2019-05-07, 23:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men vet vi att det är hans flickvän?
När han han veta att LW saknades?
Och, initialt kanske inte alla fick veta omständigheterna? Då kanske man tänker att det kan finnas naturliga förklaringar, som att man måst åka till något akut.

Vem tänker på att någon är mördad eller att det skulle vara människorov om man inte får veta t ex att dörren står öppen eller andra märkligheter. Det var sådant som polisen la locket på första dagarna kan jag gissa. Man tänker säkert att det kommer att lösa sig, även om det känns lite underligt.

Ville inte också polisen jobba ostört?
Just det där om dörren verkar ha kommit ut i media på fredagen (18/5):
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/oRQ9m7/lena-45-ar-forsvunnen--polisen-vadjar-om-tips
Senast redigerad av Draifos 2019-05-07 kl. 23:40.
Citera
2019-05-07, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Tackar!
Jag tänkte bara det kunde vara lite intressant att få reda på när bilderna dök upp i loggen eftersom de inte fanns där 2018-11-30 när loggningar diskuterades i tråden.
Ok, förstår inte hur du kan hålla reda på alla loggar men är tacksam för ditt engagemang!
Citera
2019-05-08, 01:42
Medlem
gloriouslifes avatar
"BeholderX

Found itFound it
15 May 18

En mycket märklig dag med olyckskänsla i magen tog sin början och växte sig allt starkare under dagen. Jag var dock på jobbet och gjorde min plikt. Dagen gick alldeles för segt men det rullade på i varje fall. På kvällen hade jag bokat tvättid då jag och lingonet var iväg till Västerås igår och cachade så jag kunde inte ta min vanliga tid och i morgon sticker jag och ett gäng iväg till Norge för att härja runt där veckan ut. Tankarna var inte direkt på Geocaching men när jag var färdig på arbetsplatsen tog jag bilen och drog iväg till Uppsala för att logga några burkar. Egentligen behövde jag bara en vanlig men då jag hade kommit iväg bra tidsmässigt och dessutom hade bara tio loggade på detta datumet så drog jag till med tre cacher. Annars var den gömman jag hade tagit sikte på en letterbox. När den var färdig förflyttade jag mig med bilen och plockade två traddar på ett annat ställe och vände sedan hemåt.

Dagens sista cache och det var med tunga steg som jag tog mig hit för att logga. Oroligt. Ångest. Men jag tog mig fram till nollan. Läste lite kort de senaste loggarna och det såg ut som att folk haft lite strul med att söka upp denna. Just därför letade jag mest snabbt bara av det mest logiska stället kanske. Sedan bar jag mig ut på en jakt som ganska omgående resulterade i ett fynd. Hade någonstans ifrån början tänkt ta ytterligare en eller två cacher idag men nu fick det räcka. Jag behövde komma hem."
Citera
2019-05-08, 02:10
Medlem
gloriouslifes avatar
Beholder skriver:

"Datum: 2018-05-05
Planeringen:
Detta var en helg då Softpocahontas skulle komma till Stockholm och hälsa på och ville gärna ut och logga någonting."

"21 Apr 18

Uppdrag: Eventet Läckö-Kinnekulle 2018
... där dagens resterande sättning sedan blev komplett med m.g.l och Softpocahontas."
Citera
2019-05-08, 02:30
Medlem
gloriouslifes avatar
"Softpocahontas
Found it
05 May 18

...Uppsala Winter (Spring) Extreme 2018
Vilken grym dag det här blev! En från början helt tom helg utvecklas allteftersom till en superhelg i solen med massor med skoj och idel framgångar i mycket gott sällskap i Stockholmstrakten. Efter en vinter och vår med två trasiga ben (slalomkrasch deluxe) som nu fungerar allt bättre igen har jag ett omättligt behov av att vara ute och göra saker jag längtat efter. Bröta i skogen och klättra hör till det som svidit hårt att inte kunna göra och nu fick jag nästan så jag teg (nä, det gjorde jag inte, pladdrade på som vanligt såklart)!

...Telefonen har räknat till 37 912 steg, men jag tror det var fler. Benen höll och jag är oändligt tacksam för att hård och envis rehab lärt mig att gå igen och mer än så."
Citera
2019-05-08, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Hej,
jaså? Då måste jag nog tyvärr meddela att du har fått fel information. Jag hängde på ett skämt som ozzie skrev, helt oskyldigt.
Synd att du har såna opålitliga skvaller- "källor".
En av de värsta hatarna och otrevliga postare har ju fått semester en månad så jag hoppas
tråden får en trevligare och mer saklig ton och slipper påhopp och oförskämdheter som var semesterfirarens signum, så jag håller helt med dig angående sakfrågor.
Eller vad tycker du?

Ozzie minsann, vi pratar inte om samma inlägg, va du onykter människa

Vi verkar vara överens så jag skiter i det där å ställer en fråga i stället.

Du har ju varit tydlig med att du tror att SD är skyldig, hur tänker du om dom
här intervallskriken som pågick i upp emot 5 min?

