2012-05-25, 10:30
Medlem
Dubbelespressos avatar
Robert Karjel har väl dock inte hållt sig med några föreställningar att han skriver förtäckta sanningar? Visst hade hans "Gå över gränsen" eventuellt vissa spår av sanning iom hur han beskriver skapandet av Czardas, som har vissa likheter med tidiga sf-grupper och ABAB-vakter som hämtat diplomater i andra länder, men det tolkade jag mer som att han slängt in det som det allmängods det faktiskt är i firman.
Citera
2014-10-30, 14:36
Medlem
Jag håller på med Spionen På FRA 2.0 just nu. Visst är språket och historian kanske inte den tightaste. Men många hypoteser som han tar upp får en definitivt att tänka till och läsningen är helt klart underhållande. Mycket lättläst språk också. Är det någon som vet vad som skiljer de olika versionerna åt?
Citera
2019-05-07, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slat
Jag håller på med Spionen På FRA 2.0 just nu. Visst är språket och historian kanske inte den tightaste. Men många hypoteser som han tar upp får en definitivt att tänka till och läsningen är helt klart underhållande. Mycket lättläst språk också. Är det någon som vet vad som skiljer de olika versionerna åt?
Nu några år senare kan man fråga sig: Vem/vilka var det som tipsade Jallai om mannen GA från lidköping? Som bodde i barkarby och knegade i Rörby?
Var det f.d. kolleger på FRA, eller någon i den "firma" som redan för mer än femtio år sedan borde ha avslöjat och stoppat GA?
Något svar från Jallai lär ni väl aldrig få - han har väl f.ö. redan lagt ned? Dvs både sitt arkivrotande och ederande av "spännande" stories från Sveriges skuggsida. Eller har någon sett något nyskrivet, av Jallai?
Citera
2019-05-08, 07:11
Medlem
lampross avatar
Blandningen av fakta och fiktion i Jallais romaner -- blir ibland rätt störande.

Jallais fictionvärld är en gråzon av svårbeskrivligt slag.

My two cents.
Citera
2019-05-09, 19:13
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Nu några år senare kan man fråga sig: Vem/vilka var det som tipsade Jallai om mannen GA från lidköping? Som bodde i barkarby och knegade i Rörby?
Var det f.d. kolleger på FRA, eller någon i den "firma" som redan för mer än femtio år sedan borde ha avslöjat och stoppat GA?
Något svar från Jallai lär ni väl aldrig få - han har väl f.ö. redan lagt ned? Dvs både sitt arkivrotande och ederande av "spännande" stories från Sveriges skuggsida. Eller har någon sett något nyskrivet, av Jallai?

På sin blogg så kom det en ny bok i December 2018 Källa Erik

https://www.jallai.se/
Citera
2019-05-14, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Han skriver fortfarande dock inte längre lika entusiastiskt
Citera
2020-11-28, 19:21
Medlem
Lite kuriosa:

Reine Brynolfsson har önskat spela Loklint på Cmore.
Blir lite paradoxalt
Citera
2023-01-01, 18:51
Medlem
utan.att.stannas avatar
Ny bok, Illegalisten, släppt. Ska ge den ett försök!
Citera
2024-11-20, 16:23
Medlem
HobbyHitlers avatar
Jag har lyssnat på Spionen På FRA som ljudbok. Nu tipsar Storytel mig om Spionen På FRA 3.0.
Vet någon vad "3.0" innebär? Det förefaller vara exakt samma bok.
Citera
2026-07-06, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Gah vad är detta för ett dokument?!!!

Nån menar att Bruntland är "pro-Sovjet", att Hoftsen driver en hemlig kampanj för att få med Sverige i NATO, att Algernon (som "tog livet av sig") är där som ÖB Ljungs representant, vad är detta för en mötesuppteckning egentligen? Vem har skrivit den? Vilket möte gäller den? Är det äkta? Vad betyder ITAC, SPM och SOPS? Många frågor, inga svar!

Det andra dokumentet, den så kallade avskrivna fakismilen (så lämpligt att orginalet saknas) är bara galna konspirationsteorier. Det avslutas med följande citat: Och till slut den avgörande frågan: är detta skrivet av en knäppgök eller inte? Det får du själv avgöra. Ja, och det har jag gjort.

