2019-05-07, 13:43
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Åklagaren bör kunna räkna med att GM vet om att det finns barn i huset och att det är därför som LW går med på att komma ut och snacka. Ändå mördar han henne. Det är försvårande.

LW känner sin mördare och förlitar sig på att hon kan gå ut och vara säker. Annars hade hon inte öppnat eller gått ut.

Vilken än meningsskiljaktighet de haft så anser GM att mord av en ensamstående trebarnsmor är adekvat problemlösning. Det borde vara försvårande.

Om än verbalt underlägsen så är GM trol. fysiskt överlägsen och kan förmodas med våld ha försökt kontra med att fysiskt ”definiera” BO som svar på en verbal ”definition” från henne. I samband med förvecklingar eller försök till frigörelse eller andra mellanhavanden. Det är förstås inte förmildrande, tvärt om. Att en eller två Örebro-bor är korkade eller obalanserade eller i starkt bekräftelsebehov eller har haltande omdöme är inget fullgott skäl för att åsidosätta de mest grundläggande av samhällslagar rörande människors fred och rätt till liv, respekt och säkerhet. Vilka är tänkta att fungera just precis och inte minst när folk inte har alla hästar hemma. Då går man undan i stället. Och nystar mystar och kastar trastar och biter på stalagtiter.

Något förmildrande står ju f.ö. inte att finna.

Att tro att någon vem som helst skulle ha kunnat knackat på den där dörren den måndagkvällen är nog att underskatta hur mycket mental förvridning och ”protesmaskulin” dårskap som någon måste samla på sig för att det ska se ut som en god idé att ha ihjäl en annan människa i det här fallet. Det är också en skymf mot folk som försöker vara bra människor på riktigt.

Varje annan tänkbar person skulle rimligen också ha börjat alla funderingar i änden att det skulle gå att vara osedd och komma undan själv, och att kroppen borde forslas bort. Här har i stället mordet skett som konsekvens av hur samtalet utvecklat sig, verkar det, men måste då emotionellt gripa tillbaka på en lång gemensam ”historia” för att det ska kunna finnas akut ”behov” av grovt och dödligt våld.

Och LW skulle inte ha öppnat dörren för ”vem som helst”.

Så indicierna växer o mognar
.

Färdigt att skörda snart?

Örebro TR har nyligen blivit färdiga med 3 uppmärksammade förhandlingar - Vivalla-morden, den grova barnvåldtäkten och Anders Eklunds begäran om tidsbestämt straff (som inte gick igenom tack o lov).
Dags att förbereda schemat för åtal av en GM och eventuella medhjälpare i B2705-18?

Om MGM är den skyldige, så tror jag inte han alls kan lita på vänners s k tystnadskultur. De har sannolikt berättat det mesta de vet om MGM - inte bara positiva saker - och sen återgett en helt annan version av förhören till honom - d v s om han ställt frågor till vännerna om förhören. De flesta människor har respekt för sanningen - särskilt i förhör om de inte är yrkeskriminella. Tänk på det, Mr MGM!

Någon/några sägs (i tråden) ju ha sett MGM i området och vilka det är lär inte MGM få reda på förrän han eventuellt blir åtalshäktad. Skrikvittnet kanske inte alls bor på andra sidan motorvägen - hen kan vara en polis med adress nära FP/MP...

Om MGM snabbade sig hem via motorvägen och skogen för att sen snabbt kasta sig på ut på en cykeltur i eländig terräng så kan han fått en kombo av naturliga och försvarsrispor. En nattlig cykeltur blir hans förklaring till att ha synts i området? Om vår MGM är skyldig, så har han tänkt på allt, tror han.

Jag tror (fortfarande) att mobiler och digitala spår kommer att bli MGM:s fall i fallet - d v s om han ljuger om att vara oskyldig.
Citera
2019-05-07, 14:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, man blir galen av hur logiskt det låter.
Och ändå räcker det inte ....
Det räcker inte till "utom/bortom rimligt tvivel".

Man hoppas/önska att det sk hörvittnet kunnat höra någon del av deras konversation/bråk(?) på väg ner mot planket.

Vad kan ha sagts?
Kan det avslöja något?

Det går att så in så frön av tvivel här och där.
Även om det inte är troligt, hur vet vi att hon inte öppnade för någon annan än någon som hon känner sig väl bekant med/trygg med?

Kan hon öppnat för man tänker en snabb (dålig tanke) vad vill han nu så här sent på kvällen? Har det hänt något?

Men sedan att gå ner mot planket, det gör man väl inte med ve som helst? Utan att skrika.

Men det räcker inte heller...

”Logiken” är naturligtvis bara en aspekt, och en som är känslig för det som skett utöver det vanliga. Men samtidigt blir en (tänkt) komplett händelsebeskrivning något som gärna bär de involverades tydliga signatur och signaturen av deras relation. Praesens, förlopp, motiv, relation blir s.a.s. till en enhet. Men det ska ju prövas och det ska ju gärna bevisas positivt.

Det räcker ju t.ex. ganska långt att ett hörvittne konstaterar att de grälade som om de kände varandra eller pratade som om de aldrig träffats förr.