Hoppas anhöriga inte är i tråden.
Citera
2019-05-08, 08:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Just det där om dörren verkar ha kommit ut i media på fredagen (18/5):
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/oRQ9m7/lena-45-ar-forsvunnen--polisen-vadjar-om-tips

Vid det laget borde det gått upp för alla som undrade och kände L*ena att något mycket "dåligt" hade hänt. Då behöver man inte läsa att dörren stod olåst eller något liknade. Och SD hade ju kollat upp vilka som kunde ha haft kontakt med LW på kvällen (Medinsyn) och polisen hade bett SD kontakta Beholder X på förhöret (enligt Medinsyn, ), så bara det borde göra att magkänslan övergick i något mer "förstår att"...
Men eftersom det rubricerades som människorov initialt så borde det vara "locket på" från polisens sida? Att en av hennes nära/vänner/bekanta som kunde vara den skyldige det kan polisen väl ändå inte vara helt oförstående till. Den personen vill man kanske inte ha och nysta runt alltför mycket, utan det är polisens arbete för att i första hand kunna rädda någon till livet (förmodar jag?).

Jag har inte riktigt klart för mig hur det låg till med kronologin den 15 maj då LW upptäcktes försvunnen.

Det gjordes väl heller inget sök med MPS, kanske av det skälet att man ville arbeta ostört. Det hade väl redan varit en som rört om i grytorna (lite för mycket?) på morgonen och den personen blev sedan skäligen misstänkt.
Citera
2019-05-08, 08:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Angående hör- och synvittnen, synvittnet har polisen efterlyst och tydligen även lyckats hitta men hur är det med hörvittnet?

Kommer det enbart från tråden, till exempel härifrån

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2019-05-08, 09:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Angående hör- och synvittnen, synvittnet har polisen efterlyst och tydligen även lyckats hitta men hur är det med hörvittnet?

Kommer det enbart från tråden, till exempel härifrån

MV skrev väl att det förmodligen handlade om en och samma kvinna. Och i artikeln som notknapparen länkade till står det också att vittnet hade sett och hört någon som pratade:
Senast redigerad av Draifos 2019-05-08 kl. 09:16.
Citera
2019-05-08, 09:26
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
MV skrev väl att det förmodligen handlade om en och samma kvinna. Det har tydligen stått i tidningen också, att vittnet både hade sett och hört någon som pratade:
Det kan vara samma vittne men hon har bara sett och hört en person, inte en man och en kvinna som samtalar.

Stämmer inte riktigt med det MV skrev:
"Det finns vittne som hört en manlig och kvinnlig röst samtala på väg från LW lägenhet i riktning mot bullerplanket."
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-05-08 kl. 09:31. Anledning: Komplettering
Citera
2019-05-08, 10:05
Medlem
notknapparens avatar
Här är ett inlägg från Flixa om "hörvittnet". :

Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Har aldrig påstått att detta vittne har sagt att det var LW eller SD som hen hörde. Bara att vittnet hörde två personer gå mot planket och de samtalade med varandra.
Hen hörde en kvinna och en man.
Hur vet du så säkert förresten att det inte var SD vittnet hörde?
Ger du SD alibi för den aktuella tidpunkten?

Citat:
MV skrev väl att det förmodligen handlade om en och samma kvinna. Och i artikeln som notknapparen länkade till står det också att vittnet hade sett och hört någon som pratade:

Den slutsatsen drog inte jag när jag läste h*ns inlägg? Däremot verkade det som att MV inte var säker på hur det låg till riktigt. Du får gärna länka till det uttalandet där MV påstår att det är en och samma vittne.

Citat:
Det kan vara samma vittne men hon har bara sett och hört en person, inte en man och en kvinna som samtalar.

"Det finns vittne som hört en manlig och kvinnlig röst samtala på väg från LW lägenhet i riktning mot bullerplanket."

Nej, precis.

I inlägget nedan har jag tidigare (sept) skrivit en argumentation om hur det kan ligga till:

https://www.flashback.org/p65409190#p65409190
Citera
2019-05-08, 10:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Det kan ju ha varit lite osäkra andrahandsuppgifter det också, och kanske med samma ursprung. Samma med flixa81:s uppgift om att någon skulle ha sett SD i området vid tidpunkten för mordet, det kan ju vara samma tantuppgift som har gått några varv genom viskleken. KSP skrev ett bra inlägg om det här problemet:

Här är i alla fall de uppgifter som finns i tidningarna om vittnen:

1. Grannen som såg LW lämna bostaden vid 20-21 på kvällen.

2. Skrikvittnet som larmade om kvinnoskrik 23:47.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VzArE/larmsamtalet-nattligt-skrik-nar-lena-forsvann

3. Den gråhåriga tanten som (enligt paret på trädgårdsdagen) hade iakttagit någon som pratade utanför bostaden vid midnatt.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/okant-vittne-tros-ha-sett-lenas-mordare/

4. De två cykelflickorna, som ingen vet vad de kan ha sett eller hört.
https://theworldnews.net/se-news/polisen-forhorde-nya-vittnen-i-hjarstamordet-vi-lagger-ett-oerhort-stort-pussel
Senast redigerad av Draifos 2019-05-08 kl. 10:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in