2011-07-23, 15:53
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Det var bara snack, inte verkstad. Han visste mycket väl att det aldrig skulle genomföras och att det inte låg i Sveriges intresse. Han hade ju själv varit huvudsekreterare i sossarnas Atomvapenkommité och starkt drivit på för att Sverige skulle skaffa egna kärnvapen. När så inte skedde kom Sveriges säkerhet att bygga på att vi låg under det amerikanska kärnvapenparaplyet, och i krigsspelen som ledande politiker och myndigheter deltog i på FHS begärdes amerikanska kärnvapenattacker mot mål i Finland, Baltikum, Polen, Östtyskland och Sverige, regelbundet in. Palme sade bara det där om den kärnvapenfria zonen för att lura in fredsmuppar och annat löst folk i socialdemokratin. Bättre att idioterna pissar ut ur tältet än in i det.

Läs Holmströms bok!

Jo, jag har läst Holmströms mycket intressanta bok. Har du läst de här dokumenten?

http://landsförrädaren.se/wp-content/uploads/2011/04/ITAC-1.pdf
http://est.jbn.nu/palme/Ai_318-93.pdf

Tja, vad ska man tro? Palme var en komplex person. Enligt dessa källor erbjöd han 650 kg uran WG 235 för att landa Boforsaffären med Indien. Klart världens största demokrati ska ha kärnvapen tyckte Palme som ville jämna ut maktbalansen i världen
Citera
2011-07-25, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hweyl
Jo, jag har läst Holmströms mycket intressanta bok.

Om du läst den och sett att Starvid hänvisat till den tidigare kan det knappast komma som någon överraskning hur han svarar på dina fråga om Palmes offentliga utspel?

Citat:
Tja, vad ska man tro? Palme var en komplex person. Enligt dessa källor erbjöd han 650 kg uran WG 235 för att landa Boforsaffären med Indien. Klart världens största demokrati ska ha kärnvapen tyckte Palme som ville jämna ut maktbalansen i världen

Om det är sant så är det väl ytterligare ett exempel på att Palme inte hade något problem med att i praktiken driva en politik som låg långt ifrån den offentliga bilden.
Citera
2011-07-25, 23:27
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udda boktips
Om du läst den och sett att Starvid hänvisat till den tidigare kan det knappast komma som någon överraskning hur han svarar på dina fråga om Palmes offentliga utspel?

Holmström har nog gjort ett gediget grävande och jag tror säkert att OP deltog i Lindencronas hemliga möten, åtminstone till en början. OP var givetvis väl insatt i det hemliga samarbete med Nato, men hans personliga tankar och åsikter kring detta vet vi inget om. Om man ska tro Frånstedt litade inte jänkarna och britterna på Palme. De misstänkte t.o.m. att han var KGB-agent.

Citat:
Ursprungligen postat av udda boktips
Om det är sant [att Palme erbjöd kärnvapendugligt uran till Indien] så är det väl ytterligare ett exempel på att Palme inte hade något problem med att i praktiken driva en politik som låg långt ifrån den offentliga bilden.

OP hade goda personliga relationer med Rajiv Gandhi. Man kan tänka sig att det var en tjänst vänner emellan. Han försökte inte sko sig själv - pengarna skulle ju gå till ANC. Ingen hemlighet att OP var mot Apartheid. Inte svårt att gissa Natoherrarnas reaktion.
Citera
2011-07-26, 08:54
Medlem
Citat:
Holmström har nog gjort ett gediget grävande och jag tror säkert att OP deltog i Lindencronas hemliga möten, åtminstone till en början. OP var givetvis väl insatt i det hemliga samarbete med Nato, men hans personliga tankar och åsikter kring detta vet vi inget om. Om man ska tro Frånstedt litade inte jänkarna och britterna på Palme. De misstänkte t.o.m. att han var KGB-agent.

Här får jag ge dig rätt. Jag vill inte uttala mig tvärsäkert om Palmes personliga åsikter och jag vet inte med 100% säkerhet att han inte var KGB-agent.

Men det var inte heller där diskussionen började: du började inte med att ta upp Palmes privata tankar utan hans publika utspel om Nato. Och dessa var bara spel för galleriet. Den "officiella hemliga planen" för den svenska statsledningen under Palme var att vara en dold medlem i Nato. Om Palme diskuterade säkerhetspolitik med sina närmaste medarbetare var det detta man pratade om. Om Palme sedan hade en privat "hemlig hemlig plan" tror jag inte att vi kan veta.
Citera
2011-07-30, 21:09
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Jo, jag har läst Holmströms mycket intressanta bok. Har du läst de här dokumenten?

http://landsförrädaren.se/wp-content/uploads/2011/04/ITAC-1.pdf
http://est.jbn.nu/palme/Ai_318-93.pdf

Gah vad är detta för ett dokument?!!!

