2019-05-13, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
I så fall blir ringandet mindre graverande.

Men som alltid får man lägga till en brasklapp, om uppgiften stämmer förstås.

Enligt som jag minns det, samma källa, så ringde även UW upp SD
Citera
2019-05-13, 14:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Enligt som jag minns det, samma källa, så ringde även UW upp SD

Ja, sonen och UW.
Citera
2019-05-13, 14:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
"Har det skrivits i tråden att SD var hemma hos LW på förmiddagen?
Det jag har läst i tråden var att han ev "ringde runt till kompisar"..."

Ja om det finns några säkrare uppgifter till det eventuella ringandet än det jag länkade till, citerat här ovan. Skribenten skrev ju själv "ev "ringde runt till kompisar"..."

Jo, men Tufsans svar är ju på Ulannas fråga. Och Tufsan är ju "bara" en skribent, liksom vi andra som inte har insyn. Så hon har väl läst i tråden. Det ev. som hon skriver, det tolkar jag som att "vi vet ju inte säkert" och inte hon heller.
Citera
2019-05-13, 14:46
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, men Tufsans svar är ju på Ulannas fråga. Och Tufsan är ju "bara" en skribent, liksom vi andra som inte har insyn. Så hon har väl läst i tråden. Det ev. som hon skriver, det tolkar jag som att "vi vet ju inte säkert" och inte hon heller.
Det var inte skribentens tillförlitlighet jag ifrågasatte, jag undrade om det fanns någon "säkrare" uppgift.

Det framgick av inlägget att det fanns något skrivet om det tidigare i tråden, Rosamund och CarlJanne har uppenbarligen koll på var och hur det startade så jag är nöjd.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-05-13 kl. 14:47. Anledning: Stavning
Citera
2019-05-13, 14:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Som jag har uppfattat det så finns det en ganska enkel förklaring till de här återkommande diskussionerna om uppgifters tillförlitlighet. Skribenter som t.ex. 'MrBarnaby' har tydligen en ortodox syn på det här med källkritik, och ligger antagligen nära den syn som kommer till uttryck i Wikipedias mycket läsvärda artikel om ämnet:
https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4llkritik

Själv förlitar du dig (om jag nu har förstått dig rätt) mer på sådant som personlig övertygelse och helhetskänsla, och du menar ofta att "man får tro vad man vill".

Det är inte ovanligt att de här två i grunden olika förhållningssätten leder till helt olika slutsatser, oavsett om det nu handlar om en tråd här på Flashback eller en åklagarledd mordutredning.

Jo, du brukar ju göra den jämförelsen.
Men nu är det som tur är bara flashback detta, och här får vi ta det som vi vill. Tills det kommer bevis i form av en FUP eller om det kommer ut någon uppgift i pressen (som kanske inte alltid är helt pålitlig heller).

Hur tycker du att man ska kunna lämna trovärdiga källor om man som Holmes lämnar uppgifter för att han har kopplingar till de som är på ett eller annat sätt är inblandade i den miljön där LW levde?

Det är ju ett anonymt forum, och ingen vill outa sig eller sina källor mer än i grova drag. Om du vill ha trovärdiga källor, då får du vänta på FUP.

Jag går på min magkänsla... på flashback.
Du får väl använda Wikipedia...(hur pålitlig är den?)
Åklagaren går på bevis... i utredningen.
Citera
2019-05-13, 14:55
Medlem
Honan6s avatar
Jag skulle vilja höra vad EGT tänker om eventuella likheter i aktuellt fall med mordhistorien som notknapparen länkade till. Jag är nyfiken på dina reflektioner (i denna och flera frågor).

Citat:
Blev tipsad om denna. Har enbart sett del 1 ännu. Ruggigt lik denna historia i inledningen :

https://m.youtube.com/watch?v=OTpFqwsrs54
Citera
2019-05-13, 15:08
Medlem
Citat:
Det var inte skribentens tillförlitlighet jag ifrågasatte, jag undrade om det fanns någon "säkrare" uppgift.

Det framgick av inlägget att det fanns något skrivet om det tidigare i tråden, Rosamund och CarlJanne har uppenbarligen koll på var och hur det startade så jag är nöjd.

