Citat:
Ursprungligen postat av
afs123
Feminister vill ju att alla yrken ska vara 50/50 så mycket som det går iaf.
De vill speciellt ha 50/50 i t.ex riksdagen, cv på företag, chefer och andra maktpositioner eller högbetalda jobb. Kvotering sker t.o.m , alltså särbehandling för kvinnor
Men yrken som t.ex betongarbetare, maskinförare, fordonsmekaniker, golvläggare och lastbilschaffisar nämns aldrig (kanske av en anledning - tunga jobb med ganska låg lön) .
golvläggare 99.4% män
lastbilschaffis 94% män
fordonsmekaniker 99% män
betongarbetare 99% män
maskinförare 98% män
Tycker ni feminister att de jobben också ska vara 50/50 i könsfördelning?
och hur ställer ni er till särbehandling, för att kvotera in kvinnor
Jag har skrivit ganska mycket om just detta här på Flashback - och jag håller med. Inom tunga och/eller farliga yrken verkar feministerna inte alls tycka att det är relevant med jämställdhet. Och det ser man tydligt; Ta t.ex. sopgubbar eller betongarbetare - det är ganska tunga yrken, mycket skiftarbete o.s.v. Det ger ganska bra betalt. Men det finns i regel inga kvinnor där.
Samtidigt hör jag extremt få feminister och kvoteringsförespråkare som VILL bli chefer, eller som VILL arbeta med programmering, som VILL arbeta med IT eller som VILL vara byggingenjörer. Allt oftare hör jag kvinnor som vill arbeta med människor, ta hand om folk, göra något som betyder något för andra/hjälpa människor - ofta hamnar man då i offentlig verksamhet = sjuhelvetes dålig lön.
Det säger väl sig självt då; Så länge du får välja själv, så är du fri. Staten ska därmed inte bestämma vem som får vilket jobb (p.g.a. kön, hudfärg eller något annat). Om du har möjligheten att välja själv, så är valet ditt, du är fri - därmed inte sagt att utfallet blir lika. Och det är bra. För om utfallet är på pricken lika (50/50), då kan du ge dig FAN på att någon blir diskriminerad!