2019-05-07, 10:40
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det verkar som att både ling*n*t och Beh*ld*rX varit dagvilla och glömt datumet som de loggade Bärgaren. De var där Måndag 7 maj enligt loggbilden på godisbutiken som omtalas i loggtexten.
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=5e364485-9ce7-44e7-b21d-29d4c9a5361f

(Vi har ju bl a sett på SD:s efterloggar hur lätt det är att blanda ihop datum)

Jag är inte så säker på det.
De har båda tagit över 14000 cacher
och verkar ganska besatta av sin hobby.
Då undrar jag om man inte loggar ganska
direkt.

Dessutom så var 7 maj också en måndag,
inte en tisdag som båda betonar var den
veckodag de var där.

Det är mycket som är konstigt runt dessa
loggningar. Att de båda var veckovila på
exakt samma sätt t.ex,

Jag tror dessutom att Beholder ändrat
i texten. Jag har absolut för mig att han
först skrev att han plötsligt fått en ledig
tisdag p.g.a. ändrade planer för avresedag
till Norge.

Tack för att du kollade datumet på
loggbilden.
Citera
2019-05-07, 10:53
Medlem
Honan6s avatar
(Uppdatering av tidigare inlägg)

357 dagar sen mordet

Eftersom GM inte avbröt sin mordprestation, visar det att hen var högst motiverad att genomföra mordet. Det innebär att GM möjligen kan ha ägnat tid åt mental förberedelse.

Har GM ägnat sig åt att iskallt arrangera ett tänkt scenario efter hen utfört sitt dåd? Typ, dragit av Lenas persedlar för att det ska se ut som ett överfallsmord av en för Lena okänd GM? Det verkar dock inte ha funnits några okända DNA på Lena och MGM är fortfarande inte avskriven.

Var det en kompott av ingredienser som motiverade GM att mörda Lena?
- Har GM upplevt sig blivit kränkt eller sårad av Lena?
- Tålde inte GM att Lena var omtyckt, uppskattad, framgångsrik och uppvaktad?
- Har GM ägnat sig åt förberedelser och slipat på detaljer?
- Ville inte Lena följa GM:s önskan?
- Ville GM visa vem som vinner?
- Stod Lena i vägen för GM:s tänkta livsframgångar?
- Provocerade/hotade Lena GM med att anmäla eller avslöja något?
- Ville GM visa någon annan vad hen kan göra om hen inte får sin vilja fram?
- Har GM mördat på begäran av annan?
- Är GM beredd att mörda igen?

Efter mordet
- Upplevde GM framgångsrus?
- Stärktes GM:s självförtroende?
- Blir GM störd av minnesbilder, ljud och dofter, så att hen behöver använda sig av olika stopp-triggers?
- Eller, njuter hen i fulla drag av att i tanken spela upp repriser av gärningen?

Den misstänkte är positiv
I SD:s GC-texter ses en positiv mental inställning och bilden han ger omgivningen genomsyrar att livet är fantastiskt, trots att han faktiskt är huvudmisstänkt för mord på sin tidigare älskarinna. Han tycks roas av att ge direkta passningar till tråden och verkar inte alls förstå att andra kan tycka det är obehagligt/olämpligt att han dyker upp som oanmäld till olika GC-event - han har rätt att gå och röra sig var han vill.

SD bör som dykare och pilot ha genomgått utbildningar med strategiska övningar för att kunna behålla huvudet kallt och hantera situationer under extrem press. Därtill har han uttryckt i skrift att han är född utan nerver, så kanske han är född med kallsinnighet i ryggraden - han kan helt enkelt genomföra ett mord utan att det berör honom särskilt mycket?

SD uppvisar en bild av att han gillar att visa upp sig med smilande selfies-bilder och ibland ser vi honom dela med sig av övertydliga bilder med olika ting - som t ex bilden med cykelbyglarna förra veckan inför GC-resan med HD till Tyskland.

Första bilden med blodrispiga underben lades troligen upp efter att Lena mördades. Inlägg nr 2 för en FTF:loggning. Visserligen var bilden tagen 3 minuter efter den loggade FTF, men av vem? I den efterkonstruerade loggtexten påstår SD att han saknade uppkoppling när loggen skulle skrivas, men han fick med plats- och datumdetaljer i fotot som är taget rakt framifrån - av vem, en medhjälpare eller riggat med självutlösare?

Har SD kommit till stadiet när det är dags att presentera de teorier som enligt advokat IB var för tidigt att förtälja vid häktningen?
Vad säger advokaten idag om att hans klient fortfarande är misstänkt?
Senast redigerad av Honan6 2019-05-07 kl. 11:02.
Citera
2019-05-07, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
direkt.

veckodag de var där.

exakt samma sätt t.ex,

till Norge.

loggbilden.

