Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Jag tycker det vore mer relevant att titta närmare på om de sprang till fler läkare efter att Agnes fått diagnos ME år 2015 - med tanke på ordval om att inte läkarna har kunnat komma fram till nån diagnos.
Det låter ju som om (främst Oskar?) varit tvivlande på diagnosen - hade de hamnat i klorna på nån läkare som snarare ansåg att ME är av psykogen orsak?
De kanske fick för sig att den skånske läkaren (som även rådgjort med andra) hade fel.
Inbillade sig att träning, KBT eller ACT och kanske till och med pseudobehandling LP är bra behandling men Agnes blev snarare sämre?
Du inbillade dig ju att det var snarlikt - så det kan väl Oskar ha gjort likaväl?
Gubbrora's pm:
"Till mig sa han att läkarna inte visste exakt vilken diagnos döttrarna led av"
Anna-Karin85:
"att folk spekulerar i diverse diagnoser är att läkarna inte har kunnat fastställa en diagnos (detta har han sagt till mig personligen."
snuttan1980:
"enligt kvinnan så hade barnet inte fått någon diagnos sist hon pratade med pappan"
Avd9's pm:
"någon diagnos hade läkarna inte kommit fram till heller. Men sjukdomen ME var det troligtvis inte."
wallin77:
" Tjejerna drabbades av något som inte blev diagnostiserat."
Det stämmer ju också med PM:et som det ofta hänvisas till, där det står något i stil med ”i brist på annat fick flickorna diagnosen ME”.
Skulle det kunna förändra hela scenariot?
Blev de feldiagnosticerade?
Hade de en annan allvarlig-dödlig-eller rentav botbar (behandlingsbar) sjukdom?
För ett år sedan var det en postare i tråden som mycket övertygat skrev att huvuden skulle komma att rulla på Lunds lasarett.
Nej, jag tror verkligen inte på någon konspiration mellan skola-polis-sjukvård-socialtjänst (och ev Scientologikyrkan).
Tror snarare på en extremt olycklig kedja av händelser.
En skola som stod inför besparingskrav, bristfällig BUP med långa väntetider, dito sjukvård, krävande arbeten, kanske lärare och andra i omgivningen som funderade på att göra en orosanmälan.
Som kanske också gjorde slag i saken men inget hände. Tänk på Yara i Karlskrona och rektorn som begick självmord.
Hur många i familjens omgivning kan tänkas ha fruktansvärda skuldkänslor? Gjorde vi rätt? Borde vi ha förstått? Hade vi kunnat hjälpa?
Ovanpå detta en tungt belastad poliskår som varken kan eller orkar utreda hur mycket som helst. Skånepolisen är hårt ansatt som det är.
Den presenterade ”sanningen” om att det var de två läkarintygen om ME som utplånade hela familjen.
En igensvärtad FUP som tyvärr verkar ha fått motsatt effekt. Nu, om inte förr, haglar teorierna, den ena mer fantasifull än den andra.
Och der ständigt återkommande ”det kan inte ha varit pga diagnoserna.”