Citat:
Ursprungligen postat av
GilGrissom82
Andra veckan i juni var dessutom åtminstone en av de nederländska tjejerna (B*nd*tg*rl) i Örebro-trakten igen. Populärt resmål kan tyckas.
H*n loggade bl.a. cachen L*nnäs Fornst*ga, som intressant nog var den första cache som SD besökte direkt efter han släpptes ur häktet. Deras loggningar är visserligen olika datum (24 maj och 15 juni) men i direkt kronologisk ordning efter varandra.
(Edit. Det verkar röra sig om sammanlagt tre nederländska tjejer, som i olika konstellationer rest till Örebro i olika omgångar maj/juni 2018 samt umgåtts med HD/SD i Nederländerna september 2018).
Får lite frågor när jag läser detta kring ex-makarna Ds resor och internationella kontakter efter mordet:
1. Är det vanligt inom geocaching att man reser så mycket utomlands i geocachingärenden som SD och HD gjort efter mordet?
2. Reste SD och HD lika mycket innan mordet som nu efter? Läser man loggarna som postats här i tråden så verkar de ju befunnit sig mest på resande fot under sommaren och hösten.
3. Hur har de haft råd att resa så mycket som man får intryck av att de gjort? Var HD dessutom sjukskriven en del så kan hon som frånskild tvåbarnsmamma inom vården inte haft världens största resebudget.
4. Varför fortsätter de att resa och semestra ihop trots först pågående skilsmässa och nu som definitivt skilda? Att fortsätta semestra ihop pga gemensamma barn kan jag köpa men det är inte väl inte direkt vanligt att ett nyligen frånskilt par semestrar så mycket ihop om de inte ens har med sig barnen, utan bara verkar vilja tillbringa tid på tu man hand trots att de gått vidare med skilsmässan?
5. Det har pratats om s k travelbugs, det har nämnts HDs cachande i LWs barndomstrakter just innan mordet och den bug hon skulle ta med sig därifrån till USA osv... det har även pratats i tråden om eventuella örhängen som möjligen kunnat vara spårbara bugs de också... Finns det något sätt som gjort utlandsresor som ex-makarna Ds användbara för att göra sig av med eventuella bevis? Hur brukar polisen bedriva span på MGMs ifall dessa börjar resa land och rike runt?
6. Vad gör tre (unga?) tjejer från kontinenten på semester i Örebro boendes i SDs villa? Det måste väl ändå finnas häftiga ställen att besöka i Sverige!
7. Långsökt spekulation och troligen vattnig soppa på en spik, skjut mig inte, men...:
Ifall droger skulle vara aktuellt i detta fall (detta utifrån att någon föreslog att GM kunnat varit påverkad och därför inte brytt sig om LWs lidande eller riskerna med BP), skulle ett mycket resande medelålders friluftspar i villaidyllen vara lämpligt för införsel och sedan distribuerande av olagliga substanser? SD har ju beskrivits som en person som kan ha dragit sig till sådant som gett kickar och varit farligt. Att hålla på med något sådant vid sidan om geocaching då han ändå rest runt kan ju ha varit en spännande utmaning just för att det varit förbjudet. Han har ju verkat ha en förkärlek även för det förbjudna, allt från att trotsa eldningförbud under seklets torraste sommar till otrohetsaffärer med vigselpastorer.
Sådant skulle kunna gett en GM (med ev insyltade vänner) än mer motiv att röja LW ur vägen utöver anledningar kring svartsjuka, kontrollbeteende och otrohetsaffärer. Det har gång på gång i tråden skapats kontraster kring den trista grå radhusidyllen och den terroristanknutna Vivalla-kriminaliteten, men bakom respektabla fasader kan ju också finnas ett och annat. Om inte annat så ett sätt att finansiera mycket resande trots enkla sjuksköterskelöner och ständiga ledigheter för att utöva hobbyn med stort H. LW beskrivs som en öppen person av sina föräldrar som nog inte dragit sig för att gå vidare om hon upptäckt något galet. Ifall LW upptäckte att paret D höll på med annat än bara geocaching när de reste runt så kan hon ha blivit mycket obekväm för dessa.
Ursäkta om detta blev oerhört långsökt spekulerande nu! Men jag grubblar ännu om en del av tystnaden kring mordet och att folk verkar stå upp för SD trots att allt från polisen pekar på att han är GM, kan innebära att andra har mycket att förlora på att han åker fast. T ex att han varit insyltad ihop med andra i saker som även kan drabba dem ifall lagens arm sträcks ut. Mest troligt är dessa tankar bara dåliga fantasier som jag isåfall ber om ursäkt för, jag vet att mer logiska skribenter i tråden nog med rätta säger att man inte ska krångla till saker i onödan!