Fast sitt företag drev han av allt att döma vidare, vid sidan om sina sjuka barn och krävande akademiska karriär.
Varför var det så viktigt?
Tja, varför är det viktigt att göra karriär och jobba, you tell me.
Varför var det så viktigt för H att fortsätta att oförändrat jobba heltid, trots att hon hade två sjuka barn hemma som behövde hennes omsorg?
Varför gick hon inte ner i tjänst istället för att döda sina barn? Hon hade ju trots allt en man som drog in rätt stora pengar.
Det enda svaret jag har på frågorna är att dessa föräldrar hade usla copingstrategier, vilket var en av orsakerna till att det hela slutade med en katastrof.
Jag följer fortfarande fallet i Tyskland. Två föräldrar ska ha dödad sina två barn, orsaken: den finansiella situationen, den utlösande faktor: att man måste lämna sitt hus som såldes på en exekutiv auktion. Föräldrarna ska mindre än 24 timmar innan fattad beslut att begå självmord. De hittades i en bil i en garage med löpande motor samma morgon huset skulle lämnas.
Man kan aldrig sluta från ett fall till ett annat, men i det tyska fallet konstaterad någon att den utlösande faktor var att man inte kunde acceptera sin situation och att något som ledar till ett så fatalt beslut alltid rör det som anses som mest essentiell. I det här fallet var det en mycket bra ekonomi som hade gått i spillror och huset var kärnan i det hela. Jämför man med Bjärred-fallet så kan det där ha varit en bra skolutbildning/bra prestation som var hotad (men det skrevs också att A presterade mycket bra, så jag vet inte om det var det).
I det tyska fallet började allt med en skuld på 7000 euro. Inte mycket för den familjen som leasade upp till tre sportbilar något som kostade mycket pengar. Men faren i familjen ansåg skulden som inte befogad och vägrade att betala. Det hela trappades upp och slutade i en total finansiell ruin därför att man vägrade att betala ett belopp som då inte var något problem att betala.
Man kunde tro att gm var klar och utpekad - båda föräldrar, men en rättssak visar komplikationerna. Kvinnan säger nu att hon inte visste något. Mannen säger att han gjorde det ensam (men i det allra första förhöret säger han att beslutet fattades gemensamt och att till och med barnen ville det. Något som kommentatorerna anser som absurd i och med att sonen gjorde kraftig motvärn). Kvinnan säger att man bara fattade beslut om gemensam självmord, men inte att döda barnen. Hon säger att hon bad sin man att döda henne efter att hon fick reda på att barnen var döda. Mannen svarade att han inte kunde göra detta en gång till - efter att ha dödad barnen med hammare och kniv. Man satt sig gemensamt i bilen i garagen på löpande motor. Kl halv tre om natten. Och hittades påverkad i morgontimmarna. Men det var inte avgasen som man var påverkat av. En katalysator rensar såpass bra att man kan sitta i timmar i bilen i garagen och får inte mer CO i sig än när man röker cigaretter. Man tog stora mängder av sömnmedel efter barnen var döda och innan man ville begå självmord. Det var därför man var påverkad.
Vad kommer domstolen anse som trovärdig?
Vad hade man trodd om mannen hade dödad kvinnan med och sen hade begått självmord?
Vad hade man trodd om man hade hittad båda död i bilen?
Här fanns inget brev och inget testamente.
Tack! Väldigt intressant att få ta del av.
Om båda hittats döda i bilen så förmodar jag att det blir ett bevis på att de var eniga om morden - om inte hon var drogad. Sen beror det på vad de närmaste runt familjen kan berätta. Dvs de som kände båda väl och vistats i hemmet. Mannen har ändrat sitt vittnesmål över tid som minskar hans trovärdighet.
Jag har läst lite tidigare men talar tyska ”obehärskat”. Vad jag förstod hade mamman alltid ansett som vänlig men ”nervöst” lagd och att grannarna såg honom som en skrävlare med lyxiga bilar som var omöjlig att ha att göra med. Har du läst mera om hennes psykiska hälsa innan allt hände? Att vägra betala en skuld på 7000 euro tyder på att han var en tjurskalle. Att slå ihjäl barnen bevisar att han var en tyrannisk despot. Hur i all fridens namn hade hans fru orkat leva med en sån människa. Gissar att hon inte såg något val. Hade hon velat ta ut skilsmässa så hade han gjort livet surt för både henne och barnen och han kunde slutat som pappan i Sala.
