2019-05-13, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack för dina tankar som jag också håller med om.
Det är nog som du skriver att man ser och förstår väldigt mycket i backspegeln.

Det finns ingen som idag kan gynnas av att man letar syndabockar. Ett helt meningslöst förfarande.
Men det skulle kanske kunna vara till nytta om de tecken som omgivningen faktiskt har sett och idag förstår var varningssignaler också kunde komma andra till del. För framtiden kanske man kan upptäcka något liknade i tid.

Var föräldrarna eller en av dem ovanligt påstridig om hemundervisningen? Om att få en ME diagnos på Moa? Ville man inte att någon flicka överhuvudtaget skulle besöka skolan? Som det framkommit borde de ju kunnat i alla fall ibland. Valde man bort psykiatrisk hjälp, likt åsikterna hos några närstående? Vad fick de för hjälp och stöd? Vad fick de för information och från vilka grupper?

Nu har Lomma obligatorisk oros-anmälan till Soc. vid 20% skolfrånvaro eller mer. Men inte alla andra kommuner.

Det är i mitt tycke av många olika orsaker helt fel att tysta ner det som hände i Bjärred. En av orsakerna är att samhället/tjänstemän/skolpersonal/vården etc inte har möjlighet att lära av det som hänt. De som fanns i familjens närhet i Lomma och Lund kanske har fått mer kunskap idag, men det finns många fler på många andra orter som skulle kunna dra nytta av informationen.

Föräldrarna är idag utpekade som misstänkta mördare av barnen. Varför skulle det vara värre att beskriva vilka varningstecken och signaler de kan uppvisat innan? Varför skulle det mörkas idag av någon oklar hänsynsfullhet?

Det är rimligt, ansvarsfullt, lärorikt och ett korrekt beteende gentemot mordoffren att man helt enkelt lämnar ut mer detaljer om 3 mord och ett självmord i en villa i Bjärred. De motsvara en fjärdedel av alla mord i region syd och en tredjedel av alla mord på barn i hela Sverige 2018.
Det är inte en liten ”privat” händelse.

I hur många av de 3/4 fallen har gärningsmannen/männen varit avlidna?
Citera
2019-05-13, 02:06
Medlem
Vem försåg flickorna med mat, näringsriktig mat, när föräldrarna jobbade heltid? Antingen lurade föräldrarna sin arbetsgivare eller vården, för dessa två fick ju ingen ordentlig tillsyn under dagarna. Eller? Vem "vårdade" dem? Vem hjälpte dem med hygienen? Accepterade lärarna att barnen var lite "toviga"?

Att anlita en barnflicka 1 dag/vecka är inget substitut för omsorger resten av veckan. Besök av lärare räknas inte in, dessutom ställdes dessa besök ofta in tror jag mig ha läst någonstans. Hur ofta ägde dessa lektioner egentligen rum? Det skulle kunna vara som så att lektionerna ställts in oftare än de ägt rum.

Vad vägde barnen när de avled? Var de underviktiga... någon skrev att de såg smutsiga ut. Här fanns det ingen som kunde förse dem med vare sig mat eller hygien, föräldrarna kan helt enkelt ha förpassat sina barn till ovanvåningen. Inget talar för att de ens åt sina måltider tillsammans. Kanske ett fat till båda rummen, om de åt eller ej vet man inte.

Det förekommer att åldringar vägrar dricka, ett jobbigt sätt att dö. Kan vara så att barnen matvägrade, eller vägrade dricka. Alltsammans kan härledas till problem av det slag jag tidigare nämnt. Incest. Om det var så.

Detta var en helt onormal familj, bakom villans väggar. De går inte att jämföra med andra ME-drabbade familjer, om barnen har tillsyn och föräldrarna passar upp på barnen.

