2019-05-04, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är hög tid att en viss pajas berättar för polisen vad som faktiskt hände.

Citat:
Ursprungligen postat av SellaFrans
Stämmer.
Berätta
Citera
2019-05-04, 13:09
Medlem
Läste på svenska Krim fall om Helena !
Rätta mig nu om jag missat detta ?
Det står att på skon fanns en blodfläck .
Och man hade ÄVEN funnit biologiska spår innehållande DNA ! Är det på skon det menas eller ? Jag läser inte detta som om det är samma de menar 🤔
Citera
2019-05-04, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Och man hade ÄVEN funnit biologiska spår innehållande DNA ! Är det på skon det menas eller ? Jag läser inte detta som om det är samma de menar 🤔

Står Ju även att Fallet är hos Rikskriminalens Cold - Case grupps lista över olösta mord !
Innebär detta då att de har tagit sig an fallet ?
Citera
2019-05-04, 21:01
Medlem
Citat:
Står Ju även att Fallet är hos Rikskriminalens Cold - Case grupps lista över olösta mord !
Innebär detta då att de har tagit sig an fallet ?
Fallet ligger inte på kalla fall gruppen.
https://polisen.se/aktuellt/kalla-fall/
Citera
2019-05-04, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PokemonPilsner
Fallet ligger inte på kalla fall gruppen.
https://polisen.se/aktuellt/kalla-fall/

Läste bara på svenska Krim fall och där står det så . Stog även ochså att tips som kommit in på senare tis inte har tillfört utredningen något han det står och stampar som förrut .
Väldigt konstigt då att den sidan skriver att detta faller ligger på Cold Case gruppen ? Då är det ju helt klart att någon skriver fel då och kommer med falska påstående .
Kan inte länka men är ju bara att googla och läsa själv om detta ? Och även om blodfläcken + ett annat DNA ( som jag tyder det )
Citera
2019-05-04, 23:44
Medlem
Citat:
Läste bara på svenska Krim fall och där står det så . Stog även ochså att tips som kommit in på senare tis inte har tillfört utredningen något han det står och stampar som förrut .
Väldigt konstigt då att den sidan skriver att detta faller ligger på Cold Case gruppen ? Då är det ju helt klart att någon skriver fel då ocho kommer med falska påstående .
Kan inte länka men är ju bara att googla och läsa själv om detta ? Och även om blodfläcken + ett annat DNA ( som jag tyder det )

Står ordagrant .... Helena Andersson är ett av de fall som finns med på Rikskriminalens Cold Case grupps lista över olösta mord .
Citera
2019-05-05, 09:31
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:

Sajten du hänvisar till är väl en privatpersons sida och sammanställning? Det som påstås där -el här-är inga officiella uppgifter från polisen. Så för att veta om Helenafallet ligger hos coldcase får man nog utgå fr vad polisen säger i tex seriösa medier.
Citera
2019-05-05, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag tycker inte att det verkar sannolikt att sex personer (eller fler) oberoende av varandra skulle lämna tips om PR för att sätta dit honom av vilket/vilka motiv den nu månne ha varit. Däremot två eller tre, som du skriver, det låter mer troligt. Sedan behöver de inte ensamma ha stått för de direkta tipsen; de kanske fick med sig någon/några mer? Jag tror att det var flera olika som ringde in tipsen; hade det enbart varit en (eller två) så borde detta ha uppmärksammats av polisen som märkligt. Det hade varit intressant att får reda på om någon av dessa "tipsare" var av kvinnligt kön.

Man kan fundera på varför PR ansågs som lämpligt offer att peka ut. Det kan bara spekuleras om. Han jobbade på Statt, vilken kan sägas ha varit en "utsatt" position; många tjejer och killar som säkert bildade sig olika åsikter. Killar, som kanske såg honom som ett hot; han hade en hel del tjejer runt sig och det kan ha upplevts som ett hot ur killarnas perspektiv. Tjejer, som kanske kände sig "ratade" (han hade ju flickvän). Vissa kanske inte gillade hans stil med uppknäppt skjorta, guldkedjor, örhänge osv. Han kanske upplevdes som självsäker/lite "stöddig"? (Han berättade om en tjej han jobbade med på Statt som hatade honom. Om det berodde på att hon var svartsjuk, inte gillade hans stil eller någonting annat, det visste han inte. Hennes namn kommer inte att nämnas! Jag har dock på senare år fått reda på att Helena ska ha känt den kille som denna tjej så småningom gifte sig med. Inte för att det behöver ha någon betydelse.)

