2019-05-06, 19:13
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Vet vi hur många vittnen som lämnat dessa iakttagelser från Stadt?

Nej, det vet vi inte. I radioprogramserien sägs bara att han ska ha varit mycket intresserad av Helena inne på Stadt och att han har namngivits som en manlig person som syntes i Helenas sällskap strax före stängning. Men nog bör uppgiftslämnarna vara några stycken åtminstone? Det huvudsakliga med honom är ju att han ändrar sin historia från förhöret 1992 till förhöret 1998, är svajig i sina svar och har synts i centrala Mariestad långt senare på söndagsmorgonen än vad han själv säger är möjligt. (Plus en massa annat.) En som återigen passar in på beskrivningarna är PU: Han har i tråden ändrat sin historia, varit svajig och setts i centrala Mariestad långt senare på söndagsmorgonen än vad han själv säger är möjligt - han sprang ju faktiskt omkring och bönade och bad om alibi ända framåt 05:30 (minst) … Frågan är bara om han var på Pernillas inflyttningsfest. Det kriteriet måste uppfyllas för att han ska kunna vara "mannen med pilotglasögon".

Men som svar på din fråga: Några vittnen från Stadt bör det allt finnas som tipsade polisen om personen som klängde på Helena.
Citera
2019-05-06, 23:50
Medlem
Ska börja att nämna att detta inlägg är ett i raden av grundlösa funderingar om vad som kan ha hänt, så ni som tycker att dessa funderingar är meningslösa kan bara hoppa över att läsa detta.(ber om ursäkt att ni får scrolla en bit för att komma till nästa inlägg)

Min fundering är om teorin om svartsjuka testats?

MAN A(input: valfri nervös elektriker) är med på fest, i taxi, på stadt och "limmar", slår följe med HA(Hon kan uppskatta sällskapet eller känna sig obekväm, det spelar ingen större roll i sammanhanget) över torg, bro och ner vid fängelset.

MAN B(input: valfri aggressivt svartsjuk, dessutom påverkad av droger/alkohol, kille) som minst ser att HA och MAN A "Går hem tillsammans", har MAN B dessutom vart på stadt på kvällen har han hunnit reta upp sig ordentligt. MAN B tappar det och får tag i en bil(antingen egen som står parkerad i närheten av centrum eller, mer troligt, en kompis med bil som för kvällen är runt torget)

MAN B med bil vet givetvis vart HA bor och åker för att genskjuta paret, vilket han lyckas med. Det blir snabbt våldsamt, MAN A blir mer eller mindre överfallen i farten. HA försöker få slut på bråket "nej, så där får ni inte göra" eller vad hon nu uppges ha sagt. I detta tumult är det HA som råkar illa ut, omkullputtad -slängd -kastad, hon faller hur som illa(blir medvetslös alt. avlider direkt) och blir indragen i bilen.

Även MAN A hamnar på något sätt i bilen, antingen genom psykologi: typ "Du är också skyldig till detta" eller genom hot.

Detta scenario skulle iaf lösa några knutar. MAN A kan vara mmpg utan att vara direkt skyldig, eller iaf se sig som skyldig, det var ju en olycka som inte han orsakade. Nu är det mest skammen som hindrar honom från att berätta, skammen att hela denna tiden vetat men valt att inte berätta.

HA kan ju i tele med syster nämnt en svartsjuk kille på stadt varvid syster säger att en taxi kanske är lugnast/säkrast.

Man får in flera personer som kanske inte har så mycket mer gemensamt än just HA, men efter denna natt, på olika sätt, betett sig märkligt.

Ni som känner för det får gärna kommentera. Gärna från "fel" håll, vad blir problemen med detta scenario?
Citera
2019-05-07, 12:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiriL
Ska börja att nämna att detta inlägg är ett i raden av grundlösa funderingar om vad som kan ha hänt, så ni som tycker att dessa funderingar är meningslösa kan bara hoppa över att läsa detta.(ber om ursäkt att ni får scrolla en bit för att komma till nästa inlägg)

Min fundering är om teorin om svartsjuka testats?

MAN A(input: valfri nervös elektriker) är med på fest, i taxi, på stadt och "limmar", slår följe med HA(Hon kan uppskatta sällskapet eller känna sig obekväm, det spelar ingen större roll i sammanhanget) över torg, bro och ner vid fängelset.