Står det något om någon av dem inte klarade av sina yrkesroll? Förlorade klienter, anmäldes, tappade legitimationer etc? Den här typen av rättshaverister brukar älska tvistemål.
Ja föräldrar dödar sina barn ibland. Att föräldrar planerar att döda dem sker inte. Tror absolut inte att brevet i Bjärred var ett avsked eller förklaring till efterlevande. Ett tjat-hot-gråt-brev till Agnes rektor hellre. Att någon blir så desperat på grund av att dotterns hemundervisning skall upphöra skulle kunna jämföras med att någon slår ihjäl sina barn för 7000 euro.
Senast redigerad av Fallskarmsjagare 2019-05-11 kl. 09:46.
Anledning: rättn
Om båda hittats döda i bilen så förmodar jag att det blir ett bevis på att de var eniga om morden - om inte hon var drogad. Sen beror det på vad de närmaste runt familjen kan berätta. Dvs de som kände båda väl och vistats i hemmet. Mannen har ändrat sitt vittnesmål över tid som minskar hans trovärdighet.
Jag har läst lite tidigare men talar tyska ”obehärskat”. Vad jag förstod hade mamman alltid ansett som vänlig men ”nervöst” lagd och att grannarna såg honom som en skrävlare med lyxiga bilar som var omöjlig att ha att göra med. Har du läst mera om hennes psykiska hälsa innan allt hände? Att vägra betala en skuld på 7000 euro tyder på att han var en tjurskalle. Att slå ihjäl barnen bevisar att han var en tyrannisk despot. Hur i all fridens namn hade hans fru orkat leva med en sån människa. Gissar att hon inte såg något val. Hade hon velat ta ut skilsmässa så hade han gjort livet surt för både henne och barnen och han kunde slutat som pappan i Sala.
Står det något om någon av dem inte klarade av sina yrkesroll? Förlorade klienter, anmäldes, tappade legitimationer etc? Den här typen av rättshaverister brukar älska tvistemål.
Ja föräldrar dödar sina barn ibland. Att föräldrar planerar att döda dem sker inte. Tror absolut inte att brevet i Bjärred var ett avsked eller förklaring till efterlevande. Ett tjat-hot-gråt-brev till Agnes rektor hellre. Att någon blir så desperat på grund av att dotterns hemundervisning skall upphöra skulle kunna jämföras med att någon slår ihjäl sina barn för 7000 euro.
Jag tror att brevet var en svidande uppgörelse med en ambivalent och dåligt fungerande sjukvård som skuldbelade föräldrarna och barnen. Något vissa gör även efter deras död. Det är omänskligt att kalla barnens lidande för en slaskdiagnos och påstå att deras sjukdom hade botats med motion och frisk luft. Det är helt sinnessjuka påståenden.
Jag tror att brevet var en svidande uppgörelse med en ambivalent och dåligt fungerande sjukvård som skuldbelade föräldrarna och barnen. Något vissa gör även efter deras död. Det är omänskligt att kalla barnens lidande för en slaskdiagnos och påstå att deras sjukdom hade botats med motion och frisk luft. Det är helt sinnessjuka påståenden.
Det finns inga ”källor” i tråden som nämner dåligt fungerande sjukvård. Bara att brevet handlade om ”assistans” och att ”skola och kommun skulle få mycket att fundera över”.
Jag tycker att Moas diagnos gick som på räls så på så sätt kan sjukvården ha missat något. Hade de för bråttom? De kan ju knappast hunnit skuldbelägga föräldrarna. Föräldrar till sjuka barn med såna här symptom som ME skall för övrigt alltid ifrågasättas. Alla föräldrar skulle förstå frågorna de får. Skulle vilja att polisen sagt att de gett uppdrag till socialstyrelsen, who ever, att utreda hur flickorna fick sina diagnoser.
Skolans rektor gick ut i media bara för att svära sig fri. Fanns ingen anledning att utelämna en död familj i direktsändning annat att de var rädda om sitt eget skinn. Jag tyckte det hon beskrev om flickorna inte var lidande. Finns egentligen ingen som har beskrivit barnen som sjuka förutom en i tråden som kände Oskar. Märkligt ändå det Develi skrev, att Oskar flera gånger sagt att Agnes inte hade någon diagnos. Trodde han inte på ME?