Hur kan "helt orkeslösa" flickor laga mat? Något är fel... något var fel... Om ME-diagnosen var så allvarlig att inget barn kunde gå i skolan, ja, då borde en eller två föräldrar tagit tjänstledigt. Så mycket tid förväntar jag mig att det tar att vårda två sjuka/orkeslösa barn. Hur i hela världen kunde föräldrarna fortsätta jobba? Det enda som bekräftats hände före julen var att O skulle få gå ned tio procent i arbetstid. Ja jävlar, då mördade han hela sin famllj. Sicken galning. Till skillnad från dem som talar om inbillad altruism tror jag att han var knäpp och ond på riktigt, men dolde det väldigt väl. Annars hade naturligtvis barnen blivit räddade av någon som sett. Men det var knäpptyst.

Antingen var O galen och sjuk i skallen, förenklat, vilket då sjävklart kan härledas till att tjejerna gick ned sig både fysiskt och psykiskt. Eller så blev han himla arg där under julen. Besviken på allt! Så nedrigt livet var mot honom!

Allt kretsar runt föräldrarna, följdriktigt. För det var deras liv och syn på livet som avgjorde om flickorna fick leva. Barnen var osynliga för dem. De räknades inte. Att en del tror att barnens väl och ve kom på första plats är sjukt. Då skulle föräldrarna, en av dem åtminstone, slutat jobba och försett barnen med allt de kunde tänkas behöva för att må bra.

Vad tänker två flickebarn som är ensamma hemma dag efter dag? Snacka om övergivna. Övergivenhet kan trigga både ångest och oro, det som sammantaget blir trötthet. Tror att ME var ett symptom på familjens galna relationer, och barnen bara bekräftade att något var fel på föräldrarna. Det är att inte se flickorna och förnedra dem efter deras död att klistra på en diagnos. De reagerade antagligen sunt på en sjuk miljö. De orkade inte. Lite som när vuxna brakar ihop av felaktiga miljöer på jobbet. Faktiskt naturligt och vidrigt.

Om det kommer fram att ME beror på något fysiskt ska jag ändra mig. Tills Vidare är sjukdomen helt och hållet psykosomatisk. De som avskyr att läsa detta brukar då hävda att den som säger detta ej accepterar symptom och diagnos. En gång för alla: Symptomen är verkliga och diagnosen finns. Barnen led och föräldrarna jobbade på som om inget hänt. Tysklandsresorna tror jag är en trådsanning/lögn som O planterat. Som så mycket annat.
Senast redigerad av rappytt 2019-05-13 kl. 02:22.
Citera
2019-05-13, 02:56
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I hur många av de 3/4 fallen har gärningsmannen/männen varit avlidna?

Ingen aning.
Behovet av att se, lära och kunna förebygga minskar ju inte för att GM är död.
Lika mycket som vid skolattentatet i Trollhättan med samma antal mördade och en död gärningsman finns det anledning att uppmärksamma vilka varningssignaler som funnits.

Det är en mycket stor händelse i Sverige när tre personer mördas på samma gång oavsett om GM därefter avlider eller inte.
Sedan år 1900 - på 119 år har det totalt hänt 19 gånger att tre eller fler personer mördats vid samma tillfälle. Endast 19 gånger har det hänt - inräknat Tore Hedin-morden, von Sydowska morden, Trollhättans skolattack, Åmselemorden, Salibamorden, familicid i Stockholm och Göteborg, Drottninggatans terrorattack osv - och Bjärredsmorden.

Det är med andra ord väldigt ovanligt med så många samtidiga mordoffer. I flera av dessa fall har GM avlidit och inte kunnat lagföras. Men i så gott som samtliga fall utom Bjärred har man tydligt klargjort vad som hände, vad som föregick det hela och vem som handgripligen mördade offren.

Vid så pass stora händelser med så många offer är det helt enkelt rimligt att man identifierar signaler hos GM som gjorde denne så mordisk och farlig för sina offer.
För att skola och Soc ska kunna se när en förälder utgör en fara för sina barn, för att omgivningen ska märka om någon börjar chatta om terrorattentat eller om gränslösa personer får tillgång till vapen.

I just Bjärredsfallet har dessutom två barn mördats av någon som påstår att två personer fattade mordbesluten flera månader tidigare. Då blir det naturligvis ännu viktigare att försöka klargöra om man kunde upptäckt och avvärjt det som var på väg att ske. Det fanns ju tydligen flera månaders framförhållning när man kunde gjort det.