Ang hanteringen kring PR då han var högaktuell kan i sej vara ledande idag...
De hade svårt att släppa honom bla enligt egen utsago även då han var avskriven..
Då de så kallade anonyma tipsen borde varit högst graverande om det enbart berodde på dem.
Menar att det krävs mer än skitsnack från en bitter hatfull tjej mm..Speciellt när det fanns andra som var i känd kontakt med Helena under kvällen på stadt, som fler från kretsen kunde vittna om.

Rikskrim var även inkopplade på honom, var det inte så? Tipsarna måste ha kommit med sådana uppgifter som bara de som var nära vän med PR kände till och var insatta i hans liv med UA och hur han kände Helena osv..

Självklart vore det av stort intresse vad UA hade att säga vid den tiden. Eftersom de hade så pass kontakt att Helena och UA sov över hos honom i Götet innan sista utlandsresan samma år som försvinnandet. Även PWs åsikt/reaktion när PR var huvudmisstänkt vore av intresse mfl...
Sist men inte minst när han tipsade om sej själv, hur gick spekulationerna då hos de närmaste?

BW tex kunde ha vittnat om att han inte såg PR utanför stadt när Helena gick...Det var ingen av de som var på stadt som såg PR där. Ändå ödslade rikskrim krut på honom, undrar varför de var tysta som kunde vittna om tex pilot? Ja, ni som var insatta och nära då varför PR? Det vet ni nog.....varför tysta nu om hur ni trodde då?
Citera
2019-05-05, 21:10
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Ang hanteringen kring PR då han var högaktuell kan i sej vara ledande idag...
De hade svårt att släppa honom bla enligt egen utsago även då han var avskriven..
Då de så kallade anonyma tipsen borde varit högst graverande om det enbart berodde på dem.
Menar att det krävs mer än skitsnack från en bitter hatfull tjej mm..Speciellt när det fanns andra som var i känd kontakt med Helena under kvällen på stadt, som fler från kretsen kunde vittna om.

Rikskrim var även inkopplade på honom, var det inte så? Tipsarna måste ha kommit med sådana uppgifter som bara de som var nära vän med PR kände till och var insatta i hans liv med UA och hur han kände Helena osv..

Självklart vore det av stort intresse vad UA hade att säga vid den tiden. Eftersom de hade så pass kontakt att Helena och UA sov över hos honom i Götet innan sista utlandsresan samma år som försvinnandet. Även PWs åsikt/reaktion när PR var huvudmisstänkt vore av intresse mfl...
Sist men inte minst när han tipsade om sej själv, hur gick spekulationerna då hos de närmaste?

BW tex kunde ha vittnat om att han inte såg PR utanför stadt när Helena gick...Det var ingen av de som var på stadt som såg PR där. Ändå ödslade rikskrim krut på honom, undrar varför de var tysta som kunde vittna om tex pilot? Ja, ni som var insatta och nära då varför PR? Det vet ni nog.....varför tysta nu om hur ni trodde då?

Det låg tydligen ingenting i de anonyma tipsen. PR själv menade att de var rena påhitt (i något av dem fanns dock en liten fjäder som gjordes till en stor höna). Tror det var något PR hade sagt på skämt till ett par kompisar.) Polisen verkar också ha avfärdat "tipsen", då de inte gav något - och ingen av de som lämnat tipsen verkade stå för innehållet och höra av sig till polisen igen. Då det inte ska ha funnits "fakta" bakom tipsen, så behöver den/de som lämnade tipsen inte ha varit "insatta i hans liv med UA".

Ja, Rikskrim var inkopplat.

Den uppfattning jag fått, var att UA inte trodde att PR var inblandad i Helenas försvinnande. Att hon ville att han skulle komma upp till Mariestad några dagar efter försvinnandet för att söka efter Helena, det vet vi. Skulle hon ha gjort det om hon trodde att han var inblandad? Dessutom har jag uppgifter på att PR och UA träffades en gång mitt under sommaren. Tycker inte heller att det indikerar att hon misstänkte honom.

Vi vet inte vad folk berättat under förhör. Kanske någon berättat om MMPG i förhör, men att det inte togs på allvar? Enligt polisen hade ingen sett PR i Mariestad den aktuella kvällen/natten.

