2019-05-09, 13:19
Medlem
frökens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Men flummiga är de alltjämt.

Det verkar vara precis samma sorts föräldrar i det fallet. Så uppfyllda av sina hemmasnickrade idéer att de inte reagerar ens när barnet uppenbarligen inte utvecklas under så lång tid.

Visst, helflummiga! Men inte så att flummigheten syns utanpå som på pappan i Göteborg.

Det sägs inte något om denna flickas äldre bröder och deras hälsostatus, vilket får mig att tro att föräldrarna blivit veganer under senare år. Men för mig förblir det ett mysterium hur man kan få ihop dessa idéer i sin hjärna! Hur kan man i dag undvika att ta in information om vad som är essentiellt för att ett spädbarn ska växa och utvecklas normalt? 🤨
Citera
2019-05-09, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fröken
Här ett liknande fall från Australien, men i detta fall är inte föräldrarna uppenbart flummiga. Dottern 19 månader när vanvården uppmärksammades. Det ser ut som att det blir sex års fängelse för mamma och pappa och ett svårt liv för dottern, som är långt efter i sin utveckling.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7008819/Toddler-

Som jag hajade till över bilderna på paret... trodde det var fel bilder och att det var nåt av de yngre paren i engelska kungahuset. Tänker att det är en ätstörning från mammans sida som yttrat sig så här. Flickan ska bli ”petite”.
Citera
2019-05-09, 13:47
Medlem
När kommer domen eller har jag missat den?
Citera
2019-05-10, 21:58
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Jag gissar det blir villkorligt och att de får tillbaka flickan om de sköter sig på utredningshemmet.
Citera
2019-05-11, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
När kommer domen eller har jag missat den?
Man kan läsa nu att domen kommer den 23:e maj.

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Jag gissar det blir villkorligt och att de får tillbaka flickan om de sköter sig på utredningshemmet.
Tror nog på fängelse faktiskt och föräldrarna har inte under rättegången visat att dom ångrar hur dom skött sin dotter och medger inte heller att dom skulle gjort fel. Med tanke på detta verkar det osannolikt att dom skulle kunna få tillbaka vårdnaden om sin flicka. Tiden på utredningshemmet är dessutom bara knappt två veckor och den sammanlagda tiden fram till nu är flera månader. För mig verkar det mera troligt att dom skulle kunna försöka fly utomlands med sin dotter från utredningshemmet än att "sköta sig" där. Deras inställning mot myndigheter, samhället och vegan-kosthållning verkar inte ha ändrats ett dugg.
Citera
2019-05-11, 11:41
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aibut
Man kan läsa nu att domen kommer den 23:e maj.

Tror nog på fängelse faktiskt och föräldrarna har inte under rättegången visat att dom ångrar hur dom skött sin dotter och medger inte heller att dom skulle gjort fel. Med tanke på detta verkar det osannolikt att dom skulle kunna få tillbaka vårdnaden om sin flicka. Tiden på utredningshemmet är dessutom bara knappt två veckor och den sammanlagda tiden fram till nu är flera månader. För mig verkar det mera troligt att dom skulle kunna försöka fly utomlands med sin dotter från utredningshemmet än att "sköta sig" där. Deras inställning mot myndigheter, samhället och vegan-kosthållning verkar inte ha ändrats ett dugg.

Håller med dig, men nu gissade jag vilken domen blir och jag tror inte man kommer sätta dem i fängelse utan det blir villkorligt. De kommer låtsas ändra sig på utredningshemmet, får tillbaka flickan och då drar de utomlands för att sen fortsätta sitt liv som förut.

LVU:n kommer nog gälla ett tag även om det blir villkorligt, tror inte Soc släpper flickan bara sådär. Alternativt kan jag mycket väl tänka mig de smiter med henne vid första obevakade tillfälle, dvs "räddar henne" enligt deras sätt att se. Fotboja hade varit ett alternativ men tror inte det blir så.
Citera
2019-05-11, 12:07
Medlem
Citat:
Håller med dig, men nu gissade jag vilken domen blir och jag tror inte man kommer sätta dem i fängelse utan det blir villkorligt. De kommer låtsas ändra sig på utredningshemmet, får tillbaka flickan och då drar de utomlands för att sen fortsätta sitt liv som förut.