MAN B(input: valfri aggressivt svartsjuk, dessutom påverkad av droger/alkohol, kille) som minst ser att HA och MAN A "Går hem tillsammans", har MAN B dessutom vart på stadt på kvällen har han hunnit reta upp sig ordentligt. MAN B tappar det och får tag i en bil(antingen egen som står parkerad i närheten av centrum eller, mer troligt, en kompis med bil som för kvällen är runt torget)

MAN B med bil vet givetvis vart HA bor och åker för att genskjuta paret, vilket han lyckas med. Det blir snabbt våldsamt, MAN A blir mer eller mindre överfallen i farten. HA försöker få slut på bråket "nej, så där får ni inte göra" eller vad hon nu uppges ha sagt. I detta tumult är det HA som råkar illa ut, omkullputtad -slängd -kastad, hon faller hur som illa(blir medvetslös alt. avlider direkt) och blir indragen i bilen.

Även MAN A hamnar på något sätt i bilen, antingen genom psykologi: typ "Du är också skyldig till detta" eller genom hot.

Detta scenario skulle iaf lösa några knutar. MAN A kan vara mmpg utan att vara direkt skyldig, eller iaf se sig som skyldig, det var ju en olycka som inte han orsakade. Nu är det mest skammen som hindrar honom från att berätta, skammen att hela denna tiden vetat men valt att inte berätta.

HA kan ju i tele med syster nämnt en svartsjuk kille på stadt varvid syster säger att en taxi kanske är lugnast/säkrast.

Man får in flera personer som kanske inte har så mycket mer gemensamt än just HA, men efter denna natt, på olika sätt, betett sig märkligt.

Ni som känner för det får gärna kommentera. Gärna från "fel" håll, vad blir problemen med detta scenario?

Min fetning på slutet: Så kan det ha varit. När Helena ringde hem till Ulrika berättade hon för all del om att hon hade haft en kul kväll och att "han" var där, men Helena kan också ha berättat att hon hade upplevt ett visst obehag av "X" och det är därför som Ulrika säger till Helena att hon ska ta en taxi hem - Ulrika känner alltså någon slags oro. Den här varianten är väl ganska sannolik. Alltså: Om Helena glatt berättar om att "han" var där, bör hon också ha berättat om bekymret med den jöns som ständigt jagade efter henne.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-05-07 kl. 13:05.
Citera
2019-05-07, 15:40
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning på slutet: Så kan det ha varit. När Helena ringde hem till Ulrika berättade hon för all del om att hon hade haft en kul kväll och att "han" var där, men Helena kan också ha berättat att hon hade upplevt ett visst obehag av "X" och det är därför som Ulrika säger till Helena att hon ska ta en taxi hem - Ulrika känner alltså någon slags oro. Den här varianten är väl ganska sannolik. Alltså: Om Helena glatt berättar om att "han" var där, bör hon också ha berättat om bekymret med den jöns som ständigt jagade efter henne.

Citerar mig själv och gör ett tillägg.

Kanske ändå att Helena inte berättade om bekymret med den jöns som ständigt jagade efter henne när hon ringde hem till Ulrika, för i så fall borde ju Ulrika ha vetat om mannen och kunnat tipsa polisen omgående om en möjlig gärningsman. Helena berättade kanske inte om den störande jönsen utan tänkte berätta om denne när hon hade kommit hem? Och det klart, om han hjälpte henne att ringa och antagligen stod väldigt nära under samtalet, kunde Helena inte gärna berätta om honom. Så var det nog. Jag tänkte alledels för fort och kort i mitt förra inlägg.
Citera
2019-05-07, 16:45
Medlem
Citat:

Kanske ändå att Helena inte berättade om bekymret med den jöns som ständigt jagade efter henne när hon ringde hem till Ulrika, för i så fall borde ju Ulrika ha vetat om mannen och kunnat tipsa polisen omgående om en möjlig gärningsman. Helena berättade kanske inte om den störande jönsen utan tänkte berätta om denne när hon hade kommit hem? Och det klart, om han hjälpte henne att ringa och antagligen stod väldigt nära under samtalet, kunde Helena inte gärna berätta om honom. Så var det nog. Jag tänkte alledels för fort och kort i mitt förra inlägg.
Då har han nog varit ensam. Lyckats ta livet av Helena någonstans vid lekplatsen eller däromkring. Gömt henne. Hämtat bil. Upptäckt att det var svårt att få in kroppen i bilen. Öppnat en dörr på bilen o dragit in henne från andra sidan. Stängt dörrarna. Kollat omkring o då hittat skorna som kastas iväg. Sen iväg i panik. Kan ha lämpat av henne någonstans men ångrat sig o plockat upp henne igen. Inte helt omöjligt att Helena finns där denne jöns bor. Detta är mitt andrahandsval. Tippar på någon mycket närmare.
Citera
2019-05-07, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobsson
Inte helt omöjligt att Helena finns där denne jöns bor.

