Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
När du säger "sannolikt" snarare än att veta säkert innebär det att du bara gissar, hittar på något du kan tänka dig att MBH gjort.
Jag är inte säker på något. Men punkt 1 är mer eller mindre självklar.
Citat:
NRC:s rapport gör en allmän översyn över ämnet och hur man bör utveckla det och handlar inte exklusivt om MBH:s artiklar. Körsbärsplockade citat som de du kommer med blir därmed lätta att misstolka eftersom de handlar mer om hur man bör göra sådana här analyser än om några fel som MBH gjort.
Nej, vad gäller den statistiska signifikansen så framgår det klart och tydligt att resultaten inte var signifikanta när Wahl and Ammann reproducerade dem.
Citat:
Precis som jag skrev tidigare handlar det alltså om att eventuella "hockeyklubbor" flyttas upp till första komponenten och att om man tar med för få komponenter (vilket M&M gjorde i sitt försök att misskreditera MBH) så får man ett felaktigt resultat. Tar man med flera komponenter fungerar det däremot i praktiken bra.
NAS bekräftade att de använde en typ av komponentanalys som gjorde resultatet skevt. Mann själv har sagt att resultaten var känsliga för valet av proxy eftersom algoritmen viktar för att bekräftas mot termometerdatan - det var väl Manns sätt att kvalitetsbedöma serierna. Ju mer proxyserien överensstämmde med termometerdatan, desto större vikt fick just den serien.
Från Mann’s egen bok. "The tests" syftar på tester som han säger att han själv gjorde efter publiceringen:
The tests revealed that not all of the records were playing an equal role in our reconstructions.
Certain proxy data appeared to be of critical importance in establishing the reliability of the reconstruction–in particular, one set of tree ring records spanning the boreal tree line of North America published by dendroclimatologists Gordon Jacoby and Rosanne D’Arrigo.
Citat:
Precis som jag skrev tidigare handlar det alltså om att eventuella "hockeyklubbor" flyttas upp till första komponenten och att om man tar med för få komponenter (vilket M&M gjorde i sitt försök att misskreditera MBH) så får man ett felaktigt resultat. Tar man med flera komponenter fungerar det däremot i praktiken bra.
Det är ganska enkelt. Det fanns två proxytyper med ett hockeyblad; är de med så blir det en hockeyklubba, om de inte är med blir det inte en hockeyklubba.
Citat:
Hockeyklubban har även rekonstruerats ur samma data med en annan algoritm som inte använder denna ocentrerade PCI så bevisligen kan det inte varit den algoritmen som skapade formen.
Det är möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Det är en empirisk iakttagelse att "skeptikerna" ytterst sällan har något relevant att säga i frågan om klimatvetenskapen. Vi såg t ex nyss hur du försökte hacka ned på en 20 år gammal temperaturrekonstruktion genom att citera ur en rapport på ett missvisande sätt. Ni "skeptiker" brukar inte ens klara av att övertyga varandra om era s k vetenskapliga argument utan alla har sina egna teorier.
Jag är väl knappast en skeptiker i någon relevant bemärkelse. Men folk som Lewis, Spencer/Christy, Lindzen etc. har förstås bidragit till vetenskapen!