Nån menar att Bruntland är "pro-Sovjet", att Hoftsen driver en hemlig kampanj för att få med Sverige i NATO, att Algernon (som "tog livet av sig") är där som ÖB Ljungs representant, vad är detta för en mötesuppteckning egentligen? Vem har skrivit den? Vilket möte gäller den? Är det äkta? Vad betyder ITAC, SPM och SOPS? Många frågor, inga svar!

Det andra dokumentet, den så kallade avskrivna fakismilen (så lämpligt att orginalet saknas) är bara galna konspirationsteorier. Det avslutas med följande citat: Och till slut den avgörande frågan: är detta skrivet av en knäppgök eller inte? Det får du själv avgöra. Ja, och det har jag gjort.
Citera
2011-08-03, 16:09
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Gah vad är detta för ett dokument?!!!

Nån menar att Bruntland är "pro-Sovjet", att Hoftsen driver en hemlig kampanj för att få med Sverige i NATO, att Algernon (som "tog livet av sig") är där som ÖB Ljungs representant, vad är detta för en mötesuppteckning egentligen? Vem har skrivit den? Vilket möte gäller den? Är det äkta? Vad betyder ITAC, SPM och SOPS? Många frågor, inga svar!

Det andra dokumentet, den så kallade avskrivna fakismilen (så lämpligt att orginalet saknas) är bara galna konspirationsteorier. Det avslutas med följande citat: Och till slut den avgörande frågan: är detta skrivet av en knäppgök eller inte? Det får du själv avgöra. Ja, och det har jag gjort.

Det lär ha varit den amerikanske journalisten Allan Francovich som först kommit över det hemliga NATO-protokollet med stämpeln "COSMIC TOP SECRET" Från http://landsförrädaren.se/epilog-till-landsforradaren/:

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Jallai
Francovich hade kommit över två kvalificerat hemliga Nato-dokument (PDF) från 1985 som rörde problem med Sveriges statsminister Olof Palme. Dokumenten är omdiskuterade bland experter men jag bedömer att de kan vara riktiga, åtminstone i stora drag.

För en möjlig tolkning av de kryptiska förkortningarna se http://www.scribd.com/doc/55895883/natos-reacion-to-olof-palmes-trip-to-moscow-and-hos-attempt-to-give-away-uranium-to-india.

Det andra dokumentet är skrivet av Ulf Lingärde som var it-konsult åt SSI under 80-talet. Från samma sida:

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Jallai
Efter att Lingärde framträtt i media i januari 1987 om sina teorier blev han och hans familj trakasserade av okända män vid sin bostad i södra Sverige. Familjen fick polisskydd och barnen fick ett trygghetspaket innehållande bl. a. bärbar polisradio. Lingärde sa till Skånska Dagbladet att han misstänkte att männen kom från SSI:s krigsorganisation vilket borde vara det samma som Arla Gryning som förekommer i Landsförrädaren.

Under min research fann jag att Ulf Lingärde varit kontrakterad av SSI som konsult och hade fått sina uppgifter från bl. a. Birger Elmér, den förre chefen på SSI. Ulf Lingärde hade själv inte angivit sin uppdragsgivare men vidstått att han hade arbetsuppgifter för SSI.

Det förefaller oklart om Lingärdes promemoria var utställd till Olle Stenholm (SVT) eller Olle Alsén (DN). Originaldokumentet finns hos Palmeutredningen med dnr Ai. 318-93. Dokumentet omfattades länge av sekretess och gick inte att få ut.

Min personliga åsikt är att antingen så är båda dokumenten är äkta eller så är de en del av en avancerad desinformationskampanj. Vad är mest konspiratoriskt?
Citera
2011-10-27, 16:32
Bannlyst
Jag hade kunnat skriva en bättre bok än Spionen på FRA. Sitter och lyssnar rätt ofta på ljudböcker när jag sitter vid datorn och när man får boken uppläst i öronen så får man rätt snabbt en bra bild över vilka författare som skriver bra och vilka som är usla. Anders Jallai är, som min far hade sagt, provocerande dålig.