Mördare är som en smittsam sjukdom, som böldpest och mordoffer som en smittad sjuk - går det att hitta ett sätt att förebygga att någon annan ny drabbas ska man naturligtvis ta fram så mycket uppgifter man kan för att försöka förhindra och förebygga att det händer igen. Det kan bara ske om fler får mer kunskap.
Någon form nedtystning av postum hänsyn till en död mördare, gynnar verkligen inte samhällets möjligheter att se, lära och förebygga att det händer igen. Alldeles särskilt när det gäller föräldrar som utgör livsfara för sina barn.
Senast redigerad av Solglittret 2019-05-13 kl. 03:10.
Citera
2019-05-13, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Vem försåg flickorna med mat, näringsriktig mat, när föräldrarna jobbade heltid? Antingen lurade föräldrarna sin arbetsgivare eller vården, för dessa två fick ju ingen ordentlig tillsyn under dagarna. Eller? Vem "vårdade" dem? Vem hjälpte dem med hygienen? Accepterade lärarna att barnen var lite "toviga"?

Att anlita en barnflicka 1 dag/vecka är inget substitut för omsorger resten av veckan. Besök av lärare räknas inte in, dessutom ställdes dessa besök ofta in tror jag mig ha läst någonstans. Hur ofta ägde dessa lektioner egentligen rum? Det skulle kunna vara som så att lektionerna ställts in oftare än de ägt rum.

Vad vägde barnen när de avled? Var de underviktiga... någon skrev att de såg smutsiga ut. Här fanns det ingen som kunde förse dem med vare sig mat eller hygien, föräldrarna kan helt enkelt ha förpassat sina barn till ovanvåningen. Inget talar för att de ens åt sina måltider tillsammans. Kanske ett fat till båda rummen, om de åt eller ej vet man inte.

Det förekommer att åldringar vägrar dricka, ett jobbigt sätt att dö. Kan vara så att barnen matvägrade, eller vägrade dricka. Alltsammans kan härledas till problem av det slag jag tidigare nämnt. Incest. Om det var så.

Detta var en helt onormal familj, bakom villans väggar. De går inte att jämföra med andra ME-drabbade familjer, om barnen har tillsyn och föräldrarna passar upp på barnen.

Hur kan "helt orkeslösa" flickor laga mat? Något är fel... något var fel... Om ME-diagnosen var så allvarlig att inget barn kunde gå i skolan, ja, då borde en eller två föräldrar tagit tjänstledigt. Så mycket tid förväntar jag mig att det tar att vårda två sjuka/orkeslösa barn. Hur i hela världen kunde föräldrarna fortsätta jobba? Det enda som bekräftats hände före julen var att O skulle få gå ned tio procent i arbetstid. Ja jävlar, då mördade han hela sin famllj. Sicken galning. Till skillnad från dem som talar om inbillad altruism tror jag att han var knäpp och ond på riktigt, men dolde det väldigt väl. Annars hade naturligtvis barnen blivit räddade av någon som sett. Men det var knäpptyst.

Antingen var O galen och sjuk i skallen, förenklat, vilket då sjävklart kan härledas till att tjejerna gick ned sig både fysiskt och psykiskt. Eller så blev han himla arg där under julen. Besviken på allt! Så nedrigt livet var mot honom!

Allt kretsar runt föräldrarna, följdriktigt. För det var deras liv och syn på livet som avgjorde om flickorna fick leva. Barnen var osynliga för dem. De räknades inte. Att en del tror att barnens väl och ve kom på första plats är sjukt. Då skulle föräldrarna, en av dem åtminstone, slutat jobba och försett barnen med allt de kunde tänkas behöva för att må bra.

