2019-05-12, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Utgångspunkten i ditt resonemang är ju just att du skulle ha rätt till att ta oskulden.
Då betalar du alltså för sex med oskulden, inte bara för att hon skall hålla sig oskuld.

Att betala för att någon inte skall ha sex är annars lagligt.

När det gäller att hålla inne betalning till minderårig så är det inte så enkelt som att avtal med minderåriga är ogiltiga så därför kan du blåsa en minderårig som utfört sin del av avtalet.
Lagen är tänkt att skydda den minderårige inte den vuxne. En domstol skulle tveklöst hålla dig skyldig att betala om den minderårige utfört sin del av avtalet.
Betänk att barn 13-15 år gamla i Sverige får jobba( dock högst 2 timmar per dag under skoldagar och högst 7 timmar per dag under lov och helger. Under skollov får de arbeta högst 35 timmar under en vecka). En anställning är ett avtal om ersättning för utfört arbete.
Ja, man betalar för något.
Men betalar man verkligen för själva sexakten eller för att sexakten sker frivilligt mellan två parter där man betalar för vissa förutsättningar?
För sexköp i sig är är en handel av tjänster.
Ändra tjänster till en vara.
Du hittar en bil i en lada. Denna bil tillhör en vän till dig. Du får bilen gratis om du tar den på stört.
Men du vill vänta ett år o erbjuder dig att betala 10 000kr för att han ska ha den stående i orört skick.
Har du då köpt en bil eller betalat för en extra handling?
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Tvångsäktenskap är inte giltiga i Sverige och det är även olagligt.

Vill du ställa det på sin spets kan du inte ha som krav att man betalar för oskulden, då är det ett solklart brott. Tar vi istället bara en del av det, d.v.s. att sex inte kommit på tal och är ingen förutsättning men du betalar för att flickan inte ska ha sex innan hon fyller 15 år så är inte det i sig brottsligt.

Risken är dock stor att en domstol inte tror på det om du sedan har sex med flickan då agerandet vore oerhört märkligt.
Bara för att det inte är tillåtet så förekommer det. Ytterst få döms för det. Varför? Jo, för det ska kunna bevisas.
Citera
2019-05-12, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Ja, man betalar för något.
Men betalar man verkligen för själva sexakten eller för att sexakten sker frivilligt mellan två parter där man betalar för vissa förutsättningar?
För sexköp i sig är är en handel av tjänster.
Ändra tjänster till en vara.
Du hittar en bil i en lada. Denna bil tillhör en vän till dig. Du får bilen gratis om du tar den på stört.
Men du vill vänta ett år o erbjuder dig att betala 10 000kr för att han ska ha den stående i orört skick.
Har du då köpt en bil eller betalat för en extra handling?

Det är ju fullständigt solklart i ditt exempel att du betalar för sex, att personen var oskuld var bara ett av villkoren för köpet.
Du skrev själv att personen ville sälja sin oskuld. Att ta en oskuld innebär samlag/sex. alltså är det en sexuell handling du betalar för.
Personen ville inte ha betalt för att vara oskuld utan ville ha betalt för att du skulle vara den första att ha sex med henne.

Det är inte ens ett gränsfall vi pratar om, det är 100% uppenbart sexköp.

Exemplet med bilen är inte jämförbart. Där har du redan fått bilen men betalar för att personen skall förvara den åt dig.
Citera
2019-05-13, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är ju fullständigt solklart i ditt exempel att du betalar för sex, att personen var oskuld var bara ett av villkoren för köpet.
Du skrev själv att personen ville sälja sin oskuld. Att ta en oskuld innebär samlag/sex. alltså är det en sexuell handling du betalar för.
Personen ville inte ha betalt för att vara oskuld utan ville ha betalt för att du skulle vara den första att ha sex med henne.

Det är inte ens ett gränsfall vi pratar om, det är 100% uppenbart sexköp.

Exemplet med bilen är inte jämförbart. Där har du redan fått bilen men betalar för att personen skall förvara den åt dig.
Ok. Där kan jag inte snacka emot.
Citera
2024-01-05, 08:18
Medlem
Om jag på jobbet har sex medlåtsäga en kund på arbetstid. Räknas det som prostitution då jag har betalt under tiden?
Och vem åker dit på det?
Chefen? Det är ju han som betalar?!
Citera
2024-01-05, 09:37
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilleman55
Om jag på jobbet har sex medlåtsäga en kund på arbetstid. Räknas det som prostitution då jag har betalt under tiden?
Och vem åker dit på det?
Chefen? Det är ju han som betalar?!
Om du har ett jobb som inte involverar prostitution och själv frivilligt väljer att ha sex med någon utan att få betalt för det (du får betalt för att arbeta, inte för att ha sex) så begår ingen något brott. Betalningen måste faktiskt vara för att ha sex för att det ska vara olagligt - det blir inte olagligt bara för att man har sex på betald arbetstid.

