2019-05-09, 09:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det kan ju vara så att du har en mildare variant av ME. I de flesta sjukdomar finns det skalor. Du kanske ligger på 1 och A och M låg på 8, på en skala 1-10 där 1 är den mildare varianten. Man kan inte enbart utgå från sig själv. Det finns flera exempel som tagits upp det senaste året där en maka inte klarat mer än att ligga i ett mörkt rum med hörselkåpor. Så grattis att just du klarar att träna! Bara att vara tacksam, eller hur?

Vissa drabbar ME hårt, och andra mindre hårt tydligen. Som reumatism, finns skalor där med. Och fibro... och mycket annat.

Ja, att utgå från sig själv när man bedömer andra är en dålig måttstock eftersom felkällorna är så kolossalt många. Det är ofta det som skiljer den utbildade från den obildade, där den senare inte förmår att lägga ett brett vetenskapligt empiriskt perspektiv på sin anekdotiska bevisföring och sina känslor.

Som tur är arbetar varken polis eller sjukvård på det sättet utan utgår från forskning och beprövad erfarenhet, inte vad som hände när just de fick inbrott eller bröt benet.
Citera
2019-05-09, 09:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ja, O och A sågs i affären den 5 januari. Hela familjen hittades död fyra dagar senare.

Hur har du kommit fram till att H mördade M just under den förmodat korta stunden? På vilket sätt stämmer det överens med polisernas beskrivning?

Jag måste ha missat någonting så seriöst intresserad av ett klarläggande.

Jag kan inte svara för hur mycket du har missat av den här historien. Det kan du bara själv.

Jag har redan beskrivit hur jag tycker att mina scenarier passar ihop med polisens redogörelse och slutsats. Jag kan väl möjligen tillägga att det sista livstecknet från familjen är från kvällen 5/1.

Berätta istället hur du tycker att min beskrivning inte passar ihop med det polisen berättat, så ska vi se om jag kan hjälpa dig.
Citera
2019-05-09, 09:16
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Jag har sagt det förut i tråden.

Det du påstår om sjukdomen är ren bullshit.

Jag, som är sjuk i den sjukdomen, tränar visst, och det ger mycket goda resultat, på hela mitt mående.
Det gäller bara att göra det på rätt sätt, en bit i taget, inte för stora bitar. Till slut samlar man på sig tillräckligt stora bitar för att göra rejäla framsteg.

De som gömmer sig i mörka rum, blir till slut som förlamade och förlorade, de som gläntar på dörren, kan så småningom öppna dörren alltmer.

ME/Cfs symtom, är mycket stor utsträckning avhängiga hur den som är sjuk mår psykiskt. Och med större intresse för livet, och vilja att ta hjälp av vårdpersonal som psykolog, kurator, arbetsterapeut, och sjukgymnast, så kan varje sjuk hitta sin metod för att skapa ett bättre liv.

Du verkar förespråka att folk som är sjuka helst ska gå och skjuta sig, eller kanske strypa sig?

Vidrig människosyn det där.

Tror också det är så. I dagens samhälle vill dock ME-sjuka bli försörja utan att behöva lyfta ett finger och försöka komma på rätt bana igen med värdigt liv.

Föräldrarna i Bjärred ville nog inte göra mer och träna sina barn successivt. I att orka mer. De gav istället flickorna stupstocken.

Tror dock mördandet utlöstes av nåt annat. Inte sjukdom hos barnen.. Möjligtvis fel i huvudet på en eller två vuxna. Båda två hade kanske en jäkligt svår barndom. Skulle vara intressant att veta hur de levde hos sina föräldrar. Nåt gick ju snett.
Citera
2019-05-09, 09:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Absolut, man måste omdirigera hela sitt liv när man får sjuka barn. Man blir trött men också mycket starkare än man trodde man kunde bli och får en annan mening med livet.

