Citat:
Ursprungligen postat av
JohNils
Att det där var ett absurt påstående begriper varje person med grundläggande kunskaper inom glaciologi - något som ingår i grundkurser i geovetenskap på universitetet.
Dina alternativ är då:
1. Ingen "skeptiker" hade läst IPCC:s rapporter de så ivrigt klagade på.
2. Ingen av dem hade några grundläggande kunskaper i glaciologi.
Bara välj. IPCC:s rapporter var också ute till öppen granskning och alla inkomna kommentarer finns att ladda ned. Jag kollade och ingen hade noterat felet. Som sagt, det är en tjock rapport. Sen har jag gott en entermins grundkurs i geovetenskap, och att det skulle vara uppenbart orimligt är inget som framgår där. Hur snabbt glaciärer kan smälta när temperaturen stiger så de är långt utanför jämvikt är definitivt ett specialområde som ligger utanför grundkurser.
Citat:
Det enda Bern ville säga var att med ökad koncentration av koldioxid sjunker den relativa påverkan på temperaturhöjningen avsevärt.
Nej, det var knappast vad han ville säga eftersom det är precis vad IPCC och alla klimatforskare också påstår och han anser dessa har fel. Dessutom är som jag konstaterade det där om logaritmiskt samband generellt sätt inte sant.
Citat:
Att du tror att du är duktig för att du ställer upp en sådan ekvation och skriver in några mindre vanliga symboler betyder inte att du har fattat ett skit.
Du anser uppenbarligen att du är väldigt duktig, men det innebär inte att du heller fattat ett skit. Inget av dina inlägg jag sett tyder på att du har annat än ytlig kunskap vare sig om klimatforskning eller mer generellt om hur forskning går till.