Citat:
Ursprungligen postat av
Frank-Jesus
Men herre gud hur jävla sjukt är det egentligen? Det låter som något från new age-rörelsens barndom.
Läs spoilern jag lagt i annat inlägg.
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Jag satt och gapade när jag började titta på detta.
För att jag som sagt undrade om den där bekante om Tysklandsresorna missförstådd "ljusbehandling" likt mig och om det rör sig om "lightning process".
Citat:
Ja, har man propagerar för det så har man varit tydlig med var man befinner sig i för träsk.
KBT-metod? Knappast! Låter som ren helbrägdagörelse! Och visst varför inte, det var en osteopat som kom på metoden?!
Nej - MR har fel även där när han skriver:
"Slutligen innehåller kursen delar plockade från KBT."
.. för att den han han pratar om snarare dementerar detta (kognitiv adferdsterapi är KBT på norska):
Citat:
På Aktiv Prosses'' hjemmesider står det at LP og kognitiv adferdsterapi verken er sammenlignbart eller utviklet på samme måte.
Men hva er forskjellen på Lightning Process og kognitiv adferdsterapi?
- Den kognitive adferdsterapien jeg kjenner til handler primært om pacing eller såkalt aktivitetstilpasning.
Lightning Process handler ikke om dette, men har et vesentlig fokus på fysiologi og kroppens mekanismer og responser.
https://nhi.no/forskning-og-intervju/live-landmark-om-lightning-process/?page=7
Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Jag misstänker att det var "
Photon Therapy".
http://www.sossi.co.uk/bionic880.htm
Det är väl tveksamt om det är ett bättre alternativ för att bli frisk, men det stämmer bättre in på beskrivningen "ljusterapi" eftersom det är en behandling med infrarött ljus och photoner som påstås ha effekt på en rad sjukdomar.
Oavsett vad så är det finn-fem-fel - det som barnläkaren Reimer tar upp dvs Lightning Process eller nån ordgrann ljusterapi.
1. Det sker när Agnes redan fått diagnos ME (står "samtidigt" när skolan anpassar verksamheten)
2. Det är en resa som snarare främjar PEM; ansträngningsutlöst utmattning ("en rätt tuff resa förr NN")
3. Det är nåt de fått nys på nånstans och det är koppling till läkare.
4. Att man skapar sin ME är helt weird påstående via LP.
5. Och det låter lika weird att sätta infrarött ljus på en ljusöverkänslig ME -patient.
Sen undrar jag som sagt varför omgivningen säger att läkarna inte kommit fram till diagnos när det ÄR diagnos ända sen 2015.
Det är nåt galet i detta som intresserar mig.