Jag har också funderat över det här: hur pass mycket blandar Jallai in av fiktion eller "förbättring av materialet" när han skriver kring verkliga händelser, t ex Palmemordet och dess möjliga bakgrund? Han skriver gärna att han utgår från ett upphittat dokument eller någon sorts "hemligt vittnesmål", någons upptecknade bekännelse osv, men detta kan så klart vara en litterär teknik, för att väcka läsarnas intresse.

På sin blogg gjorde han för 10-15 år sedan några inlägg om Palmemordet och varför utredningen blev fel, möjliga kopplingar till Stay behind-nätverk osv. Det här är ju sådant som har diskuterats fram och tillbaka av journalister och privatspanare. Men Jallai skriver att han har belägg från exklusiva hemliga dokument, t ex från en kille som skulle ha varit hans Holmérs hemliga chaufför under dagen och kvällen den 28 februari fram till strax efter tidpunkten för mordet, varvid det förstås inträffar en del misstänkta saker (och enligt Jallai är berättelsen bevis på att Holmér aldrig åkte upp till Dalarna för att åka Vasaloppet, han tillbringade istället natten hos en älskarinna i Solna).Naturligtvis kommer ingen av dessa personer att träda fram, men Jallai hävdar alltså att han har den sanna storyn och att den mer eller mindre tydligt pekar ut Holmér som en del i nätverket bakom mordet.

Det verkar vara något serverfel på Jallais blogg just nu, men det är denna post från julen 2011 jag särskilt tänker på:
https://www.jallai.se/2011/12/vad-gjorde-hans-holmer-kvallen-da-palme-mordades/

Har läst den tidigare och vad jag minns är det en hel del detaljer men Jallai citerar inte direkt sin påstådda källa utan parafraserar den diskret med egna ord - och det väcker förstås frågan: i vilken mån är det fiktionaliserat och "förbättrat" för att ge en mer kittlande story? Precis som i hans tidiga böcker (det här var alltså flera år före romanen Källa Erik, som också behandlar Palmemordet, och som jag inte har läst).
Citera
2026-07-07, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag har också funderat över det här: hur pass mycket blandar Jallai in av fiktion eller "förbättring av materialet" när han skriver kring verkliga händelser, t ex Palmemordet och dess möjliga bakgrund? Han skriver gärna att han utgår från ett upphittat dokument eller någon sorts "hemligt vittnesmål", någons upptecknade bekännelse osv, men detta kan så klart vara en litterär teknik, för att väcka läsarnas intresse.
Detta är en central frågeställning när det gäller Jallais författarskap.

Som få andra rör han sig i en gråzon mellan "erkända fakta" och "komplett fiktion".

Och normalt ska dessa två inte blandas ihop.

Jag menar så här. Att spänningsromaner utgår från verkligheten är förstås vedertaget. Men har man väl beslutat sig för romanformen bör man inte lita för mycket på vedertagna fakta. Jallai följde denna konvention när han i tidiga romaner kallade Palme för "Paul Olofsson". Sedan släppte han det där och kallade honom Palme rätt och slätt. Det var en aning förvirrande och inkonsekvent, men ändå ofrånkomligt på sätt och vis. Ty Palmemordet och allt vad därtill hör är Kungsmyt Nr 1 i dagens svenska verklighet, omöjligt att hålla tyst om, även som romanförfattare.

Jallais i romanerna refererade "upphittade dokument" tror jag är komplett fiktion. Mordet har förvisso miljontals ouppklarade ledtrådar. Men att Jallais antydda dokument skulle ge oss något betvivlar jag. Bättre då att läsa Claes Hembergs Palmemordskritik (En oväntad vändning; Teatermordet), som är faktaorienterat, men med spekulativ spin. Som i någon mån gör honom, också, till ett slags legendskapare som Jallai. Båda bor i gråzonen.

+++

I en av Jallais romaner, en av de senare, får hjälten access till Säpos arkiv. Och hittar där en kista med påskriften "Palmemordsdokument". Aha, här var den alltså, det hemliga arkivet med svar på alla frågor i fallet...!

