2019-05-05, 17:30
Medlem
kilonars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det var inte svält barnet var döende i, utan magsjuka som det haft i flera veckor vilket kan vara allvarligt för så små barn. Ett normalväxt barn överlever inte fyra veckors svår magsjuka utan intranevös tillförsel av näring. Det är en mycket vanlig dödsorsak för barn i den åldern i många länder med eftersatt sjukvård.

Felet föräldrarna gjorde var alltså att de borde kontaktat sjukvården i tidigare skede, vilket de inte ville göra eftersom de levde utanför samhällets skydd.

När Ralephka inkom till sjukhuset 2019-02-15 vägde hon 6,3kg, vilket är lite för ett
barn på 1,5års ålder, vad har du för tankar kring detta?

För det första har hon varit sjuk i en kräksjuka i över 3 dygn, för det andra är hon halvasiat.
För det tredje är båda av mina föräldrar 170cm långa. För det fjärde har hon aldrig blivit
nekad någon mat, utan snarare tvärtom, hon är inte så intresserad av mat och vill hellre leka
och springa omkring. Hon hade inget underhudsfett när hon kom in på sjukhuset sa personal.

3 dagar magsjuk enligt mats=flera veckor/4 veckor magsjuka enligt dig? Ljug lite mer
Citera
2019-05-05, 17:33
Medlem
kilonars avatar
Citat:
Barnet var sjukt och behövde sjukhusvård i första hand, inte gödning. Det var inte svårt undernärt tidigare i våras, men blev det pga magsjuka, inte undernäring. Man skall komma ihåg att barnet också har allergiska problem och är laktosintolerant vilket är vanligt för asiater.

Fast om hon hade varit laktosintolerant hade hon varit stendöd då hennes huvudsakliga föda är bröstmjölk.
Citera
2019-05-05, 19:08
Medlem
vanligajags avatar
Citat:
Det var inte svält barnet var döende i, utan magsjuka som det haft i flera veckor vilket kan vara allvarligt för så små barn. Ett normalväxt barn överlever inte fyra veckors svår magsjuka utan intranevös tillförsel av näring. Det är en mycket vanlig dödsorsak för barn i den åldern i många länder med eftersatt sjukvård.

Felet föräldrarna gjorde var alltså att de borde kontaktat sjukvården i tidigare skede, vilket de inte ville göra eftersom de levde utanför samhällets skydd.

Ibland funderar man över hur olika vi tolkar undersökningar, utredningar och muntliga framställningar.
Barnets alla värden var urusla, knappt mätbara, när hon kom in. De facto.
Barnet var gravt undernärd = svältfödd. De facto.
Döende. De facto.
Och du tolkar det som att tre (De facto) dagars magsjuka skulle ha orsakat det.
Har du läst FUPen ?
Citera
2019-05-05, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar
Fast om hon hade varit laktosintolerant hade hon varit stendöd då hennes huvudsakliga föda är bröstmjölk.

Barn är inte laktosintoleranta mot bröstmjölk, utan mot komjölk.
Förövrigt har väl kompetenta läkare fastställt att ungen höll på att dö av svält som det tagit längre tid än tre-fyra dagar att nå till. Dum-pappan ojar sig över att hon fick i sig något färgämne från en lus - hur kan det ens vara ett problem när ungen nyss höll på att dö? Små ungar stoppar i sig allt de kommer över, myror, skalbaggar, sand osv, det kan man inte hetsa upp sig över som förälder.
Citera
2019-05-05, 19:51
Medlem
kilonars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moms
Förövrigt har väl kompetenta läkare fastställt att ungen höll på att dö av svält som det tagit längre tid än tre-fyra dagar att nå till. Dum-pappan ojar sig över att hon fick i sig något färgämne från en lus - hur kan det ens vara ett problem när ungen nyss höll på att dö? Små ungar stoppar i sig allt de kommer över, myror, skalbaggar, sand osv, det kan man inte hetsa upp sig över som förälder.

Blandar du ihop laktosintolerans med Mjölkproteinallergi måhända?

Laktos finns ganska så säkert i bröstmjölk från människor också
Citera
2019-05-05, 22:30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det du har skrivit hittills har varit trovärdigt på något vis, men nu går inte alls ihop.