Om du tror att det gäller alla föräldrar så har du inte den blekaste aning om hur världen ser ut. Det finns många barn och föräldrar som mår alldeles förfärligt illa och brottas dagligen med suicidtankar pga av sjukdom i familjen. I dessa familjer är missbruk, aga, skilsmässor, starka konflikter, arbetslöshet, misshandel, psykisk sjukdom, fattigdom och suicid väldigt mycket vanligare än i familjer där sjukdom inte vilar över familjen, även om just mord är mycket ovanligt.

Visst har vi de som lyckas ställa om sina liv och blir alldeles fantastiska föräldrar till sina långvarigt sjuka barn. Men inbilla dig inte för ett ögonblick att detta är en lätt process för de allra flesta utan ofta kantad av kris och depression. Personligen har jag all respekt för de som lyckas, vilka också är ansenliga till antalet, skapa en ny mening och ett helt nytt liv i förhållande till sin nya livssituation. Dessa människor är sanna hjältar och är värda all respekt från oss som haft större tur i livslotteriet.

Vi är dock olika bra skickade att hantera kriser där egen sårbarhet, copingstrategier, grit och kringliggande stöd från anhöriga, vänner, vård och soc är viktiga faktorer för utfallet. Att moralisera över dessa sämre skickade är meningslöst utan energin ska istället läggas på hur vi kan hjälpa dem.
Om inte annat, för barnens skull.
Citera
2019-05-09, 10:12
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Tror också det är så. I dagens samhälle vill dock ME-sjuka bli försörja utan att behöva lyfta ett finger och försöka komma på rätt bana igen med värdigt liv.

Föräldrarna i Bjärred ville nog inte göra mer och träna sina barn successivt. I att orka mer. De gav istället flickorna stupstocken.

Tror dock mördandet utlöstes av nåt annat. Inte sjukdom hos barnen.. Möjligtvis fel i huvudet på en eller två vuxna. Båda två hade kanske en jäkligt svår barndom. Skulle vara intressant att veta hur de levde hos sina föräldrar. Nåt gick ju snett.
En provocerande och otroligt ringaktande och respektlös mening. Säger du samma till de människor som har svåra hjärtsjukdomar och inte klarar en snabb promenad - de är lata kanske? Eller den med svår reumatisk värk som knappt klarar att gå? Eller personer med hjärnskador och lider av hjärntrötthet som är förlamande?

Det är märkligt hur man i era inlägg märker hur personligheterna här börjar visa sitt fula ansikte. Totalt empatilösa människor. Usch.

Som jag skrev ovan så finns det grader i helvetet. I alla helveten. Vissa ME-sjuka har inte så svår ME - de klarar sig i vardagen om de får tillräckligt med vila i övrigt. Andra blir liggande som kollin. Vi vet inte hur svår ME dessa flickor hade. Att raljera på det viset du gör är ganska vidrigt i debatten. Sen kan jag tänka att vissa ME-patienter kanske t o m är feldiagnostiserade av läkare som inte vet bättre, men det är en helt annan historia.
Citera
2019-05-09, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bra reflektioner. Kortat pga av utrymmesskäl.
Jag är ju en nyfiken person som gärna vill gräva bredare kring det som poppar upp.

Ja, det är en jäkla skillnad på ansvar och vem som redan från början har ett övertag. Inte är det de sjuka och hjälpsökande iaf.
Vad jag dock vill betona är att det då rör sig om vissa, enskilda individer och inte varken "ME-förspråkare" eller nån "patientförening" - lika lite som "hälso- och sjukvården" i stort och det är kampen mellan de två parterna som gör att patienter och anhöriga kommer i kläm - och några vissa högljudda läkare gällande pace.

Jag ser inte minsta anledning att bejubla eller rygga en läkare som angriper en patientgrupp då det mer luktar prestige och argumenten är förlegade. Det finns ett par namn till som orerar i samma anda vid en granskning.
Jag skulle vilja säga att det är få som dock kan göra stor skada.

