2019-05-05, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Så kan det mycket väl ha varit, men som du skriver: Inget vet.

Nej, men om familjen var i påtaglig kris efter att A blev sjuk verkar det sannolikt att krisen fördjupades vid ett ytterligare sjukt barn i samma sjukdom.

Tänker jag.
Citera
2019-05-05, 20:47
Medlem
Citat:
Undrar hur det hade sett ut om inte Moa också hade insjuknat.
Hur såg det ut innan Moa insjuknade, det kanske kan ge en liten ledtråd?
Citera
2019-05-05, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hur såg det ut innan Moa insjuknade, det kanske kan ge en liten ledtråd?

Ja. det tror jag också, det är ungefär det jag skriver, men vi vet inte mycket om vad som hände innan det började gå utför.

Eller vet vi det? Hur såg det ut då? Nån som vet?

Jag behöver inte veta detaljer, bara om de levde ett tämligen normalt liv förutom det faktum att A var sjuk.
Citera
2019-05-05, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ja. det tror jag också, det är ungefär det jag skriver, men vi vet inte mycket om vad som hände innan det började gå utför.

Eller vet vi det? Hur såg det ut då? Nån som vet?

Jag behöver inte veta detaljer, bara om de levde ett tämligen normalt liv förutom det faktum att A var sjuk.

Moa gick i skolan och spelade piano, var glad, sprallig och kallades Tjoa-Moa.
Citera
2019-05-05, 23:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, men om familjen var i påtaglig kris efter att A blev sjuk verkar det sannolikt att krisen fördjupades vid ett ytterligare sjukt barn i samma sjukdom.

Tänker jag.
Ja, det känns ju onekligen som ett samband:
"yngsta dottern fick sin diagnos hösten-17."
"Vi tog vårt beslut tidig höst 2017."

Dock säger FuL (reportern frågar nåt om hösten, hör inte frågan) att "där finns ingenting i utredningen som visar att det är just det här som gör att bägaren har tippat över" som utlösande faktor.

Men han kanske menar om det hänt nåt mer dramatiskt - det är mer som om luften går ur? Resignerar?

Misstanken om ME lär de ju ha varit medvetna om iom prel.diagnos under utredningstiden (symtom, läkarens arbetshypotes) så det hänger väl som ett ok över dem snarare än en chockartad överrasking.

Beslut kan knappast ha kommit abrupt hos en part "tidig höst" då de påstår att beslut fattades.
Det lär ju ha föregåtts av ett ältande (su-process) som redan inletts och det finns ju vissa tecken på att det kan ha fortgått under hösten (ruminering).

Kanske nåt sånt här som krispsykologen är inne på (ditt ordval "krisen fördjupades"):
Citat:
Psykolog: ”En normal krisreaktion är att söka hjälp”
Barns svåra sjukdom kastar in familjen i djup kris, där allt kan verka svart."

Svår sjukdom i familjen kan driva personer längre och längre in i en återvändsgränd, där de till slut inte ser några utvägar. Följden blir ångest och depression. I något läge blir allt svart.
– Prognoser kan upplevas som hopplösa, och tyngre och tyngre för föräldrarna att hantera. Vanligtvis handlar det då om dödliga sjukdomar, säger Åke Iwar, som idag är verksam i Helsingborg.

Föräldrarna i Bjärred kan till och med ha upplevt det som barmhärtighet att ta sina egna och barnens liv.
– Men det är en lång vandring under flera år, ingen impulshandling.
– Om det stämmer att ett barn var sjukt och det andra barnet började få samma symptom, så förvärrar det livssituationen. Det är en lång rad känslomässiga beslut, säger Åke Iwar."
https://www.sydsvenskan.se/2018-01-19/psykolog-en-normal-krisreaktion-ar-att-soka-hjalp
Citera
2019-05-06, 00:45
Medlem
Som sagt. Citat från Develis inlägg:

"Psykolog: ”En normal krisreaktion är att söka hjälp”
Barns svåra sjukdom kastar in familjen i djup kris, där allt kan verka svart.
Svår sjukdom i familjen kan driva personer längre och längre in i en återvändsgränd, där de till slut inte ser några utvägar. Följden blir ångest och depression. I något läge blir allt svart.
– Prognoser kan upplevas som hopplösa, och tyngre och tyngre för föräldrarna att hantera. Vanligtvis handlar det då om dödliga sjukdomar, säger Åke Iwar, som idag är verksam i Helsingborg.
Föräldrarna i Bjärred kan till och med ha upplevt det som barmhärtighet att ta sina egna och barnens liv.
– Om det stämmer att ett barn var sjukt och det andra barnet började få samma symptom, så förvärrar det livssituationen. Det är en lång rad känslomässiga beslut, säger Åke Iwar."
https://www.sydsvenskan.se/2018-01-1...att-soka-hjalp

Detta sa han innan det var fastställt officiellt att det handlade om den icke-dödliga sjukdomen ME.
Hur ställer han sig till allt med den informationen?

