Citat:
Ursprungligen postat av
Denom
Är nuet ett och samma för alla eller lever vi alla i personliga nu med olika nyanser av tiden? Är all tid densamma i sitt ursprung, riktning och uppfattning om sådan eller går det att hitta på olika sorters tid?
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Finns det ens ETT nu? Många fysiker menar att det inte gör det, utifrån relativitetsteorin. Enl dem är nuet en illusion. Tiden finns som en del i rumtiden. Hela våra liv är en världslinje i rumtiden som bara är. Att nuet s a s glider fram längs världlinjen är bara en illusion.
Finns också fysiker med avvikande uppfattning. Enl Lee Smolin är nuet verkligt, dvs ETT nu, och världen är verkligen dynamisk, kanske t o m för själva naturlagarna. Mer om det i hans bok Time Reborn.
Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Dock förstår jag inte varför många fysiker som betraktar rumtiden som en fyrdimensionell kropp samtidigt tycks betrakta naturlagarna som någon sorts temporala väktare som bara vakar över nuet.
Om nuet lyder under lokala lagar (som inte ändrar sig enligt någon yttre tideräkning), så måste det vara en universell egenskap, så att varje punkt i rumtiden uppfyller lokala lagar. En sådan rumtid måste även vara konsistent "topdown" då den inte kan representera sådant som paradoxer. Varför håller då fysiker på och tjafsar om att relativitetsteorin i princip tillåter tidsresor där vi kan slå ihjäl vår farfar? Om rumtiden är fyrdimensionell så måste ju varje given punkts utseende vara oberoende av vägen dit.
Om jag säger "katt" och sen väntar jag 3 sekunder och säger sen "hund". Då kommer den händelsen när jag sa "katt", ha skett INNAN händelsen då jag sa "hund".
När jag sa "katt" så skedde det förstås i NUET, men det var ett tidigare NUET än när jag sa "hund".
Och även om dessa händelser bara är mina upplevelser, så är det ändå så att jag sa "katt" INNAN jag sa "hund". Oavsett om jag minns det så eller inte, så är det så. Och oavsett om någon observerar dessa händelser eller ej, så är det så.
Och även om Universum på något sätt skulle vridas tillbaka i sina processer, så att det blir 1900-talet igen. Då kommer det ändå vara så att det som då händer på 1900-talet, händer SENARE än det som hände på 2000-talet INNAN tillbakavridningen av Universum.
Tiden påverkas alltså INTE av processer.
Tiden är istället en evig och orubblig regel som styr hur processer kan ske. Jag kan tex INTE säga "katt" och "hund" samtidigt. Jag måste säga FÖRST antingen "katt" eller "hund", och sen vänta tills den processen har skett, INNAN jag kan säga "hund" eller "katt". Och då blir det så att jag antingen säger "katt" eller "hund" FÖRST.
Regeln TIDEN, är typ ett resultat av den orubbliga regeln som säger att:
"En sak kan INTE vara något, samtidigt som den saken INTE är detta något."
Om tex en boll ligger på ett bord, och en annan boll ligger till höger om den första bollen. Då kan INTE den vänstra bollen vara exakt där den högra bollen är, INNAN den högra bollen har flyttat sig. För då skulle den högra bollen behöva vara något den INTE är, nämligen vara på en annan plats än där den är, vilket förstås är en logisk omöjlighet.
Den vänstra bollen måste alltså VÄNTA tills den högra bollen har flyttat sig, INNAN den kan vara på den platsen där den högra bollen är.
Och avståndet mellan de två bollarna kan förstås vara hur långt som helst, och samma regel som ovan gäller ändå, vilket innebär att NUET är samma överallt.
Regeln att "en sak kan INTE vara något, samtidigt som den saken INTE är detta något", den gäller förstås även upplevelser.