Citat:
Ursprungligen postat av
bloodsucker
Aha, B767 var det! Tack för din input!
Jag börjar i så fall luta åt pilotfel. I flera artiklar jag skummat igenom säger piloter att kaptenen borde ha avbrutit landningen. Ur manualen för motsvarande Airbusplan:
Det handlar nästan alltid om en hel rad av faktorer som samverkat för att det ska resultera i ett haveri. En hel rad av säkerhetsbarriärer som brustit.
I flygsammanhang brukar man benämna dem som länkar i en felkedja.
Vi vet än så länge inte vilka förutsättningar piloterna haft att klara sin uppgift. Som OmedelSvensson är inne på, kan de mycket väl ha suttit med helt släckta bildskärmar framför sig.
Den direkt utlösande faktorn för olyckans katastrofala förlopp kan mycket väl ha varit piloternas hantering av flygplanet vid själva sättningen.
I haveriutredningssammanhang pratar man dock aldrig om "pilotfel". Man utgår från att piloterna gjort sitt bästa i en svår situation. I de fall de inte lyckats med detta, faller ansvaret på dem som inte gett piloterna den träning och de förutsättningar de borde haft.
En hel del pekar också på att flygplanets konstruktion är ganska olycklig.
En hård landning ska inte få bägge huvudställen att kollapsa rakt in i vingtankarna och orsaka ett eldhav.
Att det inte är första gången den här nya flygplanstypen råkar ut för detta, gör inte saken bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av
peter_pung
Flyger du 737 nu istället? Stora skillnader i handhavande?
767 är mer stabil och lättflugen.
Annars är det flygplan som flygplan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
Hur direkt brukar direct law vara? Skickas signalen på elektronisk väg från piloten hela vägen till ett servo eller liknande alldeles intill den aktuella roderytan eller omvandlas signalen till mekanik alldeles efter styrspaken? Elkablar genom hela flygplanet blir väl mer blixtkänsligt än om man har den mesta elektroniken samlad på en plats?
Jag har aldrig flugit flygplan med FBW, så jag får passa frågan vidare.
Vet att det finns andra här som har bättre koll på detta.