2019-05-13, 07:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Tack!

"Samma år som hon skilde sig började hon på Örebro kommun och arbetade med ensamkommande ungdomar. De många kvällspassen gjorde att morföräldrarna,
Gun och Lars-Åke, åkte till Örebro ofta och tog hand om barnen.
– Vi var där ett par dagar, varannan vecka i åtta år, säger Gun."

"Lars-Åke fyller snart 80, Gun är 79 år"

Norrköping - Örebro
1 h 47 min (117,3 km)

Vilka fantastiska föräldrar hon hade!

Undrar hur LW tänkt lösa det när föräldrarna inte
längre orkade hjälpa till?

Barn växer ju upp så småningom och hon hade inte behövt hjälp länge till.
Ja fantastiska föräldrar men det är vad föräldrar ska göra. Alltid ställa upp för sina barn och barnbarn. Det gjorde de verkligen.
Citera
2019-05-13, 07:48
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Är glaset halvfullt eller är det halvtomt...
Man kan läsa ditt fetade på två sätt.

Ve och fasa:
- De kommer att behöva fundera på att de kanske inte kan ha honom som skäligen misstänkt hur länge som helst. Utredningen får ju inte stå och stampa. Hm, låter lite som att det går lite segt...ja.

Eller:
Man har en skäligen misstänkt, och det har man eftersom man inte håller någon som skäligen misstänkt i onödan. Dvs, han är skäligen misstänkt för att det finns skäl till det.

De ser lite tyngda ut, Mikael Nyqvist och Åsa Hiding.

Samtidigt är det mycket skönt att höra att man inte har kört fast, att utredningen pågår med hela 5 utredare och att ärendets karaktär är komplext. En stor utredning med 700 förhör. Och förhören fortsätter...

"Åsa Hiding påpekar att det handlar mycket om att få en helhetsbild och analysera den stora mängden information."

https://www.na.se/artikel/orebro-kommun/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast

Angående att det tar tid i det komplexa fallet, så säger MN: "men när man har inblick i det här är det inte så konstigt".

Jag saknade frågor om rapporteringen till TR, så jag funderar på när intervjun gjordes.
Citera
2019-05-13, 07:51
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
ÅH och MN i dagens artikel i NA
Provläs till kl 07.23

http://www.na.se/artikel/orebro-kommun/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast

Saxat:
En 44-årig örebroare har suttit häktad men släpptes efter en vecka. Är han fortfarande misstänkt?

– Ja, han är skäligen misstänkt, säger Åsa Hiding.

Hur länge kan han vara det?

– Det finns egentligen ingen preskriptionstid på det, men det finns samtidigt ingen anledning att ha en person misstänkt i onödan. Utredningen ska ju bedrivas så skyndsamt som möjligt, fortsätter hon.

Vad som gör att den misstänkte inte kan bindas hårdare till brottet vill vare sig Hiding eller Nyqvist gå in på. De vill inte heller gå in på om det finns andra misstänkta eller helt andra spår de arbetar med.

Mitt fetade sista stycket: Det var ju intressant. De har väl aldrig förut vägrat kommentera om det finns andra misstänkta?
Vad jag minns har de svarat att det inte finns fler. Undrar om de har öppnat upp sig för möjligheten att det kan finnas flera gärningsmän t.ex. SD och JG eller SD och HD?
Senast redigerad av Rosamund 2019-05-13 kl. 07:53.
Citera
2019-05-13, 07:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Angående att det tar tid i det komplexa fallet, så säger MN: "men när man har inblick i det här är det inte så konstigt".

Jag saknade frågor om rapporteringen till TR, så jag funderar på när intervjun gjordes.

Ja, bra att du förtydligar. Tack!
Ser att jag skrivit så att det ser ut som att det är skönt att ärendet är komplext... haha.
Citera
2019-05-13, 08:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Är glaset halvfullt eller är det halvtomt...
Man kan läsa ditt fetade på två sätt.

Ve och fasa:
- De kommer att behöva fundera på att de kanske inte kan ha honom som skäligen misstänkt hur länge som helst. Utredningen får ju inte stå och stampa. Hm, låter lite som att det går lite segt...ja.

Eller:
Man har en skäligen misstänkt, och det har man eftersom man inte håller någon som skäligen misstänkt i onödan. Dvs, han är skäligen misstänkt för att det finns skäl till det.

De ser lite tyngda ut, Mikael Nyqvist och Åsa Hiding.

Samtidigt är det mycket skönt att höra att man inte har kört fast, att utredningen pågår med hela 5 utredare och att ärendets karaktär är komplext. En stor utredning med 700 förhör. Och förhören fortsätter...

"Åsa Hiding påpekar att det handlar mycket om att få en helhetsbild och analysera den stora mängden information."

https://www.na.se/artikel/orebro-kommun/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast

Skulle en minskning till fem av tio heltidsarbetande poliser vara bra?
I början var de 20 poliser och ändå lyckades de inte få mer än en skäligen misstänkt. Vad ska 5 ynka poliser kunna åstadkomna som är bättre nu?

De får snarare utöka arbetsstyrka nu så anhöriga får ett slut på detta helvete.
Citera
2019-05-13, 08:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Mitt fetade sista stycket: Det var ju intressant. De har väl aldrig förut vägrat kommentera om det finns andra misstänkta?
Vad jag minns har de svarat att det inte finns fler. Undrar om de har öppnat upp sig för möjligheten att det kan finnas flera gärningsmän t.ex. SD och JG eller SD och HD?

