Citat:
Ursprungligen postat av
Prinzezzan
Det låg tydligen ingenting i de anonyma tipsen. PR själv menade att de var rena påhitt (i något av dem fanns dock en liten fjäder som gjordes till en stor höna). Tror det var något PR hade sagt på skämt till ett par kompisar.) Polisen verkar också ha avfärdat "tipsen", då de inte gav något - och ingen av de som lämnat tipsen verkade stå för innehållet och höra av sig till polisen igen. Då det inte ska ha funnits "fakta" bakom tipsen, så behöver den/de som lämnade tipsen inte ha varit "insatta i hans liv med UA".
Ja, Rikskrim var inkopplat.
Den uppfattning jag fått, var att UA inte trodde att PR var inblandad i Helenas försvinnande. Att hon ville att han skulle komma upp till Mariestad några dagar efter försvinnandet för att söka efter Helena, det vet vi. Skulle hon ha gjort det om hon trodde att han var inblandad? Dessutom har jag uppgifter på att PR och UA träffades en gång mitt under sommaren. Tycker inte heller att det indikerar att hon misstänkte honom.
Vi vet inte vad folk berättat under förhör. Kanske någon berättat om MMPG i förhör, men att det inte togs på allvar? Enligt polisen hade ingen sett PR i Mariestad den aktuella kvällen/natten.
Det är konstigt att ingen gick ut och försvarade PR under de år han var misstänkt? Brydde folk sig inte? Ville de att det skulle vara han? Visste de annat och därför "tackade och tog emot" att han fock bli syndabock? Var det många som ogillade honom? Annat? Jag vet inte.
Drog sig kanske folk till minnes att de sett MMPG vara "på" Helena, då det kvinnliga vittnets utsaga blev känd? Är det därför han inte blivit "omtalad" i samband med Helenas försvinnande tidigare?
Det framgår som du skriver att UA aldrig trott på misstankarna mot PR.
Eftersom utredarna var fast på PR en tid, trots att han inte var synlig i stan vid tiden, så tänker jag att de måste fått något annat graverande att gå på..
Självklart har pilot uppmärksammats tidigt eftersom han fanns där och hjälpte henne att ringa osv..
Lite underligt är det att ta hjälp ifrån någon som varit jobbig...eller var samtalet så angeläget och viktigt?
Lika så att BW talade med H utanför. Intresset för PR stod över dessa mfl som befann sej på stadt, givetvis undrar man då vilken info de gick efter...när till och med Rikskrim var inkopplat ang PR.
Undrar om PR förvarnade UA om att han skulle tipsa om sej själv?
UA skulle självklart nämnt om Helena berättade om någon som besvärat henne.
PR, BW var vänner till UA och pilot känd i kretsen.