Vad tänker två flickebarn som är ensamma hemma dag efter dag? Snacka om övergivna. Övergivenhet kan trigga både ångest och oro, det som sammantaget blir trötthet. Tror att ME var ett symptom på familjens galna relationer, och barnen bara bekräftade att något var fel på föräldrarna. Det är att inte se flickorna och förnedra dem efter deras död att klistra på en diagnos. De reagerade antagligen sunt på en sjuk miljö. De orkade inte. Lite som när vuxna brakar ihop av felaktiga miljöer på jobbet. Faktiskt naturligt och vidrigt.

Om det kommer fram att ME beror på något fysiskt ska jag ändra mig. Tills Vidare är sjukdomen helt och hållet psykosomatisk. De som avskyr att läsa detta brukar då hävda att den som säger detta ej accepterar symptom och diagnos. En gång för alla: Symptomen är verkliga och diagnosen finns. Barnen led och föräldrarna jobbade på som om inget hänt. Tysklandsresorna tror jag är en trådsanning/lögn som O planterat. Som så mycket annat.

Det är skandal att flickornas vårdansvariga läkare lät flickorna svälta ihjäl, smutsiga och utan mat i sina rum. Lärarna måste ha varit både blinda och svagbegåvade som inte såg något. Hanssons bevittnade ett testamente utan att se underskrifterna. Skåne och framför allt Bjärred måste vara verklighetens Twin Peaks befolkad med mycket märkliga människor.
Citera
2019-05-13, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt

Ja, hur kan man lämna två mycket sjuka barn ensamma hemma om dagarna? Att påstå att allt fokus låg på barnens sjukdomar - samtidigt som föräldrarna fortsatte att yrkesarbeta båda två? Det stämmer inte.

Jag undrar om A var helt och hållet ensam innan även M fick hemundervisning? Ensam med all sin sorg, med alla sina tankar, med all sin oro...Ett säkert sätt att få en människa att gå ner sig, är väl att lämna henne ensam med dystra tankar...För ledsen måste hon ju ha varit, A. M också.

Ja, vem lagade mat? Vem hjälpte flickorna att hushålla med krafterna så att de fick ut mesta möjliga behållning av de goda stunderna när de mådde litet bättre?

Jag undrar hur det kändes för A när föräldrarna och systern kom hem från sina dagliga aktiviteter, uppfyllda av erfarenheter...
Citera
2019-05-13, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, hur kan man lämna två mycket sjuka barn ensamma hemma om dagarna? Att påstå att allt fokus låg på barnens sjukdomar - samtidigt som föräldrarna fortsatte att yrkesarbeta båda två? Det stämmer inte.

Jag undrar om A var helt och hållet ensam innan även M fick hemundervisning? Ensam med all sin sorg, med alla sina tankar, med all sin oro...Ett säkert sätt att få en människa att gå ner sig, är väl att lämna henne ensam med dystra tankar...För ledsen måste hon ju ha varit, A. M också.

Ja, vem lagade mat? Vem hjälpte flickorna att hushålla med krafterna så att de fick ut mesta möjliga behållning av de goda stunderna när de mådde litet bättre?

Jag undrar hur det kändes för A när föräldrarna och systern kom hem från sina dagliga aktiviteter, uppfyllda av erfarenheter...
Hur långt är det mellan Bjärred, Lund och Malmö? Kan ju hända att någon av föräldrarna åkte hem på lunchen? Det finns något som heter mikro - kanske någon av flickorna orkade värma mat? Är man mest sängbunden behöver man kanske inte heller två fullstora måltider per dag. Kanske föräldrarna ställde fram kall mat bredvid sängarna som de åt till lunch?
Många kontorsmänniskor har flextid - kanske en förälder tog "sovmorgon" medan den andra började extra tidigt för att kunna sluta tidigt? Så gör många småbarnsföräldrar.
Mycket vi inte vet!
Citera
2019-05-13, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Hur långt är det mellan Bjärred, Lund och Malmö? Kan ju hända att någon av föräldrarna åkte hem på lunchen? Det finns något som heter mikro - kanske någon av flickorna orkade värma mat? Är man mest sängbunden behöver man kanske inte heller två fullstora måltider per dag. Kanske föräldrarna ställde fram kall mat bredvid sängarna som de åt till lunch?
Många kontorsmänniskor har flextid - kanske en förälder tog "sovmorgon" medan den andra började extra tidigt för att kunna sluta tidigt? Så gör många småbarnsföräldrar.
Mycket vi inte vet!

