2019-05-07, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vänder man på "ME-lobby" tjatet i tråden så kan det likaväl röra sig om tvärtemot. För ska man diskutera propaganda så kan man väl likaväl titta på den andra extrema motpolen.

Undrar vem Höglund sitter och rådgör med på bloggen? "Enligt min läkarkälla"..

Hon är ju snabb redan i februari 2018 att via en gilla-knapp på fb veta att det var hos Gottfries de var till?
Det vore onekligen intressant att veta om det påståendet om Gottfries stämmer. Det kanske klarnar i boken. Men då skulle jag även vilja veta var föräldrarna sökte vård initialt och vilken behandling Agnes rekommenderades från början.
Citera
2019-05-07, 22:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det vore onekligen intressant att veta om det påståendet om Gottfries stämmer. Det kanske klarnar i boken. Men då skulle jag även vilja veta var föräldrarna sökte vård initialt och vilken behandling Agnes rekommenderades från början.
Menar du remiss från skånsk läkare (journaler via riksarkivet Lund) och dit?
22 februari 2018. Reimer verkar ha missat både rättegång UK och forskarvärlden när han skyller på patientföreningar.
" Det finns alltid några brister i alla studier"
Citat:
Barnläkaren Mats Reimer från Mölnlycke är extra upprörd över att barn får höra att de har ME.
– Om jag möter ett barn som har ospecifika symptom tycker jag att det vore oansvarigt av mig att ställa diagnosen ME. Se på den tragiska situationen i Norge, där många barn med ME-diagnoser lever sina liv isolerade i tysta rum med hörselskydd för öronen och bindel för ögonen. Det om något är ju ett sätt att bli galen, säger Reimer som är aktiv i föreningen Vetenskap och folkbildning, bloggar på Dagens Medicins sajt och har skrivit flera kritiska inlägg om just ME.

Han fortsätter:

– Vi känner inte till något tillstånd där man blir bättre av att bara vila. De behandlingar som verkar ha störst chans att hjälpa är gradvis träning och/eller KBT enligt den brittiska PACE-studien från 2011. Patientföreträdare har ägnat mycket tid åt att försöka plocka sönder den studien. Det finns alltid några brister i alla studier, men PACE är den största hittills och det finns mindre studier på ungdomar som pekar i samma riktning."
Angående fetat.
Det var visst där han fick sitt hedersutnämnade och var kandidat till årets Folkbildare?
Really?

Anders Rehnström, läkare på ME/CFS-mottagningen Stora Sköndal:
Citat:
– Sjukdomen debuterar i ungefär 75 procent av alla fall efter en infektion. Många av patienterna har tidigare varit helt friska, men samsjuklighet är vanligt. Även om det förekommer samsjuklighet med psykiatriska diagnoser rör sig dock oftast om somatiska (kroppsliga) tillstånd som fibromyalgi och IBS (irriterad tarm), säger Anders Rehnström.

Jag undrar också om det egentligen spelar någon roll om ME är en fysisk sjukdom eller om den helt eller delvis skulle vara psykiskt orsakad.
Det gör det verkligen, menar Rehnström, för det handlar ju om vilken sorts behandling patienten ska ha. Står man för uppfattningen att ME/CFS skulle bero på psykiska orsaker har man nog inte riktigt hängt med i forskningen, menar han.

– Vi vet ju fortfarande inte vad som orsakar sjukdomen, men aktuell forskning pekar på att det är en autoimmun sjukdom och en teori är att sjukdomen påverkar cellernas mitokondrier så att de inte jobbar så effektivt som de borde. Det i sin tur tros ge en systempåverkan på hela kroppen, säger Anders Rehnström.
https://www.expressen.se/nyheter/qs/diagnosen-delar-lakarna-i-tva-lager/
Senast redigerad av develi 2019-05-07 kl. 22:26.
Citera
2019-05-07, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Jag har också förstått det så att föräldrarna i Bjärred inte var engagerade i någon patientförening. De var fullt upptagna med sin familjesituation. En situation som de till slut inte klarade av att leva med.
Det har varit ett väldigt tjat om hur patientföreningen hemsida ser ut och vad de förmedlar. Att de förmedlar svartsyn. Därför tycker i alla fall jag att det kan vara nyttigt att faktiskt läsa där och se att hemsidan innehåller saklig o relevant fakta om olika behandlingar. Och information.
Att enskilda personer berättar om sin livssituation och vardag som ME-sjuka ska man inte rynka på näsan åt. Och tycka är eländigt. De beskriver deras liv bara.