Ändrar man en loggtext i efterhand så sättas automatiskt en tidstämpel längst ner med uppdateringen.
Citera
2019-05-07, 11:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
direkt.

veckodag de var där.

exakt samma sätt t.ex,

till Norge.

loggbilden.

Jag minns också att någon skrev om att plötsligt ha fått en tisdag ledig p.g.a. ändrade planer. Minns dock inte vem det var som skrev det.
Citera
2019-05-07, 11:36
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Ändrar man en loggtext i efterhand så sättas automatiskt en tidstämpel längst ner med uppdateringen.

Kan du visa källa och bildbevis på det? Det verkar snarare vara så att Cacharen själv bestämmer om hen vill berätta om ändring har gjorts i loggtexten.
Citera
2019-05-07, 11:45
Medlem
Citat:
Kan du visa källa och bildbevis på det? Det verkar snarare vara så att Cacharen själv bestämmer om hen vill berätta om ändring har gjorts i loggtexten.

Som jag har hört så går den inte att plocka bort. Men jag kan kolla upp det och återkomma. Eller om någon annan skribent kan testa.
Citera
2019-05-07, 11:50
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Som jag har hört så går den inte att plocka bort. Men jag kan kolla upp det och återkomma. Eller om någon annan skribent kan testa.

Det är iaf fullt möjligt att återkommande ändra i texterna på sina GC-loggningar och ändringarna ser de "vakna" och inte minst de som tagit skärmdumpar.
Citera
2019-05-07, 11:54
Medlem
Citat:
Det är iaf fullt möjligt att återkommande ändra i texterna på sina GC-loggningar och ändringarna ser de "vakna" och inte minst de som tagit skärmdumpar.

Det är korrekt.
Citera
2019-05-07, 12:11
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Sant Sherlock. Alla kan här fabulera fritt. Du med tydligen. Kanske du sett annat, och det får vara din bild då, eller åtminstone dina ord.

Jag som skriver här nu har ganska nära beröringspunkter med de flesta omnämnda. Jag är helt ärlig när jag säger att jag inte sett något som förefaller vara bisexuellt med SD. Men om han ligger med hundratals män, grisar, kvinnor, trädstammar och korgossar vet jag inget. Det K A N vara så utan att jag känner till. Däremot är SD uppenbart välkomnande inför olika läggningar, hudfärger, religioner, handikapp och annat.

Vad trevligt att SD är så uppenbart välkomnande till olika. Dock undrar jag om han innerst inne tycker det är Okej om hans partners ger igen med samma mynt och är otrogna honom - oavsett om det är fru, älskarinna, kvinna eller man ung som gammal?

Till "Jag som skriver här nu"!
Eftersom du skriver att du har ganska nära beröringspunkter med de flesta omnämnda, så är jag väldigt nyfiken på om du vet några svar på de frågor jag ställde i morse, som kommer på nytt här nedan:

Om Medinsyn verkligen har nära insyn, så kanske hen vet varför HD väljer GC med SD framför umgänge med döttrarna?

Har HD några nära väninnor? Jag har visserligen sett att hon varit ute med änkan K*rj*r några ggr, men inte några fler utöver hennes mor och syster. Varför cachar hon inte lika ofta med Si*ll*n längre? Är det ett medvetet val för att hålla SD på gott humör?

Vad tänker Medinsyn om mördarens motiv till att släcka LW:s liv - oavsett vem GM är?
Citera
2019-05-07, 12:26
Medlem
Lonnrots avatar
Åklagaren bör kunna räkna med att GM vet om att det finns barn i huset och att det är därför som LW går med på att komma ut och snacka. Ändå mördar han henne. Det är försvårande.

LW känner sin mördare och förlitar sig på att hon kan gå ut och vara säker. Annars hade hon inte öppnat eller gått ut.

Vilken än meningsskiljaktighet de haft så anser GM att mord av en ensamstående trebarnsmor är adekvat problemlösning. Det borde vara försvårande.

Om än verbalt underlägsen så är GM trol. fysiskt överlägsen och kan förmodas med våld ha försökt kontra med att fysiskt ”definiera” BO som svar på en verbal ”definition” från henne. I samband med förvecklingar eller försök till frigörelse eller andra mellanhavanden. Det är förstås inte förmildrande, tvärt om. Att en eller två Örebro-bor är korkade eller obalanserade eller i starkt bekräftelsebehov eller har haltande omdöme är inget fullgott skäl för att åsidosätta de mest grundläggande av samhällslagar rörande människors fred och rätt till liv, respekt och säkerhet. Vilka är tänkta att fungera just precis och inte minst när folk inte har alla hästar hemma. Då går man undan i stället. Och nystar mystar och kastar trastar och biter på stalagtiter.