Tack för ditt inlägg.
Det är så bra när ni som har mer kunskap om den aktuella sjukdomen, hjälper till att förtydliga och exemplifiera. Det är ni som allra bäst kan hjälpa till med att nyansera och vidga diskussionen!
Citera
2019-05-13, 09:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
I ditt svar väljer du att fokusera kring respekt och undviker såklart det jag uppmärksammat.
Strunta i min moraliska kompass för det är inte det minsta viktigt nu utan berätta istället varför du kommer med så allvarliga anklagelser mot O och hans släkt i början av din debut här i tråden och varför försökte du locka bort Solglitret från den här tråden till en ny du skapat som du för övrigt floppade med. Varför?
PS: jag struntar i vilka som attackerar vilka här så det får inte se ut som att jag är SG försvarsadvokat. Jag vill bara veta varför sånt intresse att locka bort hen från tråden.

Jag utgör ett hot för jag köper inte rakt av den bild som vissa absolut vill ha i Bjärred. Och jag vågar både protestera, ifrågasätta och gå vidare och gräva själv.

Mitt intresse är inte att fria Hanna eller någon annan som kanske visar sig vara skyldig. Men folk ska offentligt pekas ut för det utredningen visat att man har bevis för att de gjort, inget annat.

Jag har studerat kriminologi som specialintresse, följer och läser rättsfall. Bjärredsfallet sticker ut.
Det som presenteras är ett osannolikt scenario. Två ostraffade psykiskt friska välmående välsituerade akademiker som sedan månader bestämt sig för att på ett mycket brutalt sätt mörda sina barn samtidigt som mannen stryper ihjäl kvinnan.

Det är helt enkelt väldigt, väldigt märkligt och osannolikt.
Lika osannolikt som att Quick var en seriemördare som lyckades begå de åtta mord han dömdes för utan att efterlämna minsta spår, hårstrå eller DNA. Eller att en 5 och 7-åring mördar sin 4-årige kompis och lyckas neka sig igenom första veckornas polisförhör. Eller att en ostraffad 12-åring med sax mördar sin 11-årige kompis utan orsak.
Listan kan göras väldigt lång.

Eftersom jag lever efter devisen ”If it sounds too good to be true it probably is” och har ett väldigt stort rätts- och rättvisepatos, har jag helt enkelt ett intresse av att få veta vad som hänt.
Såväl i andra kriminalfall som i det här fallet, där jag dessutom har en personlig koppling. Jag vill försöka förstå hur någon blir en mördare, varför man väljer den vägen och om det funnits signaler och tecken som kunnat stoppa det hela. Jag vill dessutom att det ska vara offentligt, inte att bara jag under någon sekretessförsäkran ska få uppgifterna, utan att samhället ska kunna dra lärdom.

Intresset minskar inte precis för att motståndet mot att mer fakta kommer fram är så uppenbart...
Folk i den här tråden verkar kunna gå hur långt som helst för att tysta ner allt ifrågasättande med postat hat och nedsättande kommentarer.

Utanför tråden har okända personer skapat facebook-sidor med hat och namn på de nick ur tråden som inte delar vissas åsikter. Flera personer, även jag, har fått hot och hat i pm och mail. Man har skapat påhittade låtsasvänner och anhöriga till de döda barnen och vuxna och skrivit långa påhittade berättelser om dem, vad de gjort och tänkte.
Det är så fruktansvärt osmakligt så det går knappt att beskriva.

Varför är det så viktigt att det ska vara tyst??
Senast redigerad av Solglittret 2019-05-13 kl. 10:11.
Citera
2019-05-13, 09:45
Medlem
Det verkar som att detta fallet tas upp i Malou efter 10 nu snart när dem ska prata om ME....vet inte hur bra det är? Är det verkligen ME som gjorde att dem mördade barnen? Njaa
Citera
2019-05-13, 09:54
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam

Jag tror det var sådana tankar/funderingar som föräldrarna var uppfyllda av.
”Inte för någon av oss”
Senast redigerad av MeggieCleary 2019-05-13 kl. 10:13.
Citera
2019-05-13, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag utgör ett hot för jag köper inte rakt av den bild som vissa absolut vill ha i Bjärred. Och jag vågar både protestera, ifrågasätta och gå vidare och gräva själv.

