2019-05-09, 17:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Bravo, då är vi nu i samma läge. Det där har ju varit topic sedan tråden startade, för mig och några till. Vem satte diagnos, när osv? Var du inte nöjd med att polisen mörkade? Kanske ändrar du dig nu och söker svar om detta?

Jag är så fjärran dina jävla skitåsikter som man kan komma - om det så gäller nån "ME-lobby" eller att kontrollfreaket Oskar isolerat sin familj eller att du ältar incest.

1. Jag har inga problem med att en skånsk läkare satt diagnos på Agnes (som främst diskuteras fn).

2. Jag tror även att det är en helt korrekt diagnos med tanke på utmattning, åtgärder skola och det som den bekante uppger om resorna. Det var tufft och hon verkar bli sämre över tid.

3. Däremot har nog Bjärredparet utsatts för dubbla budskap som gjort dem förvirrade. Det kan även vara olika åsikter om ME inom samma familj via det krig som förekommer från sådana som Reimer till exempel.

4. Förundersökningens resultat är det som gäller: Båda har samma skuld och har dödat sina döttrar.
Citera
2019-05-09, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag är så fjärran dina jävla skitåsikter som man kan komma - om det så gäller nån "ME-lobby" eller att kontrollfreaket Oskar isolerat sin familj eller att du ältar incest.

1. Jag har inga problem med att en skånsk läkare satt diagnos på Agnes (som främst diskuteras fn).

2. Jag tror även att det är en helt korrekt diagnos med tanke på utmattning, åtgärder skola och det som den bekante uppger om resorna. Det var tufft och hon verkar bli sämre över tid.

3. Däremot har nog Bjärredparet utsatts för dubbla budskap som gjort dem förvirrade. Det kan även vara olika åsikter om ME inom samma familj via det krig som förekommer från sådana som Reimer till exempel.

4. Förundersökningens resultat är det som gäller: Båda har samma skuld och har dödat sina döttrar.

Just det. Olika åsikter. Våld som en följd av det. Fysiskt eller psykiskt, kanske både och. Frågan är om morden var en följd av enighet eller om någon bestämde sig för att det fick vara nog.

Du praktiserar ju själv en hel del psykiskt våld och borde vara bekant med hur man går tillväga.

Du får tycka och tro vad du vill.
Citera
2019-05-09, 17:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Just det. Olika åsikter. Våld som en följd av det. Fysiskt eller psykiskt, kanske både och. Du praktiserar ju själv en hel del psykiskt våld och borde vara bekant med hur man går tillväga.

Du får tycka och tro vad du vill.

Underdooog, offerrollsmentalitet när orden tryter. Snyt dig.

Nej - jag funderar som sagt varför det är diametralt olika besked i tråden.

Ena stunden vet inte läkarna vad det är (ingen diagnos) - när det snarare finns diagnos sen länge.
för att i nästa stund vara ME och neurologisk sjukdom.

Sen är det flera olika omskrivningar likaväl om "trötthet" i olika versioner. Även dementi ME.

Det intressanta i sammanhanget är att KBT-gillaren Reimer (finns även en annan Lund-doktor) helt och hållet ger sig på terminologin; att ME inte ska användas som beteckning.
Citera
2019-05-09, 18:07
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Du skriver så bra rappytt så jag blir alldeles varm inombords.

Denna tråd borde ingå i polisens utredning.Här finns alla ingredienser minus mord då. Men det kanske kommer.

Tråden har sin egen eller sina egna Oskar Henkows.

Att bli så upphöjd som OH blir är obehagligt. Att det är så tyst från anhöriga och bekanta kanske beror på att dom som inte såg upp till, blivit tystade.

Att säga sig värna om Agnes och Moa genom att skydda föräldrarnas/förälderns eftermäle klingar falskt i mina öron.

Som sagt. Föräldrar äger inte sina barn. Dom är sina egna.

Nu ska vi vara tysta och snälla och tänka på dom stackars små sjuka barnen säger man.
Det var inga små barn! Det var en tjej i tonåren på väg mot gymnasiet och det var en tjej på väg in i puberteten och högstadiet. Två tjejer med hela livet framför sig. Varför ska det tystas ner?

Agnes och Moa var inte sina diagnoser! Dom var Agnes och Moa. Livsfarligt att vara sin diagnos!
Av föräldrarna/föräldern gjordes dom till två diagnoser berövade rätten till eget liv.

Det som tystas ner är Hs delaktighet i tragedin vilket jag tycker är märkligt. Varför gör man så? Är det för att det ska se bättre ut på något sätt, inte lika hemskt?
Citera
2019-05-09, 18:18
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det som tystas ner är Hs delaktighet i tragedin vilket jag tycker är märkligt. Varför gör man så? Är det för att det ska se bättre ut på något sätt, inte lika hemskt?
Det inte bara tystas ner. Hanna skall frias helt från delaktighet tydligen. Men hade hon inte varit med på idén hade flickorna levt idag. O hade aldrig i livet kunnat klara detta själv. Och H skulle inte stillatigande sett på.