Vad olika skribenter i tråden anser om ME som sjukdom borde egentligen debatteras i en annan tråd.
Det finns inga ”källor” i tråden som nämner dåligt fungerande sjukvård. Bara att brevet handlade om ”assistans” och att ”skola och kommun skulle få mycket att fundera över”.
Jag tycker att Moas diagnos gick som på räls så på så sätt kan sjukvården ha missat något. Hade de för bråttom? De kan ju knappast hunnit skuldbelägga föräldrarna. Föräldrar till sjuka barn med såna här symptom som ME skall för övrigt alltid ifrågasättas. Alla föräldrar skulle förstå frågorna de får. Skulle vilja att polisen sagt att de gett uppdrag till socialstyrelsen, who ever, att utreda hur flickorna fick sina diagnoser.
Skolans rektor gick ut i media bara för att svära sig fri. Fanns ingen anledning att utelämna en död familj i direktsändning annat att de var rädda om sitt eget skinn. Jag tyckte det hon beskrev om flickorna inte var lidande. Finns egentligen ingen som har beskrivit barnen som sjuka förutom en i tråden som kände Oskar. Märkligt ändå det Develi skrev, att Oskar flera gånger sagt att Agnes inte hade någon diagnos. Trodde han inte på ME?
Vad olika skribenter i tråden anser om ME som sjukdom borde egentligen debatteras i en annan tråd.
O kanske hoppades/önskade att A inte skulle ha ME, att det kanske skulle vara något annat, lättare. Att det skulle finnas bot osv. Tror det är en vanlig reaktion vid sjukdom.
Det vet vi. Polisen har rapporterat den 5 januari som sista gången någon i familjen sågs. Det var Oskar och Agnes. Vi vet inte vart de sågs.
Däremot har ingen sett Hanna eller Moa efter nyåret. Därav kan inte det handskrivna datumet på testamentet heller stämma.
Den 5/1 skickades ett sms mellan båda föräldrarna. Kl 21.34. Oskar och Moa sågs i mellandagarna (menas antagligen mellan jul och nyår). Fast har verkligen polisen sagt att O och A sågs den 5/1? Var det inte de datumen som stod i dödsbevisen? Och kan kanske rättsläkaren ha skrivit lite fel där, och att det borde varit H som "sågs"? Dvs att det menas med det där sms:et? Fan vet.
O kanske hoppades/önskade att A inte skulle ha ME, att det kanske skulle vara något annat, lättare. Att det skulle finnas bot osv. Tror det är en vanlig reaktion vid sjukdom.
Om man tänker krisreaktion så vet man att det inte är ovanligt i familjer - för att det är individer som reagerar olika. Precis som vid en sorgeprocess är det faser att gå igenom - vilket i sig har med copingstrategier att göra. Att inte fastna i nån fas för att slutligen komma till acceptans, vilket i sin tur kopplas till försvarsmekanismer.
... varav det kan gå snett efter vägen och riskerna är allt mellan hopplöshet, bitterhet, vrede, tomhet osv.
Fortsättningsvis utbrändhet och utmattning som kan förvärras i sin tur och då är man i värsta fall inne på psykisk ohälsa.
Detta (inledande reaktionen) beskriver patientföreningen mycket bra på samma sida som berör barn.
Citat:
I början är det är vanligt att man inte kan ta in verkligheten. ”Det är nog någon annan sjukdom, som det går att behandla. Kanske är han/hon egentligen inte så sjuk?”
Nästa steg inträder när man inte kan bortse från diagnosen och verkligheten. Hos någon utlöser detta djup sorg eller vrede, medan andra ivrigt börjar söka kunskap om sjukdomen, om forskning eller alternativa undersöknings- och behandlingsmetoder. Att man reagerar olika kan bli rejält påfrestande för relationen mellan familjemedlemmar, sjuka såväl som friska. Det kan vara svårt att inse att varje persons reaktionsmönster måste respekteras. För den som är anhörig kan det bli en svår balansgång – att stödja och hjälpa, men inte ta över. https://rme.nu/om-me-cfs/anhorig/
Senast redigerad av develi 2019-05-11 kl. 13:07.
