Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Som jag har uppfattat det så finns det en ganska enkel förklaring till de här återkommande diskussionerna om uppgifters tillförlitlighet. Skribenter som t.ex. 'MrBarnaby' har tydligen en ortodox syn på det här med källkritik, och ligger antagligen nära den syn som kommer till uttryck i Wikipedias mycket läsvärda artikel om ämnet:
https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4llkritik
Själv förlitar du dig (om jag nu har förstått dig rätt) mer på sådant som personlig övertygelse och helhetskänsla, och du menar ofta att "man får tro vad man vill".
Det är inte ovanligt att de här två i grunden olika förhållningssätten leder till helt olika slutsatser, oavsett om det nu handlar om en tråd här på Flashback eller en åklagarledd mordutredning.
Jo, du brukar ju göra den jämförelsen.
Men nu är det som tur är bara flashback detta, och här får vi ta det som vi vill. Tills det kommer bevis i form av en FUP eller om det kommer ut någon uppgift i pressen (som kanske inte alltid är helt pålitlig heller).
Hur tycker du att man ska kunna lämna trovärdiga källor om man som Holmes lämnar uppgifter för att han har kopplingar till de som är på ett eller annat sätt är inblandade i den miljön där LW levde?
Det är ju ett anonymt forum, och ingen vill outa sig eller sina källor mer än i grova drag. Om du vill ha trovärdiga källor, då får du vänta på FUP.
Jag går på min magkänsla... på flashback.
Du får väl använda Wikipedia...(hur pålitlig är den?)
Åklagaren går på bevis... i utredningen.