2019-05-07, 17:26
Medlem
9797s avatar
Ni nötter här som försvarar föräldrarna, har ni barn själva? Hoppas inte det.
Citera
2019-05-07, 19:51
Medlem
Molton99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ASI
Källa på det tack.

Att barn dör utan fysisk kontakt är känt, men den fysiska kontakten behöver ju inte vara från föräldrarna. Måste ju vara det som Megaforce menar.
Citera
2019-05-08, 07:24
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
FUP säger inte allt om verkligheten (polisen och socialen är ganska inkompetent på området) och medlemmarna är över huvud taget inte insatta i ämnet utan skriver bara vad de tycker.

Vi får väl se hur hela historien slutar. Men jag vet att läkarnas agerande kommer att orsaka problem för andra papperslösa barn, och kanske t.o.m dödsfall.

Om du nu inte bryr dig om vare sig FUPen eller medlemmarna, kanske bryr du dig om rapporteringen från rättegången som Bdonk så vänligt försett oss med?

Vilka av dina invändningar står kvar? Inte nån vad jag kan se.

Jasså du vet barn kommer att få problem och till och med dö? Varför? Vad gäller papperslösa barn, så finns det ingen anledning till att omhänderta dessa såvida de inte vanvårdas. Det här har ingenting alls med papperslöshet att göra, inte ett smack, för de människorna står med båda fötterna på jorden.

De här föräldrarna är extrema på så vis att de mycket väl kunde ha tagit hand om flickan på rätt sätt, men de lever inte i verkligheten utan ideologiska drömmar där världsproblemen löses genom att vi börjar leva på luft.
Citera
2019-05-08, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Den dietisten har tittat i fel tabeller. Enligt statistik [Indonesian National Synthetic Growth Charts (2018)] från moderns etniska hemland så är genomsnittsvikten för flickor på 1.5 år 9,76 kg med ett normal intervallt på ca 8-12 kg. (det är genomsnitt för hela landet och det finns regionala skillnader på ca +-5%)

Då barnet varit sjukt och uttorkat så låg nog normalvikten i friskt tillstånd snarare på närmare 7 till 7,5 kg vilket inte alls är långt ifrån nedre normalkurvan på 8 kg.
Normalkurvan är ju ett spann som är till för att påvisa vad som är normalt, väger du ett gram under
8 kg är det anmärkningsvärt (för du väger egentligen ~1.8 kg från snittvikten) Du kan inte ta det lägsta värdet på det intervallet och lägga på en egen påhittad felmarginal, det förstår du väl? Sen är 1 kg svinmycket i sammanhanget så när du skriver att det "inte alls är långt ifrån" - du är medveten om att du pratar om +10% av hennes totalvikt då eller?
Citera
2019-05-08, 08:42
Medlem
pc-load-letters avatar
https://via.tt.se/pressmeddelande/rattegang-avslutas-i-goteborg-dar-foraldrar-atalats-for-vallande-till-kroppsskada?publisherId=323554 0&releaseId=3256698
Citat:
Tingsrätten har beslutat om en extra förhandlingsdag, vilket påverkar åklagarens tillgänglighet i samband med rättegångens avslutande fredag den 10 maj.

Förhandlingen väntas vara klar klockan 16.30.

När huvudförhandlingen är avslutad kommer kammaråklagare Ximena Bene finnas tillgänglig i tingsrätten en kortare stund efteråt för media, ej på telefon.
Citera
2019-05-08, 13:51
Medlem
Konsumkassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Varsågod, det är så lite så. Jag vet själv hur irriterande det är när artiklar som man vill läsa finns bakom betalvägg. Jag håller koll på GP och lägger ut artiklar från dom kommande rättegångsdagarna också. Jag blir alldeles rörd när jag läser om flickan och att hon återhämtar sig och äter normalt nu. Till exempel när jag läste detta som jourmamman berättade i rättegången om vad hon äter och den goda och alldeles vanliga maten som flickan får:

– Det de sa var att hon skulle äta en allsidig kost och att hon inte skulle utesluta något. Vi skulle låta henne provsmaka och prova oss fram, sa jourmamman under rättegången.

Hon berättade att flickans luncher och middagar just nu består av tre rätter som varvas: en kycklingrätt, spagetti och köttfärssås samt en fiskrätt.

Till detta serveras grönsaker.

