2019-05-11, 15:50
Medlem
Sam.Boyds avatar
Hedemora

Dyster prognos för Hedemoras ekonomi

40 miljoner kronor under budget. Det är nu prognosen man jobbar med i Hedemora och kommunen kommer nu tvingas till åtstramningar.

Statliga Svt är nyanserade i sin rapportering:

”Förra året kom närmare 300 anmälningar in. I 141 fall startades en utredning, utredningar som kostar både tid och pengar”.

Enligt wikipedia så har Hedemora en Befolkning på: 7 273 (31 dec. 2010). Jag har ingen erfarenhet av socialtjänst. Men 300 fall låter väldigt mycket. Något som Svts journalist inte tycks reagera på.

”Samtidigt drar kostnaden för försörjningsstöd iväg. Där är man också orolig för att kostnaderna ska öka än mer i och med att de statligt finansierade extratjänsterna nu dras in”.

Det som kallas extratjänster tycks vara låtsasjobb betalade av staten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/dyster-prognos-for-hedemoras-ekonomi
Citera
2019-05-11, 16:52
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Katrineholm, där 46% röstade på S i valet, tvingas skära ner med mångmiljonbelopp.

Hur mycket importerat valboskap bor i Katrineholm?

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/nedskarningar-inom-skolan-i-katrineholm

Katrineholm

Det kommer märkliga signaler från Katrineholm.

”Nedskärningar inom skolan i Katrineholm”

”Johan Söderberg (S) säger att det finns risk att flera elevassistenter kan sägas upp.”

”Bildningsnämnden kommer att dra ner på 14 miljoner kronor. Sedan tidigare har kommunen beslutat om att skära ner med åtta miljoner kronor.”
Källa: Svt

Nytt förslag från Socialdemokraterna i Katrineholm.

”Förslaget: skola om tiggar romerna från rumänien till gatumusiker”

Karola Lindqvist Wahlbecks (socialdemokrat) protest mot det egna partiets politik är en provokation: hon vill starta en studiecirkel, där EU-migranterna får lära sig spela instrument. Gatumusiker undantas nämligen från förbudet mot ”passiv pengainsamling” i kommunens ordningsstadga.
– Vi har beredskap om migranterna är intresserade, de kan få lära sig spela synt och gitarr, säger hon.

Källa: Aftonbladet
Citera
2019-05-11, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
[b]”Förslaget: skola om tiggar romerna från rumänien till gatumusiker”

– Vi har beredskap om migranterna är intresserade, de kan få lära sig spela synt och gitarr, säger hon.t

När man läser sådant vet man att man är i skvatt galna landet Sverige.
Man undrar om man lever i någon slags hashpsykos.
Citera
2019-05-11, 17:54
Medlem
Lawlines avatar
Att detta skulle hända visste 13% 2014 övriga 87% förnekar i sten att detta skulle bli effekten. Nu ser vi att 13% har haft helt rätt. Man undrar varför man vill driva saker bortom all räddning innan man vaknar upp av den bistra verkligheten. Lösningen är lika enkel som den var 2014 när vi släppte in allt. Vi skickar hem alla som inte tillför vinst till Sveriges ekonomi. Med vinst menas att dom bär sina egna kostnader och lite till. Kommuner kommer inte att ha pengar till viktig verksamhet som vård, skola, äldreomsorg. Sossarna tar springnota som vanligt. Men detta är bara början på problemen det kommer att bli mycket värre.
Citera
2019-05-11, 18:20
Medlem
Vryzass avatar
Fullskalig.

Repatriering.

Två miljoner.

Minst.
Citera
2019-05-11, 18:44
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Tja, det går att överleva även efter humanopokalypsen. Tyskland hade t ex sitt Wirtschaftswunder.

Det första som kommer att försvinna är det som kallas "bidrag". När pengarna är slut så är dom slut. För båd' svenne såväl som blatte.

Ut på fälten och odla potatis, valla getter, bygg ett plywoodskjul. Total laissez-faire.

Solen går upp i morgon också. Framtiden för territoriet som kallas Sverige ligger hos dem som vill stanna här och bygga en framtid även under påvra förhållanden.

