2019-05-10, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Dina repetitiva halmgubbar funkar inte.
Ordet "trött" kan du fetglömma. Du har forskningsvärlden emot dig när det kommer till kardinalsymtomet PEM.

Du kanske får ändra din approach mot Oskar - ni kanske rent av var rörande överens i ert tvivel om ME som fysisk sjukdom?

Jag tror att de fullständigt förvirrats av alla irrbloss på nätet och högljudda läkare. För många förvirrade rådgivare och enormt överbeskyddande att rädda sina barn.

Kommer man inte till acceptans så lär det bli en vansklig kombination - en jakt med ljus och lykta efter bot och behandling. Bränner ut sig fullständigt och hamnar i krisreaktion istället.

Så jag tycker det vore intressant om det kom upp på bordet hur resonemanget gick EFTER diagnosen och vilka rådgivare de hade.

Man blir trött av inaktivitet. Du har blivit lurad av lobbyn. Likaväl blir man trött av att göra för mycket. Lagom är bäst. Det som lobbyn inte vill se. Som majoriteten av alla medicinskt kunniga fattar. Du har gjort dig till en megafon. I det virrvarret hamnade familjen, men jag tror som fallskärmsjägaren att allt runt sjukdomarna kanske var ett symptom på helt andra saker.

Har överseende med hur du agerar i tråden nu, du fungerar inte som vanligt folk. Det är synd om dig.
Citera
2019-05-10, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Varför skulle en momsexpert anlita en redovisningsfirma? Tror han skötte allt själv tillsammans med frun, skatteexpert.

Det finns säkert en bra anledning till att alla Os kollegor verkar ha dåligt samvete inklusive den som samma dag han dog meddelade att han skulle fått professuren, eller var värdig den.

Detsamma gäller varför O var tvungen att författa en momsskrift om en utveckling han förutspådde, lokalt, på sin egen hemsida, utan medverkan från universitetet. En skatte- och momsexpert missar bara inte att deklarera för egen räkning. Det kan vara den starkast lysande varningslampan som går att hitta. Man måste se hela bilden. Vad jobbade de med...

Har ända från början varit misstänksam över de översvallande, nästan sliskiga hyllningarna över O (som kom så snabbt dessutom). Lätt för hans arbetsplats att säga att han var en ängel som skulle få en professur - nu när han var död. Tror han var på väg ut i kylan.

Klart han blev deprimerad. Sen sjuka barn hemma. Han ville ta sitt liv men borde ha skonat sina barn!
Citera
2019-05-10, 16:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Man blir trött av inaktivitet. Du har blivit lurad av lobbyn. Likaväl blir man trött av att göra för mycket. Lagom är bäst. Det som lobbyn inte vill se. Som majoriteten av alla medicinskt kunniga fattar. Du har gjort dig till en megafon.
Nej, jag har inte gjort mig till "megafon". Jag har däremot granskat ME och forskningsrön likt allt annat jag ränner på - varav du med din hetsiga propaganda i tråden snarare stöter på patrull.

Ordet du vurmar kring dvs "trött" är intressant med tanke på England och svansen cfs som tillägg. Det är ju därifrån debatten om psykosomatiskt härstammar från psykologer/psykiatriker. Skulle tro att det är därför det är högnäste för Lightning Process också.
Reimer vill gärna ta bort namnet ME och överbetonar den där tröttheten såg jag?
Citera
2019-05-10, 17:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har ända från början varit misstänksam över de översvallande, nästan sliskiga hyllningarna över O (som kom så snabbt dessutom). Lätt för hans arbetsplats att säga att han var en ängel som skulle få en professur - nu när han var död. Tror han var på väg ut i kylan.

Klart han blev deprimerad. Sen sjuka barn hemma. Han ville ta sitt liv men borde ha skonat sina barn!
Glöm inte bort Hanna - hon såg också till att döttrarna är döda.
Citera
2019-05-10, 17:03
Medlem
Citat:
Vad hände under våren, när han inte deklarerade och ville att M skulle få en diagnos?