Här har vi något.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Citat:
Det är inte som någon skrev många som står familjerna nära som skriver här då det är allmänt känt att SD berättat för flera att UW kontaktade honom för assistans på förmiddagen 15/5 och tidigare på dagen kontaktade ett av barnen SD i samma ärende. Om UW och SD hade haft problem i sin relation så hade jag sannolikt vetat om det, så de stod säkert på god fot med varandra.
Citera
2019-05-13, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Här har vi något.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Ja som jag skrev tidigare, det som Medinsyn och EGT skrev sådana här inlägg, de verkar tro vad SD än sagt åt dom. Intressant är det med att om nu SD sagt till dessa och sedan MV kan konstatera att SD "slirar" på sanningen med att han haft kontakt med LW under kvällen. Dvs först nekat men sedan ändrat sig när han blivit överbevisad.
Vad tror då Medinsyn, EGT, JG, Järngänget med flera? Tror de fortfarande på SD, tror att MV pratar strunt?
Vad kommer de att tro/ göra när det kommer en FUP så de själv kan konstatera att SD ljugit om detta som så mycket annat?
Citera
2019-05-13, 15:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Hur tycker du att man ska kunna lämna trovärdiga källor om man som Holmes lämnar uppgifter för att han har kopplingar till de som är på ett eller annat sätt är inblandade i den miljön där LW levde?
Just den här uppgiften det gällde (om att det skall ha ringts runt på förmiddagen) bedömer jag som trovärdig, eftersom uppgiften kommer från både "den uppringda" och "den uppringande" sidan. Trovärdigheten ligger alltså just i att det här tycks röra sig om en uppgift från båda håll, även om man sedan kanske inte verkar vara helt överens om i vilket syfte de här samtalen ringdes.

Citat:
Jag går på min magkänsla... på flashback.
Du får väl använda Wikipedia...(hur pålitlig är den?)
Åklagaren går på bevis... i utredningen.
Din egen magkänsla har lett dig till en personlig övertygelse om att SD är gärningsmannen. Varför skulle inte åklagaren Åsa Hiding (i väntan på bevis) kunna ha samma övertygelse?
Citera
2019-05-13, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ja som jag skrev tidigare, det som Medinsyn och EGT skrev sådana här inlägg, de verkar tro vad SD än sagt åt dom. Intressant är det med att om nu SD sagt till dessa och sedan MV kan konstatera att SD "slirar" på sanningen med att han haft kontakt med LW under kvällen. Dvs först nekat men sedan ändrat sig när han blivit överbevisad.
Vad tror då Medinsyn, EGT, JG, Järngänget med flera? Tror de fortfarande på SD, tror att MV pratar strunt?
Vad kommer de att tro/ göra när det kommer en FUP så de själv kan konstatera att SD ljugit om detta som så mycket annat?

Jag hoppas också på ett FUP, men då krävs det att SD blir åtalad.
Annars kommer FU sannolikt att sekretessas.
Citera
2019-05-13, 15:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Just den här uppgiften det gällde (om att det skall ha ringts runt på förmiddagen) bedömer jag som trovärdig, eftersom uppgiften kommer från både "den uppringda" och "den uppringande" sidan. Trovärdigheten ligger alltså just i att det här tycks röra sig om en uppgift från båda håll, även om man sedan kanske inte verkar vara helt överens om i vilket syfte de här samtalen ringdes.

Din egen magkänsla har lett dig till en personlig övertygelse om att SD är gärningsmannen. Varför skulle inte åklagaren Åsa Hiding (i väntan på bevis) kunna ha samma övertygelse?

Jag kan inte minnas något inlägg från "den uppringda" sidan?
Jag tror nog också på de här uppgifterna, men det beror nog på att som jag ser det, är det inte (bara) till fördel för SD, även om avsikten nog var att det skulle verka som att SD gjorde vad han kunde för att ta reda på vad som hänt med LW.
Syftet, det kommer vi nog aldrig få veta. Det blir och troligen förblir gissningar.
Citera
2019-05-13, 16:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag kan inte minnas något inlägg från "den uppringda" sidan?
Jag tror nog också på de här uppgifterna, men det beror nog på att som jag ser det, är det inte (bara) till fördel för SD, även om avsikten nog var att det skulle verka som att SD gjorde vad han kunde för att ta reda på vad som hänt med LW.
Syftet, det kommer vi nog aldrig få veta. Det blir och troligen förblir gissningar.
Det borde vara lätt för åklagaren att kolla om uppgifterna om telefonsamtalen stämmer, och man får väl anta att hon redan har gjort det. Eftersom hon fortfarande håller SD som skäligen misstänkt så måste det här betyda att hon har samma teori som dig om varför samtalen ringdes, dvs. att det var för att spela oskyldig (för enligt er visste han ju i så fall redan att hon låg död bakom bullerplanket).

Jag tolkar det här som att åklagaren har gått in i det här med en förutbestämd uppfattning om att SD är gärningsmannen, och sedan har hon antagligen lyckats tolka exakt all ny information som stöd för den uppfattningen. Hon kommer aldrig att kunna släppa den här föreställningen, eftersom allting talar för att han är gärningsmannen.
Senast redigerad av Draifos 2019-05-13 kl. 17:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in