Citat:
Ursprungligen postat av
Gul-groda
Jo, evolutionsteorin är så mycket fakta som något kan bli.
Evolutionsteorin innehåller fakta som man sammanfogar till en teori. Evolutionsteorin i sig själv är inte fakta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gul-groda
Numera erkänner nästan alla präster evolutionen eftersom bevisen är så odiskutabla.
Nej, präster har alltid velat följa med strömmen för att kunna få erkännanden från den stora massan, politiker och kungar. Dom vill känna sig betydelsefulla, därför vill dom ofta bli kallade för "fader"
"
Sedan talade Jesus till folket och sina lärjungar och sade: ”De skriftlärda och fariseerna har satt sig på Moses stol. Allt vad de företar sig gör de för att människorna skall lägga märke till dem. De skaffar sig breda böneremsor och stora manteltofsar. De tycker om att ha hedersplatsen på gästabuden och sitta främst i synagogan, och de vill bli hälsade på torgen och kallas rabbi av alla människor. Men ni skall inte låta er kallas rabbi, ty en är er läromästare och ni är alla bröder. Ni skall inte kalla någon här på jorden för er fader, ty en är er fader, han som är i himlen." (Matt 23:1-2,5-9 Bibel2000)
Det enda bevis som evolutionsteorin har, är att människor, djur och växtlighet kan förändras och anpassa sig. Det är inget nytt, detta har dom som hållit på med avel vetat i tusentals år.
Darwins finkar hade olika slags näbbar, men dom var alltid finkar som kunde få avkomma med finkar. Dom hade inte förändrats till en ny art.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gul-groda
Jag är tillräckligt insatt i Bibeln för att förstå detta.
Ok, jag är ganska säker på att du alltid läst bibeln genom olika bibelkritiska hemsidors glasögon, har jag rätt? Eller har du gett bibeln en chans genom att läsa bibeln på egen hand, eller med hjälp av en troende? Knappast, inte särskilt objektivt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gul-groda
T.ex är det som sagt bevisat att Gud inte skapade människan. Här är några andra exempel:
https://rationalwiki.org/wiki/Biblical_scientific_errors
Tyvärr, jag är inte intresserad av proxydebatter. Ta upp en fråga, ditt bästa exempel på något som du är övertygad om är bevisat falskt i bibeln.