2019-05-07, 19:58
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Du är en jävla idiot om du tror att privata näringslivet anställer puckon framför kompetens. Fattar du inte att pengar styr över allt annat?
Nej, du är ett pucko som inte fattar att det är lag på det, annars får de löpa gatlopp i media.
Citera
2019-05-07, 20:13
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Du är en jävla idiot om du tror att privata näringslivet anställer puckon framför kompetens. Fattar du inte att pengar styr över allt annat?

Det är därför som det finns jobbannonser som enbart riktar sig till kvinnliga sökanden?
Citera
2019-05-07, 20:14
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Hallå där, svågerpolitik är män experter på att driva och har drivit i många många år. Så av med den offerkoftan, män har inga nackdelar när de söker jobb inom de branscher de vill arbeta inom.

Svågerpolitik är ganska utbrett bland kvinnor i det offentliga. Särskilt bland sossar.
Citera
2019-05-07, 20:27
Medlem
Nihiliserads avatar
Citat:
Du måste göra relevanta jämförelser och det går inte att göra eftersom så få barn växer upp med ensamma pappor.
Finns statistik på hur stor procentandel som utgörs av ensamstående pappor kontra mammor men det har du givetvis inte tittat på utan sitter och ljuger ut påhittat trams som passar din agenda. Bra jobbat.

Blev ludret ledsen i ögat nu? Ni kvinnor suger på det mesta och i Sverige håller ni på att förstöra landet. Deal with it.
Citera
2019-05-07, 21:34
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Om du vill fortsätta diskussionen om narcissism och eventuella könsskillnader, så får du göra det i ett annat forum. Nämnda personlighetsstörning tar sig uttryck på olika sätt hos män och kvinnor. Resten är off-topic.

Du hävdar underförstått att du är kunnig inom kinesisk jurisprudens. I så fall kan du säkert styrka ditt hävdande med en länk till en engelskspråkig studie gjord av kinesiska forskare där man har stark evidens för att kvinnor kvoteras in på chefspositioner i bl a Kinas näringsliv på bekostnad av bättre meriterade individer av manligt kön.

Vet du att över 40 procent av de kinesiska ingenjörerna är kvinnor? Tala om för mig om du anser att de blivit inkvoterade på studieplatserna vid de tekniska universiteten och att studierna således gjorts lättare för att de ska klara dem. Hänvisa gärna till en seriös studie som kan bekräfta dina påståenden.

Om du inte klarar av de uppgifter som jag ålagt dig att göra, så avslutar jag diskussionen med dig. Jag finner det meningslöst att spendera sakliga argument på dig. Det är som att kasta kunskapspärlor för ignoranta svin.
Jag säger att jag fick det från någon annan och du tar det som att jag säger att jag är expert på kinesisk jurisprudens? Inte att denna andra person är det? Ehh... Vad ska man säga om det?
Det spelar ingen roll att du "ålagt" mig "uppgifter"; du är ju kvinna, eller hur?

Citat:
Om det finns 20 män och 2 kvinnor på en arbetsplats och de två bästa sökanden till den lediga tjänsten är av vardera könet och båda är exakt lika meriterade. Vore jag arbetsgivare kommer jag att efterfråga mer dynamik, ökad produktivitet och större lönsamhet i mitt företag. Av denna anledning skulle jag välja den kvinnliga sökanden. Hon tillhör ju den underrepresenterade gruppen.

Skulle inte du också göra det? Istället för att humma som en humla. Hm...

Till exempel när män väljer män som det gjorts i flera tusen år. Med utbyte av gentjänster, ryggdunkningar, och handskakningar ute på golfbanan eller i herrklubben.

DET är kvotering. När det sker på bekostnad av mer meriterade och bättre kvalificerade individer som tillhör en annan grupp än vit, heterosexuell man.
Jag skulle ta den mest meriterade sökanden. Nu sa du ju att de var exakt lika meriterade, men sådant finns ju inte i verkligheten, där även förmåga att passa in i teamet är meriterande.
När jag tänker på det lite till skulle jag välja mannen, om inte annat för att minimera risken för #metoo-tjafs.

Citat:
Uppslaget till filmen Hitch-Hiker (Bilrånaren) kom från manusförfattaren Daniel Mainwaring. Han var McCarthy-svartlistad av Hollywood. Så skyll inte på Ida Lupino för att han inte stod nämnd i sluttexterna. Det var kommunistskräcken som spökade i 1950-talets USA.

Det är faktiskt bevisat att kvinnliga regissörer får lägre budget till sina filmer än sina manliga kolleger. Filmbranschen i Hollywood är väldigt sexistisk och där utsätts bl a kvinnliga regissörer för diskriminering, mobbning och unkna fördomar. Sexuella trakasserier är konstaterat mycket vanliga (se Harvey Weinstein m fl).

Det behövs säkert inte påpekas att det är mycket svårare för yrkeskvinnor än män att kombinera karriär med familjeliv. Samma förhållande gäller kvinnliga regissörer. Nej, ännu värre då arbetstiderna är oftast mycket långa, 15-16 timmar om dagen och tempot är mycket högt och påfrestande med många omtagningar av scener. Kvinnor som gör sin regidebut är oftast äldre, i 40-50 års åldern då barnen är utflugna eller åtminstone är stora nog att kunna klara sig själva. Eller så väljer de bort barn om de vill satsa på regibanan i yngre ålder. Män behöver däremot inte göra det. De har ju undergivna fruar som offrar sin egen yrkeskarriär och väljer livet som hemmafru.