Du har helt rätt. Det är inte bara mörker och svartsyn, snarast fylld med fakta/information om de senaste forskningsrönen som skapar hopp och tilltro för framtiden hos de ME-sjuka och deras anhöriga.

Såg där att det skall vara en ME-konferens i Stockholm och Umeå till hösten /okt 16 resp 17.
Senast redigerad av Remark 2019-05-07 kl. 22:32.
Citera
2019-05-07, 22:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du har helt rätt. Det är inte bara mörker och svartsyn, snarast fylld med fakta/information om de senaste forskningsrönen som skapar hopp och tilltro för framtiden hos de ME-sjuka och deras anhöriga.

Såg där att det skall vara en ME-konferens i Stockholm och Umeå till hösten /okt 16-17.
Det är nog snarare media som står för vinkling med sina reportage. Attention seeker. Clickbait.
Citera
2019-05-07, 22:31
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Vänder man på "ME-lobby" tjatet i tråden så kan det likaväl röra sig om tvärtemot. För ska man diskutera propaganda så kan man väl likaväl titta på den andra extrema motpolen.

Undrar vem Höglund sitter och rådgör med på bloggen? "Enligt min läkarkälla"..

Hon är ju snabb redan i februari 2018 att via en gilla-knapp på fb veta att det var hos Gottfries de var till?
Kvacksalveri kommer från Mats Reimer. Men förekommer även i den här tråden av vissa anhängare. Det är en jädra soppa som han har huvudansvaret för.
Hans agerande har kraftigt försämrat ME-sjukas vård i Sverige. En skandal i sig

Att han själv gärna mailar föräldrar till ME-sjuka barn. Observera. Han är inte patientansvarig för dessa barn. Barnet är ej hans patient. Och i egenskap som barnläkare rekommenderar ligthning process. Ren kvacksalveri, inspirerad från Scientologerna. Och som han själv tjänar pengar på. Han har andelar i en anhörigs bolag. Hon håller i sådana kurser. Det nämner inte Elisabet Höglund alls i sin blogg.
Läser hon tråden så får hon reda på det. Spännande att se om det står i hennes bok. Tror inte det. För det gynnar inte hennes hypotes
Det är förfärligt om Bjärredfamiljen kommit i kontakt med läkare som haft samma synsätt och agenda.
Att flickorna ska ändra sitt tankesätt. Att det är de själva som bär skuld i att de är sjuka. För de tror inte tillräckligt mycket. De vill inte ändra sitt tankesätt. Att tänka sig friska.
Senast redigerad av Lillamig72 2019-05-07 kl. 23:09.
Citera
2019-05-07, 22:34
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Menar du remiss från skånsk läkare (journaler via riksarkivet Lund) och dit?
22 februari 2018. Reimer verkar ha missat både rättegång UK och forskarvärlden när han skyller på patientföreningar.
" Det finns alltid några brister i alla studier"

Angående fetat.
Det var visst där han fick sitt hedersutnämnade och var kandidat till årets Folkbildare?
Really?

Anders Rehnström, läkare på ME/CFS-mottagningen Stora Sköndal:
Han fick det 2010. 2012 fick han pris som årets förvillare.
Citera
2019-05-07, 22:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Kvacksalveri kommer från Mats Reimer. Det är en jädra soppa som han har huvudansvaret för.
Hans agerande har kraftigt försämrat ME-sjukas vård i Sverige. En skandal i sig