En balanserad (och främmande) person ringer inte på dörren kl 11 på kvällen, så man kan anta att det förbestämdes eller knackades, vilket då säger något i sin tur. En balanserad person som knackar på borde gå att föra en extremt diskret dialog med i en farstu eller genom dörrspringa eller direkt utanför dörren. Annars finns sms och andra möjligheter för kommunikationer av väsentliga saker...

Det är inte troligt att LW stoppades i en säck direkt vid dörren, elelr släpades, så det måste finnas en anledning till att man gick en bit. Man hade gissningsvis svårt att hålla ner röstläget och ville inte höras eller synas vid dörren. LW skulle knappast följt en främling vid den tiden ens 50 meter av ngn anledning, och lämna hem o son oskyddade.

Man behövde reda ut en (utomäktenskaplig) relation öga mot öga... Den anländande var inte balanserad... Skälet till att han inte var balanserad var att de kände varandra sedan länge. Och att han hade andra budskap än de de som man messar eller ringer om.
Citera
2019-05-07, 14:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

Färdigt att skörda snart?

Örebro TR har nyligen blivit färdiga med 3 uppmärksammade förhandlingar - Vivalla-morden, den grova barnvåldtäkten och Anders Eklunds begäran om tidsbestämt straff (som inte gick igenom tack o lov).
Dags att förbereda schemat för åtal av en GM och eventuella medhjälpare i B2705-18?

Om MGM är den skyldige, så tror jag inte han alls kan lita på vänners s k tystnadskultur. De har sannolikt berättat det mesta de vet om MGM - inte bara positiva saker - och sen återgett en helt annan version av förhören till honom - d v s om han ställt frågor till vännerna om förhören. De flesta människor har respekt för sanningen - särskilt i förhör om de inte är yrkeskriminella. Tänk på det, Mr MGM!

Någon/några sägs (i tråden) ju ha sett MGM i området och vilka det är lär inte MGM få reda på förrän han eventuellt blir åtalshäktad. Skrikvittnet kanske inte alls bor på andra sidan motorvägen - hen kan vara en polis med adress nära FP/MP...

Om MGM snabbade sig hem via motorvägen och skogen för att sen snabbt kasta sig på ut på en cykeltur i eländig terräng så kan han fått en kombo av naturliga och försvarsrispor. En nattlig cykeltur blir hans förklaring till att ha synts i området? Om vår MGM är skyldig, så har han tänkt på allt, tror han.

Jag tror (fortfarande) att mobiler och digitala spår kommer att bli MGM:s fall i fallet - d v s om han ljuger om att vara oskyldig.

Ja. Att som vittne eller närstående inte tala sanning i en mordutredning är allvarligt. Det vore i detta fall också särskilt ohedrande. Och ja, hans koppling till platsen tidsmässigt kommer nog fälla avgörandet.
Citera
2019-05-07, 14:32
Medlem
notknapparens avatar
Några inlägg som jag minns och som speglar SDs inviter och försök till sex med förevändning om att oralsex inte är otrohet(!).
Vad ska man säga om att en familjefar skickar sms till kvinnor som bor i området och som har han har kontakt med via sina barn?
Det borde vara barnens kompisars mammor?

Citat:
Ursprungligen postat av Engodisbit
Stefan har berättat samma för mig. Att han sökte närhet i form av sex under tiden H var sjuk.

Betyder inte att det är sanning. Nej. Men det var det han sa. Jag nekade till sex med honom.

Citat:
Jag känner ingen annan utom mig själv. Jag påpekade att det i mina ögon var otrohet. Han ansåg att samlag eller sex där han själv är direkt aktiv är otrohet, medan en avsugning, där han själv inte gör något direkt, var mer okej. Han skyllde på avsaknaden av sex/närhet i koppling till H sjukdom.

Citat:
Jag själv var då ganska flirtig av mig, utan att jag egentligen lade märke till det själv. Jag skämtade mycket med SD, men också andra. Detta innebar att jag fick en del inviter, alltså inte enbart från SD. Under tiden ansåg jag att det SD och jag pratade om mestadels var löst snack och i princip helt oskyldigt. Jag ifrågasatte en stor del då jag var bekant med H. Han berättade om hennes sjukdom och hur det påverkade sexlivet. Antagligen så en skulle tycka lite synd om honom.

Det var mest prat via meddelande funktioner. Inget när vi umgicks irl. Varken ensamma eller i grupp.

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det har kommit till polisens kännedom att SD via sms gjort inviter som kan tolkas som sexuella till andra kvinnor i samma område och som SD har haft anknytning till via sina barn. Det är naturligtvis besvärande uppgifter för SD att besvara när det gäller hans sexliv.
Citera
2019-05-07, 15:23
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
”Logiken” är naturligtvis bara en aspekt, och en som är känslig för det som skett utöver det vanliga. Men samtidigt blir en (tänkt) komplett händelsebeskrivning något som gärna bär de involverades tydliga signatur och signaturen av deras relation. Praesens, förlopp, motiv, relation blir s.a.s. till en enhet. Men det ska ju prövas och det ska ju gärna bevisas positivt.