Det funkar som fiktion såklart men ÄR bara fiktion. Det är lika fiktivt som när Jallai i en annan roman stöter på en hemlig rysk ubåtsbas i Östersjön. Önsketänkande i romanform, tillåtet som sådant, men inte mer än så.

Jallai vet inget mer än någon annan. Men hans texters gråzonskaraktär, med alltför långtgående blandning av fakta och fiktion, fungerar ändå på något sätt. Tidsandan i dagens "Ghost world" (Daniel Clowes seriealbum, film 2001) medger existensen av romaner med överdriven blandning av fakta och fiktion.

+++

Jallai tror att han skriver realistisk roman ā la Guillous Hamiltonserie. I själva verket hör Jallais romaner numera till genren magisk realism.

Vi lever alla idag i Ghost World, Uncanny Valley, gråzonen, astralvärlden. Och ingen verklighetsfanatiker kan ändra på det. Tidsandan idag omöjliggör sedvanlig realism och framtvingar magisk realism. Även känd som fantasy, surrealism, fabulism.
Senast redigerad av kilo98 2026-07-07 kl. 01:36.
Citera
2026-07-25, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98
Detta är en central frågeställning när det gäller Jallais författarskap.

Som få andra rör han sig i en gråzon mellan "erkända fakta" och "komplett fiktion".

Och normalt ska dessa två inte blandas ihop.

Jag menar så här. Att spänningsromaner utgår från verkligheten är förstås vedertaget. Men har man väl beslutat sig för romanformen bör man inte lita för mycket på vedertagna fakta. Jallai följde denna konvention när han i tidiga romaner kallade Palme för "Paul Olofsson". Sedan släppte han det där och kallade honom Palme rätt och slätt. Det var en aning förvirrande och inkonsekvent, men ändå ofrånkomligt på sätt och vis. Ty Palmemordet och allt vad därtill hör är Kungsmyt Nr 1 i dagens svenska verklighet, omöjligt att hålla tyst om, även som romanförfattare.

Jallais i romanerna refererade "upphittade dokument" tror jag är komplett fiktion. Mordet har förvisso miljontals ouppklarade ledtrådar. Men att Jallais antydda dokument skulle ge oss något betvivlar jag. Bättre då att läsa Claes Hembergs Palmemordskritik (En oväntad vändning; Teatermordet), som är faktaorienterat, men med spekulativ spin. Som i någon mån gör honom, också, till ett slags legendskapare som Jallai. Båda bor i gråzonen.

+++

I en av Jallais romaner, en av de senare, får hjälten access till Säpos arkiv. Och hittar där en kista med påskriften "Palmemordsdokument". Aha, här var den alltså, det hemliga arkivet med svar på alla frågor i fallet...!

Det funkar som fiktion såklart men ÄR bara fiktion. Det är lika fiktivt som när Jallai i en annan roman stöter på en hemlig rysk ubåtsbas i Östersjön. Önsketänkande i romanform, tillåtet som sådant, men inte mer än så.

Jallai vet inget mer än någon annan. Men hans texters gråzonskaraktär, med alltför långtgående blandning av fakta och fiktion, fungerar ändå på något sätt. Tidsandan i dagens "Ghost world" (Daniel Clowes seriealbum, film 2001) medger existensen av romaner med överdriven blandning av fakta och fiktion.

+++

Jallai tror att han skriver realistisk roman ā la Guillous Hamiltonserie. I själva verket hör Jallais romaner numera till genren magisk realism.

Vi lever alla idag i Ghost World, Uncanny Valley, gråzonen, astralvärlden. Och ingen verklighetsfanatiker kan ändra på det. Tidsandan idag omöjliggör sedvanlig realism och framtvingar magisk realism. Även känd som fantasy, surrealism, fabulism.
Men han vet mer än vad officiella källor säger. Han får säkert veta mer vartefter man blir förbannad på dem som förföljt och förstört ens luv, tagit ifrån en allt för de måste hitta på en spion.
Fy fan försvarsmakten och er högskola. Grisar.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in