Tror jag mindre på. Däremot att han haft hjälp av någon. Minst en person, utöver HGM, vet vad som hände. Antagligen finns det ytterligare någon som anar/misstänker men väljer att knipa..

Jag tror inte på GW:s teori om att kroppen dumpats i Vänern. Däremot att det var två manspersoner som var med när det hände. Hur inblandad nr.2 var i själva dådet är ett ? Kanske han bara såg på?

Tvi, fy fasen! Tänk på Helenas föräldrar!
Citera
2019-05-07, 19:09
Medlem
[quote=Prinzezzan|67497349)
Vi vet inte vad folk berättat under förhör. Kanske någon berättat om MMPG i förhör, men att det inte togs på allvar?

Drog sig kanske folk till minnes att de sett MMPG vara "på" Helena, då det kvinnliga vittnets utsaga blev känd? Är det därför han inte blivit "omtalad" i samband med Helenas försvinnande tidigare?[/QUOTE]

Eller hade polisen fokus på annat spår 1992? Vittnenas uppgifter från Stadt kanske avfärdades som ”en normal lördagskväll på Stadt”?
Citera
2019-05-07, 21:21
Medlem
Citat:

Hmm.. vet vi på vilka grunder diverse personer har varit mer eller mindre misstänkta? Kan vi utesluta ett vittnesmål om ett svartsjukedrama på stadt?
Citera
2019-05-07, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det låg tydligen ingenting i de anonyma tipsen. PR själv menade att de var rena påhitt (i något av dem fanns dock en liten fjäder som gjordes till en stor höna). Tror det var något PR hade sagt på skämt till ett par kompisar.) Polisen verkar också ha avfärdat "tipsen", då de inte gav något - och ingen av de som lämnat tipsen verkade stå för innehållet och höra av sig till polisen igen. Då det inte ska ha funnits "fakta" bakom tipsen, så behöver den/de som lämnade tipsen inte ha varit "insatta i hans liv med UA".

Ja, Rikskrim var inkopplat.

Den uppfattning jag fått, var att UA inte trodde att PR var inblandad i Helenas försvinnande. Att hon ville att han skulle komma upp till Mariestad några dagar efter försvinnandet för att söka efter Helena, det vet vi. Skulle hon ha gjort det om hon trodde att han var inblandad? Dessutom har jag uppgifter på att PR och UA träffades en gång mitt under sommaren. Tycker inte heller att det indikerar att hon misstänkte honom.

Vi vet inte vad folk berättat under förhör. Kanske någon berättat om MMPG i förhör, men att det inte togs på allvar? Enligt polisen hade ingen sett PR i Mariestad den aktuella kvällen/natten.

Det är konstigt att ingen gick ut och försvarade PR under de år han var misstänkt? Brydde folk sig inte? Ville de att det skulle vara han? Visste de annat och därför "tackade och tog emot" att han fock bli syndabock? Var det många som ogillade honom? Annat? Jag vet inte.

Drog sig kanske folk till minnes att de sett MMPG vara "på" Helena, då det kvinnliga vittnets utsaga blev känd? Är det därför han inte blivit "omtalad" i samband med Helenas försvinnande tidigare?

Det framgår som du skriver att UA aldrig trott på misstankarna mot PR.
Eftersom utredarna var fast på PR en tid, trots att han inte var synlig i stan vid tiden, så tänker jag att de måste fått något annat graverande att gå på..
Självklart har pilot uppmärksammats tidigt eftersom han fanns där och hjälpte henne att ringa osv..
Lite underligt är det att ta hjälp ifrån någon som varit jobbig...eller var samtalet så angeläget och viktigt?
Lika så att BW talade med H utanför. Intresset för PR stod över dessa mfl som befann sej på stadt, givetvis undrar man då vilken info de gick efter...när till och med Rikskrim var inkopplat ang PR.
Undrar om PR förvarnade UA om att han skulle tipsa om sej själv?
UA skulle självklart nämnt om Helena berättade om någon som besvärat henne.