Själv stör jag mig på att det finns så mycket i berättelsen som inte är tillräckligt underbyggt att slutprodukten känns rätt fånig. Det är faktiskt lite synd för jag tycker också att han en intressant bokidé Jag har inte lyssnat färdigt än men kan ge ett par exempel:

Citera
2011-12-11, 06:59
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sang-real
Han har ju en story som håller även om ha egentligen bara romaniserar en av de mest utslitna teorierna kring palmemordet. Att det han skriver skulle vara sant är på intet sätt bekräftat även om de flesta verkar ta det för sanning bara för att han flugit viggen, dykt efter båtar och svettat till sig en KJ basker.

Han borde ha skrivit böckerna tillsammans med någon som har nån form av humanistisk skolning och förmåga att uttrycka sig i text. Då hade böckerna kunnat bli en ny hamilton serie.

Så satans sant att det gör ont i kroppen. Har inte FM en till semi-dåre anställd som pilot - dock TP eller HKP - som också skriver "kent-agent" romaner - vad fan heter han? I vilket fall som det är Gulle-Jo syndromet, karln som sysslade med lite härlig eftersökande av källa till en journalistkollegas uppgifter, broderade lite, hamnade på kåken, var sovjetunionen behjälplig med småskit och sedan dess tydligen är en auktoritet på spionverksamhet av någon anledning.

Vad det gäller palme så tycks ju säpos operative chef varit av uppfattningen att palme ville att vi skulle skeda sovjet.
Citera
2011-12-18, 02:40
Medlem
sang-reals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Så satans sant att det gör ont i kroppen. Har inte FM en till semi-dåre anställd som pilot - dock TP eller HKP - som också skriver "kent-agent" romaner - vad fan heter han? I vilket fall som det är Gulle-Jo syndromet, karln som sysslade med lite härlig eftersökande av källa till en journalistkollegas uppgifter, broderade lite, hamnade på kåken, var sovjetunionen behjälplig med småskit och sedan dess tydligen är en auktoritet på spionverksamhet av någon anledning.

Vad det gäller palme så tycks ju säpos operative chef varit av uppfattningen att palme ville att vi skulle skeda sovjet.
jag vet inte vem du menar om det inte är Kaj Karlsson du menar f.d. SSG snubbe som skrivit boken Operation Nordanvind.

När det gäller JG är hans ställning som spionexpert ett mysterium eftersom det enda han gjort är att ramla över en bitter gammal officer från IB som ledde in honom på spåret och sen var det ju öppet mål att avslöja IB. Sen är det ju troligt att JG fick hjälp från KGB och att han bara blev den nyttiga idiot som han så ofta raljerar över i sina romaner. Men JG är journalist och journalister blir experter på det dom själva väljer att vara experter på. Se bara på Carolina Neurath som utan någon som helst utbildning i ekonomi eller statsvetenskap numera är SVDs och allmän expert på företagsekonomiska frågor, makroekonomiska företeelser och politiska frågor som har ekonomisk anknytning (vilket är typ alla frågor i dessa dagar)
Citera
2012-05-25, 03:22
Medlem
Dubbelespressos avatar
Har vi någon koll på vilka Steerbackarna är? Har de en verklig förlaga?
Citera
2012-05-25, 07:42
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja

Din av dig fetade fråga gäller Robert Karjel.
Citera
2012-05-25, 07:52
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sang-real
jag vet inte vem du menar om det inte är Kaj Karlsson du menar f.d. SSG snubbe som skrivit boken Operation Nordanvind.

När det gäller JG är hans ställning som spionexpert ett mysterium eftersom det enda han gjort är att ramla över en bitter gammal officer från IB som ledde in honom på spåret och sen var det ju öppet mål att avslöja IB. Sen är det ju troligt att JG fick hjälp från KGB och att han bara blev den nyttiga idiot som han så ofta raljerar över i sina romaner. Men JG är journalist och journalister blir experter på det dom själva väljer att vara experter på. Se bara på Carolina Neurath som utan någon som helst utbildning i ekonomi eller statsvetenskap numera är SVDs och allmän expert på företagsekonomiska frågor, makroekonomiska företeelser och politiska frågor som har ekonomisk anknytning (vilket är typ alla frågor i dessa dagar)

Robert Karjel heter han! Fan vad jag stört mig på att jag tappat namnet!

Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Din av dig fetade fråga gäller Robert Karjel.

Nä nu börjar jag tro på spöken, men visst är det han.
Senast redigerad av Knutte_Ninja 2012-05-25 kl. 07:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in