2019-05-13, 16:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Trodde du lusläste alla Develis inlägg. Oskar kanske inte delade Hannas uppfattning om ME. Kanske Oskar inte hade så nära kontakt med sina kollegor sista året. Tror nog mest det. Annars är det märkligt att inte dela med sig av fakta.
Det finns redan förklarat direkt till person alldeles nyss - eftersom det ses olika åsikter i tråden vid en granskning.
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Agnes diagnos kom redan år 2015.

Jag diskuterar dock inte skam/skämdes primärt:
Citat:
Det kan likaväl handla om förnekelse. En mycket vanlig reaktion vid kris.
Citat:
I början är det är vanligt att man inte kan ta in verkligheten. ”Det är nog någon annan sjukdom, som det går att behandla. Kanske är han/hon egentligen inte så sjuk?”

Nästa steg inträder när man inte kan bortse från diagnosen och verkligheten. Hos någon utlöser detta djup sorg eller vrede, medan andra ivrigt börjar söka kunskap om sjukdomen, om forskning eller alternativa undersöknings- och behandlingsmetoder. Att man reagerar olika kan bli rejält påfrestande för relationen mellan familjemedlemmar, sjuka såväl som friska.
https://rme.nu/om-me-cfs/anhorig/
Fastnar man och inte kommer till acceptans vid sorg- eller krisbearbetning är det som sagt vanskligt.

Det är alltid vanskligt om det skaver och aldrig blir klart - vad det än gäller.
Senast redigerad av develi 2019-05-13 kl. 17:11.
Citera
2019-05-13, 17:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Hanna accepterade Agnes diagnos ME. Hon kunde med sin livserfarenhet tänka både kritiskt och logiskt. Ungdomar med ME är inte svartmålade och ME är inte kroniskt. Hoppfullt men tidskrävande. Jag kan däremot tänka mig att hon trodde att Agnes fick mera harmoni om hon slapp infinna sig i skolan. Vet du, eller någon, om Hanna uteblev från ett möte i skolan den aktuella dagen?

Det som är väldigt märkligt är att Oskar förvanskar status på Agnes sjukdom. En svår sjukdom som läkare inte lyckats diagnostisera. Eller är det ett tecken på att Oskar inte hade så nära kontakt med kollegorna sista åren efter diagnosen blev känd? Eller skämdes han för diagnosen? Eller? Elli09:s kontakt kanske inte heller visste hur senaste åren var för Oskar o hans familj?

O kanske inte trodde på diagnosen? Tyckte att det inte stämde?
Kanske inte ville acceptera? Medan H kanske just hade tagit det hela till sig och engagerat sig i patientföreningen?
De kanske helt enkelt inte var överens?
Citera
2019-05-13, 17:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
/.../ Deras bedrägliga beteende sista månaderna (framförallt H som inte verkar ha yppat något för omgivningen) där de visade upp en sida av att hantera situationen, medan de i lönndom beslutat sig för att döda sina barn och ta livet av sig, påminner en del om det beteendet som jag beskrev ovan. Det finns alltså all anledning av att inte låta sig luras av det, utan istället ifrågasätta det man inte tycker stämmer.
Det är svårt att i avsaknad av hela bilden; alla komponenter, ifrågasätta olika saker på ett vederhäftigt sätt. – Vi vet dock från säker källa att O ”…var plågad av flickornas situation…”:
Betr. namnteckningarna ger dessa stöd för hypotesen att bägge makarna skrivit under förklaringsbrevet, och man skulle väl närmast kunna förstå detta som att alternativ är möjliga men mindre troliga, ned till att alternativ är näst intill lika troliga. – Samma sak torde gälla vad man kunnat utvinna ur mobiler och datorer.

