2019-05-13, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det borde vara lätt för åklagaren att kolla om uppgifterna om telefonsamtalen stämmer, och man får väl anta att hon redan har gjort det. Eftersom hon fortfarande håller SD som skäligen misstänkt så måste det här betyda att hon har samma teori som dig om varför samtalen ringdes, dvs. att det var för att spela oskyldig (för enligt er visste han ju i så fall redan att hon låg död bakom bullerplanket).

Jag tolkar det här som att åklagaren har gått in i det här med en förutbestämd uppfattning om att SD är gärningsmannen, och sedan har hon antagligen lyckats tolka exakt all ny information som stöd för den uppfattningen. Hon kommer aldrig att kunna släppa den här föreställningen, eftersom allting talar för att han är gärningsmannen.

Du har en väldigt låg uppfattning om åklagaren, jag delar inte den.
Tycker inte du att hon bör hålla SD som skäligen misstänkt om hon har mycket som pekar mot honom?
Konstiga åsikter du har.
Citera
2019-05-13, 17:35
Medlem
gloriouslifes avatar
Det blir spännande att se vad NA bjuder
på i morgon.
En extra bilaga skulle det väl t.o.m. bli?

Kan man hoppas på att de gått LWs WIG
”Lyssna till livet”?
Annars så får jag nog planera in en
resa till Örebro i sommar.
Trots att jag har lovat mig själv att
aldrig ta en enda cach efter att ha
läst de inblandades GC-loggar.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-05-13 kl. 17:41.
Citera
2019-05-13, 17:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det borde vara lätt för åklagaren att kolla om uppgifterna om telefonsamtalen stämmer, och man får väl anta att hon redan har gjort det. Eftersom hon fortfarande håller SD som skäligen misstänkt så måste det här betyda att hon har samma teori som dig om varför samtalen ringdes, dvs. att det var för att spela oskyldig (för enligt er visste han ju i så fall redan att hon låg död bakom bullerplanket).

Jag tolkar det här som att åklagaren har gått in i det här med en förutbestämd uppfattning om att SD är gärningsmannen, och sedan har hon antagligen lyckats tolka exakt all ny information som stöd för den uppfattningen. Hon kommer aldrig att kunna släppa den här föreställningen, eftersom allting talar för att han är gärningsmannen.

Men om "allting talar för att han är gärningsmannen", varför i hela friden ska hon släppa det som du kallar föreställningen?
Du kan ju inte ha en aning om på vad hon bygger sin uppfattning?
Jag skulle säga att du gissar. Vad är det du brukar säga till mig, fantiserar(?).

Jag kan inte för allt i världen begripa varför du kan vara så säker på att hon går på rykten, byskvaller och magkänsla, vilket ju är helt emot vad lagen föreskriver. Det blir ett för mig märkligt sätt att resonera.

Jag vet att du sagt att du inte bryr dig om vem som är gm. Eller om det är SD eller inte.

Jag tror (gissar) att de flesta i tråden vill se mordet löst. Sedan har vi olika åsikter om vad vi tror.

Vad är din utgångspunkt för ditt deltagande i tråden?
Har ditt deltagande i tråden att göra med att du inte tror på rättssystemet, att det är objektivt och arbetar för att få fram sanningen? Eller tror du att alla är fartblinda, har tunnelseende och går på magkänslan.

I inlägg efter inlägg upprepar du samma frågor.
Jag blir inte klok på vad du är ute efter?
Citera
2019-05-13, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Eller så skulle den deckarlystne se hela upplägget som det perfekta mordet

Kanske något för den håglöse och modfällde spaningsledaren att ägna sig åt nu i veckan?

Spoilern: hur fixas den här ev. betalningen utan att någon transaktion syns någonstans? Det borde vara bland det första utredningen kollar upp hos en misstänkt?
Citera
2019-05-13, 18:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men om "allting talar för att han är gärningsmannen", varför i hela friden ska hon släppa det som du kallar föreställningen?
Du kan ju inte ha en aning om på vad hon bygger sin uppfattning?
Jag skulle säga att du gissar. Vad är det du brukar säga till mig, fantiserar(?).

Jag kan inte för allt i världen begripa varför du kan vara så säker på att hon går på rykten, byskvaller och magkänsla, vilket ju är helt emot vad lagen föreskriver. Det blir ett för mig märkligt sätt att resonera.