Mitt intresse är inte att fria Hanna eller någon annan som kanske visar sig vara skyldig. Men folk ska offentligt pekas ut för det utredningen visat att man har bevis för att de gjort, inget annat.

Jag har studerat kriminologi som specialintresse, följer och läser rättsfall. Bjärredsfallet sticker ut.
Det som presenteras är ett osannolikt scenario. Två ostraffade psykiskt friska välmående välsituerade akademiker som sedan månader bestämt sig för att på ett mycket brutalt sätt mörda sina barn samtidigt som mannen stryper ihjäl kvinnan.

Det är helt enkelt väldigt, väldigt märkligt och osannolikt.
Lika osannolikt som att Quick var en seriemördare som lyckades begå de åtta mord han dömdes för utan att efterlämna minsta spår, hårstrå eller DNA. Eller att en 5 och 7-åring mördar sin 4-årige kompis och lyckas neka sig igenom första veckornas förhör. Eller att en ostraffad 12-åring med sax mördar sin 11-årige kompis utan orsak.
Listan kan göras väldigt lång.

Eftersom jag lever efter devisen ”If it sounds too good to be true it probably is” och har ett väldigt stort rätts- och rättvisepatos, har jag helt enkelt ett intresse av att få veta vad som hänt.
I andra kriminalfall och i det här fallet, där jag dessutom har en personlig koppling. Jag vill försöka förstå hur någon blir en mördare, varför man väljer den vägen och om det funnits signaler och tecken som kunnat stoppa det hela. Jag vill dessutom att det ska vara offentligt, inte att bara jag under någon sekretessförsäkran ska få uppgifterna, utan att samhället ska kunna dra lärdom.

Intresset minskar inte precis för att motståndet mot att mer fakta kommer fram är så uppenbart...
Folk i den här tråden verkar kunna gå hur långt som helst för att tysta ner allt ifrågasättande med postat hat och nedsättande kommentarer.

Utanför tråden har okända personer skapat facebook-sidor med hat och namn på de nick ur tråden som inte delar vissas åsikter. Flera personer, även jag, har fått hot och hat i pm och mail. Man har skapat påhittade låtsasvänner och anhöriga till de döda barnen och vuxna och skrivit långa påhittade berättelser om dem, vad de gjort och tänkte.
Det är så fruktansvärt osmakligt så det går knappt att beskriva.

Varför är det så viktigt att det ska vara tyst??

Beklagar om du får utstå ännu mera hat på nätet än här. Håller med dig. Vad hände innan allt hände? Osannolikt att polisens hypotes skulle hålla i rätten. Den duger ju eftersom ingen ska åtalas.

Tänker mer nu på det där framträdandet som rektor och Lomma kommun gick ut med. Kl 11.00 på morgonen. De måste ju ha suttit hela natten. Hela inslaget gick ut på att rikta fokus från sig själva. Sedan har de visserligen utrett sig själva och konstaterat också att de är felfria. Nja, det blev nåt om frånvaro i skolan för något måste de visa upp.

Nämnde de något överhuvudtaget något i den sändningen om indragningarna som skulle drabba barn med assistans? Den stora oro som dessa föräldrar dragits med sedan hösten. Jag kan tänka mig att Oskar protesterade med alla medel in i det sista. Kunde rektor, kommunen eller polisen på PT sagt att en möjlig utlösande faktor till tragedin var ett negativt besked om hemundervisning? Naturligtvis inte.
Citera
2019-05-13, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror det var sådana tankar/funderingar som föräldrarna var uppfyllda av.
”Inte för någon av oss”

Dessutom arbetade tog båda ut vård av sjuka barn samt arbetade H deltid enl vad som framgått i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in