2019-05-11, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Blir lite pyssel att spåra alla gig han gjort några år tillbaka och jämföra med taxerad inkomst och inbetalningar av sociala avgifter och skatt.
Skulle tro det diffar rätt kraftigt.

Nujens pengar är lika svarta som deras samveten.
Klump i magen nu Loran?

Det tänkte jag inte på. Att alla bolag i familjen kan kollas upp på så sätt, att se vilka jobb de faktiskt utfört. Det kan bli ett grannlaga jobb kring ekonomin i släkten.

Därav hysterin i intervjun med JJ att säga att han äger med systern och svågern. Hans bolag äger en fastighet själv av vad som framgått i tråden. Den fastigheten, om den renoverats som ett svartbygge av svarta pengar av svart arbetskraft angår nautrligtvis Özz fullständigt och självklart har han med det "att göra".

Att han skrek tusentals gånger att han inte har med "det där att göra" var en överdrift som gjorde att man förstod exakt vad problemet är för släkten nujen.
Citera
2019-05-11, 14:33
Medlem
PM 3. Om bygglovet för Villa Zetterling

"Även en kroppsarbetare bör klara av Boverkets pedagogiskt upplagda guide - där har du ju alla "konkreta " bygglovpliktiga åtgärder tydligt uppräknade och du kan själv räkna ut vad det kostar att genomföra dem utan att ha fått bygglov och/eller startbesked. När du till exempel påstår (jag vet inte hur många gånger) att Nujens har fått "bygglov för ombyggnad" av projektilmagasinet gör du liksom din vän ordföranden i regionens fd byggnadsnämnd en riktig tankevurpa. Man kan bara beviljas bygglov för byggpliktiga åtgärder och "ombyggnad" i största allmänhet existerar inte i lagtexten som en sådan åtgärd. Förstår du inte det?

Nej, Nujens har fått bygglov för just "förändrad användning" av ett förråd för bostadsändamål, närmare bestämt för ett så kallat tvåbostadshus. En byggnad med åtta sovrum för korttidsuthyrning kräver dock ett helt annat bygglov, nämligen bygglov för förändrad användning av förrådet för hotell- och pensionatsverksamhet. Ett sådant bygglov handläggs av kommunens företagsteam på samma sätt som man handlägger ansökningar om bygglov för hyreshus.

Har du förstått nu varför tillsynsteamet tvingats att utreda kommunens egen handläggning av Villa Zetterling och även att förrätta inspektion på plats av den olovligt uppförda hotellbyggnaden? Har du nu också till slut förstått, att om man har bygglov för den övergipande konkreta bygglovpliktiga åtgärden "förändrad användning" av en byggnad, så har man så att säga automatiskt också fått lov att dra nya elledningar, vatten- och avloppsledningar, rökkanaler etc? Man söker ju inte särskilda bygglov för alla dessa olika i och för sig byggpliktiga åtgärder, även om själva utförandet skall kontrolleras och godkännas under hela byggprocessen. Och på motsvarande sätt - när tillsynsgruppen utövar tillsyn och fastställer byggsanktionsavgifter behöver den inte räkna upp en massa "konkreta" i sig byggpliktiga åtgärder som har vidtagits utan lov. Det räcker med att man vid inspektion har konstaterat att byggnaden i fråga väsentligt har förändrat användning utan bygglov för ett visst ändamål för att maximal byggsanktionsavgift skall kunna tas ut. Förstår du nu? Är jag inte tillräckligt pedagogisk? Jag blev i varje fall riktigt, riktigt trött..."
Senast redigerad av medianox 2019-05-11 kl. 15:14.
Citera
2019-05-11, 15:01
Medlem
PM 4. Om bilderna

"Om du nu äntligen har lärt dig vad den bygglovpliktiga konkreta åtgärden "förändrad användning" innebär, så inser du också att det är fullt tillräckligt att tillsynsteamets medarbetare tittar på en enda interiörbild av sockenmagasinet för att de skall kunna dra slutsatsen, att en väsentligt förändrad användning av förrådet har genomförts utan bygglov. Men inspektion på plats skall givetvis göras ändå - Nujens kan ju i ren desperation ha fått för sig att återställa byggnaden i ursprungligt skick...