Något som kan te sig aningen bestickande, är att man lagt sig vinn om att det i förklaringsbrevet klart ska framgå att det är fråga om ett delat ansvar: ”gemensamt och i samförstånd…” resp. ”Vi tog vårt beslut tidig höst 2017”, varför det är uppenbart att medvetenhet om det utvidgade gärningsmannaskapet (med alla sina distinktioner) varit högst aktuellt och inkluderat i tankarna då brevet formulerats. – Detta till trots har polisen tvingats ställa upp ett flertal hypoteser: Av allt att döma finns ingenting handskrivet med bäring på morden - vilket med vetskap om makarnas redovisade planeringsfönster resp. deras juridiska kompetens kan tyckas en smula anmärkningsvärt. – Betr. testamentets innehåll torde de flesta känna till att ett sådant dokument vid bevittnandet som regel är övertäckt.
Citera
2019-05-13, 17:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
O kanske inte trodde på diagnosen? Tyckte att det inte stämde?
Kanske inte ville acceptera? Medan H kanske just hade tagit det hela till sig och engagerat sig i patientföreningen?
De kanske helt enkelt inte var överens?
Patientföreningen finns ingen uppgift om.

Oskar kanske körde Reimer-stuket med bot och behandling - medan Hanna var mer pro ME.

Den ena ger kanske upp och resignerar i jakten på förbättring som uteblir, den andra ser en dyster framtid för barnen?

Vilket gör att de tyvärr kan bli rörande överens i sin kokong:

livet har inte nån egentlig mening och de beslutar sig för att ta sina och sina barns liv.
Senast redigerad av develi 2019-05-13 kl. 17:29.
Citera
2019-05-13, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Oskar kanske körde Reimer-stuket med bot och behandling - medan Hanna var mer pro ME.

Den ena ger kanske upp och resignerar i jakten på förbättring som uteblir, den andra ser en dyster framtid för barnen?

Vilket gör att de tyvärr kan bli rörande överens i sin kokong:

livet har inte nån egentlig mening och de beslutar sig för att ta sina och sina barns liv.

Låter som du beskriver två hjärntvättade scientologer.

Moa hade väl uttryckt att familjen trodde på ”något annat” än Gud eller Jesus? Att överhuvudtaget ha en ”hemlig” åsikt om tro ens när man är i 10-11-års åldern visar på att det var ett ämne. Jo, du Develi, barnvaktens pappa var ju dessutom väl bekant med den ökända scientologen också.
Citera
2019-05-13, 18:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Låter som du beskriver två hjärntvättade scientologer.

Moa hade väl uttryckt att familjen trodde på ”något annat” än Gud eller Jesus? Att överhuvudtaget ha en ”hemlig” åsikt om tro ens när man är i 10-11-års åldern visar på att det var ett ämne. Jo, du Develi, barnvaktens pappa var ju dessutom väl bekant med den ökända scientologen också.
Scientologerna kan du diskutera med nån annan - beroende på att din koppling är lika långsökt som diskussionerna om hotbrev till kommunen. Eller som när du fick för dig att det var på usb...

Du lever tyvärr i ett universum vid namn Conspiracy som jag inte vill besudla mig med.

Nu har du även lyckats få en 10-årings påstående som ett omen. REALLY?
Citera
2019-05-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är svårt att i avsaknad av hela bilden; alla komponenter, ifrågasätta olika saker på ett vederhäftigt sätt. – Vi vet dock från säker källa att O ”…var plågad av flickornas situation…”:
Betr. namnteckningarna ger dessa stöd för hypotesen att bägge makarna skrivit under förklaringsbrevet, och man skulle väl närmast kunna förstå detta som att alternativ är möjliga men mindre troliga, ned till att alternativ är näst intill lika troliga. – Samma sak torde gälla vad man kunnat utvinna ur mobiler och datorer.

Något som kan te sig aningen bestickande, är att man lagt sig vinn om att det i förklaringsbrevet klart ska framgå att det är fråga om ett delat ansvar: ”gemensamt och i samförstånd…” resp. ”Vi tog vårt beslut tidig höst 2017”, varför det är uppenbart att medvetenhet om det utvidgade gärningsmannaskapet (med alla sina distinktioner) varit högst aktuellt och inkluderat i tankarna då brevet formulerats. – Detta till trots har polisen tvingats ställa upp ett flertal hypoteser: Av allt att döma finns ingenting handskrivet med bäring på morden - vilket med vetskap om makarnas redovisade planeringsfönster resp. deras juridiska kompetens kan tyckas en smula anmärkningsvärt. – Betr. testamentets innehåll torde de flesta känna till att ett sådant dokument vid bevittnandet som regel är övertäckt.

