2015-12-05, 19:35
Medlem
tusenbrothers avatar
Stockholm eller Göteborg är helt klart bästa städerna att bo i. Måste jag välja en väljer jag Stockholm.
Citera
2017-04-27, 16:09
Medlem
Dessa städer skulle jag tänka mig att bo i förutom uppenbara Göteborg och Sthlm.

Malmö: Stort utbud av aktiviteter och framförallt nära till Köpenhamn och Europa. Dit jag vill flytta. Minuset är såklart alla blattar och kriminalitet. Men vet ej om det är så illa att det gör det omöjligt att trivas i staden.

Helsingborg: Vacker stad, nära till Helsingör, verkar vara en ganska trevlig stad att bo i.

Kalmar: Vacker och lugn stad, nära till Öland.

Lund: Samma som ovan plus ett fint Universitet.
Citera
2017-08-29, 12:58
Medlem
MilanPerras avatar
Jönköping.

Perfekt läge där man har nära till alla svenska storstäder Stockholm, Göteborg och Malmö.

Trevligt folk och mysig stad. Ligger fantastiskt vackert vid Vättern. Dessutom växer staden så det knakar. Det finns även flygplats i staden som flyger till några destinationer, mycket charter men finns även flyg till bland annat Frankfurt där man kan ta sig vidare och byta.

Även den bästa idrottsstaden om man nu uppskattar det. J-Södra i högsta serien, HV71 i högsta serien, JIK i högsta serien och dessutom andra sporter på uppgång - exempelvis handbollen. Utöver sporten så händer det mycket i Jönköping.
Citera
2017-08-31, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artorius
Dessa städer skulle jag tänka mig att bo i förutom uppenbara Göteborg och Sthlm.

Malmö: Stort utbud av aktiviteter och framförallt nära till Köpenhamn och Europa. Dit jag vill flytta. Minuset är såklart alla blattar och kriminalitet. Men vet ej om det är så illa att det gör det omöjligt att trivas i staden.

Helsingborg: Vacker stad, nära till Helsingör, verkar vara en ganska trevlig stad att bo i.

Kalmar: Vacker och lugn stad, nära till Öland.

Lund: Samma som ovan plus ett fint Universitet.

det var en rekordelig lista som jag i princip instämmer med. Ang Malmö. så länge du bor i centrum på de bra områdena (davidshall, slottstaden, rörsjöstaden etc) så är det fortfarande i jmf med ex göteborg och sthlm rätt mkt bang for the buck för attraktiva borätter om man ser till vad man får. generellt får du inte problem med buset. visst det smäller ngn bomb då och då men rent statistiskt så är väl sannolikheten liten att bli drabbad...
Citera
2017-08-31, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MilanPerra
Jönköping.

Perfekt läge där man har nära till alla svenska storstäder Stockholm, Göteborg och Malmö.

Trevligt folk och mysig stad. Ligger fantastiskt vackert vid Vättern. Dessutom växer staden så det knakar. Det finns även flygplats i staden som flyger till några destinationer, mycket charter men finns även flyg till bland annat Frankfurt där man kan ta sig vidare och byta.

Även den bästa idrottsstaden om man nu uppskattar det. J-Södra i högsta serien, HV71 i högsta serien, JIK i högsta serien och dessutom andra sporter på uppgång - exempelvis handbollen. Utöver sporten så händer det mycket i Jönköping.

hm. nära till alla storstäder är väl att ta i? visst har mkt hänt i centrum och det är helt klart en mer arkiektoniskt tilltalande stad idag jmf säg tio år sedan men att säga att det är en mysig stad med trevligt folk...? antingen har du inte mkt att jämföra med eller så kanske du är färgad eller vill göra reklam för staden för att du bor där eller liknande.

det är absolut inget fel på jönköping men det är trots allt en landsortsstad där småstadsmentaliten i många fsll råder. Kulturutbudet är begränsat och det osar inte direkt av någon internationell flärd.
Många som flyttar dit kommer i regel från byarna runtomkring som tycker jönköping är "storstan", detta hjälper troligen till att skapa atmosfären som beskrivs ovan.

Återigen, inget fel och vissa föredrar säkert denna typ av stad framför andra. dock om man nu ska flytta nånstans där det är kul, händer saker och är lite kreddigt kanske inte väljer jönköping i första hand...
Citera
2019-04-08, 17:49
Medlem
Skulle säga städer som Linköping, Uppsala, Jönköping, Karlstad, Örebro, Helsingborg, Kalmar, Växjö och Karlskrona är bra städer att bo i.
Citera
2019-04-08, 19:28
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsgocrazy
det är absolut inget fel på jönköping men det är trots allt en landsortsstad där småstadsmentaliten i många fsll råder. Kulturutbudet är begränsat och det osar inte direkt av någon internationell flärd.
Många som flyttar dit kommer i regel från byarna runtomkring som tycker jönköping är "storstan", detta hjälper troligen till att skapa atmosfären som beskrivs ovan.

Jönköping tycker jag känns väldigt utspritt och lantligt. Man får känslan av det är ett par mindre städer som sitter ihop.

Örebro, Norrköping och Eskilstuna har ungefär lika många invånare, men de städerna känns kompaktare och har mer "puls".
Citera
2019-05-09, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tyvärr måste jag erkänna att det finns ingen stad om spöar Stockholm i Sverige... Det är ingen slump att staden fylls på med två bussar om dagen.

Är man etablerad på arbets och bostadsmarknaden finns det ingen konkurrens överhuvudtaget.

Av invandrare ja. När det gäller inrikes flyttning är numera nettot till Sthlm negativt efter att ha varit väldigt lågt under en längre tid, inga två busslaster per dag inte (exkl. invandrare) .

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7160958
Citera
2019-05-09, 15:54
Bannlyst
Karlskoga är en jättefin och mysig stad där det endast bor svenskar.
Citera
2019-05-09, 16:00
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feci
Är inte det typ Sveriges "fulaste" stad? Med ett helt intetsägande centrum.
Citera
2019-05-09, 16:02
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Bazookatone
Hur fan kan man tycka om Örebro? Menar du Universitetet eller?
Örebro är som de flesta städer bra i vissa områden men sämre i andra. Skulle inte vilja bo i Vivalla men har inga problem i Adolfsberg eller Ladugårdsängen.
Citera
2019-05-09, 16:10
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feci
Finns det inte ett stort flyktingboende i östra delen? Skogsrundan är bara för flyktingar men inte så stort.
Jämfört med Stockholm eller Örebro är det endast svenskar. Mycket östasiater men de stökar inte så mycket

edit:
Asylboendet var tydligen bara tillfälligt.
https://www.na.se/artikel/195-personer-bussas-norrut-nar-asylboende-stangs.
Senast redigerad av kinky_M 2019-05-09 kl. 16:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in