Något förmildrande står ju f.ö. inte att finna.

Att tro att någon vem som helst skulle ha kunnat knackat på den där dörren den måndagkvällen är nog att underskatta hur mycket mental förvridning och ”protesmaskulin” dårskap som någon måste samla på sig för att det ska se ut som en god idé att ha ihjäl en annan människa i det här fallet. Det är också en skymf mot folk som försöker vara bra människor på riktigt.

Varje annan tänkbar person skulle rimligen också ha börjat alla funderingar i änden att det skulle gå att vara osedd och komma undan själv, och att kroppen borde forslas bort. Här har i stället mordet skett som konsekvens av hur samtalet utvecklat sig, verkar det, men måste då emotionellt gripa tillbaka på en lång gemensam ”historia” för att det ska kunna finnas akut ”behov” av grovt och dödligt våld.

Och LW skulle inte ha öppnat dörren för ”vem som helst”.

Så indicierna växer o mognar.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-05-07 kl. 12:53.
Citera
2019-05-07, 13:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Åklagaren bör kunna räkna med att GM vet om att det finns barn i huset och att det är därför som LW går med på att komma ut och snacka. Ändå mördar han henne. Det är försvårande.

LW känner sin mördare och förlitar sig på att hon kan gå ut och vara säker. Annars hade hon inte öppnat eller gått ut.

Vilken än meningsskiljaktighet de haft så anser GM att mord av en ensamstående trebarnsmor är adekvat problemlösning. Det borde vara försvårande.

Om än verbalt underlägsen så är GM trol. fysiskt överlägsen och kan förmodas med våld ha försökt kontra med att fysiskt ”definiera” BO som svar på en verbal ”definition” från henne. I samband med förvecklingar eller försök till frigörelse eller andra mellanhavanden. Det är förstås inte förmildrande, tvärt om. Att en eller två Örebro-bor är korkade eller obalanserade eller i starkt bekräftelsebehov eller har haltande omdöme är inget fullgott skäl för att åsidosätta de mest grundläggande av samhällslagar rörande människors fred och rätt till liv, respekt och säkerhet. Vilka är tänkta att fungera just precis och inte minst när folk inte har alla hästar hemma. Då går man undan i stället. Och nystar mystar och kastar trastar och biter på stalagtiter.

Något förmildrande står ju f.ö. inte att finna.

Att tro att någon vem som helst skulle ha kunnat knackat på den där dörren den måndagkvällen är nog att underskatta hur mycket mental förvridning och ”protesmaskulin” dårskap som någon måste samla på sig för att det ska se ut som en god idé att ha ihjäl en annan människa i det här fallet. Det är också en skymf mot folk som försöker vara bra människor på riktigt.

Varje annan tänkbar person skulle rimligen också ha börjat alla funderingar i änden att det skulle gå att vara osedd och komma undan själv, och att kroppen borde forslas bort. Här har i stället mordet skett som konsekvens av hur samtalet utvecklat sig, verkar det, men måste då emotionellt gripa tillbaka på en lång gemensam ”historia” för att det ska kunna finnas akut behov av grovt och dödligt våld.

Och LW skulle inte ha öppnat dörren för ”vem som helst”.

Så indicierna växer o mognar.

Ja, man blir galen av hur logiskt det låter.
Och ändå räcker det inte ....
Det räcker inte till "utom/bortom rimligt tvivel".

Man hoppas/önska att det sk hörvittnet kunnat höra någon del av deras konversation/bråk(?) på väg ner mot planket.

Vad kan ha sagts?
Kan det avslöja något?

Det går att så in så frön av tvivel här och där.
Även om det inte är troligt, hur vet vi att hon inte öppnade för någon annan än någon som hon känner sig väl bekant med/trygg med?

Kan hon öppnat för man tänker en snabb (dålig tanke) vad vill han nu så här sent på kvällen? Har det hänt något?

Men sedan att gå ner mot planket, det gör man väl inte med ve som helst? Utan att skrika.

Men det räcker inte heller...
Citera
2019-05-07, 13:35
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag minns också att någon skrev om att plötsligt ha fått en tisdag ledig p.g.a. ändrade planer. Minns dock inte vem det var som skrev det.

Jag har kollat de andra som var med
till Norge och hittar inte att någon av
de andra har skrivit om det.
Jag tror att det var Beholder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här