Ja, det var viktigt för dem (en eller två) att båda skulle anses som skyldiga, att det var ett gemensamt beslut, ett vi bakom. Båda jurister, båda borde ha diskuterat kring invändningar och misstroenden baserat på deras bevis. Detta gör att jag tror att det kan finnas något dokument, en film, som inte presenterats. Det är väl det enda som skulle kunna vara slutgiltigt bevis.
Citera
2019-05-13, 21:28
Medlem
Jag har inte varit delaktig i tråden sedan presskonferensen så jag är nyfiken på vad som diskuteras här just nu? Någon som vill berätta kortfattat?
Citera
2019-05-13, 21:29
Medlem
Citat:
Det är rimligt att Agnes var stark på söndagar?
Hennes väninna skriver snare om en stark personlighet och de överdrifter som du skrev om är rent patetiskt - sitter ensam med stor sorg och oro, lämnad helt ensam innan lärarna kom.

Du försöker skapa en höna av en fjäder likt rapytt - det är mer än uppenbart.

Att det sen är ett vemod att behöva få ME och göra avkall på aktiviter säger sig självt.

Problemet för er del är att det snarare inte finns nåt att anmärka på gällande familjen innan de mördas - vilket är vad som ofta är vanligt när det kommer till mercy killing:
Barnen är inte misskötta, det är ofta funktionella familjer, det är omtyckta fäder och mödrar.
Sen har de dock av nån anledning gått ner sig via krisreaktion och troligen över till psykisk ohälsa.
Finns ett nyss inlagt fall från Tyskland - gemensamt familicide - som var väldigt likt Bjärred.

Det är den här delen som ni får problem med och det skaver och idisslas, det spekuleras, förvrängs, överdrivs och även är rent tvärtemot det som framkommit via media.
Det är snart 1.5 år sen det hände och jag tror nog det är i huvudsak är hos er ältare problemet ligger när det kommer till åren innan.
Ni förväntar er skandaler och drama - men det verkar som sagt utebli. Att skapa problem säger dock mer om er än fallet.

Det fetade: "vemod" är kanske ett litet väl milt ord i sammanhanget...? Tänker du dig att familjen var funktionell ända fram till mordnatten? Eller upphörde den att vara funktionell i och med att föräldrarnas krisreaktion övergick i psykisk ohälsa? Ungefär vid vilken tidpunkt kan familjen antas ha upphört att vara funktionell?

Jag försöker skapa en bild av hur länge barnen behövde leva i en dysfunktionell familj innan de dödades.
Senast redigerad av Kryptogam 2019-05-13 kl. 21:34.
Citera
2019-05-13, 21:32
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Jag har inte varit delaktig i tråden sedan presskonferensen så jag är nyfiken på vad som diskuteras här just nu? Någon som vill berätta kortfattat?
Nu är det bara pajkastning mellan olika skribenter i tråden. Trams och bråk - totalt meningslöst och oläsligt. Handlar inte ens om fallet. Däremot har vi fått ut maskad FUP, vilket enbart visar det som media och pressträff har gett vid handen. För tillfället är både mördarföräldrar och ME-sjuka Agnes och Moa bortglömda. Men där finns egentligen inte heller något nytt. Det lilla som finns att läsa kan du läsa på www.svenskpolis.se. Där beskriver de poliser som gick in först i villan vad de såg. Leta efter artikeln "Vad fan har vi sett". Det numret som kom ut i februari i år.
Här: länken: https://tidningensvenskpolis.se/arkiv/hallarsida-artiklar/2019/nr-1-2019/vad-fan-ar-det-vi-har-sett/
Senast redigerad av Flashig78 2019-05-13 kl. 21:36.
Citera
2019-05-13, 21:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Ja, det är mycket obehagligt men också lite humoristiskt att se de luggslitna hyenorna flockas i tråden och slita till sig olika köttstycken som de ska tugga på in till märgen. Till deras egen frustration sätter de dock bara köttet i halsen och biter sönder en och annan kindtand när de misslyckas att övertriumfa polisens utredning, den av socialstyrelsen erkända ME-diagnosen eller den samlade expertisens rekommendationer om sjukdomen under Viss hemsida. Kvar finns bara befängda beskyllningar, vilda gissningar, overifierade uppgifter och en rasande massa gnäll, kink och gny. Allt orkestrerat av en önskan att frikänna en av polisen utsedd kvinnlig mördare.