Däremot så kan arbetsgivaren ha något att säga om att du inte arbetar på betald arbetstid.
Citera
2026-02-25, 14:14
Medlem
Mogrens avatar
11 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning, döms för köp av sexuell tjänst till fängelse i högst ett år.

Innebär inte detta att det är helt ok att köpa sex på en salong för Thaimassage om det sker regelbundet, alltså inte tillfälligt?
Citera
2026-02-25, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
11 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning, döms för köp av sexuell tjänst till fängelse i högst ett år.

Innebär inte detta att det är helt ok att köpa sex på en salong för Thaimassage om det sker regelbundet, alltså inte tillfälligt?

Nej. Det som menas är att man inte ska dömas för sexköp om man har en seriös relation bara för att man t.ex. köper presenter till partnern.
Citera
2026-02-25, 17:25
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Åldersfrågan är inte det primära. Inte heller groomingen som jag enl dagens lagstiftning faktiskt hade brutit emot. Inget jag tänkte när jag gjorde trådstarten.
För detta har jag redan skrivit. OM man nappat på erbjudandet o väntat till åldern inte var en brottslig handling så hade den rubriceringen fallit.
Jag tog med den aspekten mest för att förtydliga resonemanget av att inte köpa sex utan att sex var gratis medan man betalade för att hon skulle vara oskuld när sexakten skedde.

Vi leker med tanken.
Barnet var 12 år gamalt o man ingår ett icke juridiskt bindande avtal att hon får 10 000kr om hon är oskuld när hon fyller 15. Sedan är kravet att man även är den som är den förste hon ligger med.
Då har du i princip betalat henne en ersättning för att hon inte ens ska ha sex innan en viss tid.
Min första flickvän hade det avtalet med sina föräldrar. Vet inte om hon var ärlig eller inte mot dem men jag kan vittna att hon bröt mot det avtalet.

Kanske har du rätt. För läser man lagar utan att se till dess tolkningar så har du rätt. Men tråden handlar om just tolkning.

Men hur gammal är den (inte föräldrarana) som i ditt exempel skulle betala ett barn för att denne skulle avhålla sig från sex innan 15 års ålder? (Och sen själv vara den förste som låg med vederbörande). Är den personen 20+ eller 16-17?
Om vi nu helt och hållet bortser från sexköpslagen.
Senast redigerad av Jenny9 2026-02-25 kl. 17:28.
Citera
2026-02-28, 10:33
Medlem
Mogrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Nej. Det som menas är att man inte ska dömas för sexköp om man har en seriös relation bara för att man t.ex. köper presenter till partnern.
Lagtexten gäller. Den innehåller inte orden seriös relation. Däremot talar den om en tillfällig sexuell förbindelse. Antag att jag kommer överens med en salong för Thaimassage att varje fredag kommer jag för att träffa en specifik massös för behandling. Det måste vara lagligt då förbindelsen är regelbunden och långt ifrån tillfällig.
Citera
2026-02-28, 10:39
Medlem
diseuses avatar
Citat:

Citat:
Lagtexten gäller. Den innehåller inte orden seriös relation. Däremot talar den om en tillfällig sexuell förbindelse. Antag att jag kommer överens med en salong för Thaimassage att varje fredag kommer jag för att träffa en specifik massös för behandling. Det måste vara lagligt då förbindelsen är regelbunden och långt ifrån tillfällig.
Nuförtiden innehåller paragrafen i fråga (6 kap. 11 § brottsbalken) inte längre ordet ”tillfällig”. Att man tog bordet ordet ”tillfällig” var bland annat för att göra lagtexten tydligare. Lagstiftarens avsikt är att det ska vara straffbart så länge det förelegat ett orsakssamband mellan ersättningen och den sexuella handlingen. Även så kallad sugardejting är tänkt att omfattas av paragrafen. Se Prop. 2024/25:124 och SOU 2023:80 för mer detaljer.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in