Visst är det så, extremer är per definition få till antalet. Problemet är väl just att människor som har svårt att acceptera sin belägenhet tenderar att dras ut mot periferierna för att hitta "lösningen" på sina problem, där den traditionella vården inte anses tillräcklig. För dessa kan ovetenskaplig pace, LP-humbug, B12-injektioner och undergångsprofetior påverka negativt, liksom ett uppskruvat aggressivt och raljant tonläge kan vara destruktivt och demoraliserande.
Citera
2019-05-09, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Om du tror att det gäller alla föräldrar så har du inte den blekaste aning om hur världen ser ut. Det finns många barn och föräldrar som mår alldeles förfärligt illa och brottas dagligen med suicidtankar pga av sjukdom i familjen. I dessa familjer är missbruk, aga, skilsmässor, starka konflikter, arbetslöshet, misshandel, psykisk sjukdom, fattigdom och suicid väldigt mycket vanligare än i familjer där sjukdom inte vilar över familjen, även om just mord är mycket ovanligt.

Visst har vi de som lyckas ställa om sina liv och blir alldeles fantastiska föräldrar till sina långvarigt sjuka barn. Men inbilla dig inte för ett ögonblick att detta är en lätt process för de allra flesta utan ofta kantad av kris och depression. Personligen har jag all respekt för de som lyckas, vilka också är ansenliga till antalet, skapa en ny mening och ett helt nytt liv i förhållande till sin nya livssituation. Dessa människor är sanna hjältar och är värda all respekt från oss som haft större tur i livslotteriet.

Vi är dock olika bra skickade att hantera kriser där egen sårbarhet, copingstrategier, grit och kringliggande stöd från anhöriga, vänner, vård och soc är viktiga faktorer för utfallet. Att moralisera över dessa sämre skickade är meningslöst utan energin ska istället läggas på hur vi kan hjälpa dem.
Om inte annat, för barnens skull.

Jag har det. Erfarenhet. Referenser. Jag är långt ifrån psykolog. Bara normal, social och berest.

Alla människor är både olika och lika. Grundläggande behov är desamma men varierar och en del har fler belöningsgener än slitvargar. När man uppnått medelåldern brukar det visa sig vilken typ man tillhör. De här föräldrarna tycker jag hade klarat sig bra. Eller ljög de i flera år för sin omgivning? Eller hade de en omgivning som struntade i dem? Inga ”riktiga” vänner och ingen genuin kontakt med sina anhöriga? Möjligtvis var Oskar mera stryktålig och fokuserad än Hanna. Mammor brukar oftare övertolka barnens ”slagsmål” i skolan.

Att ME skulle vara ett problem för, exakt, det här paret är långsökt. Jag säger inte att jag förkastar diagnosen ME. Bara att den är irrelevant att diskutera i det här fallet. Alla diagnoser är irrelevanta. Hade problemet varit en sjukdom så hade, exakt, de här föräldrarna tagit hand om det. Något hände i Bjärred som ställde saken på sin spets. Ett faktum värre än allt annat. Hanna och Oskar delade inte samma vision.
Citera
2019-05-09, 10:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag har det. Erfarenhet. Referenser. Jag är långt ifrån psykolog. Bara normal, social och berest.

Alla människor är både olika och lika. Grundläggande behov är desamma men varierar och en del har fler belöningsgener än slitvargar. När man uppnått medelåldern brukar det visa sig vilken typ man tillhör. De här föräldrarna tycker jag hade klarat sig bra. Eller ljög de i flera år för sin omgivning? Eller hade de en omgivning som struntade i dem? Inga ”riktiga” vänner och ingen genuin kontakt med sina anhöriga? Möjligtvis var Oskar mera stryktålig och fokuserad än Hanna. Mammor brukar oftare övertolka barnens ”slagsmål” i skolan.

Att ME skulle vara ett problem för, exakt, det här paret är långsökt. Jag säger inte att jag förkastar diagnosen ME. Bara att den är irrelevant att diskutera i det här fallet. Alla diagnoser är irrelevanta. Hade problemet varit en sjukdom så hade, exakt, de här föräldrarna tagit hand om det. Något hände i Bjärred som ställde saken på sin spets. Ett faktum värre än allt annat. Hanna och Oskar delade inte samma vision.