Du ljuger om de till kommunen insända bilderna. Till anmälan bifogade min son ett 20-tal foton, som han hämtat från Nujens annonser på HomeAways respektive Airbnbs hemsidor. Ungefär samtidigt sände X (namn här utelämnat) mejl med tre filer med länkar till de två uthyrningsplattformarnas bildspel direkt till samhällsbyggnadsförvaltningens e-postadress. X tror säkert att X:s egen mejladress bara för att den är krypterad också garanterar hans anonymitet. Men det finns ingen garanterad anonymitet på nätet - det går alltid att spåra avsändarens adress om man bara anlitar tillräckligt duktiga experter. Just därför använder jag och min son aldrig mejl i känsliga ämnen. (Tillägg av mig idag: det trots allt säkraste anonymitetsskyddet erbjuder faktiskt Flashback!).

Du har ju för övrigt själv från regionens diarium tagit ut (till och med flera gånger!) min sons kompletterande anmälan från januari. Till den har bifogats bl a polisanmälan, som i sin tur även den innehåller en bilaga med interiörfoton från byggnaderna. Varför fortsätter du då att ljuga om att "dina" bilder från den 2 maj är de "första" som tillsynsteamet fått? Tror du verkligen att en enda läsare tror dig? Och vad är det för konstiga bilder som du har hittat i en annons på "Websiten Helagotland"? Där har vad jag vet aldrig någonsin publicerats några interiörbilder från Nujens fyra svartbyggen!"
Senast redigerad av medianox 2019-05-11 kl. 15:39.
Citera
2019-05-11, 15:16
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Blir lite pyssel att spåra alla gig han gjort några år tillbaka och jämföra med taxerad inkomst och inbetalningar av sociala avgifter och skatt.
Skulle tro det diffar rätt kraftigt.

Nujens pengar är lika svarta som deras samveten.
Klump i magen nu Loran?

Håller med dig i stort.

Räcker med att spåra inbetalningar på kontot. Det verkar ju som bankernas prio 1.
Citera
2019-05-11, 16:37
Medlem
PM 5. Om "regionens jurist"

"Som du märker vill ingen längre svara på dina inlägg, inte ens....Y (utelämnat namn). Så du får hålla tillgodo med professor medianox exklusiva privatundervisning. Dagens sista lektion handlar om "regionens jurist", eftersom du tar upp henne i ditt inlägg. Ett särskilt "beslut" om just tillsynsbesök och byggnadsinspektion fattas givetvis inte av någon. Däremot förbereds besöket efter kontakter med fastighetsägarna och sådant går givetvis inte på en dag. Tillsynsgruppen har haft nästan en månad på sig efter att själva utredningen av Nujens svartbyggen påbörjades den 4 april.

Du förstod tydligen inte innebörden av mitt sista inlägg i tråden. Efter att i 30 år ha varit "fritidsbonde" på ön och efter pensionen bott permanent på Gotland i ytterligare nästan 20 år hinner man skaffa sig värdefulla personkontakter - även i kommunen. Hur tror du Alma Zenunovic, trots att hon precis som du själv skriver väldigt dålig svenska, fick sitt första jobb som just bygglovshandläggare i kommunen? Hon har nu fått ett alldeles nytt jobb som handläggare av tillsynsärenden men är bara en av flera medarbetare i teamet. När "beslutet" att inleda utredningen av Nujens svartbyggen fattades i början av april deltog givetvis även enhetschefen. Varför kommer du tids nog att förstå. Alma skriver säkert artiga svarsmejl till dig - men är du säker på att hon och de övriga medlemmarna i teamet inte skrattar åt dig när de läser vad du skriver i tråden idag? För du förstår väl att alla medarbetarna dagligen tittar in där, åtminstone sedan jag gjorde reklam för tråden i min senast ingivna skrivelse i slutet av februari. Nu ringer det ut och dagens undervisning är avslutad. Lär du dig inte att uppföra dig, så kommer du att få kvarsittning efter nästa lektion."
Citera
2019-05-11, 17:07
Medlem
PM 6. Om handlingarna i regionens diarium