PR, BW var vänner till UA och pilot känd i kretsen.
Citera
2019-05-09, 07:12
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Eller hade polisen fokus på annat spår 1992? Vittnenas uppgifter från Stadt kanske avfärdades som ”en normal lördagskväll på Stadt”?
Ja en normal kväll på vilket uteställe som helst där det serveras alkohol har i alla tider haft limmande efterhängsna killar som ett stående inslag, så säkert så.
Har jättesvårt att tro att man i samband med ett mord inte skulle berätta för polisen om de saker/människor/beteenden som stack ut el var avvikande runt Helena denna kväll. Så det som hände inne på Stadt var nog knappast något som väckte uppmärksamhet. Den som hängde efter Helena därinne och kanske t o m var extremt störig var ngt normalt och personen sannolikt välkänd, antingen som ett av ortens slime eller så ingick han i vänkretsen runt Helena. Kanske var han både och.
Först-när vittnesuppgifter kommit fram- om att hon gått och haft sällskap hem med ngn verkar folk ha dragit sig till minnes. Behöver inte vara ngt konstigt i det.
Det som avviker händer sedan....och där är frågan om denne person är inblandad och på vilket sätt. Och om vittnesuppgifter är riktiga förstås.
Senast redigerad av Ejsidisi 2019-05-09 kl. 07:26.
Citera
2019-05-09, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ejsidisi
Ja en normal kväll på vilket uteställe som helst där det serveras alkohol har i alla tider haft limmande efterhängsna killar som ett stående inslag, så säkert så.
Har jättesvårt att tro att man i samband med ett mord inte skulle berätta för polisen om de saker/människor/beteenden som stack ut el var avvikande runt Helena denna kväll. Så det som hände inne på Stadt var nog knappast något som väckte uppmärksamhet. Den som hängde efter Helena därinne och kanske t o m var extremt störig var ngt normalt och personen sannolikt välkänd, antingen som ett av ortens slime eller så ingick han i vänkretsen runt Helena. Kanske var han både och.
Först-när vittnesuppgifter kommit fram- om att hon gått och haft sällskap hem med ngn verkar folk ha dragit sig till minnes. Behöver inte vara ngt konstigt i det.
Det som avviker händer sedan....och där är frågan om denne person är inblandad och på vilket sätt. Och om vittnesuppgifter är riktiga förstås.

När något händer verkar det mest normala suspekt och granskas med annan blick i efterhand.
De som var där och var i kontakt med Helena förhördes. Personer som var där tänkte tillbaka och det som annars var vanligt blev misstänkt och ifrågasatt.
Det innan en person vittnade om att ha sett Helena promenerat tillsammans med....

Otroligt att de bara blev sedda av en person..

Media har varit ett verktyg som gynnat gm.
Citera
2019-05-09, 20:14
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
När något händer verkar det mest normala suspekt och granskas med annan blick i efterhand.
De som var där och var i kontakt med Helena förhördes. Personer som var där tänkte tillbaka och det som annars var vanligt blev misstänkt och ifrågasatt.
Det innan en person vittnade om att ha sett Helena promenerat tillsammans med....

Otroligt att de bara blev sedda av en person..

Media har varit ett verktyg som gynnat gm.

Ja hur gick snacket efteråt?
Kom det fram olika suspekta iakttagelser från vittnen på Stadt?
Eller var det en version som fick mer fäste än något annat?
Eller var snacket så att "nej, allt var normalt och inget stack ut" inne på Stadt- ja, tills vittnesuppgiften om manssällskapet på promenaden hem kom fram?

Undrar också om det är klart vilka personerna var som satt med Helena i baren före stängning/ om jag minns rätt var det två killar och en tjej till +Helena. Och Helena yttrar orden "ingen som ska åt mitt håll" ? ( enligt p4 dokumentär Fallet Helena)

Man undrar om inte Helena där och då får ett svar, att någon erbjuder sig att slå följe.. vad vet man?

Det enda man sedan hört- och där har du helt rätt- är om MMPG, en uppgift som media lyft fram och som bygger på EN persons vittnesuppgifter.
Senast redigerad av Ejsidisi 2019-05-09 kl. 20:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in