2019-05-14, 01:04
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Och det är troligt att läkare i Lund skulle diskutera sekretessbelagda uppgifter gällande Moa till två vitt skilda personer?
Säga att detta är den yngsta?

Varifrån kommer uppgifterna att läkare i Lund skulle lämnat ut sekretessbelagd info om As diagnos och att hon var yngst? Vilka läkare skulle gjort det? Till vem?
Citera
2019-05-14, 01:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vad är överhuvudtaget vitsen med att du ställer frågan? Vad har du för intresse av att få reda på om en viss postare skickat in en överklagan som hamnar på en offentlig lista?

Möjligen vore det intressant att få reda på om någon beviljats mer info och vad som framkommer i den informationen. Men att få fram om just Reviews finns med på den offentliga listan på dem som överklagat och ansökt om mer info känns lite väl närgånget.
Liknande är redan ställd i tråden då det har varit ett jäkla hallå att det är maskat material och enda vägen är isf att överklaga till Kammarrätten.

Men jag glömde en sak förut då du förfasades över att du hotades. Du får du väl ändå skylla dig själv om du är så pantad och lämnar ut mail som du skrev?
Citat:
Flera personer, även jag, har fått hot och hat i pm och mail. Man har skapat påhittade låtsasvänner och anhöriga till de döda barnen och vuxna och skrivit långa påhittade berättelser om dem, vad de gjort och tänkte.
Det är så fruktansvärt osmakligt så det går knappt att beskriva.
Citera
2019-05-14, 01:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Varifrån kommer uppgifterna att läkare i Lund skulle lämnat ut sekretessbelagd info om As diagnos och att hon var yngst? Vilka läkare skulle gjort det? Till vem?
Att diskutera Moa som den yngsta är att röra sig inom sekretessens domäner.
Vart uppgifterna kommer från vet väl inte jag?
Jag har reagerat på samstämmighet mellan missans uppgifter och det som står i PM.
Citera
2019-05-14, 01:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
"Enligt arbetskamraten..." - Alltså håller jag det för troligt att det är O som har talat om det för sin kollega. Inte?
Missans uttalande: - vet ej.
Jag undrade mer om du upplevde uppgiften trovärdig? Det brukar annars finnas en kommentar allt som oftast från den som lägger in PM.
Citera
2019-05-14, 01:17
Medlem
Citat:
Vad är överhuvudtaget vitsen med att du ställer frågan? Vad har du för intresse av att få reda på om en viss postare skickat in en överklagan som hamnar på en offentlig lista?

Möjligen vore det intressant att få reda på om någon beviljats mer info och vad som framkommer i den informationen. Men att få fram om just Reviews finns med på den offentliga listan på dem som överklagat och ansökt om mer info känns lite väl närgånget.

Jag förklarade just varför. Hur skall någon här kunna ge ett korrekt svar i ett specifikt ärende som är nedlagt? Om polisen via sina PM inte redovisat svaren, så återstår överklagan. Har man försuttit den möjligheten, är det meningslöst att fortsätta ställa frågan.

I annat fall är det att avvakta Kammarrättens beslut.
Senast redigerad av Remark 2019-05-14 kl. 01:23.
Citera
2019-05-14, 01:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag förklarade just varför. Hur skall någon här kunna ge ett korrekt svar i ett specifikt ärende som är nedlagt? Om polisen via sina PM inte redovisat svaren, så återstår överklagan. Har man försuttit den möjligheten, är det meningslöst att fortsätta ställa frågan.

I annat fall är det att avvakta Kammarrättens beslut.

Du inser väl att man kan begära ut ett nytt FUP som kommer maskat och då har tre veckor på sig igen att överklaga? Eller låta en vän göra det? Det är inte tre veckor från FUP var klart utan varje gång ett nytt maskat FUP kommer ut igen.
Senast redigerad av Solglittret 2019-05-14 kl. 01:34.
Citera
2019-05-14, 01:31
Medlem
Citat:
Du inser väl att man kan begära ut ett nytt FUP som kommer maskat och då har tre veckor på sig igen att överklaga? Eller låta en vän göra det? Det är inte tre veckor från FUP var klar utan varje gång en ny person får tillgång till maskat FUP.

