Citat:
Ursprungligen postat av
Pissapan
För att hon skulle hittas? För att visa vilka duktiga idioter dom varit som upprätthållit familjens heder? Om hon nu brytit mot familjens hedersregler så måste ju alla få veta att hon straffats så att ingen kan säga att, låt säga pappan eller maken eller vem det nu är, inte är en man. Alla måste ju få reda på det.
Efterblivna? Ja!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10403193.ab
Jag har mästrat dig i ett tidigare inlägg och nu kommer jag tillbaka för att försöka spekulera lite konstruktivt, även om det blir sorgligt på sitt sätt.
Jag gör det efter att ha funderat kring artikeln i din länk.
Det handlar inte bara om skillnader mellan olika grupper utan även om generationsklyftor.
Problemet är universellt, alla känner igen det men få utomstående kan sätta sig in i hur jobbigt det kan vara för människor som flyttar från en kultursfär till en annan.
Under årens lopp, generation efter generation har gränser flyttats stegvis i den "västra världen". Gränser har flyttats så smått och idag står vi där vi är, t.ex. i kvinnofrågan och annat knutet till den.
De som flyttar hit måste, om de vill anpassa sig, anamma moderna synsätt, göra den resan med sjumilastövlar.
Ungdomar ska ta det jätteklivet och ska samtidigt uttrycka respekt och kärlek till sina föräldrar. Och det är föräldragenerationen som bestämmer uttrycksmedlen - de känner inte igen respekt och kärlek på annat sätt.
Detta i sin tur kan också leda till syskonkonflikter. Varje barn försöker lösa detta dilemma på sitt sätt och några kanske håller mer fast vid det gamla, välkända och lätthanterade.
I artikeln om Pela ser jag en del av detta och om vi kommer i närheten av sådana underliggande konflikter i detta fall - ja, då ser jag faktiskt bara en enda jätteförtvivlan som jag knappast kan hantera och lider med alla inblandade.