Dessutom får flickan frukost, kvällsmat och mellanmål. Det rör sig då om bland annat gröt och frukt.

Stort tack för artiklarna säger jag med!

Vill lägga till en reflektion i tråden.

Här är Bild på flickan vid 10 månaders ålder på pappans instagram:

https://minfil.com/pfefB9o1n5/A258C46C-FC7B-4B2A-8541-6B2E7FA737CB_jpeg

Man skulle såklart vilja se henne bredvid ett vanligt barn för jämförelse. Men måste säga att jag tycker hon ser fruktansvärt tunn ut.

Pappan pratar ju nånstans i FUP om att andra barn är feta och mamman säger att deras flicka var väldigt ”agile”, dvs smidig, som nåt positivt.

Men fan, bebisar och småbarn i ettårsåldern är fan inte agile och ska inte vara det. En treåring kan vara agile, men inte ett spädbarn!
Citera
2019-05-08, 13:53
Medlem
Konsumkassens avatar
För övrigt får man väl önska pappan lycka till i sin iver att avsäga sig sitt svenska medborgarskap. Idioten har inte fattat att det inte går, såvida han inte först skaffar medborgarskap i ett annat land. Det går liksom inte att gå från svensk till statslös.
Citera
2019-05-08, 14:10
Medlem
ReiseReises avatar
Så hur går det? Har Google kallats till förhör än?

Har mamman eller pappan uppdaterat något på sin blogg?
Citera
2019-05-08, 21:59
Medlem
kitschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Termerna "fosterfamilj" och "fosterhem" används oftare i allmänt tal, och diskussionen rör knappast vilket begrepp som är det korrekta.

Ja, det är synd om de barn som tas från sina föräldrar, även i de fall där det är bättre än att de får stanna i sin ursprungsfamilj så är det ett stort trauma.

Ja, att fel termer används i allmänt tal bland personer som inte vet riktigt vad de pratar om är ju inget nytt. Jag menar att om man inte har koll och använder rätt benämningar så sänker det klart trovärdigheten för hela budskapet man försöker få fram. Som hos några tokstollar här som försöker försvara föräldrarna och bortförklara barnets dåliga medicinska status.
Citera
2019-05-09, 11:07
Medlem
frökens avatar
Här ett liknande fall från Australien, men i detta fall är inte föräldrarna uppenbart flummiga. Dottern 19 månader när vanvården uppmärksammades. Det ser ut som att det blir sex års fängelse för mamma och pappa och ett svårt liv för dottern, som är långt efter i sin utveckling.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7008819/Toddler-
Citera
2019-05-09, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konsumkassen
Pappan pratar ju nånstans i FUP om att andra barn är feta och mamman säger att deras flicka var väldigt ”agile”, dvs smidig, som nåt positivt.

Men fan, bebisar och småbarn i ettårsåldern är fan inte agile och ska inte vara det. En treåring kan vara agile, men inte ett spädbarn!
När mina ungar var i den åldern fick man ju jaga smutsen med tvättservetter mellan vecken. "Gött hull" kallade en läkare det och var nog behövligt när de plötsligt började springa konstant och växa tre storlekar i månaden.
Citera
2019-05-09, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fröken
Här ett liknande fall från Australien, men i detta fall är inte föräldrarna uppenbart flummiga. Dottern 19 månader när vanvården uppmärksammades. Det ser ut som att det blir sex års fängelse för mamma och pappa och ett svårt liv för dottern, som är långt efter i sin utveckling.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7008819/Toddler-
Men flummiga är de alltjämt.
Citat:
Hospital staff initially respected the parents' wishes to keep the infant on a vegan diet, but grew concerned when the mother outlawed soy because it was full of 'hormones'.

Even after the girl had been in hospital for a week, the parents exchanged text messages denying their daughter's lack of growth was a result of malnutrition.

Soon after, police spoke to the father at the hospital, asking him why he wasn't concerned that his daughter never grew.

Even at more than a year old, the child weighed only 4.9kg, barely double what she weighed when she was a newborn.

'(The father) thought she was a girl and different to boys - she was petite,' court documents said.

After an investigation into the girl's medical history, doctors found an absence of immunisations, no follow-up check-ups after she was born and no birth certificate or Medicare number.
Det verkar vara precis samma sorts föräldrar i det fallet. Så uppfyllda av sina hemmasnickrade idéer att de inte reagerar ens när barnet uppenbarligen inte utvecklas under så lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in