Någon med insyn som vet varför HD gick ifrån sin dagliga inloggning på GC under 3 dygn? Idag syns någon ha loggat in, så min livliga fantasi om att hon var anhållen stämde inte med verkligheten?
Om dom tycker att dom inte har fått den förväntade responsen från varken UW eller polis så är det
inte så konstigt att dom surnar till å pratar när dom får chansen, dom kanske
inte alls är så glada i UW, jag bara gissar.
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Just denna lågmälda sorgsenhet som föräldrarna uttrycker i dagens artikel kanske går in i hjärtat hos någon i Örebro som vet mer.
Eftersom detta faktiskt är första gången som man får höra om föräldrarnas känslor, så ger det verkligen en bild på den förtvivlan som de känner över tystnaden. Förhoppningsvis är det någon som nu tar mod till sig och står upp för dem.
Ja, jag kan absolut ha fel.
Bara en reflektion och allt utifrån mina egna tankar. Alla är vi olika och jag vet alltför lite.
De gamla föräldrarna kanske tillhör den generation som inte vill "vara till besvär" och därför hittills har hållit sina känslor för sig själva istället för att ställa krav på polis och/eller en respektingivande ex-svärson att det ska bli en mer öppen dialog kring mordet på deras dotter.
Fast är det just mordet på dottern de efterlyser samtal om? Det är lite motsägelsefullt när de hänvisar till att LW var så öppen men ändå hade hon inte berättat för dem om anmälningarna. Vilket kanske beror mer på omständigheterna med involverade personer snarare än att hon inte ville oroa föräldrar. Hon ville antagligen inte berätta för föräldrarna för att bråken har hon med en gift man som hon dessutom har vigt och är/var i en sexuell relation med. Berättar hon om anmälningar kommer givetvis följdfrågor om vad bråket har sin orsak. Det tar nog emot att berätta för föräldrarna att hon blivit tvingad ur en bil av en gift man som inte vill ha närmre umgänge med henne just då.
Jag tycker det är märkligt att polisen inte hört föräldrarna, de borde kanske frågat om de kände till något om LWs trassliga relationer (om man nu tror att detta är kopplat till mordet). De borde inte behövt hört detta från tidningarna i vart fall.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-05-12 kl. 12:15.
Det är sant, det kan absolut vara "tabu" att prata om det med UW som inte bara är far till barnen men också även han troende. Det kan inte vara lätt att berätta att man inlett en förbindelse med en man som man vigt och som ännu är gift, även om det skulle finnas ett djupare allvar från LWs sida med önskemål och förhoppningar om giftermål (???), kanske första tiden.
Men jag tänker att det inte kan vara okänt i en sådan liten bygd. De bor i stort sett grannar LW och UW, och SD och UW bor ju bara 100 meter ifrån varandra, gångväg. Barnen måste ju passera SDs hus för att komma hem när de är hos UW.
Barnen kanske också vet om förhållandet?Även om de kanske prasslade mycket i lönndom, passade på när de hade barnfritt, så kanhända att de märkte av att SD var väldigt mycket hos dom, skjutsade mm så att de ändå blev uppmärksammade och misstänksamma?
Jag kan också tänka att när LW blivit hotad, (kanske med andra otrevligheter som vi inget vet om?) så är det inte omöjligt att hon kände att hon måst tala med barnen att inte öppna för någon när hon inte var hemma, att UW ändå fått veta något när det gått alltför långt?
För mig känns barnens säkerhet, känsla av trygghet som helt klart nummer ett. Jag skulle kunna göra vad som helst (även om jag måst erkänna min synd, mitt felsteg) för att skydda mina barn. Jag skulle inte tycka att det var skönt att barnen var ensamma hemma, denna man som visat sig kunna gå till ytterligheter för sin sak skulle få för sig att komma hem till er.
Jag skulle absolut varna dom för att öppna för denna man, och jag skulle även prata med UW.
Allt är spekulationer naturligtvis.
Och allt är mer baserat på hur jag skulle tänka. LW är en person som jag inte känner och jag vet ju inte varken hur allt ligger till eller hur hon tänker.
Jag tvivlar inte på att barnen visste något (spekulerade) och att hon varnat - särskilt efter att SD visat farliga tendenser. Kanske hon förklarade att den tidigare vännen/grannen inte är riktigt frisk i huvudet, men att hon skulle ha berättat om sexrelationen till UW och barnen? Nej, det tror jag inte hon gjorde.
