2013-04-02, 13:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Tyvärr måste jag erkänna att det finns ingen stad om spöar Stockholm i Sverige... Det är ingen slump att staden fylls på med två bussar om dagen.

Är man etablerad på arbets och bostadsmarknaden finns det ingen konkurrens överhuvudtaget.
Citera
2013-04-02, 22:27
Medlem
Är uppvuxen, har bott en stor del av mitt vuxna liv och tidvis studerat och arbetat i Stockholm. Min släkt och familj bor där, medan jag bor i Lund och jobbar i Malmö för närvarande.

Stockholm är en jävligt bra stad att bo i om du har en social umgängeskrets som du trivs inom och har ett hyfsat jobb (dina karriärsmöjligheter är också betydligt större). Att flytta till Stockholm rakt utan några band till staden har jag förstått vara ganska svårt, såvida du inte är social utöver det normala. Människor är överlag ganska kalla utåt som påpekats tidigare, och det finns en komplex ytlighet som är starkare än på många andra ställen i Sverige. Dessutom blir boendet så mycket viktigare för din tilllvaro än i andra städer (vilket per automatik gör din ekonomiska situation mer kritisk för ditt välmående). Är uppvuxen i innerstan, har bott under kortare period i ytterförort och i närförort, kan ju säga att innerstan slår allt annat.

Personligen föredrar jag Lund. Studerade här och har blivit helt betagen av staden och dess invånare. Vill väldigt ogärna flytta härifrån. Det är ingen liten håla, utan en ganska så vital stad på grund av universitetet och närheten till Malmö och kontinenten. Fina parker och mycket grönska, lugna gator, tilltalande arkitektur, samt öppna och trevliga människor är väl främst det som gjort att jag gillar stan så mycket.
Citera
2013-04-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo744
Jag skulle vilja nominera Varberg, perfekt om man inte vill bo i en storstad men ändå ha nära till det mesta. Du har GBG bara 30-40 min bort och kan antingen hoppa på e6an eller tåget för att ta dig dit. Finns färjförbindelse till Danmark också.
Vacker kustnära natur och långa fina stränder, gillar man surfing så blir det inte bättre. Fina byggnader såsom fästningen, kallbadhuset, kusthotellet och även en levande stadskärna.

På sommaren så är staden full med diverse turister och fagra flickor.

Mina svärföräldrar bor där, grymt trevlig och idyllisk stad.
Citera
2013-04-04, 16:03
Medlem
feteprophetens avatar
Stockholm har oförtjänt dåligt rykte.
Myten om mycket brats är just inget annat än en myt, människor som flyttar till stockholm gillar att tro att dom är rika, speciella och lite bättre än alla andra när dom kommer till hemstaden, eller iaf lägga till sig med den imagen och överdriven dialekt, av dom jag känner som flyttat från min hemstad till stockholm har 80% (sjukt dxakta siffror, sico hjälpte mig) anammat/fått en ny dialekt, medans dom som flyttat till skåne eller andra ställen i sverige har nästan ingen fått/anammat dialekten, mysko huh?

Det bor nog inte heller en större andel förmögna/brats i stockholm än vad det gör i dom flesta större mellanstäderna i sverige om man ser per invånare, troligtvis kan skulderna per invånare tillochmed vara högre.

Jag förstår att det just därför kan vara lätt att känna hat mot stockholm, men det går inte att komma ifrån att det är den mest kompletta staden i sverige, bredast utbud gällande allt nästan. Det ända jag skulle vilja ändra på, om man får drömma fritt, är mer skyskrapor, lite mer flash över innerstaden som jag kan tycka är en smula trist sett ur ett arkietektisk perspektiv.

Jag bor inte i staden, har en 3-5 timmars bilresa tid.
Citera
2013-04-04, 18:26
Medlem
DEVGRUs avatar
Helsingborg är bästa staden. Näst bäst skulle jag säga att Göteborg är. Båda ligger vid havet och utnyttjar verkligen den närheten. Sjöfartskänsla i båda städerna och väldigt vackra.