Rumbledoll anser att O upphöjs. Det är gallimatias och ren paranoia. Han är skyldig till mord på sina barn, likväl som Hanna är. Och eftersom ingen rättegång skett eller åtal väckts, så kvarstår rubriceringen att föräldrarna - båda två - är misstänkta för mord på sina barn. Och utredningen har definitivt inte visat att de haft fel i sina slutsatser.
Citera
2019-05-09, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Jag kan inte svara för hur mycket du har missat av den här historien. Det kan du bara själv.

Jag har redan beskrivit hur jag tycker att mina scenarier passar ihop med polisens redogörelse och slutsats. Jag kan väl möjligen tillägga att det sista livstecknet från familjen är från kvällen 5/1.

Berätta istället hur du tycker att min beskrivning inte passar ihop med det polisen berättat, så ska vi se om jag kan hjälpa dig.

Jag har inte tid att läsa precis allt, men försöker hänga med någorlunda.

Har dock inte tidigare stött på något uttalande från polisen om att H mördade M medan de övriga var iväg till butiken och frågade därför om det.

Det får hur som helst inget stöd av bland annat nedanstående:

Oskar senast sedd i livet 2018-01-05
Dödsdatum / Dödsbevis 2108-01-09 Ej faställt
Anträffades avliden 2018-01-09

Agnes senast sedd i livet 2018-01-05
Dödsdatum / Dödsbevis 2018-01-09 Ej faställt

Hanna Dödsdatum / Dödsbevis 2018-01-00
Ej faställt

Moa Dödsdatum / Dödsbevis 2018-01-00
Ej faställt

* Med reservation för att det har kommit något senare utlåtande.
Citera
2019-05-09, 22:29
Medlem
Citat:
...

Beträffande deklaration har jag svårt att se det som en bragd att tycka att det var jätteviktigt att deklarera när man sedan hösten planerat att döda sina barn. Det är snarare obehagligt att bry sig om en sådan sak när man står i färd att göra det ogörbara. Jag tycker möjligen att en inplanerad konferens, en ansökan om professur, att O uttryckt hur tufft han och familjen hade det för omgivningen, tyder på en viss ambivalens till beslutet de fattade.
...

.

Här blev det kanske lite fel i kronologin? Efter vad som framkom skrev paret hösten 2017, dvs några månader före tragedin, att de planerade att döda sina barn.

Den uteblivna deklarationen skulle ha inlämnats ett halvår tidigare, dvs. när Moa fortfarande gick i skolan och tog pianolektioner och innan hon fick någon diagnos.

Det kan förstås vara så att han "stod i färd att göra det ogörbara" långt innan det underskrivna brevet, men det är i så fall inget som har framkommit.
Citera
2019-05-09, 23:28
Medlem
Citat:
Skriver någon en förvirrad momssaga och sen tar livet av sina barn så är det rätt tydligt att personen kunde manipulera fram känslor där det passade, för att hyfsa bilden.

Att du påstår att jag skulle vara för ovetenskapliga metoder är bara att skratta åt. Ännu ett bevis på din narcissism, du vet, när man förvanskar saker och ting bara för att jäklas med människor.
Momssagan blev verklighet efter Oskars död i och med en EU-dom så den är absolut inte förvirrad utan berör hela Detta påverkar hela vår kostnad för sjukvården. Men du tycker ju att jag som momsjurist är mindre begåvad trots att jag förstår detta och inte du.
Citera
2019-05-09, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Här blev det kanske lite fel i kronologin? Efter vad som framkom skrev paret hösten 2017, dvs några månader före tragedin, att de planerade att döda sina barn.

Den uteblivna deklarationen skulle ha inlämnats ett halvår tidigare, dvs. när Moa fortfarande gick i skolan och tog pianolektioner och innan hon fick någon diagnos.

Det kan förstås vara så att han "stod i färd att göra det ogörbara" långt innan det underskrivna brevet, men det är i så fall inget som har framkommit.
År den försenade deklarationen bevisad. Har Oskar påförts förseningsavgift eller anfört något själ till förseningen som gjort att han sluppit denna avgift?
Citera
2019-05-10, 02:50
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
År den försenade deklarationen bevisad. Har Oskar påförts förseningsavgift eller anfört något själ till förseningen som gjort att han sluppit denna avgift?
Han blir ju sköntaxerad om ingen deklaration eller uppgifter inkommer, vilket är så i detta fall. Hade han fått uppskov, hade det nog framkommit? Han hade helt inte brytt sig att deklarera. Kanske han visste att han snart skulle vara död? Eller så orkade han inte då han mådde psykiskt dåligt?
Citera
2019-05-10, 03:17
Medlem
develis avatar
Den norska bekanta till Mats Reimer gör affär av morden på barnen i Bjärred för att få sagt sitt.

På en blogg skriver hon att hon gjort en artikel om Bjärred.