Fast är det just mordet på dottern de efterlyser samtal om? Det är lite motsägelsefullt när de hänvisar till att LW var så öppen men ändå hade hon inte berättat för dem om anmälningarna. Vilket kanske beror mer på omständigheterna med involverade personer snarare än att hon inte ville oroa föräldrar. Hon ville antagligen inte berätta för föräldrarna för att bråken har hon med en gift man som hon dessutom har vigt och är/var i en sexuell relation med. Berättar hon om anmälningar kommer givetvis följdfrågor om vad bråket har sin orsak. Det tar nog emot att berätta för föräldrarna att hon blivit tvingad ur en bil av en gift man som inte vill ha närmre umgänge med henne just då.
Jag tycker det är märkligt att polisen inte hört föräldrarna, de borde kanske frågat om de kände till något om LWs trassliga relationer (om man nu tror att detta är kopplat till mordet). De borde inte behövt hört detta från tidningarna i vart fall.
Ja, det är mordet de efterlyser samtal om:
Citat från NA:
Båda tycker att tystnaden kring mordet har varit svår. Hemma i Norrköping pratar de med vänner och bekanta om det som hänt. De har fått mycket stöd. Många hör av sig, kommer fram och ger en kram när det behövs. Men det är svårare i Örebro. Där är det tystare.
Jag tvivlar inte på att barnen visste något (spekulerade) och att hon varnat - särskilt efter att SD visat farliga tendenser. Kanske hon förklarade att den tidigare vännen/grannen inte är riktigt frisk i huvudet, men att hon skulle ha berättat om sexrelationen till UW och barnen? Nej, det tror jag inte hon gjorde.
Nej, det känns inte troligt att hon gått in i sådana detaljer. Det håller jag med om.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, det känns inte troligt att hon gått in i sådana detaljer. Det håller jag med om.
Men eftersom en källa till Metro redan tidigt sade att det handlade om ett "svartsjukedrama" så visste nog åtminstone denna källa om deras sexrelation
Båda tycker att tystnaden kring mordet har varit svår. Hemma i Norrköping pratar de med vänner och bekanta om det som hänt. De har fått mycket stöd. Många hör av sig, kommer fram och ger en kram när det behövs. Men det är svårare i Örebro. Där är det tystare.
Jag funderar lite vidare:
Jag tänker att de (föräldrarna) kanske vet något lite mer än vi vet av det som serverats i media.
T ex kan polisen ha berättat om det har varit fler som vittnat om skriken, eller om det finns fler vittnesuppgifter från grannar osv, allt utan att gå in i detalj för att inte förstöra utredningen.
Kanske har de fått av polisen höra att de t ex tror att det kan finnas fler som vet/anar/sitter inne med något. Det är ju inte säkert att de uttryckt det specifikt, utan mer i vaga ordalag om att så kan det ligga till eller det är inte osannolikt.
Och kanske har de sagt att det är en eller några sådana pusselbitar som saknas?
Supersaxat från artikeln i NA:
(därmed risk för att det blir min egen tolkning av texten naturligtvis)
"Ett år efter Hjärstamordet – Lena Wesströms föräldrar i stor intervju: ”Det måste finnas fler som vet något”"
[...]
"Lars-Åke och Gun vill inte spekulera i vem som kan ha mördat deras dotter. Men de önskar att de som vet något, för de måste finnas, det är de övertygade om, ska ta kontakt med polisen.
– Alla ledtrådar måste komma fram, säger Lars-Åke. Folk måste berätta det de vet."
[...] "– Det skulle vara så skönt om det här blev löst, säger Gun.
Båda tycker att tystnaden kring mordet har varit svår. Hemma i Norrköping pratar de med vänner och bekanta om det som hänt. De har fått mycket stöd. Många hör av sig, kommer fram och ger en kram när det behövs. Men det är svårare i Örebro. Där är det tystare."
"Jag tycker faktiskt det är lite orättvist mot Lena. Hon var så öppen själv. Det har känts fegt att ingen vill prata om det här
Föräldrarna vill att det ska pratas om Lena. De förklarar att det inte river upp några sår. Tvärtom, det är värre när folk vänder bort blicken.
