2019-05-10, 07:30
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
I Expressen/Demoskops senaste mätning får SD 19,2% (+1,2) Mätningen avser riksdagsvalet inte EU-valet.

https://www.expressen.se/nyheter/lagre-stod-for-m-an-nar-kinberg-batra-tvingades-ga/

Trevligt.
Någon som har tid och lust att räkna om detta till hur mandatfördelningen skulle se ut?
2019-05-10, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Ja, förtidsröstningen inleds redan den 8:e, så det är lika viktigt att ligga högt i opinionen och opinionsmätningarna redan nu och hela vägen fram till valet. En tredjedel röstar i förtid, så om SD ligger på säg 15-16% nu så är det viktigt att hålla detta ända in i mål eller öka. Men att inte ligga lägre än så från start.

Man borde göra två utskick av valsedlar. Ett som kommer fram 7 maj, med en direkt och tydlig hänvisning till förtidsröstandet 8-25 maj. Sen ett till som landar några dagar innan valet med hänvisning till valdagen att verkligen gå och rösta och trycka på hur viktigt detta är för Sverigedemokraterna till alla sina väljare.

Utskick är helt onödigt det finns valsedlar i alla vallokaler och bakom skärm. Man måste vara extremt ängslig om man inte vågar gå till lokalen och ta sedel där.

De som förtidsröstar tidigt är definitivt säkra på vad de ska rösta på så att påverka dom är knappast möjligt. Få supportrarna att ta sig upp ur soffan och masa sig till en förhandsröstningslokal när det är lugnt och stilla borde utgöra huvudarbetet.
2019-05-10, 08:45
Medlem
8711s avatar
Citat:
I Expressen/Demoskops senaste mätning får SD 19,2% (+1,2) Mätningen avser riksdagsvalet inte EU-valet.

https://www.expressen.se/nyheter/lagre-stod-for-m-an-nar-kinberg-batra-tvingades-ga/

Ah, där ser man! Det känns som om det varit ett par veckor där mycket gått Sverigedemokraternas väg och där många händelser och nyheter som tagits upp har gynnat SD och partiets beskrivning av verkligheten. Så det borde ha gett lite plussiffror vilket vi nu också ser.

Hoppas det stämmer även för EU-valet att det går upp och att det blir en bra valrörelse för SD.
2019-05-10, 08:48
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Utskick är helt onödigt det finns valsedlar i alla vallokaler och bakom skärm. Man måste vara extremt ängslig om man inte vågar gå till lokalen och ta sedel där.

De som förtidsröstar tidigt är definitivt säkra på vad de ska rösta på så att påverka dom är knappast möjligt. Få supportrarna att ta sig upp ur soffan och masa sig till en förhandsröstningslokal när det är lugnt och stilla borde utgöra huvudarbetet.

Det håller jag inte med om alls. Det gäller att vara aktuell, påminna om att man finns och att man är aktiva och vill ha svenska folkets röster. Jag tror absolut att väldigt många tar med sig valsedlarna hemifrån oavsett hur enkelt det är att ta dessa i röstningslokalen. Det är bekvämt och folk gillar att höra från sina favoritpartier. Man får även direkt information som verkligen inte alla känner till eller aktivt söker upp bara för att du och jag gör det.

Jag tror helt klart man skulle förlora mot opinionsmätningarna om man inte alls skickat ut information och valsedlar via posten inför ett val. Särskilt som ett stort parti i opinionen som Sverigedemokraterna är idag.
2019-05-10, 09:06
Medlem
8711s avatar
Demoskop, Riksdagsval, Maj:

S 26,6% (+1,2)
V 8,7% (-0,9)
Mp 4,3% (-0,2)

SD 19,2% (+1,2)

M 15,7% (-0,9)
Kd 11,5% (-0,2)
C 9,1% (+0,9)
L 3,1% (-0,8)
2019-05-10, 10:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi

Jag var precis och förtidsröstade och jag måste säga att jag blev positivt överraskad över att valsedlarna faktiskt var delvis skymda denna gången. Inte för att jag personligen är rädd för att visa vad jag röstar på, men om man minns hur många som efter förra valet skrev i denna tråd och andra valtrådar att dom röstade på andra partier för att dom inte vågade ta valsedlar från SD så är detta briljant.

Jag vet att det var utlovat att valhemligheten skulle bli bättre under EP-valet efter kritiken från OSSE i höstas men jag trodde att det skulle rinna ut i sanden som det mesta brukar göra i Sverige.
2019-05-10, 10:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag var precis och förtidsröstade och jag måste säga att jag blev positivt överraskad över att valsedlarna faktiskt var delvis skymda denna gången. Inte för att jag personligen är rädd för att visa vad jag röstar på, men om man minns hur många som efter förra valet skrev i denna tråd och andra valtrådar att dom röstade på andra partier för att dom inte vågade ta valsedlar från SD så är detta briljant.

Jag vet att det var utlovat att valhemligheten skulle bli bättre under EP-valet efter kritiken från OSSE i höstas men jag trodde att det skulle rinna ut i sanden som det mesta brukar göra i Sverige.
Det skulle vara intressant med en opinionsundersökning efter valet där man frågar om den förbättrade valhemligheten påverkade hur man röstade.
2019-05-10, 10:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det skulle vara intressant med en opinionsundersökning efter valet där man frågar om den förbättrade valhemligheten påverkade hur man röstade.

