Citat:
Ursprungligen postat av
Jesusmarychain
Sandor Clegane som gestaltas fenomenalt av Rory McCann. Kanske den enda karaktär i serien som har utvecklats åt 'rätt' håll för varje säsong. Mycket fint slut för honom, och väldigt rörande scen med Arya. Han gick ut med flaggan i topp.
Läst på lite om Clegane-familjen och det är ett djävla mörker alltså. Fadern misstänks blivit mördad av Gregor, likaså deras yngre syster som dog under märkliga omständigheter. Detta plus att bli nedtryckt i elden som barn för att man lekt med fel trähäst satte alltså ribban för Sandors mörka liv. En man med rättspatos i grunden, som aldrig litat på folk. Hatten av till The Hound, dig kommer jag kanske sakna allra mest.
Cleganebowl levererade när få andra saker har gjort det. Bra säsong fram tills avsnitt tre, platt fall de senaste två.
Intressant, jag tyckte att själva striden var rätt så tam, standard svärdstrid som man kan se i vilken serie som helst, ingenting jämfört med t.ex Oberyn vs The Mountain men fortfarande helt okej. Däremot tycker jag inte det är ett passande slut för the Hounds character-arc. Hela poängen med honom är att han ska inse att våld och hämnd inte leder någonstans. Dom borde aldrig ha tagit med honom i showen igen, han borde ha stannat i den där kyrkan, det hade vart ett passande slut. Den mest mest bryska, cyniska och negativa personen i hela serien slutar upp som en fredlig munk!