– Jag tycker faktiskt det är lite orättvist mot Lena. Hon var så öppen själv. Det har känts fegt att ingen vill prata om det här, säger Gun bestämt."
[...]
Föräldrarna berättar också att L*ena flyttade till Örebro år 2000, ett år efter att hon gift sig. Det år de skilde sig, 2010 började hon sitt arbete med ensamkommande ungdomar, vilket innebar många kvällspass. L*enas föräldrar åkte då ofta till Örebro för att hjälpa till med barnen.
Från artikeln: "– Vi var där ett par dagar, varannan vecka i åtta år, säger Gun."
-----------------------------------------------------------------
Min tanke blir lite annorlunda än din.
Det är en mycket instämd artikel som ger en bild av starkt troende föräldrar som har fått mycket stöd ur sin tro och de församlingar de ingår i (både frikyrkan och svenska kyrkan). Det nämns Dagsbergskyrkan och Centrumkyrkan inne i Norrköping som de ofta besöker.
Bilden jag får är att de ställer upp i reportaget för att inte bara berätta om sin sorg, men framförallt för att de tror att det finns fler där ute som vet något.
Det verkar inte som att föräldrarna varit involverade i geocachingen, utan berättar om att det blev en hobby som L*ena började med de senaste åren och passade henne bra, särskilt att det "skulle vara tufft" och att "det satte sig nästan på hjärnan" säger de och skrattar lite oförstående.
Med morföräldrar som tar hand om barnen, borde det bli en del kontakter på den vägen. Nu orkar jag inte räkna ut hur gamla barnen var då, men det borde innebära hämta från dagis, skola, kompisar osv. Kanske kontakter med grannar i området då de kanske går på samma dagis/skola eller helt enkelt känner varandra för att de är just grannar.
Hur var det nu, hade inte SDs och LWs barn lekt? Hade de några barn som var jämnåriga?
Sedan vet jag inget om de kyrkor som L*enas föräldrar och L*ena var involverade i, om de ingår i samma frikyrka? Kan morföräldrana haft någon kontakt med kyrkan i Örebro? Har barnen gått på något som kyrkan ordnat på vardagarna?
Jag tänker att om det i första hand var L*enas ex UW de syfte på, är det ett underligt sätt att gå ut i pressen om det? Det lämpar sig bättre att prata med polis/UW själv i första hand, istället för att vända sig till pressen.
Jag tror helt enkelt att de vänder sig till den stora umgängeskrets som L*ena ingick i av olika anledningar. Det kan vara vilken pusselbit som helst som kan vara till hjälp. När man ser detta fina par, som helt uppenbarligen lider all helvetes kval, då går det till hjärtat.
Det är viktigt att som de gör i reportaget visa att det finns riktiga människor bakom, det finns en barndom, det finns en ungdom, det fanns ett riktigt liv och en levande härlig person som har sörjande föräldrar som ett år efter den absolut ofattbara händelsen tycker att: "– Men det känns nästan jobbigare nu än för ett tag sedan, säger Lars-Åke.".
De vädjar till alla där ute.
Någon som ser och känner.
Lägg ner din pusselbit till pusslet.
Jag delar din tanke här Notknappare. Uppmaningen att börja prata eller besvikelsen över att det är så tyst tolkar jag inte riktad till UW. Intrycket man får av LWs föräldrar är inte några som passivt aggressivt skulle antyda på det sättet utan jag tolkar det också som att de vänder sig till allmänheten i Örebro och framförallt de i LWs kretsar. Sedan instämmer jag med andra att LW nog troligast inte anförtrodde UW, iaf inte initialt om problemen med SD pga de skäl som nämnts, men att hon kanske gjort det på slutet om saker spårat ur och hon var tvungen att be barnen aldrig öppna för SD.
Tänker på två saker här:
1. Det talas om att minsta barnet eller UW skulle ha kontaktat SD för assistans då LW var borta. Detta är väl för det första ej bekräftat? Men om, låt säga att det stämmer, så vet vi inte heller hur vinklad denna händelse är.