LVU:n kommer nog gälla ett tag även om det blir villkorligt, tror inte Soc släpper flickan bara sådär. Alternativt kan jag mycket väl tänka mig de smiter med henne vid första obevakade tillfälle, dvs "räddar henne" enligt deras sätt att se. Fotboja hade varit ett alternativ men tror inte det blir så.
Håller nästan med dig i dina slutsatser. Undantaget att de får chansen att dra med flickan. Jag har svårt att se hur även den batikigaste av socialnämnder kan hamna i att det bästa för barnet är att hennes föräldrar får vårdnadsansvaret. Det finns väl, såvitt känt, inga direkta anledningar att inte tro att mamman skulle kunna ta hand om tjejen under viss uppsikt och stöd från soc. Hon har definitivt egna issues men inga som med lite självinsikt behöver vara till fara för dottern. Däremot finns det fog för att oroa sig för att pappan fortsatt skulle påverka mamman starkt. Den filuren har ju också även i rätten förklarat att intentionen är just att ta barnet och försvinna från landet för att kunna återuppta den livsstil som så när tog livet av barnet.

Jag ser det som ytterst osannolikt att de får vårdnaden ens om det skulle bli friande dom.
Citera
2019-05-11, 12:09
Medlem
Citat:

Fullt möjligt att dom kommer att få villkorligt. Och dom kan kanske ge sken av att dom ändrat sig, på utredningshemmet, en så kallad omvändelse under galgen. Fast jag tror nog ändå inte det då dom visat sig så tvärsäkra hittills på att dom har rätt och alla andra har fel, så dom håller nog fast vid det.

Och som sagt, tiden fram till nu är så mycket längre än tiden på utredningshemmet och dom har så att säga redan haft sin chans att visa på ändring och bättring, under rättegången. För övrigt är väl det första dom gör nu när dom blivit frisläppta, att köpa en femma grönt och rulla upp en rejäl joint, för det har dom naturligtvis saknat väldigt mycket då dom suttit häktade.
Citera
2019-05-11, 12:42
Medlem
Har sånt här pack inga mor och farföräldrar i livet som sett vart det barkat? Vad med hembesök av BVC, hur kom man undan det?

Det blir fängelse, inget snack. Sen ska den manliga avkomman skära av sig testiklarna och den kvinnliga avkomman operera bort livmodern.
Citera
2019-05-11, 18:32
Medlem
Ojojoj, vad soc kommer få ångra att de låter föräldrarna ta hand om barnet igen....självklart kommer föräldrarna ta ungen och dra... ren dårskap att inte låta ungen bo kvar i familjehemmet där hon får mat och sunda värderingar. Pappan är ju precis lika blåst som tidigare....
Citera
2019-05-12, 13:54
Medlem
Om fadern på något sätt skulle få vårdnaden igen så vet vi att han aldrig någonsin kommer åka in till sjukhus nästa gång dottern håller på att dö, och det kommer givetvis att sluta mycket illa.

Det gäller nog även liknande personlighetstyper som hör talas om fallet.
Citera
2019-05-14, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Har sånt här pack inga mor och farföräldrar i livet som sett vart det barkat? Vad med hembesök av BVC, hur kom man undan det?

Det blir fängelse, inget snack. Sen ska den manliga avkomman skära av sig testiklarna och den kvinnliga avkomman operera bort livmodern.
Morföräldrarna bor på andra sidan jordklotet, och i alla fall mormodern var inte oroad över att barnet var så pass liten för sin ålder.
Farmodern bor i Göteborg, och de bodde väl hos henne på slutet. Hon förmådde dem att åka till sjukhuset i sista stund, om jag inte minns fel...
BVC, inkl hembesök, är helt frivilligt. Man tar själv kontakt med dem efter att man fått barn.
Bortsett från det, så var ju inte flickans födelse registrerad ens en gång..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in