skriva. Ta reda på fakta och se om skola, vården och samhället kan lära sig något, upptäcka varningssignaler.

Att försöka tysta ner med åsikter att en undersökande journalist ”snaskar” är nog precis vad Råstam och Josefson också fick höra. Som tur var för såväl Quick och bröderna i Kevinfallet lyssnade de inte.

Vänta och se istället och bedöm det hon presenterar. Klaga om det är dåligt då istället är mitt tipps.
Senast redigerad av Solglittret 2019-05-14 kl. 09:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in