Den 5/1 skickades ett sms mellan båda föräldrarna. Kl 21.34. Oskar och Moa sågs i mellandagarna (menas antagligen mellan jul och nyår). Fast har verkligen polisen sagt att O och A sågs den 5/1? Var det inte de datumen som stod i dödsbevisen? Och kan kanske rättsläkaren ha skrivit lite fel där, och att det borde varit H som "sågs"? Dvs att det menas med det där sms:et? Fan vet.
Ja, mellandagarna är mellan jul o nyår för gemene man.
Ja, Skatteverkets uppgifter baserar sig på polisens inrapportering. De måste ha setts i livet av två oberoende personer. Dvs inte någon som är släkt eller har förbindelser med Oskar o Agnes i det här fallet.
Sen påstod grannen att det var yngsta dottern han sett.
Så, vem som sett Agnes o Oskar den 5 januari och vart någonstans vet vi inte. Du vet ju att jag tror att de gjorde påhälsning hos Agnes rektor. Med ett brev kanske. Med tanke på vad som sägs stå i brevet och de få rader vi sett så är det inte ett avskedsbrev.
Den 3 januari på testamentet kan inte stämma om Hanna var närvarande och det tror jag definitivt hon var. Frågan är varför det datumet skrevs dit?
Ja, mellandagarna är mellan jul o nyår för gemene man.
Ja, Skatteverkets uppgifter baserar sig på polisens inrapportering. De måste ha setts i livet av två oberoende personer. Dvs inte någon som är släkt eller har förbindelser med Oskar o Agnes i det här fallet.
Sen påstod grannen att det var yngsta dottern han sett.
Så, vem som sett Agnes o Oskar den 5 januari och vart någonstans vet vi inte. Du vet ju att jag tror att de gjorde påhälsning hos Agnes rektor. Med ett brev kanske. Med tanke på vad som sägs stå i brevet och de få rader vi sett så är det inte ett avskedsbrev.
Den 3 januari på testamentet kan inte stämma om Hanna var närvarande och det tror jag definitivt hon var. Frågan är varför det datumet skrevs dit?
Den 3 januari sågs ju Hanna OCH Oskar av Hanssons. Så det datumet är med all säkerhet riktigt. Varför skriver du att det inte kan stämma?
Den 5/1 kan ju varit så enkelt att både A och O sågs i trädgården av närmaste grannen? Ang förklaringsbrevet så är ordet "avskedsbrev" enbart polisens beteckning på det. De förklarar vad som hänt och varför. I ett avskedsbrev så förklarar man vad som gjort, man ber om ursäkt och förlåtelse osv. Dessa ord, förlåtelse och ursäkt, tror jag finns i de instruktioner, som polisen nämnt, till de anhöriga finns. Troligen på USB-stickan.
Om Hanna sågs av utomstående (Hanssons) den 3/1 senast, så borde ju det datumet stått i dödsbeviset. Men ingen av oss vet riktigt hur "senast sedd" brukar tolkas i såna här dödsbevis - om vi inte har nån rättsläkare med oss i tråden, och det har vi inte.
Det är inte särskilt förvånande att du som så obetänksamt propagerar för flummetoder som LP, också går rakt emot den vetenskapliga konsensusen kring ME. Personligen tycker jag att det är viktigt att man inte låter narcissistiska helbrägdagörare få fäste i sjukvården. Den ska låta sig styras av systematisk forskning och vetenskap.
Exakt vad jag reagerar på. Att sen metoden är funktionell och valbar utanför sjukvården är möjligt.
Sen när sitter sjukvården och rekommenderar alternativa metoder i privat regi - där en viss summa går tillbaka till upphovsmannen? Jag kan inte ens se nån granskning kring detta heller.
Hur detta fått så stort fäste i Norge är för mig helt obegripligt. Däremot är det föga förvånande att det kommer från UK som i sig är vagga för den psykosociala/psykogena inriktningen (samt den förkastade PACE studien) och med alldeles för vida begrepp när det kommer till avgränsning för vad som är ME (oxford vs kanadakriterier).
Är det testat på personer som inte ens har ME är jag inte förvånad över några mirakel som valsar runt i en hårdförd propaganda/reklam för metoden. Trötthet, utmattning or what ever vill säga varav PEM hamnar i andra rummet som nu anses vara kardinalsymtom.
