Citat:
Min fetning: Kanske var de två eller tre som hade gått ihop om saken och hade valt ut PR som lämpligt offer? (Sedan kan man fundera över varför PR ansågs som lämplig.) PU behöver därmed inte ha känt PR, utan "bara hjälpt till" att peka ut honom. Att det var minst två personer närvarande när Helena försvann, kan vi nog vara säkra på. Och PU har ju inte velat känna till knappt någon när det begav sig i tråden 2012, utan allt typ skedde "runt 1994". Märkligt.
Jag tycker inte att det verkar sannolikt att sex personer (eller fler) oberoende av varandra skulle lämna tips om PR för att sätta dit honom av vilket/vilka motiv den nu månne ha varit. Däremot två eller tre, som du skriver, det låter mer troligt. Sedan behöver de inte ensamma ha stått för de direkta tipsen; de kanske fick med sig någon/några mer? Jag tror att det var flera olika som ringde in tipsen; hade det enbart varit en (eller två) så borde detta ha uppmärksammats av polisen som märkligt. Det hade varit intressant att får reda på om någon av dessa "tipsare" var av kvinnligt kön.
Man kan fundera på varför PR ansågs som lämpligt offer att peka ut. Det kan bara spekuleras om. Han jobbade på Statt, vilken kan sägas ha varit en "utsatt" position; många tjejer och killar som säkert bildade sig olika åsikter. Killar, som kanske såg honom som ett hot; han hade en hel del tjejer runt sig och det kan ha upplevts som ett hot ur killarnas perspektiv. Tjejer, som kanske kände sig "ratade" (han hade ju flickvän). Vissa kanske inte gillade hans stil med uppknäppt skjorta, guldkedjor, örhänge osv. Han kanske upplevdes som självsäker/lite "stöddig"? (Han berättade om en tjej han jobbade med på Statt som hatade honom. Om det berodde på att hon var svartsjuk, inte gillade hans stil eller någonting annat, det visste han inte. Hennes namn kommer inte att nämnas! Jag har dock på senare år fått reda på att Helena ska ha känt den kille som denna tjej så småningom gifte sig med. Inte för att det behöver ha någon betydelse.)