2019-05-11, 10:36
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Kan vi inte försöka kontakta partiledare om detta? Jag vill ha en debatt om detta i Riksdagen eller Opinion Live eller på Svt!

Alla dessa krisande kommuner nämns ingenting i de stora tidningarna Expressen och Aftonskiten.

Vi borde meddela Jimmie och EBT om det här! Kräva debatt! Invandringen skulle ju rädda pensionen och välfärden?!?!?
Problemet är bara att 7-klövern och medierna håller ihop och SD är tandlöst. En sådan debatt skulle förmodligen bara bestå av lama frågor och meningslösa klyschor till icke-svar som inte får några följdfrågor. En sådan debatt skulle i denna clown-värld mycket väl kunna landa i att det inte är så farligt och att Sveriges statsfinanser är goda.

Det behövs något annat sätt att nå ut, tyvärr har jag ingen lösning att föreslå.

På något sätt måste alla lokala politiker offentligt börja vända sig mot regeringen och kräva .... ja, vaddå?
Citera
2019-05-11, 10:37
Medlem
8711s avatar
När man söker på kommuner och budgetunderskott inser man att det här gäller en stor del av landet. På vissa sökningar skulle man kunna göra långa listor med kommuner som gör stora underskott mot budgeten. I princip alla nämner invandringen och försörjningsstöd som orsaken. Plus boenden för invandrare, SFI, språkstöd med mera för invandrare.
Citera
2019-05-11, 10:44
Medlem
Totiuss avatar
Domännamnet ”kommunkris.se” är ledigt. Någon driftig person som har tid och resurser skulle kunna skapa en sajt för att dokumentera kommunkrisen. Med läsarkommentarer kan en sådan sajt bli en fantastisk källa till information.
Citera
2019-05-11, 12:01
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Problemet är bara att 7-klövern och medierna håller ihop och SD är tandlöst. En sådan debatt skulle förmodligen bara bestå av lama frågor och meningslösa klyschor till icke-svar som inte får några följdfrågor. En sådan debatt skulle i denna clown-värld mycket väl kunna landa i att det inte är så farligt och att Sveriges statsfinanser är goda.
Jag skulle nog satsa en spänn på att en sådan debatt inte är långt borta nu. Och då inte bara en timme på TV, utan att kommunfrågan lyfts upp som problem nummer ett i all debatt. Vi brukar ju bara kunna diskutera en fråga i taget i det här landet.

Till hösten kommer kommunalskattehöjningar att presenteras från alla kommuner skulle jag tro. Då om inte förr kommer diskussionen igång.

Kan vi också få lite andra kriser att krydda med så lär det bli drag under galoscherna.
Citera
2019-05-11, 12:03
Medlem
8711s avatar
Här kan vi se varför det går så dåligt för Kalmar.

Citat:
Sverigedemokraterna

Kalmar kommun betalar 4,77 miljoner kronor årligen för boenden åt ensamkommande – som står tomma. I vissa fall gäller kontrakten fram till 2025.

https://www.facebook.com/676246449160270/posts/2187909624660604/

Citat:
Kommun betalar miljoner för boenden för ensamkommande – som inte används

Tidningen Östra Småland rapporterar att Kalmar kommun betalar 4,77 miljoner kronor årligen för boenden åt ensamkommande – som står tomma. I vissa fall gäller kontrakten fram till 2025.

https://nyheteridag.se/kommun-betalar-miljoner-for-boenden-for-ensamkommande-som-inte-anvands/?fbclid=IwAR2Qsu6mHghUpRz8XDkL7Ch9zEJO1mHN0SDCXWe-XgreqaQUVKXGysp5Dxg
Citera
2019-05-11, 12:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Jag skulle nog satsa en spänn på att en sådan debatt inte är långt borta nu. Och då inte bara en timme på TV, utan att kommunfrågan lyfts upp som problem nummer ett i all debatt. Vi brukar ju bara kunna diskutera en fråga i taget i det här landet.

Till hösten kommer kommunalskattehöjningar att presenteras från alla kommuner skulle jag tro. Då om inte förr kommer diskussionen igång.

