2019-05-06, 05:00
Medlem
Kaptenen bekräftar att blixten slog ut elektroniken och att de övergick till Direct Law. Ingen brand under själva flygningen. Approach- och vertical speed var normal. Det fanns även brandbilar på plats. Piloten tror att branden startade p.g.a. allt bränsle (övervikten).

https://m.kompravda.eu/daily/26974.3/4031151/
Citera
2019-05-06, 05:42
Medlem
Jag tolkar det som att piloten anser att de gjorde allt rätt. Samtidigt tycker jag landningen inte såg professionell ut med denna bounce. Planet ska väl ändå klara landa med full tank mer eller mindre normalt?
Citera
2019-05-06, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Idioterna som prioriterat att få med sitt handbagage från hatthyllorna samtidigt som en supersnabb evakuering är livsviktig (12 döda) borde åtalas. Se film:

https://www.vgtv.no/video/176406/her-brenner-passasjerflyet-i-moskva-mens-det-lander?utm_term=df-86-db3b5866%3Adf-86-i52181e9
Starkast vinner, så har det alltid varit. Men nog borde de ha skickat ut barnen först, nu uppfattar jag det som att det var många barn bland dödsoffren.
Citera
2019-05-06, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Jag tolkar det som att piloten anser att de gjorde allt rätt. Samtidigt tycker jag landningen inte såg professionell ut med denna bounce. Planet ska väl ändå klara landa med full tank mer eller mindre normalt?
Då planet började att brinna redan i luften, då kan delar ha slagits ut på grund av avbrunna elkablar m.m. Piloterna gjorde nog allt de kunde.
Citera
2019-05-06, 08:42
Medlem
Frozzzts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Transpondern skickade kod 7600 (radiofel) åtta minuter in i flygningen. 14 minuter senare kod 7700 (nödläge). Räddningstjänsten hade i teorin bara fem minuter på sig innan planet kraschlandade.

5 min är en evighet i sammanhanget.

Skräpmänniskor som tvunget skall ha sitt bagage med sig ut. Förhoppningsvis sjunker det in nu efteråt hur idiotiskt detta var, och ångesten för resten av livet kan med rätta infinna sig.
Citera
2019-05-06, 08:45
Medlem
Ryssarna är grymma på att lämna uppgifter.

Igår kväll sa rysk media att alla överlevde.

Man sa att piloterna hade något tekniskt fel och att de skulle landa igen. Sen uppstod en brand på planet under landning.

Bildbevisen visar annat.

Ryssar är duktiga på att rapportera saker...

Haveriutredningen, den sköts av ryssar internt eller? Man lägger väl locket på eller försöker påverka och maska det hela.
Citera
2019-05-06, 09:11
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
NEJ NEJ NEJ, En Sukhoi 100 kan INTE dumpa bränsle, precis som en Airbus A320 eller Boeing 737 inte kan dumpa bränsle. Det är små och "lätta" plan som tar 10-20 ton bränsle. 10-20 ton hit eller dit gör ingen jätteskillnad vid en landning.

Möjlighet att dumpa bränsle är ett tillägg på stora, tunga långdistansplan som t.ex. Boeing 777, Airbus A330 eller A380. Dessa plan kan ta upp till 200 ton bränsle och då underlättar möjligheten att göra sig av med vikt om man behöver landa kort efter start.

Kan vi stänga diskussionen om bräsledumpning här?

Det som däremot verkar ha hänt är att en bränsletank har punkterats vid den hård landningen vilket troligen har startat branden.
Hörde precis på tv4 nyheterna att "piloten valde att inte dumpa bränsle över Moskva".
Citera
2019-05-06, 09:13
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Då planet började att brinna redan i luften, då kan delar ha slagits ut på grund av avbrunna elkablar m.m. Piloterna gjorde nog allt de kunde.
Planet brann inte i luften utan började brinna på grund av landningen.
Citera
2019-05-06, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Starkast vinner, så har det alltid varit. Men nog borde de ha skickat ut barnen först, nu uppfattar jag det som att det var många barn bland dödsoffren.
Sitter du på ett brinnande plan så är det full panik. Folk springer över andra för att överleva.
Citera
2019-05-06, 09:28
Avslutad
Här står att de försökt göra en go around efter första bouncen då de kommit in med för hög hastighet.
https://global.udn.com/global_vision/story/8662/3795653
Citera
2019-05-06, 09:29
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Sitter du på ett brinnande plan så är det full panik. Folk springer över andra för att överleva.

Inte en chans att människor tänker på andra när ryggen börjar brännas. Fan vad hemskt.
Citera
2019-05-06, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Ryssarna är grymma på att lämna uppgifter.

Igår kväll sa rysk media att alla överlevde.

Man sa att piloterna hade något tekniskt fel och att de skulle landa igen. Sen uppstod en brand på planet under landning.

Bildbevisen visar annat.

Ryssar är duktiga på att rapportera saker...

Haveriutredningen, den sköts av ryssar internt eller? Man lägger väl locket på eller försöker påverka och maska det hela.
Var så goda sluta mobba kraschande ryssar. Ett antal döda där.....varför skulle självrättfärdiga svennar alls bry sig???
Minns Linjeflyg, i april 1979??! Ett rent tur-flyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in