"Du verkar inte förstå hur ett diarium är upplagt - och varför. I de tre tillsynsärenden som upprättats av samhällsbyggnadsförvaltningens tillsynsteam men som du i det längsta påstod överhuvudtaget inte hade registrerats finns till dags dato inget av intresse för mig eller min son att ta del av. Förutom våra egna skrivelser finns där bara dina mejl, som du envisas med att kalla "anmälan" och "tilläggsanmälan", och ett antal meddelanden till fastighetsägarna om att tillsyn inletts samt några meddelanden om att handlingar har begärts utlämnade (samma handingar har dessutom flera gånger begärts utlämnade av dig själv!). Varför tycker du att jag och min son skall ta del av sådant strunt? Den första handling av intresse för oss kommer att bli redogörelsen för tillsynsgruppens inspektion av Nujens fastigheter. (Tillägg idag: denna handling kan nog inte förväntas diarieföras förrän om ca en månad). Sedan diarieförs inte allt av intresse i just de här tre ärendena i diariet, vilket du inte verkar förstå.

Och sluta att tjata om bilderna - de har vi ju redan berört i en tidigare lektion. Den 30 november lade min sons sändebud ned nio kuvert med min sons anmälan och mina bilagor i regionens postlåda utanför kommunalkontoret. I ett av dessa, det som var adresserat till tillsynsgruppen, fanns förutom anmälan ett 20-tal foton hämtade från HomeAway och Airbnb. I de övriga åtta försändelserna fanns bara anmälan + bilagor. Z (utelämnat namn) mejlade strax därefter filer med länkar till dessa sidor på nätet som innehöll alla foton som har publicerats i Nujens uthyrningsannonser. Dessa bifogades också i sin helhet till den polisanmälan som regionen fick kopia av i början på januari. Så varför fortsätter du att ljuga om bilderna? Lägg upp dina "egna" bilder som du påstår att du har hittat på "Websiten Helagotland" via länk till dem i tråden istället!"
Citera
2019-05-11, 18:17
Medlem
PM 7. Om regionens praxis och om din vän i byggnadsnämnden

"Men snälla Hannes, inte skall du väl skriva långa inlägg i tråden till signaturer som uttryckligen säger att att de inte vill debattera med dig. De vill väl helt enkelt inte (som jag) få en envis stalker på halsen. Det är ju på mina privata meddelanden som du skall svara om du har något att tillföra ämnet. Jag skrev i mitt sista inlägg i tråden, att du antagligen skulle fortsätta att skriva en rad inlägg om din egen insats den 2 maj - och jag fick alldeles rätt. I stort sett varenda inlägg sedan dess handlar om dig själv och om vad du själv anser att du har åstadkommit med dina mejl till tillsynsteamet. Men då förstår jag faktiskt inte varför du vill hålla din så kallade "tilläggsanmälan" hemlig. Jag har ju publicerat alla mina och min sons skrivelser i Nujen-Akilovärendet i tråden (förutom dem som innehåller uppgifter som de brottsmisstänkta av utredningstekniska skäl inte bör känna till) - varför törs du inte göra detsamma? Nåja, dagens privatlektion skall inte handla om detta utan om regionens "praxis" och din "vän" i byggnadsnämnden.

Jag behöver nog inte påminna dig om alla solkiga fastighetsaffärer, som regionens tongivande vänsterpolitiker har varit inblandade i under årens lopp. Jag nöjer mig med att påpeka, att många av dessa har det gemensamt, att värdefull mark och värdefulla byggnader sålts till underpriser för att gynna vänner och bekanta. Om Nujens får köpa en fastighet på drygt 93 000 kvadratmeter belägen på gångavstånd från badplatsen vid Tingstäde träsk för en miljon kronor direkt av staten, så förstår nog även en kroppsarbetare utan högskolepoäng att någon gynnare har hoppat över skaklarna - och det rejält. Jag själv och säkert många med mig skulle nog ha varit beredda att betala ett mångdubbelt större belopp för en så välbelägen och av grannar helt ostörd och sjönära villatomt. Bortsett från det - kommunens praxis i sådana här sammanhang är alltid att ge presumtiva köpare muntliga förhandsbesked, både om kommunens eventuella planer för området (t ex i form av en kommande fördjupad översiktsplan) och om byggrätter etc. För ingen köper en fastighet - inte ens till reapris - utan att först höra sig för hos kommunen. Har du frågat din påstådda vän i byggnadsnämnden om just Furbjärs 1:26 och vilka muntliga förhandsbesked Debbie och Özz Nujen fick före köpet? Om inte, så tycker jag att du istället för att skicka litet väl sent påkomna kompletteringar av din anmälan från den 3 augusti förra året skall ringa upp N (utelämnat namn) och fråga honom. För några månader sedan frånsade han sig alla sina kommunala uppdrag, officiellt med hänvisning till att han fått så dåligt betalt för sina kommunala insatser att han för att kunna försörja sig måste ha ett vanligt arbete vid sidan om. Personligen tror jag att det verkliga skälet är ett annat och om han nu verkligen är din vän så berättar han säkert för dig om sin egen och regionens roll i den här affären. Eller vet du kanske redan allt och bara pladdrar runt i tråden för att lägga ut dimridåer kring det du benämner regionens praxis?"