Ja, allt det där är självklarheter och något som diskuterats ett stort antal gånger i tråden: ME är inte den enda orsaken till att H och O utförde ett familiecide. Det vore naivt och aningslöst att inbilla sig att något så makabert och ovanligt skulle ha en sådan enkel förklaring. I så fall skulle antalet mördade barn vara mångdubbelt fler. Det finns som jag tidigare radat upp en mängd olika faktorer som exponentiell påverkade utfallet.

Att som du, i strid med fakta, tro att det fanns något annat än MEn som är den enda orsaken till morden, är i mitt tycke precis lika naivt och aningslöst. Du förflyttar dig inte framåt utan endast sidledes i enfaldighet.
Senast redigerad av Frank-Jesus 2019-05-09 kl. 11:04.
Citera
2019-05-09, 11:05
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ja, allt det där är självklarheter och något som diskuterats ett stort antal gånger i tråden: ME är inte den enda orsaken till att H och O utförde ett familiecide. Det vore naivt och aningslöst att inbilla sig att något så makabert och ovanligt skulle ha en sådan enkel förklaring. I så fall skulle antalet mördade barn mångdubbelt fler. Det finns som jag tidigare radat upp en mängd olika faktorer som exponentiell påverkade utfallet.

Att som du, i strid med fakta, tro att det fanns något annat än MEn som är den enda orsaken till morden, är i mitt tycke precis lika naivt och aningslöst. Du förflyttar dig inte framåt utan endast sidledes i enfaldighet.
Visst är det ett flertal faktorer här, men inte galenskap på något sätt. Eller i den mån vi kan kalla det galenskap eller psykisk sjukdom. Barnens sjukdom var EN orsak. men jag tror att om det varit det "enda", så hade föräldrarna säkert klarat av att hantera det. Men ett cancerrecidiv hos Hanna av den allvarliga arten tror jag, skulle kunna vara en utlösande faktor. En dödsdom av det slaget att hon inte kunde räkna med att överleva mer än en viss begränsad tid. Eller möjligen något hos Oskar. Han var ju uppenbarligen i dåligt skick under tre månader (enligt Missan27) och återkom mager och hålögd i början av 2017 nånstans. HAN kan ha fått ett sjukdomsbesked av den allvarligare arten. Och därefter kom dessutom Moas ME-diagnos.

Det finns en hel del mer förklaringar i det s k avskedsbrevet. D v s det maskade. Men det har man inte gått ut med vad det skulle vara.
Citera
2019-05-09, 11:24
Medlem
Det är märkligt, så fort sjukvårdens brister och skuld diskuteras i tråden så drar det igång provocerande och konfrontativa inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Det är precis som du skriver, "Det finns en uppenbar risk", i bemärkelsen ME - vill jag påstå. Det finns fortfarande inga belägg för att flickorna var - ens sjuka. Möjligtvis gravida.
Hur kom det sig att dåren O, mördade hela familjen inklusive sig själv ?

Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Jag har sagt det förut i tråden.

Det du påstår om sjukdomen är ren bullshit.

Jag, som är sjuk i den sjukdomen, tränar visst, och det ger mycket goda resultat, på hela mitt mående.
Det gäller bara att göra det på rätt sätt, en bit i taget, inte för stora bitar. Till slut samlar man på sig tillräckligt stora bitar för att göra rejäla framsteg.

De som gömmer sig i mörka rum, blir till slut som förlamade och förlorade, de som gläntar på dörren, kan så småningom öppna dörren alltmer.

ME/Cfs symtom, är mycket stor utsträckning avhängiga hur den som är sjuk mår psykiskt. Och med större intresse för livet, och vilja att ta hjälp av vårdpersonal som psykolog, kurator, arbetsterapeut, och sjukgymnast, så kan varje sjuk hitta sin metod för att skapa ett bättre liv.