Jag vill. Mina förfäder vilar i vår jord. Där kommer jag också att vila.
Du sätter ord på mina tankar!

"Om det flyter, låt det flyta".

Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Jag skulle nog satsa en spänn på att en sådan debatt inte är långt borta nu. Och då inte bara en timme på TV, utan att kommunfrågan lyfts upp som problem nummer ett i all debatt. Vi brukar ju bara kunna diskutera en fråga i taget i det här landet.

Till hösten kommer kommunalskattehöjningar att presenteras från alla kommuner skulle jag tro. Då om inte förr kommer diskussionen igång.

Kan vi också få lite andra kriser att krydda med så lär det bli drag under galoscherna.
Det är precis detta jag hoppas på, och den här gången går det inte att sopa de verkliga orsakerna under mattan, som i fråga om sexualbrottsvågen, fast det säkert går att vrida och vända på det rätt duktigt om man är lagd och det hållet. Vi har redan svart på vitt att bl.a. somalier och afghaner är bovar i det här dramat, och fast det givetvis inte är rumsrent någonstans att peka ut vissa folkgrupper på det sättet måste man börja ta sig en funderare på varför vissa folk bara för trubbel med sig, och andra inte. Det är en bra början, tänker jag. Jag föreställer mig hur en person som fru Lööf formligen slår knut på sig själv när hon tvingas formulera kritik mot den hittillsvarande integrationen av somalier och afghaner, och vad det kunde tänkas bero på att vissa helt enkelt inte vill eller kan jobba. När detta är gjort kan vi kanske skrota det eländiga konceptet "integrering" en gång för alla och börja hacka i mångkultur-begreppet och dess implikationer. Sedan kommer turen till assimilering; vad det innebär; om det är tänkbart och möjligt.

Under tiden tar debatten om invandringens kostnader fart. Kan bli hur kul som helst!
Citera
2019-05-11, 20:19
Medlem
Florian-Geyers avatar
Kiruna kommun som huserar Europas största gruvnäring går 30 miljoner back....
Citera
2019-05-11, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Kan vi inte försöka kontakta partiledare om detta? Jag vill ha en debatt om detta i Riksdagen eller Opinion Live eller på Svt!

Alla dessa krisande kommuner nämns ingenting i de stora tidningarna Expressen och Aftonskiten.

Vi borde meddela Jimmie och EBT om det här! Kräva debatt! Invandringen skulle ju rädda pensionen och välfärden?!?!?

Som att tala för döva öron. Statsministern verkar vara inkompetent, ingen ledare och troligtvis en marionett på tronen.

Något är på gång, något håller på att sker!
Citera
2019-05-11, 22:20
Medlem
22juni41s avatar
Vi borde göra en lista över kommunerna så vi får överblick över situationen, gärna med länkarna.
Citera
2019-05-11, 22:35
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 22juni41
Vi borde göra en lista över kommunerna så vi får överblick över situationen, gärna med länkarna.

Det går säkert att hitta någon officiell lista någonstans. Enligt den här sidan så rör det sig om hela 72 kommuner som har ett underskott. Man kan se att ekonomin snabbt har gått utför de senaste åren.

Resultaten faller i kommunsektorn

Citat:
72 av 290 kommuner och 6 av 20 regioner har ett underskott. Det kan jämföras med att 20 kommuner och 5 regioner redovisade ett underskott år 2017.
Citera
2019-05-11, 22:42
Medlem
namunamnams avatar
Allvarligt talat, vad är det för jädrans klåpare som styr och ställer i Sveriges kommuner? När nationella tar över landet så får dom sätta en skylt på gränsen där det står: "Ursäkta röran, avrättning pågår". Dom här jävla hororna har förstört för så många att dom förtjänar icke att andas!
Citera
2019-05-11, 22:55
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 22juni41

Falun
Hylte
Timrå
Bengtsfors
Hedemora. (FB) Tog emot flest flyktingar – nu rasar ekonomin i Hedemora

Senast Eskilstuna. (FB) Eskilstuna nästa kommun till rakning
Senast redigerad av NorthernAngel 2019-05-11 kl. 23:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in