Helsingborg ligger otroligt vackert vid havet och i större delen av staden är det nära till vattnet. Fint att det är nivåskillnader i staden men backar, vilket gör att även de som bor där uppe får sundsutsikt. Nära till kontinenten, nära till Helsingör, härligt att ta en tura och inte långt norrut har du vackra Kulla halvön med Kullaberg samt Bjärehalvön med Båstad. Nära till Ven är också positivt. Lagom stor stad med övervägande bra stadsdelar.
Citera
2013-08-04, 17:29
Medlem
Davvo84s avatar
1. Göteborg. Den är stor, finns stort utbud, den ligger vackert till, trevliga människor. Havet är salt.

2. Lund.
Citera
2013-08-04, 22:37
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davvo84
1. Göteborg. Den är stor, finns stort utbud, den ligger vackert till, trevliga människor. Havet är salt.

2. Lund.
Nej...
Citera
2013-09-21, 13:02
Medlem
Efter att ha läst igenom allas stadsrekommendationer så syns det tydligt att de svenska storstäderna är mest favoriserade.
Vilket jag inte har något emot överhuvudtaget då jag själv tycker att Stockholm är en riktig kul och skön stad med mycket liv i
Tycker det låter väldigt intressant dock också med Helsingborg som många hyllar som en av de finaste städerna med fokus på att det faktiskt är en stad nära till havet vilket jag storgillar och tror att jag skulle kunna tänka mig att flytta till och bo i faktiskt.
Bor i Uppsala nu som enligt mig är en av sveriges mest fattiga städer på fina vatten och badställen, vilket är ett stort minus för mig.
Om du har bott i sthlm innan uppsala så fattar du grejen.

Jag tycker dock annars att Jönköping är ett riktigt fint smultronställe med stora Vättern.
Är också nyfiken på vad Karlstad och Vänersborg kan ha att erbjuda som ligger nära vänern då jag aldrig varit där,men det är många som säger att det är riktigt fina städer att bo i.
Örebro får ett minus av mig då infrastrukturen med både en ny och en gammal tågstation i bruk samtidigt så man inte kan vara säker på om man är på rätt ställe när man ska ta tåget.
Är det förresten någon som varit eller bor i Halmstad? Ytterligare en stad som kanske borde uppmärksammas mer eller?
Jag kan förresten säga att Luleå är en stad man behöver ha körkort i för att kunna komma nånstans på ett vidare bra sätt. Är inte så jättebilligt med buss och det är typ det enda sättet man kan ta sig till och från olika ställen. Det är också en stad för de som är intresserade av vintersporter och tycker om kyla och snö. Om man säger något annat däruppe undrar invånarna varför man inte bor nån annanstans
Citera
2013-09-21, 15:14
Medlem
Nu bor jag själv ute på vischan men en stad nära salta bad och måsskrik är ett måste för mig. Det 'är jag uppvuxen med och därför så är västkustens städer nummer ett för mig. Men varje stad har sin charm beroende på vad man är ute efter. Stockholm är oerhörd vacker stad, likaså Göteborg.
Städer som jag gärna besöker ofta, men inte bor i. Lugnet på landet är så skönt efter en dag i någon av våra storstäder.
Citera
2013-09-24, 10:22
Medlem
javeliners avatar
Djursholm & Stocksund är väldigt trevliga områden.
Citera
2013-09-25, 00:56
Medlem
rokkroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subfusion
Facit.
http://www.gp.se/ekonomi/1.487609-goteborg-bast-att-bo-i

Göteborg är bäst att bo i och toppar listan följd av Halmstad och Stockholm, enligt årets Förtroendebarometern från TNS SIFO.

Vilka städer verkar bra att bo i ? Årets barometer placerar Göteborg i topp.

Topp 3:
1. Göteborg.
2. Halmstad.
3. Stockholm

- Göteborg är populäraste stad bland alla åldersgrupper, konstaterar Toivo Sjörén, SIFO, som presenterade undersökningen.

Hur Halmstad kan komma på andra plats förstår jag verkligen inte, bittra otrevliga människor som ser ner på alla som inte är som alla andra, dåligt uteliv och inte särskilt vackert.

Göteborg däremot, en välförtjänt första plats.
Citera
2014-03-12, 10:46
Medlem
ealilins avatar
Göteborg (där jag är född och uppväxt, hurra!) är absolut finast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in