Tillägg: Jag tyckte att jag hade skickat 8 PM till Hannes men jag hittar bara 7, så det får vara bra så här. Jag har tyvärr skrivit byggpliktig på några ställen - det skall stå bygglovpliktig. Det är den preagonala hjärnförtviningen som ställer till det. Nu har jag gjort mitt i den här surrealistiska dimman. Jag fick i varje fall iväg alla sju på samma dag - det trodde jag aldrig i morse. Godnatt.
Senast redigerad av medianox 2019-05-11 kl. 19:14.
Citera
2019-05-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
PM 7. Om regionens praxis och om din vän i byggnadsnämnden

"Men snälla Hannes, inte skall du väl skriva långa inlägg i tråden till signaturer som uttryckligen säger att att de inte vill debattera med dig. De vill väl helt enkelt inte (som jag) få en envis stalker på halsen. Det är ju på mina privata meddelanden som du skall svara om du har något att tillföra ämnet. Jag skrev i mitt sista inlägg i tråden, att du antagligen skulle fortsätta att skriva en rad inlägg om din egen insats den 2 maj - och jag fick alldeles rätt. I stort sett varenda inlägg sedan dess handlar om dig själv och om vad du själv anser att du har åstadkommit med dina mejl till tillsynsteamet. Men då förstår jag faktiskt inte varför du vill hålla din så kallade "tilläggsanmälan" hemlig. Jag har ju publicerat alla mina och min sons skrivelser i Nujen-Akilovärendet i tråden (förutom dem som innehåller uppgifter som de brottsmisstänkta av utredningstekniska skäl inte bör känna till) - varför törs du inte göra detsamma? Nåja, dagens privatlektion skall inte handla om detta utan om regionens "praxis" och din "vän" i byggnadsnämnden.

Jag behöver nog inte påminna dig om alla solkiga fastighetsaffärer, som regionens tongivande vänsterpolitiker har varit inblandade i under årens lopp. Jag nöjer mig med att påpeka, att många av dessa har det gemensamt, att värdefull mark och värdefulla byggnader sålts till underpriser för att gynna vänner och bekanta. Om Nujens får köpa en fastighet på drygt 93 000 kvadratmeter belägen på gångavstånd från badplatsen vid Tingstäde träsk för en miljon kronor direkt av staten, så förstår nog även en kroppsarbetare utan högskolepoäng att någon gynnare har hoppat över skaklarna - och det rejält. Jag själv och säkert många med mig skulle nog ha varit beredda att betala ett mångdubbelt större belopp för en så välbelägen och av grannar helt ostörd och sjönära villatomt. Bortsett från det - kommunens praxis i sådana här sammanhang är alltid att ge presumtiva köpare muntliga förhandsbesked, både om kommunens eventuella planer för området (t ex i form av en kommande fördjupad översiktsplan) och om byggrätter etc. För ingen köper en fastighet - inte ens till reapris - utan att först höra sig för hos kommunen. Har du frågat din påstådda vän i byggnadsnämnden om just Furbjärs 1:26 och vilka muntliga förhandsbesked Debbie och Özz Nujen fick före köpet? Om inte, så tycker jag att du istället för att skicka litet väl sent påkomna kompletteringar av din anmälan från den 3 augusti förra året skall ringa upp N (utelämnat namn) och fråga honom. För några månader sedan frånsade han sig alla sina kommunala uppdrag, officiellt med hänvisning till att han fått så dåligt betalt för sina kommunala insatser att han för att kunna försörja sig måste ha ett vanligt arbete vid sidan om. Personligen tror jag att det verkliga skälet är ett annat och om han nu verkligen är din vän så berättar han säkert för dig om sin egen och regionens roll i den här affären. Eller vet du kanske redan allt och bara pladdrar runt i tråden för att lägga ut dimridåer kring det du benämner regionens praxis?"