Jag funderar. Vad kan förklara ett maniskt krav på hemundervisning? Vi vet inget om Hanna men Oskars agerande kanske speglar henne. Hypotes:

Kan det vara så att Hanna oroade sig för döttrarna och kom in på ME-spåret och får ångest och blir extremt oroad. Oskar fixar läkarintyg och hemundervisning men oroar sig egentligen inte för deras hälsa och tror inte ens på ME. Bara Hanna inte oroar sig så att han kan få lugn och ro och jobba. Det enda han vill är att bli professor men åren går och det går trögare och trögare och hemsituationen kräver hans tid och engagemang. Han försöker få, kanske erbjuds, en professur i Uppsala. Den borde varit ungefär i april-maj. Kanske Hanna satte stopp för den? Moa fick bli sjuk och Oskar tappade allt hopp om karriär och framtid. Deklarerade inte.
I augusti-september när Moa får sin hemundervisning blir Hanna harmonisk och Oskar kan hoppas igen och ansöker om befordran. Då kommer värsta skrällen. Agnes skall infinna sig i skolan till våren. Kanske även Moa. Kanske Hanna tog beskedet mest negativt och det påverkar Oskar? Han försökte bearbeta kommunen och rektor på flera sätt och till sist med ett desperat onyanserat brev. Vart åkte han och Agnes den 5 januari? För att få ett besked om hemundervisning men fick kalla handen och komma hem och starta en dödlig kedjereaktion.
Citera
2019-05-10, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tycker det vore mer relevant att titta närmare på om de sprang till fler läkare efter att Agnes fått diagnos ME år 2015 - med tanke på ordval om att inte läkarna har kunnat komma fram till nån diagnos.

Det låter ju som om (främst Oskar?) varit tvivlande på diagnosen - hade de hamnat i klorna på nån läkare som snarare ansåg att ME är av psykogen orsak?
De kanske fick för sig att den skånske läkaren (som även rådgjort med andra) hade fel.

Inbillade sig att träning, KBT eller ACT och kanske till och med pseudobehandling LP är bra behandling men Agnes blev snarare sämre?

Du inbillade dig ju att det var snarlikt - så det kan väl Oskar ha gjort likaväl?

Gubbrora's pm:
"Till mig sa han att läkarna inte visste exakt vilken diagnos döttrarna led av"

Anna-Karin85:
"att folk spekulerar i diverse diagnoser är att läkarna inte har kunnat fastställa en diagnos (detta har han sagt till mig personligen."

snuttan1980:
"enligt kvinnan så hade barnet inte fått någon diagnos sist hon pratade med pappan"

Avd9's pm:
"någon diagnos hade läkarna inte kommit fram till heller. Men sjukdomen ME var det troligtvis inte."

wallin77:
" Tjejerna drabbades av något som inte blev diagnostiserat."

Det stämmer ju också med PM:et som det ofta hänvisas till, där det står något i stil med ”i brist på annat fick flickorna diagnosen ME”.

Skulle det kunna förändra hela scenariot?

Blev de feldiagnosticerade?
Hade de en annan allvarlig-dödlig-eller rentav botbar (behandlingsbar) sjukdom?

För ett år sedan var det en postare i tråden som mycket övertygat skrev att huvuden skulle komma att rulla på Lunds lasarett.

Nej, jag tror verkligen inte på någon konspiration mellan skola-polis-sjukvård-socialtjänst (och ev Scientologikyrkan).

Tror snarare på en extremt olycklig kedja av händelser.

En skola som stod inför besparingskrav, bristfällig BUP med långa väntetider, dito sjukvård, krävande arbeten, kanske lärare och andra i omgivningen som funderade på att göra en orosanmälan.

Som kanske också gjorde slag i saken men inget hände. Tänk på Yara i Karlskrona och rektorn som begick självmord.

Hur många i familjens omgivning kan tänkas ha fruktansvärda skuldkänslor? Gjorde vi rätt? Borde vi ha förstått? Hade vi kunnat hjälpa?

Ovanpå detta en tungt belastad poliskår som varken kan eller orkar utreda hur mycket som helst. Skånepolisen är hårt ansatt som det är.