Det förefaller ju otroligt, framförallt om UW faktiskt fått veta att LW var rädd för SD (om hon nu var det), att UW då skulle be SD om hjälp. Likaledes om barnen visste att hon fruktade SD. Mer troligt är då att de förvisso kontaktade SD men inte alls för assistans utan för att det var där deras första misstankar då föll och de ville kolla läget där. Jag litar inte på den källa som med näbbar och klor försvarat SD i tråden genom uthängning av användare och tänker att vi ska ta hens utsaga om "kontakt med SD för assistans" med en nypa salt.
2. Tidigare i tråden, i höstas tror jag att det var, fanns ett reportage i någon tidning (NA?) om att ingen ville ställa upp och prata om mordet. Jag har för mig att någon journalist hade försökt ta pulsen på grannar men att det var rädsla och locket på trots att det hunnit gå ganska länge redan då.
Jag bor inte i Örebro och har lite/noll koll på den staden mer än extremt perifert, men hur liten är den socialt? Vad är er känsla ni som bor där? Är staden så pass liten i samma medelklassville-skikt att man aktar sig för att prata då ens bekanta kan ha kopplingar till en GM om denne finns i samma skikt? Jag har hört att man t ex varnats för att släppa in MGM men hur rädda är människor i området för honom om det stämmer? Av tidningsreportaget som jag minns det verkade ju folk rejält skrämda och därför tysta. Hur ska tystnaden egentligen tolkas?
a) man är tyst för att det finns en lokal kultur av att inte lägga sig i, tystnadskultur osv
b) man är tyst för att man inte håller SD för trolig GM och inte vill skada honom och hans familj
c) man är tyst för man vet inte vad man ska tro
d) man är tyst för att man är livrädd för GM vem det än är och inte vet vem det kan vara, vem som kan vara farlig
e) man är tyst för att man är livrädd för MGM SD och rädd att han med utvecklat socialt nät ska höra att man har pratat för mycket
f) man är inte ett dugg tyst, men det når aldrig media bara pratet i grannskapet och i andra sammanhang
g)?
Jag tänker att även om grannar inte vill/vågar spekulera i GM så borde man ju vara rejält skärrad över ett brutalt mord i villaområdet.
Ni som bor i närheten: finns någon rädsla bland allmänheten för en random galning som är lös? Eller har alla tyst accepterat att polisen har rätt MGM, och att denne då ej är farlig för utomstående, så länge dessa håller tyst ifall de sett/hört något?
Tänker alla själviskt här och accepterar att MGM är mest troligt GM men tiger som muren om de vet något för att inte riskera bli indragna? Någon granne borde väl över åren ha sett/hört något som kan indikera iaf SDs och LWs relation samt om det varit några hörbara intermezzon? –Nog för att mycket kvinnovåld sker i det dolda bakom stängda dörrar. Detsamma borde kanske grannar till SD och HD ha observerat något genom åren som kunnat tyda på att allt inte stått rätt till, ifall teorin om SD som manipulativ och kontrollerande mot HD skulle stämma.
Har det kommit några varningar mer från polishåll till boende i området?
Vad sades egentligen där i början då Missing People inte gick ut och letade och vänner till LW sa att det var locket på?
Hur länge var läget locket på?
Var det någon alls som gick ut och letade på eget bevåg, medveten eller ej om polisens direktiv?
Senast redigerad av Philomena 2019-05-12 kl. 12:51.
Jag funderar lite vidare:
Jag tänker att de (föräldrarna) kanske vet något lite mer än vi vet av det som serverats i media.
T ex kan polisen ha berättat om det har varit fler som vittnat om skriken, eller om det finns fler vittnesuppgifter från grannar osv, allt utan att gå in i detalj för att inte förstöra utredningen.
Kanske har de fått av polisen höra att de t ex tror att det kan finnas fler som vet/anar/sitter inne med något. Det är ju inte säkert att de uttryckt det specifikt, utan mer i vaga ordalag om att så kan det ligga till eller det är inte osannolikt.
Och kanske har de sagt att det är en eller några sådana pusselbitar som saknas?
Nja, inte så troligt baserat på nedanstående uttalande:
Det känns som att något gick snett redan från början säger (pappan) och tänker på de första dagarna då polisen inte hittade kroppen och ingen heller åkte ut på ett larm som kom till SOS.
Den pinsamma sanningen är nog att föräldrarna har hållits precis lika utanför polisens utredning (host! pokerkvällar) som alla vi andra vanliga dödliga