Länken går till norska dagbladet men är borttagen. Den var väl för övermaga...

"Denne artikkelen er slettet"
https://www.dagbladet.no/kultur/denne-artikkelen-er-slettet/70698445

Jag hittade den här:
https://pbs.twimg.com/media/DyNy_f1XgAEnERC.jpg:large

Hon inleder med att händelsen i Bjärred når nyheterna - samtidigt ringer en förtvivlad man till henne om sin fru.
Sen berättas en solskenshistoria om en kvinna med svår ME som inte pratat i telefon på ett halvår - men när Live ringer kan hon prata drygt en timme!
Efter en kurs med Ligthning Process är det rena miraklen som skett.

.. och så avrundas det med Bjärred igen.
Åh... om de bara fått lite hopp. Då hade kanske barnen levt.

"När läkaren gör dig sjuk" är som sagt rubriken.

Hon ska väl själv representera hopp och mirakel - en sån som hon hade väl räddat barnen.

Jesus Amalia vilken människa.

Ser att hon gör samma sak om dråpet på ME-sjuka kvinnan i Storfors. Länkar då till AB men skriver:
"Hvem er det som tar fra ME-pasientene håp? Nytt tragisk dødsfall i Sverige."

Nej, måtte Norge behålla de här importerade galenskaperna. Fy fabian.

Live är i farten på Tidskriftet; den norske legeforening och där dök Reimer upp. Han är väl medveten om att en viss del av 17 000 NOK rullar tillbaka till sekten i Storbritannien .. ursäkta, jag menar Sir Parker.
Senast redigerad av develi 2019-05-10 kl. 04:02.
Citera
2019-05-10, 07:18
Bannlyst
Det finns inget i det som du skriver som motsäger det jag skrev. Betyder det att du inte har något som svar på min fråga om hur du tycker att det jag skrev inte passar ihop med polisens beskrivning?

Förresten, tror du att polisen läste dödsbevisen och vägde in dem i sin slutsats eller hoppade de över just den biten? Slarvigt i så fall tycker jag, de hade trots allt ett helt år på sig.

Citat:
Jag kan inte svara för hur mycket du har missat av den här historien. Det kan du bara själv.

Jag har redan beskrivit hur jag tycker att mina scenarier passar ihop med polisens redogörelse och slutsats. Jag kan väl möjligen tillägga att det sista livstecknet från familjen är från kvällen 5/1.

Berätta istället hur du tycker att min beskrivning inte passar ihop med det polisen berättat, så ska vi se om jag kan hjälpa dig.

Citat:
Den här tråden handlar primärt om ett familiecid som polisen efter ett års utredning kommit fram till utfördes av två föräldrar efter ett beslut de fattade flera månader innan. Modus operandi (kvinnligt sätt att mörda barn på, två olika sätt att döda på), tyder på att de mördade ett barn var, H genom att kväva den yngre dottern, O genom att strypa den äldre. Det näst mest sannolika var att H dödade båda barnen (kvinnlig mordadministration). De är båda misstänkta för mord på sina döttrar.

O ute med A den 5/1. H kväver M under påverkan stark av sömnmedel. O kommer hem med A. Två olika scenarier:
- Antingen har H satt igång en händelsekedja som inte går att stoppa. O stryper A.
- Ett alternativ är att M "sover" nedbäddad i sin säng när O och A kommer hem. Senare går H in och stryper A.

O stryper/kväver sedan den nerdrogade H och hänger sig själv efter att ha stärkt sig med sömnmedel.

Dessa två beskrivningar går väl ihop med polisens beskrivning där de kommit fram till att både H och O är lika misstänkta för mord. Den senare harmonierar dessutom med kollegors och Os familjs ovilja att se O som en mördare.

Jag vill dock påpeka att jag uppfattar dem som precis lika skyldiga oavsett vilket. Som förälder är man garant för sitt barns liv, även om man inte personligen lagt hand på det men beslutat sig tillsammans med sin partner att de ska , undertecknat avskedsbrev där man beskriver att de ska och skrivit ett testamente som förutsätter att de är döda . Ja, utöver det som personliga meddelande till anhöriga visade i dokument och USB-minne.

Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Jag har inte tid att läsa precis allt, men försöker hänga med någorlunda.

Har dock inte tidigare stött på något uttalande från polisen om att H mördade M medan de övriga var iväg till butiken och frågade därför om det.

Det får hur som helst inget stöd av bland annat nedanstående:

Oskar senast sedd i livet 2018-01-05
Dödsdatum / Dödsbevis 2108-01-09 Ej faställt

Agnes senast sedd i livet 2018-01-05
Dödsdatum / Dödsbevis 2018-01-09 Ej faställt

Hanna Dödsdatum / Dödsbevis 2018-01-00
Ej faställt

Moa Dödsdatum / Dödsbevis 2018-01-00
Ej faställt

* Med reservation för att det har kommit något senare utlåtande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in