Det förändrar inte min ståndpunkt till meningslösa frågor som ställs här.
Citera
2019-05-14, 01:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Du inser väl att man kan begära ut ett nytt FUP som kommer maskat och då har tre veckor på sig igen att överklaga? Eller låta en vän göra det? Det är inte tre veckor från FUP var klar utan varje gång ett nytt maskat FUP kommer ut igen.
Det du skriver är redan diskuterat i tråden och står i FUP - att det är tre veckor från det att personen erhåller upplagan.
Det är väl vad remark skriver - Har man missat tåget är det inget att älta mer.
Citera
2019-05-14, 01:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det du skriver är redan diskuterat i tråden och står i FUP - att det är tre veckor från det att personen erhåller upplagan.
Det är väl vad remark skriver - Har man missat tåget är det inget att älta mer.

Hur går ditt påstående om att ”man missat tåget” ihop med möjligheten att låta en vän begära ut FUP i sitt namn och sedan skicka in en överklagan? Det finns inget ”missat tre veckors tåg”.
FUP kan begäras ut om 10 eller 20 år och maskningen kan överklagas inom tre veckor därefter.

De flesta av oss andra har faktiskt tredimensionella vänner utanför nätet.....
Citera
2019-05-14, 01:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Hur går ditt påstående om att ”man missat tåget” ihop med möjligheten att låta en vän begära ut FUP i sitt namn och sedan skicka in en överklagan? Det finns inget ”missat tre veckors tåg”.
FUP kan begäras ut om 10 eller 20 år och maskningen kan överklagas inom tre veckor därefter.

De flesta av oss andra har faktiskt tredimensionella vänner utanför nätet.....
Jag VET hur det fungerar så du behöver inte ha några lektioner, skrev nyss att det är per person att överklaga inom tre veckor.

Jo, jag fetade detta med vän - men glömde kommentera.
Jag antar det behövs en stor umgängeskrets om man tänker begära ut FUP bortåt 20 år.
Samt kan nog klassas som rätt överfixerad.

"något hjärtmuskelcentra som löper amok ibland"
Senast redigerad av develi 2019-05-14 kl. 01:47.
Citera
2019-05-14, 01:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag antar det behövs en stor umgängeskrets om man tänker begära ut FUP bortåt 20 år.

Varför behövs det en stor umgängeskrets för att be en vän begära ut FUP om 20 år?

Det är nog exakt det som kommer hända många gånger under kommande år.
Händelsen i Bjärreds är så enormt speciell att många, många kriminologer, forskare och studerande kommer begära ut FUP. Och sannolikt med olika uppgivna skäl ansöka om mer omaskad info.
En hel del av dessa kommer också få tillgång till hela eller stora delar av materialet under sekretessförsäkran.
Skulle inte förutsätta att de därför ska klassas som överfixerade.
Citera
2019-05-14, 02:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag VET hur det fungerar så du behöver inte ha några lektioner, skrev nyss att det är per person att överklaga inom tre veckor.

"något hjärtmuskelcentra som löper amok ibland"

Vi får väl helt enkel avvakta och se om någon journalist kanske lyckats med en överklagan och fått tillgång till mer info. Kanske något som E Höglund kommer lyckas med? Som kommer presenteras i hennes bok framöver.
Förr eller senare kommer mer offentlig fakta ut om Bjärred. Det må ha tystats ner nu och polisens förhoppning om att köttbenen de slängde ut 11/12 skulle mätta efterfrågan av mer info har kommit på skam.
—————————-
Att diskutera elektriska hjärtmuskel centra som löper amok och ger paroxysmala supraventrikulära tachykardier med symptom av yrsel, hjärtklappning, svimmningskänsla och matthet är OT att diskutera här. Lämnar istället två intressanta för dig lättlästa länkar om det.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2002/10/07/elektriska-kaos-gar-att-tukta/
http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/13187/LKT0947s3176_3178.pdf
Senast redigerad av Solglittret 2019-05-14 kl. 02:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in