Kan vi också få lite andra kriser att krydda med så lär det bli drag under galoscherna.
Ja, men hittills har allt fokuserats kring att allt fler lever allt längre och belastar vård och omsorg, brist på vårdpersonal, brist på lärare, behov av effektiviseringar, behov av åtgärder för integration och så vidare. SKL:s chefsekonom Annika Wallenskog har gått som katten kring gröten i flera år. Och medierna har sin agenda och åsiktskorridoren är lika snäv som vanligt. Tror du att detta kommer att ändras?
Citera
2019-05-11, 13:17
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, men hittills har allt fokuserats kring att allt fler lever allt längre och belastar vård och omsorg, brist på vårdpersonal, brist på lärare, behov av effektiviseringar, behov av åtgärder för integration och så vidare. SKL:s chefsekonom Annika Wallenskog har gått som katten kring gröten i flera år. Och medierna har sin agenda och åsiktskorridoren är lika snäv som vanligt. Tror du att detta kommer att ändras?
Ja, det tror jag. Droppen urholkar stenen, och problemen erkänns nu både från vänster- och högerkanten. Sedan kan man ha olika syn på detaljer och åtgärdsprogram, men att ett dagdrivande invandringsproletariat kostar massor av pengar för kommunerna kan inte döljas längre.

Först ska vi ha EU-val och semestrar, men i höst när Svenne Sexpack får reda på att Knäckebrödshults kommun ska höja skatten med 1:50 samtidigt som skolor och vårdcentraler läggs ner och det är anställningsstopp, ja då blir det fart på debatten.
Citera
2019-05-11, 13:28
Medlem
Ytterligare en kommun till rakning är Hedemora. Den här kommunen har tagit emot mycket från den nya adeln och nu kommer neddragningarna.
Citera
2019-05-11, 13:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Ja, det tror jag. Droppen urholkar stenen, och problemen erkänns nu både från vänster- och högerkanten. Sedan kan man ha olika syn på detaljer och åtgärdsprogram, men att ett dagdrivande invandringsproletariat kostar massor av pengar för kommunerna kan inte döljas längre.

Först ska vi ha EU-val och semestrar, men i höst när Svenne Sexpack får reda på att Knäckebrödshults kommun ska höja skatten med 1:50 samtidigt som skolor och vårdcentraler läggs ner och det är anställningsstopp, ja då blir det fart på debatten.
Jag hoppas på samma sak och var därför nyfiken på ditt resonemang. Jag har lyft fram liknande tankegångar i ”mediakrigstråden” men möts då av flera som menar att politiker och medier kommer att fortsätta som tidigare. Vi får se hur det går. Jag tror som du att man inte kan blunda för verkligheten hur länge som helst. Det borde rimligen komma en förändring och ett allmänt uppvaknande.
Citera
2019-05-11, 13:31
Medlem
http://www.friatider.se/tog-emot-flest-flyktingar-nu-rasar-ekonomin-i-hedemora#

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-P
Ytterligare en kommun till rakning är Hedemora. Den här kommunen har tagit emot mycket från den nya adeln och nu kommer neddragningarna.
Citera
2019-05-11, 13:43
Medlem
Haddock93s avatar
Henrik Jönsson tar upp fallet av den svenska kronan och kriserna i kommunerna.

https://m.youtube.com/watch?v=EMiZbUTSDtE
Citera
2019-05-11, 14:59
Medlem
Sam.Boyds avatar
Hässleholm

”Utgifterna har länge ökat utom kontroll och kostnader till följd av migrationen ökar”

”Några år efter den stora flyktingvågen ökar kommunernas kostnader för arbetslösa migranter. I Hässleholm blir svaret sannolikt skattehöjning”.

”Invandring är en lönsam affär för skattebetalare, slog OECD fast i sin migrationsrapport 2013. ”Migranter har en positiv och som värst en neutral påverkan på ekonomin”, sa generalsekreteraren Angel Gurría”.

Och i EU valstider kan även detta L uttalande vara intressant:

”EU-kommissionären Cecilia Malmström (L) fyllde i: ”Vi behöver migranter” och hon pekade på EU:s åldrande och minskande befolkning samt kunskapsunderskottet”.

http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/om-m-ledd-kommun-skyhojer-skatten-pga-invandringen-ar-laget-illa/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in