Det är konstigt att ingen gick ut och försvarade PR under de år han var misstänkt? Brydde folk sig inte? Ville de att det skulle vara han? Visste de annat och därför "tackade och tog emot" att han fock bli syndabock? Var det många som ogillade honom? Annat? Jag vet inte.

Drog sig kanske folk till minnes att de sett MMPG vara "på" Helena, då det kvinnliga vittnets utsaga blev känd? Är det därför han inte blivit "omtalad" i samband med Helenas försvinnande tidigare?
Citera
2019-05-06, 13:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det låg tydligen ingenting i de anonyma tipsen. PR själv menade att de var rena påhitt (i något av dem fanns dock en liten fjäder som gjordes till en stor höna). Tror det var något PR hade sagt på skämt till ett par kompisar.) Polisen verkar också ha avfärdat "tipsen", då de inte gav något - och ingen av de som lämnat tipsen verkade stå för innehållet och höra av sig till polisen igen. Då det inte ska ha funnits "fakta" bakom tipsen, så behöver den/de som lämnade tipsen inte ha varit "insatta i hans liv med UA".

Ja, Rikskrim var inkopplat.

Den uppfattning jag fått, var att UA inte trodde att PR var inblandad i Helenas försvinnande. Att hon ville att han skulle komma upp till Mariestad några dagar efter försvinnandet för att söka efter Helena, det vet vi. Skulle hon ha gjort det om hon trodde att han var inblandad? Dessutom har jag uppgifter på att PR och UA träffades en gång mitt under sommaren. Tycker inte heller att det indikerar att hon misstänkte honom.

Vi vet inte vad folk berättat under förhör. Kanske någon berättat om MMPG i förhör, men att det inte togs på allvar? Enligt polisen hade ingen sett PR i Mariestad den aktuella kvällen/natten.

Det är konstigt att ingen gick ut och försvarade PR under de år han var misstänkt? Brydde folk sig inte? Ville de att det skulle vara han? Visste de annat och därför "tackade och tog emot" att han fock bli syndabock? Var det många som ogillade honom? Annat? Jag vet inte.

Drog sig kanske folk till minnes att de sett MMPG vara "på" Helena, då det kvinnliga vittnets utsaga blev känd? Är det därför han inte blivit "omtalad" i samband med Helenas försvinnande tidigare?

Min fetning längst ner: Så kan det vara, men det kan också vara så att de som såg "mannen med pilotglasögon" hänga på Helena inte tyckte att det var så mycket att det föranledde tanken att "det är kanske han som ligger bakom försvinnandet". Däremot tycker jag att det oerhört märkligt att polisen inte direkt under förhören kunde hitta den gemensamma nämnaren, nämligen den att flera personer hade gjort iakttagelsen av en man som "limmade" på Helena och visste namnet på honom. Varför såg inte polisen sambandet och agerade? Det känns som att hela det här fallet kantas av misstag.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-05-06 kl. 14:01.
Citera
2019-05-06, 15:53
Medlem
Citat:
Min fetning längst ner: Så kan det vara, men det kan också vara så att de som såg "mannen med pilotglasögon" hänga på Helena inte tyckte att det var så mycket att det föranledde tanken att "det är kanske han som ligger bakom försvinnandet". Däremot tycker jag att det oerhört märkligt att polisen inte direkt under förhören kunde hitta den gemensamma nämnaren, nämligen den att flera personer hade gjort iakttagelsen av en man som "limmade" på Helena och visste namnet på honom. Varför såg inte polisen sambandet och agerade? Det känns som att hela det här fallet kantas av misstag.
Inget misstag. Tror på en efterhandskonstruktion. Det här skulle varit ett samtalsämne omgående. Den som tjafsat med PW om detta vet nog vad som egentligen hänt. Just den eller dom som påtalat detta bör synas i sömmarna. Skulle behövts nån som var med på festen o sen på stadt. Som skrev i tråden.
Citera
2019-05-06, 16:03
Medlem
Citat:
Däremot tycker jag att det oerhört märkligt att polisen inte direkt under förhören kunde hitta den gemensamma nämnaren, nämligen den att flera personer hade gjort iakttagelsen av en man som "limmade" på Helena och visste namnet på honom. Varför såg inte polisen sambandet och agerade?

Vet vi hur många vittnen som lämnat dessa iakttagelser från Stadt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in