Det vore väldigt intressant! Personligen tror jag den påverkan kan vara större än många anar. Om man tänker på hur många som faktiskt vågade (kunde med) skriva att dom var för fega för att rösta som dom ville så undrar man ju hur stort mörkertalet är.
2019-05-10, 11:38
Medlem
Visst är valhemligheten bättre men fortfarande inte perfekt. De paranoiskt ängsliga kan fortfarande tveka att välja SD. Man tar i detta val visserligen sin valsedel bakom en skärm, men sen ska man bära med sig valsedeln fram till den funktionär som delar ut röstkuvert. Sen ska sedeln stoppas i kuvertet. Under denna halvminut finns risk för att sedeln exponeras ofrivilligt.

Men jag tror inte att mer än någon procent av väljarkåren är så hariga. Däremot tror jag att det största hotet mot ett helt fritt val är äkta makar som går in bakom skärmar tillsammans. Helge, 69 år, vågar inte ta SD, då han tillsammans med Karin röstat S i ett halvsekel. Visserligen är det förbjudet att gå in tillsammans bakom båset, men jag har sett att det är vanligt och att det aldrig beivras.
Senast redigerad av LBeria 2019-05-10 kl. 11:44.
2019-05-10, 17:41
Moderator
v50s avatar
I en mätning från SVD/Sifo inför EU-valet får SD 16,9% (-3,0) jämfört med föregående mätning gjord i slutet av april.
https://www.expressen.se/nyheter/mp-och-kd-gar-starkt-infor-eu-valet/
2019-05-10, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tja, en sak vi kan vara lugna för är att läckaget från SD till M som skedde i sista minuten i riksdagsvalet inte kommer att upprepas. Hur fan ser den väljare ens ut som ser en affisch med Tobé och säger “klockrent, ta min röst nu genast”.

Lite svettigare lär SD få det på KD-fronten. Om M, SD- och KD-väljarna skulle få svara 100% ärligt och 100% anonymt vem de föredrar av Tobé, Skyttedal och Lundgren så tror jag att Skyttedal skulle vinna i alla tre grupperna. Hon har jobbat med sitt anti-PK-bitch-varumärke rätt många år nu.

X-faktorn för SD är i vilken utsträckning invandringen har hunnit bli en “signalera till Bryssel”-fråga i samma liga som miljön. När det gäller miljöfrågan vs EU ser man ju att den nu lever sitt eget liv, mer eller mindre irrationellt. Oavsett hur jävla fel Alice Bah är för jobbet och oavsett hur pissigt det går för MP i mätningar om riksdagsvalet så fortsätter en helt sjukt stor andel väljare inbilla sig att det är supersmart för miljön att rösta MP i EP-valet, som att det magiskt skulle byta kolkraft mot solceller i Polen. Om folk har börjat tänka likadant om migration så finns ju möjligheten att en röst på SD uppfattas som den optimala Brysselsignalen av fler än bara SD-väljarna, vilket Sifo möjligen antyder.

Novus har haft fel så många gånger i båda riktningarna att jag har slutat hoppas att de ska få till det till slut, Sjöström skryter med sitt enorma antal intervjuer i SCB-klass men sen lägger han ändå så många olika tveksamma hemsnickrade filter ovanpå att det i slutändan inte blir så mycket bättre än vad SKOP-familjen Hultåkers presterar från sin begagnade husvagn.

Man kan ofta undra om partier är hemmablinda. Kan de själv inte se hur felplacerade högt uppe i hierarkin drar ner / håller ner siffrorna. Du nämnde Tobe', och ersättaren i sekreterarplatsen kommer inte att göra M större. De har ju politiker ute i riket som skulle göra sig mycket bättre centralt. I Skåne finns en del, tex.
Fast nu, som du skriver, läcker inte SD till M. Tvärtom.
Till EP borde SD nu visa fram Jessica nånting, deras andranamn på listan. Hon är både verbal och representativ. Peter L är alltför Trump och negativ. Fast han verkar rejäl och folklig, som Jimmie, och Sven i vardagen gillar det. Jessica kvittrar och är energisk.
De ligger bra till att få 3 mandat, men jag tror efter sept inte på någon opinion längre. Man kan bli besviken, och så kan man bli Besviken!
KD borde få dit Skyttedal och en till. Ebba har fått fart på elden. Hon går snart om Kristersson också.
Hörde intervjuer med Soraja Prost i dag, och där var inte många rätt. Gudrun har nog gömt sig under madrassen.

Nu skulle det vara på tiden med en OU gällande EP. Men vem tusan vågar tro p sådant längre.....Men ändå....
2019-05-10, 17:52
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
I en mätning från SVD/Sifo inför EU-valet får SD 16,9% (-3,0) jämfört med föregående mätning gjord i slutet av april.
https://www.expressen.se/nyheter/mp-och-kd-gar-starkt-infor-eu-valet/

Det går inte att lita på SIFO. Märkligt stor avvikelse frpn april. De håller medvetet ner SD. SIFO är det statliga etablissemanget. SD och övriga högerpartier i Europa är det stora hotet mot vänsterliberalerna. De måste hållas nere.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in