Jag vet att du sagt att du inte bryr dig om vem som är gm. Eller om det är SD eller inte.

Jag tror (gissar) att de flesta i tråden vill se mordet löst. Sedan har vi olika åsikter om vad vi tror.

Vad är din utgångspunkt för ditt deltagande i tråden?
Har ditt deltagande i tråden att göra med att du inte tror på rättssystemet, att det är objektivt och arbetar för att få fram sanningen? Eller tror du att alla är fartblinda, har tunnelseende och går på magkänslan.

I inlägg efter inlägg upprepar du samma frågor.
Jag blir inte klok på vad du är ute efter?

Av Draifos posthistorik så framkommer att hen ofta engagerat sig i fall där man ensidigt styrt utredningen i en riktning och därför misslyckats. Hen har väl uppfattningen att detta måhända blir ett sådant fall också?
Citera
2019-05-13, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det enda "nya" verkar vara att ÅH lärt sig nåt nytt på vägen, och formulerar sig på ett lite annorlunda sätt angående en liten detalj

"-Hur länge kan han vara det?
– Det finns egentligen ingen preskriptionstid på det ..."

Tidigare sa hon ju "... i alla fall fram till brottet preskriberas".

Alltså jag gissar att hon var lite ironisk med "... till brottet preskibreras.. "
Citera
2019-05-13, 18:56
Medlem
Citat:
Just den här uppgiften det gällde (om att det skall ha ringts runt på förmiddagen) bedömer jag som trovärdig, eftersom uppgiften kommer från både "den uppringda" och "den uppringande" sidan. Trovärdigheten ligger alltså just i att det här tycks röra sig om en uppgift från båda håll, även om man sedan kanske inte verkar vara helt överens om i vilket syfte de här samtalen ringdes.

Din egen magkänsla har lett dig till en personlig övertygelse om att SD är gärningsmannen. Varför skulle inte åklagaren Åsa Hiding (i väntan på bevis) kunna ha samma övertygelse?

Enbart magkänsla kan inte få en person skäligen misstänkt. Klart att de har bevis av något slag men rotar efter något avgörande för att slippa bita i ett surt äpple i TR. Skulle det göra dig väldigt upprörd om det visar sig att de haft rätt hela tiden?
Citera
2019-05-13, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Enbart magkänsla kan inte få en person skäligen misstänkt. Klart att de har bevis av något slag men rotar efter något avgörande för att slippa bita i ett surt äpple i TR. Skulle det göra dig väldigt upprörd om det visar sig att de haft rätt hela tiden?

Hade de haft hårda bevis så hade SD nog häktats. Skulle tro att det handlar om indicier som inte är överdrivet starka.
Citera
2019-05-13, 19:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hade de haft hårda bevis så hade SD nog häktats. Skulle tro att det handlar om indicier som inte är överdrivet starka.

Ja de har indicier och letar efter bevis för närvarande för att kunna häkta på sannolika skäl, tror jag.
Citera
2019-05-13, 20:20
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Alltså jag gissar att hon var lite ironisk med "... till brottet preskibreras.. "
Jag tror snarare det var så här: "Är preskriptionstiden för mord avskaffad!? Det hade jag ingen aaaaning om!"

I den stund hon sa det så tror jag faktiskt hon menade att det, åtminstone teoretiskt , skulle kunna pågå i max 25 år, det vill säga den gamla preskriptionstiden.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-05-13 kl. 20:59.
Citera
2019-05-13, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja de har indicier och letar efter bevis för närvarande för att kunna häkta på sannolika skäl, tror jag.

Någon form av bevis krävs väl även för skälig misstanke? T.e.x. ett vittne som ser MGM på "rätt" plats, men utan att man kan binda honom till själva brottet (enbart ett exempel).
Citera
2019-05-13, 21:32
Medlem
D.Brents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag tror snarare det var så här: "Är preskriptionstiden för mord avskaffad!? Det hade jag ingen aaaaning om!"

I den stund hon sa det så tror jag faktiskt hon menade att det, åtminstone teoretiskt , skulle kunna pågå i max 25 år, det vill säga den gamla preskriptionstiden.

Eller att det skulle kunna bedömas som grov misshandel och vållande till annans död, i så fall så finns det ju en preskriptionstid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in