Att han själv gärna mailar föräldrar till ME-sjuka barn. Och i egenskap som barnläkare rekommenderar ligthning process. Ren kvacksalveri, inspirerad från Scientologerna. Och som han själv tjänar pengar på. Han har andelar i sin svägerskas bolag. Hon håller i sådana kurser. Det nämner inte Elisabet Höglund alls i sin blogg.
Läser hon tråden så får hon reda på det. Spännande att se om det står i hennes bok. Tror inte det. För det gynnar inte hennes hypotes
Det är förfärligt om Bjärredfamiljen kommit i kontakt med läkare som haft samma synsätt och agenda.
Att flickorna ska ändra sitt tankesätt. Att det är de själva som bär skuld i att de är sjuka. För de tror inte tillräckligt mycket. De vill inte ändra sitt tankesätt. Att tänka sig friska.
Jag ska kolla boken - men det får biblioteket ombesörja och jag hoppas som sagt att de inte har nåt slags böckernas STIM-pengar.

Ärligt när man ser via den här tråden och bloggen så tror jag inte det kommer vara annat än urdålig journalistik och soppa på en spik.
Det rimmade visst?

Det är inte bara fel vals som återges på bloggen.
Jämförelsen med pappan som kontrollerande och tillsägelser angående Moa stämmer inte inte för fem öre med de ursprungliga uppgifterna här. De har liksom haft en tendens att hamna i ett slags crescendo - på tal om musik.

Nu har både SBU (via socialstyrelsen) granskat PACE så den gubben går inte att köra med längre, studien är granskad och förkastad och det är kanadakriterierna som gäller.

Jag tror nog sådana extremister kastar ut sig själva över tid - tyvärr hinner de göra stor skada i sin framfart innan dess. Jag hoppas det nya forskningcentrat ska sätta Sverige på kartan via framsteg.
Då kan de nomineras utan Jäv:
Nobelpriset.
Senast redigerad av develi 2019-05-07 kl. 22:42.
Citera
2019-05-07, 23:13
Medlem
Citat:
Han fick det 2010. 2012 fick han pris som årets förvillare.
Nej, vad är dig, du kan väl läsa som alla andra här?
googla precis som alla andra:

P3 Nyhetsguiden blir Årets Förvillare 2012 för att ha spridit förvillande uppgifter om riskerna med HPV-vaccinet.
https://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/arets-forvillare-2012/

Du måste ju nästan anstränga dig för att bli såhär borta från verkligheten...
Citera
2019-05-07, 23:29
Medlem
Lillamig72s avatar
https://newsvoice.se/2013/01/dr-mats-reimer-blev-arets-forvillare-2012/
Jag kan också googla. Jag kan inte påstå att jag ser vof som särskillt seriöst.
Senast redigerad av Lillamig72 2019-05-07 kl. 23:39.
Citera
2019-05-07, 23:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele

P3 Nyhetsguiden blir Årets Förvillare 2012 för att ha spridit förvillande uppgifter om riskerna med HPV-vaccinet.

Fast det beror väl på vilken sida man skulle kolla?
http://aretsforvillare.nu/2013/01/arets-forvillare-2012-mats-reimer-fran-vetenskap-och-folkbildning/
Citera
2019-05-07, 23:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag kan också googla. Jag kan inte påstå att jag ser vof som särskillt seriöst.
Det jag inte begriper är varför man sitter och nominerar sina egna på Vetenskap och Folkbildning?
Det känns knappast seriöst och luktar jäv snarare.

Undrar om föräldrarna i Bjärred stött på honom som barnläkare? Mölnlycke ligger ju nästgårds till V:a Frölunda - är det inte där nånstans han jobbar?
Senast redigerad av develi 2019-05-07 kl. 23:51.
Citera
2019-05-07, 23:41
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele

Jag kan också googla. Finns flera årets förvillare. Jag kan inte påstå att jag ser VOF som särskillt seriöst. Så jag välkomnar en motpol. Sedan läser jag inte newvoice heller. Men det är en annan sak.
Mats Reimer är med i föreningen VoF. Så det är inte så anmärkningsvärt att han fick en utmärkelse i sin egen förening.
Jag tror inte Bjärredföräldrarna gick in på Vof hemsida för att få information och inspiration.
Senast redigerad av Lillamig72 2019-05-07 kl. 23:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in