Jag kan inte direkt minnas att man vägrat att kommentera om det finns andra misstänkta, men det ringer någon klocka. Tror att jag minns att man sagt att man jobbat brett. Men jag minns något uttalande som kunde tolkas lite olika.

Från dagens NA:

"Vad som gör att den misstänkte inte kan bindas hårdare till brottet vill vare sig Hiding eller Nyqvist gå in på. De vill inte heller gå in på om det finns andra misstänkta eller helt andra spår de arbetar med."

Men jag tänker och tror att det är viktigt för utredningen att den som är skyldig till mordet inte ska på något sätt få veta vad och hur man utreder.
Citera
2019-05-13, 08:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Skulle en minskning till fem av tio heltidsarbetande poliser vara bra?
I början var de 20 poliser och ändå lyckades de inte få mer än en skäligen misstänkt. Vad ska 5 ynka poliser kunna åstadkomna som är bättre nu?

De får snarare utöka arbetsstyrka nu så anhöriga får ett slut på detta helvete.

Fast, i början handlar det mycket om att säkra alla bevis, förhöra så många som möjligt innan minnet sviktar och bevisen är förstörda. Då är det en kamp mot klockan.

Nu har det gått ett år redan. Bevis kan ha undanröjts redan och vittnena har börjat glömma.

"– Vi har fem personer på heltid, sen finns det vissa som kommer och går, som till exempel gör olika analyser. Det har varit fler som arbetat med det här, men aldrig färre än fem. Det är mycket folk för att vara Örebro län, säger Mikael Nyqvist."

Det är ändå 200 arbetstimmar/vecka.
Det är väl inte så lite?
Citera
2019-05-13, 08:13
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Dom fick mejla frågorna i förväg.
Här ville man förbereda sig, inte riskera å stoppa foten i mun.

Det är förståeligt med tanke på hur vi i tråden analyserar sönder nästan varje ord de säger. 🤣
Citera
2019-05-13, 08:22
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Jag kan inte direkt minnas att man vägrat att kommentera om det finns andra misstänkta, men det ringer någon klocka. Tror att jag minns att man sagt att man jobbat brett. Men jag minns något uttalande som kunde tolkas lite olika.

Från dagens NA:

"Vad som gör att den misstänkte inte kan bindas hårdare till brottet vill vare sig Hiding eller Nyqvist gå in på. De vill inte heller gå in på om det finns andra misstänkta eller helt andra spår de arbetar med."

Men jag tänker och tror att det är viktigt för att den som är skyldig till mordet inte ska på något sätt få veta vad och hur man utreder.

Ja, de måste väga varje ord som kommer ut. Därför kan man förstå att de krävde frågorna på mail innan intervjun.

Det finns en mördare därute och som kanske har medhjälpare - åtminstone efteråt - som har högt intresse av att få ledtrådar om bevisläge och vittnesmål.
Citera
2019-05-13, 08:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Från dagens NA:

Men jag tänker och tror att det är viktigt för utredningen att den som är skyldig till mordet inte ska på något sätt få veta vad och hur man utreder.

Det här hänger nog ihop delvis. Sen minns jag det som så att de höll öppet för att det kunde finnas folk som kände till vad som hade hänt, alltså satt inne på fler eller andra uppgifter än de som de redan delgett.

”Fallets karaktär” säger väl resten.

Skönt att se att de kämpar.
Citera
2019-05-13, 08:59
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Fast, i början handlar det mycket om att säkra alla bevis, förhöra så många som möjligt innan minnet sviktar och bevisen är förstörda. Då är det en kamp mot klockan.

Nu har det gått ett år redan. Bevis kan ha undanröjts redan och vittnena har börjat glömma.

"– Vi har fem personer på heltid, sen finns det vissa som kommer och går, som till exempel gör olika analyser. Det har varit fler som arbetat med det här, men aldrig färre än fem. Det är mycket folk för att vara Örebro län, säger Mikael Nyqvist."

Det är ändå 200 arbetstimmar/vecka.
Det är väl inte så lite?

Ja om svenska folket är nöjd med 200h/vecka så går det snart ner till 180h och sedan till 160h o.s.v. så tight budget som polisen har letar de bara efter möjligheter att skära ner på utgifterna. Simpel psykologi. Sluta nöjdförklara er, begär mer istälet så vågar de inte gå ner mer än 200h/vecka.

Att ni inte fattar vad jag försöker göra här.😂
Lenas anhöriga förtjänar det.
Citera
2019-05-13, 08:59
Medlem
Honan6s avatar
Saxat från dagens artikel i NA:

"Väntar ni fortfarande på olika provsvar?

– Jag vill inte gå in exakt på det. Självklart har vi skickat en stor mängd material på analys men jag kan inte gå in på vad som skickats och vad vi fått svar på, säger Åsa Hiding.

Varför?

– Det finns fortfarande en gärningsman där ute som är på fri fot.

En 44-årig örebroare har suttit häktad men släpptes efter en vecka. Är han fortfarande misstänkt?

– Ja, han är skäligen misstänkt, säger Åsa Hiding."

"Kan allmänheten hjälpa till på något sätt för att lösa det här mordfallet?

– Om man sitter inne med någon kunskap ska man inte tveka att höra av sig, säger Åsa Hiding. Det är bättre man hör av sig en gång för mycket så får vi avgöra om det är betydelsefullt eller inte."

(Tips till journalisten Den skälige misstänkte kan nu kallas 45-åringen)

Undrar om det kommer en intervju med den misstänkte imorgon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in