Den presenterade ”sanningen” om att det var de två läkarintygen om ME som utplånade hela familjen.

En igensvärtad FUP som tyvärr verkar ha fått motsatt effekt. Nu, om inte förr, haglar teorierna, den ena mer fantasifull än den andra.

Och der ständigt återkommande ”det kan inte ha varit pga diagnoserna.”
Citera
2019-05-10, 17:14
Medlem
Citat:
Det är inte ett litet problem att bli utesluten och fråntagen sina chanser att påverka samhällsutvecklingen, som universitetsanställd, om det skulle vara så. I förlängningen innebär det att han skulle ha svårt att få andra tjänster, och därmed sänkt inkomst och livskvalitet. För en akademiker är det livskvalitet att utveckla och utvecklas via jobbet, tänker jag. Har han gradvis känt sig utesluten är det en form av mobbing, sånt kan ju ställa till det ordentligt för människor.

Det tillsammans med allt annat kan utlösa en katastrof, men det krävs ju en del för att mörda onekligen. Alla kan inte göra det, oavsett vad som sker, tror jag.

Vad som räckte för O är svårt att veta, han kan ju ha varit udda och knäpp på olika sätt länge, det kanske är svårt att sätta fingret på för folk i hans omgivning. I stället för att reda i det, tar man avstånd gradvis? Sen kommer det dåliga samvetet?

Skulle gärna vilja veta hur samtalet mellan O och hans chef gick, det som slutade med att O åtminstone fick gå ned tio procent i arbetstid. Började man prata om att avsluta "samarbetet"? Det skulle ha kunnat ställt saker på sin spets... iofs så har ingen ansvar för vad andra gör, var och en måste ta ansvar själva.

Det som ändå är mest relevant i tråden är vad som hände i sjukvården, runt flickorna. Om O hade fler problem är egentligen passerat och inte helt allmängiltigt, mer än om det är hård konkurrens på universiteten som kräver att allt hemma synkar perfekt...?

Vill minnas att Os chef använde ordet "svaghet" - att Os enda svaghet var att han prioriterade sin adöttrar och därför gick ner 10% i arbetstid. 10% är inte mycket. I den akademiska världen kanske det anses vara en svaghet att prioritera sina barn. De flesta anser nog att det är en styrka att prioritera barnen framför jobbet. Hoppas jag.
Senast redigerad av zilvereko 2019-05-10 kl. 17:36.
Citera
2019-05-10, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag funderar. Vad kan förklara ett maniskt krav på hemundervisning? Vi vet inget om Hanna men Oskars agerande kanske speglar henne. Hypotes:

Kan det vara så att Hanna oroade sig för döttrarna och kom in på ME-spåret och får ångest och blir extremt oroad. Oskar fixar läkarintyg och hemundervisning men oroar sig egentligen inte för deras hälsa och tror inte ens på ME. Bara Hanna inte oroar sig så att han kan få lugn och ro och jobba. Det enda han vill är att bli professor men åren går och det går trögare och trögare och hemsituationen kräver hans tid och engagemang. Han försöker få, kanske erbjuds, en professur i Uppsala. Den borde varit ungefär i april-maj. Kanske Hanna satte stopp för den? Moa fick bli sjuk och Oskar tappade allt hopp om karriär och framtid. Deklarerade inte.
I augusti-september när Moa får sin hemundervisning blir Hanna harmonisk och Oskar kan hoppas igen och ansöker om befordran. Då kommer värsta skrällen. Agnes skall infinna sig i skolan till våren. Kanske även Moa. Kanske Hanna tog beskedet mest negativt och det påverkar Oskar? Han försökte bearbeta kommunen och rektor på flera sätt och till sist med ett desperat onyanserat brev. Vart åkte han och Agnes den 5 januari? För att få ett besked om hemundervisning men fick kalla handen och komma hem och starta en dödlig kedjereaktion.

Det finns vittnen som sett O och A på affären.
Citera
2019-05-10, 17:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det stämmer ju också med PM:et som det ofta hänvisas till, där det står något i stil med ”i brist på annat fick flickorna diagnosen ME”.