Vet han hur ME-lobbyn framställer ME-diagnoser? Skulle vara intressant med en uppföljande intervju.
Citera
2019-05-06, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Som sagt. Citat från Develis inlägg:

"Psykolog: ”En normal krisreaktion är att söka hjälp”
Barns svåra sjukdom kastar in familjen i djup kris, där allt kan verka svart.
https://www.sydsvenskan.se/2018-01-1...att-soka-hjalp

Detta sa han innan det var fastställt officiellt att det handlade om den icke-dödliga sjukdomen ME.

Vet han hur ME-lobbyn framställer ME-diagnoser? Skulle vara intressant med en uppföljande intervju.
Tror att Åke skulle läsa informationen korrekt och sakligt utan en massa egna känslomässiga tolkningar. Och förstå att en spade mest korrekt benämns spade. Även om spadar är skittråkiga.
Senast redigerad av Vidar17 2019-05-06 kl. 07:53.
Citera
2019-05-06, 07:44
Bannlyst
Jag skulle inte tro att en seriös psykolog skulle ge sig in i en vulgärdebatt och kalla ett par enskilda individer för en ME-lobby. På det hela taget vittnar krispsykologens analyser om vett och sans så det som har en önskan om att skapa hets och konflikt har nog inte mycket att hämta hos denna.

Citat:

Citera
2019-05-06, 09:36
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Jag skulle inte tro att en seriös psykolog skulle ge sig in i en vulgärdebatt och kalla ett par enskilda individer för en ME-lobby. På det hela taget vittnar krispsykologens analyser om vett och sans så det som har en önskan om att skapa hets och konflikt har nog inte mycket att hämta hos denna.
Förklara gärna för mig vad "ME-lobby" är. Jag har sett både ME-maffia, ME-lobby, och en massa annat med ME-bildning. Men har inte lyckats förstå vad dessa ord innebär.
Senast redigerad av Flashig78 2019-05-06 kl. 09:48.
Citera
2019-05-06, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Förklara gärna för mig vad "ME-lobby" är. Jag har sett både ME-maffia, ME-lobby, och en massa annat med ME-bildning. Men har inte lyckats förstå vad dessa ord innebär.

"ME-lobbyn" eller "ME-maffian" är nedsättande invektiv på alla som accepterar den av Socialstyrelsen accepterade diagnosen ME och Viss rekommendationer om diagnosticering, vårdplan och behandling. Man får därför beskriva de som använder sig av glåporden för ovetenskapliga skojare som hänger sig åt flummeri och svammel. Eftersom de flesta av oss knappt känner till diagnosen eller någon som har den, blir det bara de sjuka och deras anhöriga som drabbas av elakheterna.
Citera
2019-05-06, 12:56
Medlem
develis avatar
Citat:

Det finns ingen ME-lobby öht - det är ett propagandauttryck från ett par, tre personer till förutom dig.
Så varför skulle han ens bry sig.

"Vanligtvis handlar det då om dödliga sjukdomar"

Vanligtvis - men inte alltid således och meningen innan säger han om krisreaktioner:
Citat:
Senast redigerad av develi 2019-05-06 kl. 13:00.
Citera
2019-05-06, 13:20
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
ME är inget man dödar eller mördar för. Det kan man lära sig att leva med i sinom tid. ME beror ju också på en överbelastning i kroppen som behöver läkas ut.

Tror snarare de led av nåt skamligt och skuldfyllt. Har nån orsakat HIV på sina barn kan jag förstå att det mörkas. Klart de vill ha dem hemma då så de inte kan avslöja nåt.

Det är okej för antigen en man eller kvinna att göka med brevbäraren eller grannen men barnen låter man bli.

Så tror jag det var. Finns ingen anledning att mörka annat.

Så jag förstår att de kände sig hårt ansatta. Ingen vill att en sån sanning ska komma fram. Tänk å dölja sånt för omgivningen, särskilt när barnen blir större. Jeezzz.... Hårt ansatta då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in