Händelsen polisanmäldes och flickan omhändertogs enl LVU 2019-02-15. Har inte letat reda på datum när hon las in men det var definitivt inte vår.

I Göteborg börjar våren efter årsskiftet. Min anhörige träffade på henne senast i slutet på Januari och omhändertagandet skedde under sportlovet. Denne såg inte dem på två-tre veckor vilket jag tolkar som att barnet var sjukt då. Det är inte frågan om tre dagars magsjuka, utan hon blev riktigt dålig de tre sista dagarna, men hade magsjuka innan.
Citera
2019-05-05, 22:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moms

Jag har själv barn som varit nära att dö pga inkompetens hos läkare på detta sjukhus så jag ger inte mycket för det. Har barndomsvänner som arbetar som läkare där så jag har lite inside information. Många är kompetenta, men det finns personer där som över huvudtaget inte bör arbeta som läkare.

Till saken hör också att det finns en del elaka infektioner som man kan få med riktigt snabbt förlopp och det som händer är att just dessa värden som man tog prover på kan snabbt sjunka till obefintliga nivåer.
Citera
2019-05-05, 23:40
Medlem
kilonars avatar
Citat:
I Göteborg börjar våren efter årsskiftet. Min anhörige träffade på henne senast i slutet på Januari och omhändertagandet skedde under sportlovet. Denne såg inte dem på två-tre veckor vilket jag tolkar som att barnet var sjukt då. Det är inte frågan om tre dagars magsjuka, utan hon blev riktigt dålig de tre sista dagarna, men hade magsjuka innan.

KAN DU GE FAN I ATT HITTA PÅ SAKER

Från förhöret med mamman:

"Så från i måndags när hon fick den, magsjukan, så har det varit
upp och sen ner och så upp igen." -Förhöret var på fredagen

Hur var Ralefka innan hon fick magsjuka?

"Hon var lite förkyld men hon var väldigt aktiv och jag har en video från kvällen innan då hon
klättrar omkring"
Citera
2019-05-05, 23:46
Medlem
kilonars avatar
Citat:
Jag har själv barn som varit nära att dö pga inkompetens hos läkare på detta sjukhus så jag ger inte mycket för det. Har barndomsvänner som arbetar som läkare där så jag har lite inside information. Många är kompetenta, men det finns personer där som över huvudtaget inte bör arbeta som läkare.

Till saken hör också att det finns en del elaka infektioner som man kan få med riktigt snabbt förlopp och det som händer är att just dessa värden som man tog prover på kan snabbt sjunka till obefintliga nivåer.

Ge mig 1 exempel på en infektion som kan tömma en flicka på järn.
Citera
2019-05-06, 00:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar
Ge mig 1 exempel på en infektion som kan tömma en flicka på järn.

Medicin är inte mitt område, men snabba förlopp är t.ex. magsårsblödningar orsakade av kraftig kraftig infektion. Man blöder helt enkelt ut järnet i avföringen.
Citera
2019-05-06, 07:58
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det du har skrivit hittills har inte varit trovärdigt på något vis, men nu går inte alls ihop.

Händelsen polisanmäldes och flickan omhändertogs enl LVU 2019-02-15. Har inte letat reda på datum när hon las in men det var definitivt inte vår.

Ser att ett ord föll bort. Rättning i fetstil undertryket.

Citat:

Jag tycker du slingrar dig/trollar/hittar på. Du skrev att din släkting träffade barnet under våren.
Januari och februari är vintermånader och det är ingen skillnad för att du bor i Göteborg.

Det är ingen annan som verkar tro på dig heller.
Citera
2019-05-06, 08:53
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Medicin är inte mitt område, men snabba förlopp är t.ex. magsårsblödningar orsakade av kraftig kraftig infektion. Man blöder helt enkelt ut järnet i avföringen.

Men eftersom medicin inte är ditt område och det du säger dina vårdkompetenta släktingar har påstått inte heller visat sig vara annat än påhitt, är det inte lika bra du håller dig borta från att kommentera detta?

Till varje pris vill du ha det till att barnet var friskt och att läkarna gjort fel.

Du menar att inkompetenta läkare från samma sjukhus var på väg att ta livet av ditt eget barn. Om det är så är det givetvis beklagligt och fullt förståeligt du känner misstro mot personalen där. Men du rör bara ihop det mer och mer, när du vill ha det till att läkarna handlat fel även i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in