Skulle det kunna förändra hela scenariot?

Blev de feldiagnosticerade?
Hade de en annan allvarlig-dödlig-eller rentav botbar (behandlingsbar) sjukdom?
Då får ni byta inriktning i tråden från att "ME är ingen dödlig sjukdom" som det är ett väldigt malande om i tråden innan. Samt att Agnes bara var trött samt rent av friskförklarad.

Jag tror nog att diagnosen var väldigt korrekt - Agnes har alla tecken på PEM.
Agnes blev uppenbart bara mer trött av resorna och behandlingarna i Tyskland. Via skolans åtgärder kan man se att hon försämras och kan inte gå i skolan.

Däremot kan det garanterat bli slitningar om det är överaltruistiska föräldrar med allt fokus på barns sjukdom - om de kommer i tvivel och inbillar sig att det inte är ME alternativt att ME är botbart.

"läkarna inte har kunnat fastställa en diagnos" låter snarare som dubbla budskap - om man ränner till fler läkare:
Trots diagnos redan år 2015.

När man hetsar och inte kommer till ro, har överfokus på barnens sjukdom - så kommer en krisreaktion om det pågått i flera år.

En förälder kan säkert hamna i samma skuldbeläggande som de ME-sjuka som gått tredagars kursen och mirakel uteblev.
De gjorde inte nog korrekt - de tänkte inte rätt. Det var inte tillräckligt.

En krisreaktion när bot och bättring uteblir leder till skuldkänslor om det är en överdrivet ansvarstagande i föräldrarollen.
Fortsättningen av en obearbetat krisreaktion kan bli depression och då är det fara å färde med det kognitiva.
Senast redigerad av develi 2019-05-10 kl. 17:36.
Citera
2019-05-10, 17:21
Medlem
Citat:
Vill minnas att Os chef använde ordet "svaghet" - att Os enda svaghet var att han prioriterade sin adöttrar och därför gick ner 105 i arbetstid. 10% är inte mycket. I den akademiska världen kanske det anses vara en svaghet att prioritera sina barn. De flesta anser nog att det är en styrka att prioritera barnen framför jobbet. Hoppas jag.

Ja, det är märkligt formulerat och tänkt. "Svaghet". Vilken arbetsmiljö!
Citera
2019-05-10, 17:26
Medlem
Så kan det vara. Hanna har ju gillat Gottfrieskliniken som inte fick fortsätta med ME-behandlingar via landstinget. Det kan ha funnits en konflikt runt både diagnoser och hur man ska styra upp barnens skolgång, jobb med mera. Kanske det blev en dödlig konflikt till slut? Käbbel går vidare till strypning och total sammanklappning? Innan dess har man på rent djävelskap formulerat martyrbrev... Om du gör det, kan jag dö osv.

Eller så kan det ha räckt med att parterna inom äktenskapet inte längre hade känslor för varandra efter alla problem. En god relation är en bra livförsäkring mot problem. Kanske äktenskapsproblem färgade av sig på barnen, som blev trötta... en slaskdiagnos fick duga för barnen, men föräldrarnas äktenskap blev inte bättre för det.

H syntes inte till i momsskriften...

Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare

Citera
2019-05-10, 17:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Vill minnas att Os chef använde ordet "svaghet" - att Os enda svaghet var att han prioriterade sin adöttrar och därför gick ner 105 i arbetstid. 10% är inte mycket. I den akademiska världen kanske det anses vara en svaghet att prioritera sina barn. De flesta anser nog att det är en styrka att prioritera barnen framför jobbet. Hoppas jag.
Du kanske inte ska blanda äpplen och päron?
Dvs chefens uttalande och kollegan?

Han ställer in flertal evenemang är inte det samma som att ansöka att gå ner i tid på slutet.

”Hans enda svaghet yrkesmässigt de senaste åren var att han prioriterade sin sjuka dotter och därför behövde ställa in det ena engagemanget efter det andra".

Han har således gjort en hel del avkall innan han ansöker om att gå ner i tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in