Tillägg: Jag tyckte att jag hade skickat 8 PM till Hannes men jag hittar bara 7, så det får vara bra så här. Jag har tyvärr skrivit byggpliktig på några ställen - det skall stå bygglovpliktig. Det är den preagonala hjärnförtviningen som ställer till det. Nu har jag gjort mitt i den här surrealistiska dimman. Jag fick i varje fall iväg alla sju på samma dag - det trodde jag aldrig i morse. Godnatt.

Det känns som du håller på att spåra ur fullständigt med alla dessa fria fantasier du febrilt skriver ned. Skriver otaliga meddelanden och inlägg mot mig... och fattar du inte att det blir fullständigt absurt när du samtidigt beskyller mig för att vara en stalker. :-)

Om jag nu är så totalt väck: Varför ägnar du en så otrolig kraft att göra ned mig och förtala mig?

Jag läser knappt vad du skriver längre och känner mig fullständigt ointresserad av vad du hittar på.

Gläds i stället åt nyheten att Nujjens tre fastigheter skall inspekteras om några dagar. Det kan bli ett slags genombrott.
Citera
2019-05-11, 19:39
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
PM 3. Om bygglovet för Villa Zetterling

"Även en kroppsarbetare bör klara av Boverkets pedagogiskt upplagda guide - där har du ju alla "konkreta " bygglovpliktiga åtgärder tydligt uppräknade och du kan själv räkna ut vad det kostar att genomföra dem utan att ha fått bygglov och/eller startbesked. När du till exempel påstår (jag vet inte hur många gånger) att Nujens har fått "bygglov för ombyggnad" av projektilmagasinet gör du liksom din vän ordföranden i regionens fd byggnadsnämnd en riktig tankevurpa. Man kan bara beviljas bygglov för byggpliktiga åtgärder och "ombyggnad" i största allmänhet existerar inte i lagtexten som en sådan åtgärd. Förstår du inte det?

Nej, Nujens har fått bygglov för just "förändrad användning" av ett förråd för bostadsändamål, närmare bestämt för ett så kallat tvåbostadshus. En byggnad med åtta sovrum för korttidsuthyrning kräver dock ett helt annat bygglov, nämligen bygglov för förändrad användning av förrådet för hotell- och pensionatsverksamhet. Ett sådant bygglov handläggs av kommunens företagsteam på samma sätt som man handlägger ansökningar om bygglov för hyreshus.

Har du förstått nu varför tillsynsteamet tvingats att utreda kommunens egen handläggning av Villa Zetterling och även att förrätta inspektion på plats av den olovligt uppförda hotellbyggnaden? Har du nu också till slut förstått, att om man har bygglov för den övergipande konkreta bygglovpliktiga åtgärden "förändrad användning" av en byggnad, så har man så att säga automatiskt också fått lov att dra nya elledningar, vatten- och avloppsledningar, rökkanaler etc? Man söker ju inte särskilda bygglov för alla dessa olika i och för sig byggpliktiga åtgärder, även om själva utförandet skall kontrolleras och godkännas under hela byggprocessen. Och på motsvarande sätt - när tillsynsgruppen utövar tillsyn och fastställer byggsanktionsavgifter behöver den inte räkna upp en massa "konkreta" i sig byggpliktiga åtgärder som har vidtagits utan lov. Det räcker med att man vid inspektion har konstaterat att byggnaden i fråga väsentligt har förändrat användning utan bygglov för ett visst ändamål för att maximal byggsanktionsavgift skall kunna tas ut. Förstår du nu? Är jag inte tillräckligt pedagogisk? Jag blev i varje fall riktigt, riktigt trött..."

Haha, många som är trötta på dina ineffektiva inlägg.
Som om du var den enda som ser saker.
Du är kontraproduktiv i ditt ev uppsåt, som är lätt att tvivla på.
Citera
2019-05-11, 20:27
Medlem
Jag har skrivit en del den sista tiden om att orsaken till att Özz Nujen upprepade till Janne Josefsson i Uppdrag Granskning att han samägde med sin syster och svåger och inte hade något "med det där att göra".

Vilket han har då hans bolag äger fastigheten. Det kan inte ges reparationer och gratis/svartjobb till bolag. Jag kan inte något om bolag egentligen men så mycket förstår jag ju. Om någon vet mer så läser jag gärna mer om vad som gäller där.