Unket ändamål + unkna medel = unkna agendor
Såväl IRL som här i tråden. Synd att det finns de som går på deras rökridåer och blå dunster, men jag antar att många har svårt med kritisk granskning.
Om Agnes hade de för ungdomar vanliga symtomen för ortostatism - så får man evigt hoppas att hon inte diskuterades som en panikångestattack.
Det är inte i närheten av varandra rent medicinskt och kan mycket enkelt särskiljas via BT-mätning stående. Vad fan är det här för bullshit?
Det är ett svårt symtom gällande ME.

Vore det panikångest som leder till synkope föregås det isf av en intensiv hyperventilering. Det blir snarare högt BT pga adrenalinpåslag som i sin tur höjer BT och puls. Sen finns det vasovagal reaktion men det lär doktorn kunna utröna samband med.

Sen gör man alltid en medicinsk bedömning i första hand så att det inte rör sig om nåt allvarligt och avfärdas givetvis inte med nån psykiatrisk diagnos. Det kan nämligen vara kardiell genes.
Citat:
Symptoms and Diagnosis of ME/CFS in Children
Children and adolescents with ME/CFS mostly have the same symptoms as adults. Some differences are:

Children, especially adolescents, with ME/CFS have orthostatic intolerance (dizziness and lightheadedness and other symptoms that are triggered when standing up and sometimes also sitting upright) more often than adults. It is often the most unbearable symptom and may make other symptoms of ME/CFS worse.
https://www.cdc.gov/me-cfs/me-cfs-children/children-symptoms-diagnosis.html
Citera
2019-05-13, 21:42
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Så kan det absolut ha varit. Jag såg en dialog bakåt vid mitt grävande där en ME-sjuk beskriver bl.a sitt BT-fall (eller presynkope) vid ansträngning. Solglittret levererar en förklaring om panikångestattack.

Jag kom osökt att tänka på Agnes och den typiska ortostatism som tonåringar har som symtom mer frekvent än vuxna. Eller med andra ord autonom manifestation såsom ortostatisk intolerans (ordval VISS).
Den här var ju fin också..

Vilka behandlingsmetoder rekommenderas?
Det var mig solglittret diagnostiserade med panikångestattack. Något jag inte har. Behöver jag påpeka att jag efter det tar allt som den skribenten skriver med en nypa surt salt.
Det är fruktansvärt om flickorna fick möta en läkare av den kalibern. Om nu glittret verkligen arbetar som läkare.
I den här tråden har exempel på hur personer, både vuxna och barn med ME bemötts
Det är en tragisk läsning att vuxna och personer som utger sig för att vara läkare kan vara så inskränkta och bakåtsträvande.
Idag handlade hela Malous efter 10 om ME. På TV4. Det var bla en tjej där som insjuknade som barn. Aktuell forskning/forskare, anhöriga. Författaren Karin Alvtegen mm.
Kan verkligen rekommendera er att titta på det.
Bjärredsfamiljens öde låg i bakgrunden. Och man funderade verkligen på hur Agnes och Moa haft det och gått igenom medan de levde. Hur föräldrarna klarade av det vet vi tyvärr redan. De klarade det inte alls. Hela familjen blev utplånad. Finns inte. Två föräldrar som i samförstånd inte lät sina flickor leva längre.
Det här kommer att pratas om länge. Länge som de mord de
var. Och länge för den sjukdom flickorna hade. Som familjen inte klarade av att hantera. Tre mord och ett självmord.
Senast redigerad av Lillamig72 2019-05-13 kl. 21:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in