"Tillståndet kan inte förklaras av underliggande psykiska eller psykiatriska besvär. Patienterna har många gånger mött förklaringsmodeller grundande i psykologiska mekanismer. Detta verkar bero på vilka kriterier som väljs. Oxfordkriterierna, Fukudakriterierna och Kanadakriterierna presenteras med stigande skärpa i utifrån vilka gruppen blir allt mer homogen. Oxfordkriterierna är de mest öppna som baseras på en subjektiv upplevelse av ständig över tid i hållande trötthet ger plats för en samsjuklighet med en rad tillstånd, inklusive psykiatriska vilket står i motsats till budskapet i föreläsningen. Detta illustrerar väl effekterna av ökad heterogenitet vid uppmjukade kriterier i andra diagnostiska sammanhang. Från ett psykiatriskt perspektiv där diagnoserna snarare expanderas med tiden är det belysande hur insnävade kriterier gett en mer homogen grupp vilken bidragit till ökad kunskap och förståelse." https://snpf.se/riksstamman-2019-kroniskt-trotthetssyndrom-mecfs-differentialdiagnostiska-aspekter/
Betänker man tidsperspektivet i förhållande till Bjärred så är det först på senare tid detta uppmärksammas mer och mer. Debatten har pågått länge i UK och Norge.
Vid 2015 var debatten het och kontroversiell men det är betydligt mer betonat om PEM den senaste tiden som jag kan se via forskningsvärlden.
Detta virrvarr befann sig familjen i. Två diametralt motsatta åsikter så jag skulle inte förvånas om det fanns olika synsätt och funderingar inom samma familj. På bas av samma altruism hos båda, samma förvivlan som föräldrar med sjuka barn råkar ut för.
Sen går det fullständigt åt helvete beroende på Hanna och Oskar till skillnad från normalt folk där de då snarare allierar sig i psykisk ohälsa, bekräftar och driver varandra i fördärv.
Jag skulle absolut kunna förstå en misslyckad coping gällande desperation och krisreaktion på bas av nåt sådant.
Jag hoppas verkligen Sverige slipper det som föregått i Norge (och pågår för fullt) och kan se på dem som ett varnande exempel snarare. Det oroar mig att det är outbildad personal och inte adekvat uppföljning alls på hur de sen mår psykiskt och främst att det berör barn.
För ME gruppen är som sagt inte homogen om man ser till kriterier (trött versus PEM). De som inte blev friska eller försämrades kände dåligt samvete, skuld och anklagade sig själva.
Det finns pengar i det här. En sårbar grupp.
Jag funderade på varför de i hela friden de skulle signera papper på att de blivit friska sista kursdagen. Det nämns även att ledsagare inte får närvara då och det står att det skickas till Parker i London.
Jag läste vidare kring SMILE studien som är bland de få studier som det hänvisas till och undrar om det har samband? Deltagarna verkar ju inte ha en susning vad de signerar eller vad det har för funktion. Vart är informationen?
Detta beskrevs (de citat jag hänvisade till i en tidigare spoiler).
Skuldbeläggande, skam, dåligt samvete - psykisk ohälsa:
"Endte til slutt med kollaps, liggende lenge på gulvet, hadde tisset på meg, kom meg ikke på do selv eller i seng. Jeg var psykisk så knekt at jeg skulle ta mitt eget liv. Dette var jo min skyld. Det sa de! Ble heldigvis funnet der jeg lå, og fikk hjelp."
" Lærte også at jeg «gjør» hodepine og at jeg «gjør» ME. Jeg har blitt mye verre etter jeg tok LP og følte mye skam og skyldfølelse i lang tid etterpå."
"På heimreisa fekk eg ei kraftig influensa og vart kjempedårleg, og sa dette til coach under oppfølgingsamtale. Då fekk eg ei overhøvling; om eg hadde gløymt alt eg hadde lært, og det var mi skuld at eg var sjuk."
"Etter 2 år hvor jeg konstant brukte LP prosessen måtte jeg innse at jeg ikke hadde blitt frisk eller symptomfri, men jeg hadde løyet til meg selv om at jeg hadde blitt det. Jeg måtte få hjelp med å bearbeide sorgen over en tapt ungdomstid, og skammen over å ikke få til å bli frisk."
"Hva gjorde jeg galt som ikke ble frisk? Skyldfølelsen ble større og større. Hva er feil med meg som gjør at det ikke virker? Jeg er like syk i dag som før LP."