Vidare är filmbolagens styrelser kraftigt dominerade av äldre vita män och dessa väljer regissörer som de litar på och identifierar sig med - oftast vita män. De styrs av stereotypa fördomar om kvinnor och tror därför mer på manliga regissörers kompetens, även när kvinnliga ditons är lika stor eller högre, och satsar därför mer kapital på deras kommande filmprojekt.

https://www.theguardian.com/film/2018/jan/04/hollywood-diversity-sees-no-improvement-in-2017-report-finds

The study found that female directors typically had shorter careers. On average they started later and ended earlier than those of men, and 83.7% of women never directed a second movie, as opposed to 55.3% of men. Women were more likely to face a “fiscal cliff”, finding it significantly harder to graduate from independent, low-budget features and television to higher-grossing movies.

Ja, just det! Karyn Kusama var det ju. Jag tänkte på en annan Kusama, du vet den japanska konstnären som målar prickar.

Regissören Kusama verkar vara väldigt bra inom sitt gebit. En hel del klart sevärda filmer som hon har regisserat, t ex The Invitation (finns på Netflix).
Kvinnor får mindre resurser att leka med för att de är sämre regissörer, och då tycker du att det beror på att filmbolagens styrelser är män?
Du har aldrig tänkt på att på grund av att de är just män, så är de bra - märk väl, bra, inte ofelbara - på att placera sina pengar så att de ger bäst avkastning, vilket när det gäller att göra film innebär att manliga regissörer, som är bättre, får mer pengar, och kvinnliga sådana, som inte är lika bra, får mindre?
Du förstår, om det finns något du kan kalla för "patriarkat", så är det just detta: män som väljer att investera i andra män för att de får ut mer av det än om de investerar i kvinnor, för att männen är bättre på att generera avkastning än motsvarande kvinnor är.
Dvs. hela trådtopic.

EDIT: The Invitation är rätt bra.
Citera
2019-05-07, 21:42
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Nej, du är ett pucko som inte fattar att det är lag på det, annars får de löpa gatlopp i media.

Det är inte lag. Punkt slut.
Citera
2019-05-07, 21:45
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det är därför som det finns jobbannonser som enbart riktar sig till kvinnliga sökanden?

Det är inte kvotering per lag. Det är företag som vill ha jämnare fördelning bland personalen. De kanske finner någon slags nytta med det, vilket givetvis är svårt för er "ååh vi älskar män över allt annat på denna jord" dudes att förstå.
Men nu fungerar inte alla som ni, tur är ju det.
Jag hävdar fortfarande att ekonomiska intressen styr det privata näringslivet. Och om de bedömer att dessa ekonomiska intressen gynnas av någon anledning är det deras val och inte lagstadgad kvotering.
Citera
2019-05-07, 21:47
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihiliserad
Blev ludret ledsen i ögat nu? Ni kvinnor suger på det mesta och i Sverige håller ni på att förstöra landet. Deal with it.

Du drar igång med epiteten direkt ja. Skräll på den. Hur som, du snackar skit och det vet du själv. Problemet är att du är så satans bitter på att kvinnor har det bättre än vad du har det. Varför skulle man annars hysa ett sånt agg?
Det är inte kvinnor som förstör landet mer än männen. Deala du med den din lilla mespropp 🤭
Citera
2019-05-07, 22:00
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Det är inte kvotering per lag. Det är företag som vill ha jämnare fördelning bland personalen. De kanske finner någon slags nytta med det, vilket givetvis är svårt för er "ååh vi älskar män över allt annat på denna jord" dudes att förstå.
Men nu fungerar inte alla som ni, tur är ju det.
Jag hävdar fortfarande att ekonomiska intressen styr det privata näringslivet. Och om de bedömer att dessa ekonomiska intressen gynnas av någon anledning är det deras val och inte lagstadgad kvotering.

Du skrev:

Citat:

Uppenbart så är det inte pengar som styr.
Citera
2019-05-07, 22:02
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Du skrev:

Uppenbart så är det inte pengar som styr.

Klart att det är det. Det är lönsamt för företaget att ha blandning mellan könen. Om det sen beror på att de bevarar sitt anseende bland kunderna eller om det beror på effektivitet i arbetsgruppen får vara osagt. Men givetvis är det pengarna som styr.

Sen var det också så att vederbörande uttryckte att en bimbo blir anställd framför en kompetent man. Det är en fullkomlig överdrift och händer i princip aldrig. Givetvis har personen kompetens.
Citera
2019-05-07, 23:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiajadetarjag
Vi kvinnor är inte bäst på något, vi finns bara till för avel. Blir män nöjda om man säger så?
Ni gör också en bra insats när ni håller med oss män. Så två poäng där.
Citera
2019-05-08, 00:25
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Det är inte lag. Punkt slut.
Vad är det för skillnad om man inte får säga nej, med annat än hängs ut i media som en Timell, Fredriksson, Oldsberg, Kronér, Virtanen, Moraeus, Stubö, Heimersson, Engdahl osv?

Du vet att ingen av dem är dömd för nånting eller har brutit mot nån lag va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in