Du verkar förespråka att folk som är sjuka helst ska gå och skjuta sig, eller kanske strypa sig?

Vidrig människosyn det där.

Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha

Citera
2019-05-09, 11:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Visst är det ett flertal faktorer här, men inte galenskap på något sätt. Eller i den mån vi kan kalla det galenskap eller psykisk sjukdom. Barnens sjukdom var EN orsak. men jag tror att om det varit det "enda", så hade föräldrarna säkert klarat av att hantera det. Men ett cancerrecidiv hos Hanna av den allvarliga arten tror jag, skulle kunna vara en utlösande faktor. En dödsdom av det slaget att hon inte kunde räkna med att överleva mer än en viss begränsad tid. Eller möjligen något hos Oskar. Han var ju uppenbarligen i dåligt skick under tre månader (enligt Missan27) och återkom mager och hålögd i början av 2017 nånstans. HAN kan ha fått ett sjukdomsbesked av den allvarligare arten. Och därefter kom dessutom Moas ME-diagnos.

Det finns en hel del mer förklaringar i det s k avskedsbrevet. D v s det maskade. Men det har man inte gått ut med vad det skulle vara.
Jag tror som sagt att det krävs en mängd olika saker för att man ska kunna komma till slutsatsen att "ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i egentlig mening" och att man därför "gemensamt och i samförstånd beslutat att ta sina och sina barns liv".

Jag skrev detta till Fallskarmen för nån dag sedan som sammanfattar en rad olika orsaker:
Citat:
Jag tror dock inte att morden primärt handlade om prestationsångest till följd av krävande föräldrar. Då hade familiecid varit den vanligaste dödsorsaken i världen, inklusive ålderdom. Titta istället närmare på krisreaktion, Hannas tidiga separationer, föräldrarnas oförmåga att acceptera och be om hjälp, Hannas cancer och ev. recidiv, den utsatta belägenheten av att ha två sjuka barn i en kontroversiell sjukdom, oförmåga att spegla varandra och istället destruktiv bekräftelse av det förbjudna, svårigheten att skapa ett liv i en ny landsända, samtida depressioner, långvarig negativ stress, en för hög arbetsbelastning hos framför allt O, suicidpakt, brist på stödjande relationer hos Hanna, dåliga copingstrategier och för all del, Os höga prestationskrav på sig själv. Addera eller kanske multiplicera alla dessa faktorer, så tror jag du når närmare sanningen. Att söka efter en enskild faktor låter sig inte göras i sådana här komplexa och ovanliga fall.

Det krävdes att alla planeter stod på rad för att detta skulle kunna inträffa.

Man ska också vara medveten att när människor hamnar i långvarig stress och kris och nya olyckor inträffar (Ms ME, depression, recidiv?) så adderas inte bara den negativa upplevelsen av de nya dråpslagen, utan ökar exponentiellt. Eller med andra ord, vi är väldigt mycket sämre på att ta motgångar under motgång.
Citera
2019-05-09, 11:35
Medlem
Citat:
Ja, allt det där är självklarheter och något som diskuterats ett stort antal gånger i tråden: ME är inte den enda orsaken till att H och O utförde ett familiecide. Det vore naivt och aningslöst att inbilla sig att något så makabert och ovanligt skulle ha en sådan enkel förklaring. I så fall skulle antalet mördade barn vara mångdubbelt fler. Det finns som jag tidigare radat upp en mängd olika faktorer som exponentiell påverkade utfallet.

Såsom?
Alla kan bryta samman av olika anledningar. Känna sig otillräckliga och får djupa depressioner och en del tar livet av sig. Dom kan man räkna bort.
Föräldrar, väletablerade, nyktra, utan psykiska sjukdomar eller mediciner, i samförstånd och gemensamt planerar mord på sina krassliga stora barn, finns ju inga att tillgå.

Berätta istället vad som får någon att bli vansinnig och löpa amok. Några faktorer som förstärker varandra men inte båda föräldrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in