Det är också i mitt tycke i alla fall, så att det känns troligt att mycket pengar har tvättats här. Det finns många bolag och den kriminalitet vi sett hittills så verkar de inte blyga alls.

Fartblinda kan de ha blitt med tiden också. Men det är svårt för mig att spekulera vidare då jag saknar kunskap om just sånt här. De bolag alla Nujens äger borde granskas. De bor hos varandra huller om buller också. Vad sysslar de med?

Hur går penningtvätt till i praktiken när det gäller ett sådant här exempel som att ett bolag som äger en fastighet ska byggas om/renorveras svart?
Senast redigerad av katalina 2019-05-11 kl. 20:42.
Citera
2019-05-11, 22:06
Medlem
Citat:
Medianox har sabbat tråden länge. Han har väl en egen agenda. Ge den inget mer, mata inte trollet, låt den dö med ”sonen”
Medianox är väl den som mest bidragit till att servera de tvivelaktiga byggverksamheterna på ett silverfat, enkelt för myndigheterna att sätta tänderna i.

Vad gäller uppenbara svarta betalningar mm är det upp till ansvariga myndigheter att själva göra allt utredningsarbete, hittills verkar dom dock mer intresserade av att sopa rubbet under mattan.
Citera
2019-05-11, 22:07
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Jag har skrivit en del den sista tiden om att orsaken till att Özz Nujen upprepade till Janne Josefsson i Uppdrag Granskning att han samägde med sin syster och svåger och inte hade något "med det där att göra".

Vilket han har då hans bolag äger fastigheten. Det kan inte ges reparationer och gratis/svartjobb till bolag. Jag kan inte något om bolag egentligen men så mycket förstår jag ju. Om någon vet mer så läser jag gärna mer om vad som gäller där.

Det är också i mitt tycke i alla fall, så att det känns troligt att mycket pengar har tvättats här. Det finns många bolag och den kriminalitet vi sett hittills så verkar de inte blyga alls.

Fartblinda kan de ha blitt med tiden också. Men det är svårt för mig att spekulera vidare då jag saknar kunskap om just sånt här. De bolag alla Nujens äger borde granskas. De bor hos varandra huller om buller också. Vad sysslar de med?

Hur går penningtvätt till i praktiken när det gäller ett sådant här exempel som att ett bolag som äger en fastighet ska byggas om/renorveras svart?

Några tips:

Kolla upp bolagsordningen. Den talar om vad företaget ska syssla med. Är den väldigt omfångsrik så kan man dra öronen åt sig. Åtminstone lite.

I Nujen Media AB är den så här:

Aktiebolages verksamhet ska vara att verksa inom showbuisness som exempelvis framförande av skådespeleri, upprättande av manuskript för vidareförsäljning, delta i filminspelning. Vidare kommer verksamheten att ske inom alla former av media såsom deltagande i radio och Tv program. Bolagets verksamhet kommer även vara så kallad consultning i betydelsen att hålla föredrag och delta i olika seminarier. Bolagets verksamhet ska även vara att äga fastigheter. Bolaget får även ta uppdrag från utlandet.

Om nu detta är direkt kopierat från den riktiga bolagsordningen som ligger hos Bolagsverket i Sundsvall så ser vi vissa brister i det svenska språket. Men strunt i det, vi ser att även en del av verksamheten ska vara att äga fastigheter. OK.

Och det gör ju bolaget. Man äger bland annat den anrika Gazeliigården i Tingstäde på Gotland.

Sättet att "fuska" på? Tja, en del privata kostnader kan ju tas på bolaget. Renoveringar, resor till och från, installationer och inköp av sådant som tv, datorer, installationer av fibernät, hyrbilen från Visby Airport till och från Tingstäde etc etc. Småpengar kanske, men ändå något man normalt kommer undan med. Tills SKV slår till med en revision. Då granskas varje papper av minst 2 st skatterevisorer från SKV. All bokföring, alla kvitton, alla betalningar osv, ska finnas på papper och skall sparas i 7 år.

Men uthyrningen av den nyrenoverade lägenheten på ovanvåningen som annonseras ut på HomeAway? Nja, i bolagsordningen står det väl inget om uthyrningsverksamhet, eller ?

Och så vidare och så vidare.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in