Det räcker ju t.ex. ganska långt att ett hörvittne konstaterar att de grälade som om de kände varandra eller pratade som om de aldrig träffats förr.

En balanserad (och främmande) person ringer inte på dörren kl 11 på kvällen, så man kan anta att det förbestämdes eller knackades, vilket då säger något i sin tur. En balanserad person som knackar på borde gå att föra en extremt diskret dialog med i en farstu eller genom dörrspringa eller direkt utanför dörren. Annars finns sms och andra möjligheter för kommunikationer av väsentliga saker...

Det är inte troligt att LW stoppades i en säck direkt vid dörren, elelr släpades, så det måste finnas en anledning till att man gick en bit. Man hade gissningsvis svårt att hålla ner röstläget och ville inte höras eller synas vid dörren. LW skulle knappast följt en främling vid den tiden ens 50 meter av ngn anledning, och lämna hem o son oskyddade.

Man behövde reda ut en (utomäktenskaplig) relation öga mot öga... Den anländande var inte balanserad... Skälet till att han inte var balanserad var att de kände varandra sedan länge. Och att han hade andra budskap än de de som man messar eller ringer om.

Vad som kan förändra det logiska är ifall det i LW och SD:s fall var ett vanligt förfarande. Det sättet att ses kanske hänt många gånger förut: SD dyker oanmält upp och ringer på hos LW vid sena kvällar för att prata och ta en liten promenad i närområdet. Om det framgår i utredningen att det tidigare hänt, så stärker det åklagarens teori om att SD var den som också besökte LW just denna kväll. Detta borde utredarna lägga mycket tid på att försöka utröna.
Citera
2019-05-07, 15:31
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag är inte så säker på det.
De har båda tagit över 14000 cacher
och verkar ganska besatta av sin hobby.
Då undrar jag om man inte loggar ganska
direkt.

Dessutom så var 7 maj också en måndag,
inte en tisdag som båda betonar var den
veckodag de var där.

Det är mycket som är konstigt runt dessa
loggningar. Att de båda var veckovila på
exakt samma sätt t.ex,

Jag tror dessutom att Beholder ändrat
i texten
. Jag har absolut för mig att han
först skrev att han plötsligt fått en ledig
tisdag p.g.a. ändrade planer för avresedag
till Norge.

Tack för att du kollade datumet på
loggbilden.

Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Ändrar man en loggtext i efterhand så sättas automatiskt en tidstämpel längst ner med uppdateringen.

Däremot kan man ta bort sin gamla logg helt och hållet och ersätta med en helt ny (retroaktiv) logg. Då syns inga tidsstämplar med uppdateringen.

Det kanske är så Beh*lderX kan ha gjort?
Citera
2019-05-07, 15:39
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Och nu visar hennes profil "senast besökt" 26/3 2019. Någonting verkar onekligen ske med hennes konto.

Idag har LW's profil "senast besökt" ändrats till dagens datum, dvs. 07/05/2019.

Intressant.
Citera
2019-05-07, 15:41
Avslutad
Citat:
Idag har LW's profil "senast besökt" ändrats till dagens datum, dvs. 07/05/2019.

Intressant.

Märkligt? varför?
Citera
2019-05-07, 15:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vad som kan förändra det logiska är ifall det i LW och SD:s fall var ett vanligt förfarande. Det sättet att ses kanske hänt många gånger förut: SD dyker oanmält upp och ringer på hos LW vid sena kvällar för att prata och ta en liten promenad i närområdet. Om det framgår i utredningen att det tidigare hänt, så stärker det åklagarens teori om att SD var den som också besökte LW just denna kväll. Detta borde utredarna lägga mycket tid på att försöka utröna.

Absolut. Eller så kallar man det för hyperlogiskt, i sammanhanget.

Uttrycket ”Be yourself! Everyone else is taken” har sin applikation även på mördare och mordfall.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-05-07 kl. 15:46.
Citera
2019-05-07, 15:46
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag är inte så säker på det.
De har båda tagit över 14000 cacher
och verkar ganska besatta av sin hobby.
Då undrar jag om man inte loggar ganska
direkt.

Dessutom så var 7 maj också en måndag,
inte en tisdag som båda betonar var den
veckodag de var där.

Det är mycket som är konstigt runt dessa
loggningar. Att de båda var veckovila på
exakt samma sätt t.ex,

Jag tror dessutom att Beholder ändrat
i texten. Jag har absolut för mig att han
först skrev att han plötsligt fått en ledig
tisdag p.g.a. ändrade planer för avresedag
till Norge.

Tack för att du kollade datumet på
loggbilden.

Kanske det finns några textaavsnitt att jämföra med här? (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Där finns en del textaavsnitt "hårdciterade" från hur hans loggar såg ut per den 8 juli, så du kanske kan jämföra med dessa citeringar ifall loggarna skiljer sig ifrån hur de ser ut idag
Citera
2019-05-07, 15:46
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Intressant.

Bra observation. Tittar du där varje dag?
Citera
2019-05-07, 15:52
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Bra observation. Tittar du där varje dag?

Senast igår stod det fortfarande 26/3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in