• 1
  • 2
2019-05-07, 05:43
Medlem
Tja!

Blev anhållen för ett par månader sedan för en rad brott jag inte var skyldig till och detta var falska anklagelser.

Fick bara några dagar senare hem papper på att utredningen var nerlagd och inget mer med det.

Anklagelsen var misshandel i min bostad mm. Jag satt 12h med restriktioner.Den som anmälde mig för detta var ensam med mig i bostaden men i pappren jag fick hem står det också vittne: Sekretess, vittne: Sekretess B.A vad betyder det?

Det som egentligen hände var att jag dumpade bruden för hon varit otrogen. Sen satt jag 2h senare i Solna med fulla restriktioner..

Har varit hos polisen två gånger och begärt ut FUP men ingenting händer. Har jag ingen rätt att veta vem som falskt anklagat mig för detta?

Tack!
Senast redigerad av Ajam12 2019-05-07 kl. 05:50.
Citera
2019-05-07, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajam12
Tja!

Blev anhållen för ett par månader sedan för en rad brott jag inte var skyldig till och detta var falska anklagelser.

Fick bara några dagar senare hem papper på att utredningen var nerlagd och inget mer med det.

Anklagelsen var misshandel i min bostad mm. Jag satt 12h med restriktioner.Den som anmälde mig för detta var ensam med mig i bostaden men i pappren jag fick hem står det också vittne: Sekretess, vittne: Sekretess B.A vad betyder det?

Det som egentligen hände var att jag dumpade bruden för hon varit otrogen. Sen satt jag 2h senare i Solna med fulla restriktioner..

Har varit hos polisen två gånger och begärt ut FUP men ingenting händer. Har jag ingen rätt att veta vem som falskt anklagat mig för detta?

Tack!

Tråkigt!

Jag tror att som du säger att din dam anmälde dig för misshandel och hittade på att det fanns ett vittne, detta för att kunna bekräfta sin story.
När det visade sig att det var påhittat med vittne, och att målsägande inte hade några skador så föll misstanken och du släpptes.

Det är förjäkligt, men tyvärr är det så man måste gå till väga.
En av förutsättningarna för att man ska kunna utreda grövre brott är att man hindrar misstänkt, och andra till att sabba utredningen och därav fick du sitta inlåst.

Tråkigt, men du bör ju anmäla henne om det hon sagt ej stämmer.
Citera
2019-05-07, 06:19
Medlem
kraftfoders avatar
FUP får man bara ut om det går till åtal.
Citera
2019-05-07, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moglie
Tråkigt!

Jag tror att som du säger att din dam anmälde dig för misshandel och hittade på att det fanns ett vittne, detta för att kunna bekräfta sin story.
När det visade sig att det var påhittat med vittne, och att målsägande inte hade några skador så föll misstanken och du släpptes.

Det är förjäkligt, men tyvärr är det så man måste gå till väga.
En av förutsättningarna för att man ska kunna utreda grövre brott är att man hindrar misstänkt, och andra till att sabba utredningen och därav fick du sitta inlåst.

Tråkigt, men du bör ju anmäla henne om det hon sagt ej stämmer.

Men det verkar som det finns två falska vittnen som har sekretess? Dessa vittnen måste väl vara fysiska för det hade varit för jävligt om man bara kunde hitta på vittnen och sedan bara lägga ner?
Citera
2019-05-07, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
FUP får man bara ut om det går till åtal.

Men jag måste ju ändå kunna ta del utav en nedlagd utredning tycker jag.
Citera
2019-05-07, 06:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Men jag måste ju ändå kunna ta del utav en nedlagd utredning tycker jag.

Det kan du tycka, men inte få ta del av ändå. FUP blir först tillgänglig om brottet går till åtal. Annars kan den vara hemlig hur länge som helst.
Citera
2019-05-07, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det kan du tycka, men inte få ta del av ändå. FUP blir först tillgänglig om brottet går till åtal. Annars kan den vara hemlig hur länge som helst.

Du är 100% på det? Jag måste väl kunna begära insyn då jag ändå blev påverkad av detta. Samtidigt borde väl det här bli en allmän handling om jag inte kan påverka utredningen.
Citera
2019-05-07, 06:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Du är 100% på det? Jag måste väl kunna begära insyn då jag ändå blev påverkad av detta. Samtidigt borde väl det här bli en allmän handling om jag inte kan påverka utredningen.

99,9% säker. Du får inte ut sådant, om inte ärendet har gått till åtal.
Citera
2019-05-07, 06:47
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Samtidigt borde väl det här bli en allmän handling om jag inte kan påverka utredningen.

Nej, det blir ingen allmän handling när det inte går till åtal.
Citera
2019-05-07, 07:05
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag bekräftar övriga debattörers bestämdhet om att du inte har rätt till förundersökningen.

Citat:
Huvudregeln i Sverige är enligt offentlighetsprincipen att var och en har rätt att ta del av allmänna handlingar. Denna rätt uppstår, när det gäller handlingar som en myndighet själv upprättat (t.ex. en förundersökning), när det ärende som handlingen hör till är färdigbehandlat. Man har därför inte rätt att ta del av förundersökningar innan åtal har väckts.

Rätten att ta del av allmänna handlingar begränsas av sekretessbestämmelser, som finns i offentlighets- och sekretesslagen.

https://www.lawline.se/answers/ta-de...orundersokning
Citera
2019-05-07, 07:08
Medlem
Hamsterbolls avatar
Vittnet kan vara en kompis, lärare eller förälder som hon berättat för eller visat sina blåmärken för. De behöver alltså inte vara vittnen till själva misshandeln men kan vittna om att offret varit ledsen, skadad eller bara haft en stormig relation med dig. Till exempel. Kanske ringde hon någon under kvällen som sedan kallades som vittne. Eller så vittnade någon av dina bekanta om att du är eller inte är våldsam. Till exempel.

Nej du får inte veta vilka vittnena är.
Senast redigerad av Hamsterboll 2019-05-07 kl. 07:11.
Citera
2019-05-07, 16:55
Medlem
Citat:
Men det verkar som det finns två falska vittnen som har sekretess? Dessa vittnen måste väl vara fysiska för det hade varit för jävligt om man bara kunde hitta på vittnen och sedan bara lägga ner?

Självklart måste de finnas.
Men vid förhör med dem så kommer det kanske fram tveksamma uppgifter som gör att ärendet inte kommer gå vidare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in