"Jeg merket ingen bedring. Jeg slet heller mer med dårlig samvittighet fordi jeg plutselig hadde fått beskjed om at lidelsen var min skyld"
"Forverring av sykdommen, skyldfølelse og flere andre faktorer gjør at jeg vil fraråde ME-syke å ta kurset."
"Min datter tok også kurset, hun fikk diagnose på St. Olavs av spesialist. Hun fikk ME etter kyssesyken. Hun har vært syk siden 2008/2009 (15-åring), husbundet og mye sengeliggende. Hun ble helt fortvilet etter kurset, og dårligere. Hun fikk oppfølging 2 ganger av Live Landmark og under disse samtalene fikk hun beskjed om å kaste alle sine klær som hun forbundet med ME og starte på nytt."
"Opplevde en kortvarig forbedring, og deretter forverring. Men den alvorligste følgen av kurset var en enorm følelse av å mislykkes, alle andre ble friske bortsett fra meg, og det var min egen skyld. Dette var en stor tilleggsbelastning, og ga meg psykiske utfordringer. "
"Så LP har ødelagt for meg i mange år. Gjorde at jeg ikke fikk den hjelpen jeg trengte, som f.eks. hjelpemidler. Jeg fikk en psykisk knekk også pga LP."
Sen är det då läkare etc som sitter och rekommenderar detta. Kompetansetjenesten är är inte småpotatis som instans.
"Ingrid B. Helland er leder av Nasjonal kompetansetjeneste for CFS/ME og overlege ved Barneavdeling for nevrofag ved OUS Rikshospitalet.
– Dette er veldig spennende resultater. Vi har ventet på denne studien, og det er flott at dataene endelig er blitt publisert. Det er veldig interessant at så mange hadde effekt av LP. Samtidig må vi ha i bakhodet at det var et mindretall av alle som ble forespurt som valgte å være med i studien. Vi vet derfor ikke om Lightning Process virker for alle, sier Ingrid B. Helland til Dagens Medisin.
Hun legger til:
– Jeg tror det er viktig at pasientene får begge deler, både treningsprogrammet Lightning Process og hjelp, støtte og oppfølging fra lege og helsepersonell."
Studien som diskuteras är SMILE av Esther Crawley (jag var nära att skriva Crowley då LP-Parkers Tarotkort snurrar i bakhuvudet...Aleister alltså).
Esther är barnläkare och forskare vid Bristol university i UK.
Jag har funderat på vad de har de där papprena till som går till högkvarteret vid kurserna - är det så de används?
Kursdeltagarna fick skriva under att de var friska sista dagen:
"Jeg måtte skrive under på at jeg ikke gjorde ME mer. Coachen godtok ikke svarene da jeg rangerte fra 1 (dårlig) til 10 (best) og presset alltid opp. Dette foran gruppa slik at jeg følte meg presset til å si bedre for å få henne fornøyd, og skulle jo ikke ødelegge for de andre ved å være negativ."
Jeg reagerte på at vi måtte le av oss selv, at vi hadde gjort oss selv syke, og at vi måtte skrive under på at vi var friske og ikke skulle diskutere innholdet i kurset med noen."
"Etter siste dag ble vi presset til å skrive under på at vi var friske. Dette ble sendt til England for å vise at man ble frisk av LP."
"Vi måtte skrive under på at dette hadde virket, og å ikke fortelle om metoden videre. Jeg fikk ikke kopi av dette."
"På kursets siste dag signerte jeg på et skriv om at jeg var frisk. "
"Jeg fikk ikke kopi av kontrakten vi signerte."
Studien ifrågasatt - se fetat om urvalet jag reagerat på i förhållande till signerade papper på att vara frisk:
"The researchers have received criticism for their initial decision to conduct a pediatric trial of the Lightning Process–a commercial, pseudo-scientific intervention that combines elements of life-coaching, osteopathy, and neurolinguistics programming. The intervention encourages participants to report that it has made them better, another source of potential bias.
Beyond the decision to study the Lightning Process, the study suffered from major cross-contamination between treatment arms and significant loss-to-follow-up, among other problems." http://www.virology.ws/2018/01/30/trial-by-error-a-letter-to-archives-of-disease-in-childhood/
Senast redigerad av develi 2019-05-11 kl. 14:46.
Fetade:
Skulle gärna också vilja veta det, men därom är det knäpptyst. Sekretess.